Aprilia-tråden

Fråga om luftfilter

Hej alla Apriliaälskare!! själv är jag nybliven sådan då jag bytt min Ducce SS mot denna skönhet, och jag är inte besviken... =)
Tänkte ge hojen lite ny frisk luft genom ett BMC filter eftersom jag hört att de ska va bra. Stämmer det att den ska lämna ca 5 hk extra jämfört med org. filtret? Sedan undrar jag om filterbytet kräver någon kompensation i form av mappning för att den ej ska gå snålt, eller behövs det endast om man byter luftburken?

Tacksam för tips och synpunkter ang. detta! :rolleyes:
 

Bifogat

  • Aprilia 09liten.JPG
    Aprilia 09liten.JPG
    133.3 KB · Visningar: 87
Hej och välkommen !
Om filtret ger 5hk vet jag inte men att man märker skillnad det vet jag,,
med tanke på att du verkar av bilden att döma ha akkra burkar på så borde du absolut skaffa ett öppet filter åxå,
som lök på laxen så kan du skaffa en powercommander,inte för att öka toppeffekten utan för att få ur betydligt mera vrid,och det öker ju bara körbarheten och det är ju härligt.

Lycka till med den nya hojjen o kör försiktigt (jo jag vet att det är svårt)
// Jocke

Italian twin skrev:
2245586 Hej alla Apriliaälskare!! själv är jag nybliven sådan då jag bytt min Ducce SS mot denna skönhet, och jag är inte besviken... =)
Tänkte ge hojen lite ny frisk luft genom ett BMC filter eftersom jag hört att de ska va bra. Stämmer det att den ska lämna ca 5 hk extra jämfört med org. filtret? Sedan undrar jag om filterbytet kräver någon kompensation i form av mappning för att den ej ska gå snålt, eller behövs det endast om man byter luftburken?

Tacksam för tips och synpunkter ang. detta! :rolleyes:
 
Powercommander injustering !

Jag har en liten undran över hur våra erfarenheter är hos dom firmor som justerar in powercommanders här i landet,vilka är det som använder dynobänk o vad är skillnaden före o efter justering på vridmoment/effekt ?

min toppeffekt ökade endast med 3-4Hk men vridet ökade betydligt mera över hela registret ca:10% generellt om jag kommer ihåg rätt.och det var injusterat i dynobänk.

vart var det hojen som testades i bike förra året hade varit (04 millen) ?
den visade ju på riktigt fina siffror.vet någon ?

MvH en nattjobbande Jocke.
 
Jag tror det är denna du menar.

Den blå linjen visar så låg effekt(för att vara Dynojet) att troligen är det inte bara före pc-justering utan även före ECU-ommappning (1 till 2). Den kraftiga dippen runt 5200-6200 tyder på det också.

Om man tittar på toppeffekten 128.9 så är det 1.0 hk mer än vad jag fick(se bild) utan PC och endast med pipor och ECU-mapp 664584. Att få nära 10 hk toppeffekt med PC-justering relativt en ok ECU-mapp och om allt annat är som det ska - är omöjligt. Dina 3-4 på topp, om det är enbart från PC-mappning och relativt med ECU'n omställd i race mode, så låter det ganska bra.

Bågen som gjorde bänkkurvan som jag länkar till (Din-MC) brinner runt Lambda 0.87 på båda cylindrar vid 10K rpm. Det finns inte på kartan att få ut mer än kanske en max två häst precis där.
 
Last edited:
Meistro :Bugar

#Olsson# skrev:
2246052 Jag tror det är denna du menar.

Den blå linjen visar så låg effekt(för att vara Dynojet) att troligen är det inte bara före pc-justering utan även före ECU-ommappning (1 till 2). Den kraftiga dippen runt 5200-6200 tyder på det också.

Om man tittar på toppeffekten 128.9 så är det 1.0 hk mer än vad jag fick(se bild) utan PC och endast med pipor och ECU-mapp 664584. Att få nära 10 hk toppeffekt med PC-justering relativt en ok ECU-mapp och om allt annat är som det ska - är omöjligt. Dina 3-4 på topp, om det är enbart från PC-mappning och relativt med ECU'n omställd i race mode, så låter det ganska bra.

Bågen som gjorde bänkkurvan som jag länkar till (Din-MC) brinner runt Lambda 0.87 på båda cylindrar vid 10K rpm. Det finns inte på kartan att få ut mer än kanske en max två häst precis där.
 
funderar på att kanske skaffa en rsv mille typ från -00, hur är de kvalitetsmässigt jämfört med japaner och annat, är det något att satsa på? försök gärna vara objektiva...
 
Insprutning

Intressant diskussion där, har själv nyligen mappat bränsle och tändning på en kompressormatad Yamma 600 motor, och jag tror vi låg runt lambda 0.85-0.9 genom i stort sett hela registret efter tuning.
Har dock inte tänkt att mappa RSV motorn på egen hand, utan jag håller mig till Japsar och tränar på... :tungan De är faktiskt ganska hållbara dock, tro mig...
Har en lite fundering angående insprutningen på RSV:n, får mitt nya BMC filter imorgon och på Yammacenter i Gbg menade dom att insprutningssystemet själv bör kunna kompensera för den ökade luftmängden (vid byte från org. filter till öppet). Någon som kan bekräfta detta, man vill ju inte köra den snålt vid 10 k rpm... :)
 
MiZou skrev:
2246818 funderar på att kanske skaffa en rsv mille typ från -00, hur är de kvalitetsmässigt jämfört med japaner och annat, är det något att satsa på? försök gärna vara objektiva...

Min förra hoj var en Mille av årsmodell -00, rent generellt en höjdarcykel, det enda jag hade problem med var slirande koppling, i mitt fall löste det sig genom att blästra stålskivor och sätta dit något hårdare fjädrar (ca 200sek).
Kan inte annat än rekomendera den :tummenupp
 
Italian twin skrev:
2246835 .. på Yammacenter i Gbg menade dom att insprutningssystemet själv bör kunna kompensera för den ökade luftmängden (vid byte från org. filter till öppet). Någon som kan bekräfta detta, man vill ju inte köra den snålt vid 10 k rpm... :)

Den har två(med överlapp) system, det ena vid lägre varvtal och som kalkylerar soppa baserat på främst MAP och rpm, och det andra är ett typiskt Alpha/n vid högre varvtal. Det första bör kunna kompensera eftersom ingastryck ökar med mindre motstånd i filtret. Däremot vid höga varvtal är det "dum"-system med främst rpm och trottelvinkel som betämmer. Alpha/n är ökända för att påverkas(blandning) av filter och avgasförändringar. Kort sagt - på lågvarv möjligen, på högvarv nej.
 
Last edited:
Hallå i etern....

Jag har en milleR-02 som behöver bänkas. Jag bor utanför Uppsala och jobbar i Stockholm så någonstans i närområdet vill jag komma i kontakt med någon som vet vad han gör!

Det är många som har bänkar men få som är riktigt duktiga, har ni något tips om var ni fick ett seriöst bemötande och som har utfört ett vad ni vet bra jobb?

Det som sitter på är acra pipa, renegade, evo-kablar, iridiumstift och en pc3 med mapp från samma utr. fast med portad topp. Så den behöver ändras lite....

Tacksam för hjälp.
mvh Roger
 
Roggocop skrev:
2247419
Det är många som har bänkar men få som är riktigt duktiga, har ni något tips om var ni fick ett seriöst bemötande och som har utfört ett vad ni vet bra jobb?
Jag bänkade hos Fredrik på Schneiders. Han verkade ha bra koll + att han kan jämföra med min mapp
 
MiZou skrev:
2246818 funderar på att kanske skaffa en rsv mille typ från -00, hur är de kvalitetsmässigt jämfört med japaner och annat, är det något att satsa på? försök gärna vara objektiva...


Kul att du är inne på Aprilia, jag har själv just bytt min (ganska slöa) Ducati SS 750 mot en Mille, och är helnöjd med den än så länge. Vet inte om du bestämt dig för en twin, men har du det tycker jag Millen är ett självklart val för du får mest hoj för pengarna. Har rekat en hel del innan köp och vad jag förstått ang. Millen är väl lite kortfattat att Rotaxmotorn är mycket pålitlig och cykeln är hyfsat billig att serva, dyr att försäkra. Mille R ska väl ha ett bättre andrahandsvärde och vara lättsåld pga värdet i godiset som sitter på. -00:an vet jag haft en del kopplingsstrul, en del är förstärkta och kan då bli lite "tröga" att koppla. De har ändrat en hel del till -01, så det kan vara värt att kolla vilka uppdateringar som gjorts mellan årsmodellerna för att sedan avgöra vad man vill lägga på hojen. Hoppas du hittar en Mille du trivs med, oavsett vilken det blir tror jag inte den gör dig besviken... :tummenupp
 
En stilla fråga...Jag står i begrepp att byta upp mig till en Mille, funderar på hur orginalkomponenterna är på den vanliga Mille? Att det är öhlinsgodis på R:en vet jag, men vad sitter det på en "vanlig" Mille?
 
Lord Adrian skrev:
2251005 En stilla fråga...Jag står i begrepp att byta upp mig till en Mille, funderar på hur orginalkomponenterna är på den vanliga Mille? Att det är öhlinsgodis på R:en vet jag, men vad sitter det på en "vanlig" Mille?

Framgaffeln är från Showa och bakfjädringen Boge-Sachs, vad det är för märke på styrdämparen (Öhlins på R) vet jag inte dock. Annat som skiljer --> Sitter smidda OZ-fälgar på R:en och en del kolfiber i kåporna.
 
imaster skrev:
2251014 Framgaffeln är från Showa och bakfjädringen Boge-Sachs, vad det är för märke på styrdämparen (Öhlins på R) vet jag inte dock. Annat som skiljer --> Sitter smidda OZ-fälgar på R:en och en del kolfiber i kåporna.

Skiljer det något på bromseriet? Är det Brembo på båda modellerna?
 
Bakdäck

Den ständiga däcksfrågan. Kommer jag som inte har värst många mil på hojen bakom mig märka skillnad på Metzeler Sportec M1 och Roadtec Z6..? Förutom kanske livslängden? Måste byta nu i dagarna och tänkte om det skulle vara värt att köpa ett däck med lite längre livslängd. Har aldrig vart med om att däcket släppt bak - minimalt vid högvarviga upp- eller nedväxlingar - och tänkte fortsätta i det spåret... ;) Borde jag gå på ytterligare ett 400-mila M1 eller ett mer långlivat Z6?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top