Aprilia-tråden

för å bryta lite i tråden så skriver ajg här och frågar lite.

jag kör en honda vtr1000f nu men har hittat en aprilia rsv 1000 mille factory -04 som jag är intresserad av.

hojen i fråga är helt ny och kostar med ett komplett extra kåpkit 124.900. jag bör bestämma mig relativt snart men har lite frågor till er här.

1 hur lättsålda är dom när den dagen väl är kommen?
2 hur är hållbarheten å kvaliten?
3 de ryktas om att de kan vara ett helvete å få tag på delar som typ grenrörspackningar mm och att väntettider kan vara månadslånga. stämmer detta? bromsar är ju brembo å öhlins i dämpare så sånt borde ju vara lugnt att lösa n ytt tycker man.


ös gärna på med mer fakta som kan vara bra att veta..


om man har 124 000. Är man dum om man går och köper sig en ny mille då? nytt är alltid nytt men hade likväl kunnat handla begagnat. väljer mellan millen och en gixxer k5a....
 
Göran skrev:
2228288 Tjena !

Jag ska sälja min Mille. Du kan få köpa den, om du lovar att inte skrota den oxå :D
He he , tjena Göran ! Jo, vi kanske skulle starta en rörelse, du säljer och jag köper - vi verkar ju onekligen ha liknande smak i hojvalen :) (men då kan jag väl få hoppa över klotningarna i bland - eller ja, det var väl min första..och inget jag är speciellt stolt över precis..)

Blev dock nyss ägare till en Mille från annat håll så vi får väl satsa på K6:an sedan då (därefter blir det nog, förr eller senare en Busa igen - fifan va jag sörjer den ! hade precis fixat klart med den, gick så otroligt bra.. R.I.P)
 
Last edited:
Ytterligare en lite snabb fråga (Mille -99) : Sannolikt laddningsproblem ? färddatorn visar laddning på ca. 10 - 11 volt ..är det inte att betrakta som undermånligt ? Uppdate: Dock efter batteribyte till flong nytt batteri så verkar problemet vara löst ! ...och nu är man milleägare då !! :banana
 
Last edited:
freestyle skrev:
2228443 för å bryta lite i tråden så skriver ajg här och frågar lite.

jag kör en honda vtr1000f nu men har hittat en aprilia rsv 1000 mille factory -04 som jag är intresserad av.

hojen i fråga är helt ny och kostar med ett komplett extra kåpkit 124.900. jag bör bestämma mig relativt snart men har lite frågor till er här.

1 hur lättsålda är dom när den dagen väl är kommen?
2 hur är hållbarheten å kvaliten?
3 de ryktas om att de kan vara ett helvete å få tag på delar som typ grenrörspackningar mm och att väntettider kan vara månadslånga. stämmer detta? bromsar är ju brembo å öhlins i dämpare så sånt borde ju vara lugnt att lösa n ytt tycker man.


ös gärna på med mer fakta som kan vara bra att veta..


om man har 124 000. Är man dum om man går och köper sig en ny mille då? nytt är alltid nytt men hade likväl kunnat handla begagnat. väljer mellan millen och en gixxer k5a....

För 124.900 kan du ju köpa 06:an RSVR. Den har Öhlinare fram.

Det har sålts RSVR Factory 05:or för 119.900 i höstas.

Du borde kunna få den för 115 tycker jag.

Tror inte dom är lika lättsålda som K5:an t.ex. Men varför va som alla andra?

Kvaliteten är förstås riktigt bra vad annars för svar skulle du få här... :tungan
Skämt å sido... ta en provtur så får du känna på vad kvalitet är. Alla komponenter håller hög klass!
Delar... hmmm... ja ibland får man vänta. Men det finns ställen utanför Sverige som hanterar det bättre. England och USA t.ex. och dessutom billigare.
 
Last edited:
Snabb kopplingsfråga. Min kopplingsvätska har på några veckor blivit mörkbrun på gränsen till svart i behållaren. Innan dess bytte jag vätska helt i systemet. Har också märkt att ju svartare vätskan är desto längre in mot handtaget tar kopplingen. Nu när vätskan är lika mörk som innan jag bytte den så ligger dragläget ungefär mitt emellan utsläppt och helt indraget - m.a.o. inga problem - dock så har jag också märkt att hojen har en liten tendens att skutta framåt vid start med växel i (och kopplingen helt indragen... :tungan), ungefär som om den inte frikopplar helt och likadant om jag ska leda hojen avstängd med ettan i. Har inga problem med slirande koppling eller så när jag kör dock.
Tyder detta på en sliten koppling som snart behöver bytas eller ska det bara va såhär helt enkelt..? Eller tyder det på att jag ska byta min Castrol R4-olja till något annat..? Såg att Mitonga saluför Repsol-olja, är det nåt som är vettigt?
 
imaster skrev:
2229829 Snabb kopplingsfråga. Min kopplingsvätska har på några veckor blivit mörkbrun på gränsen till svart i behållaren. Innan dess bytte jag vätska helt i systemet. Har också märkt att ju svartare vätskan är desto längre in mot handtaget tar kopplingen. Nu när vätskan är lika mörk som innan jag bytte den så ligger dragläget ungefär mitt emellan utsläppt och helt indraget - m.a.o. inga problem - dock så har jag också märkt att hojen har en liten tendens att skutta framåt vid start med växel i (och kopplingen helt indragen... :tungan), ungefär som om den inte frikopplar helt och likadant om jag ska leda hojen avstängd med ettan i. Har inga problem med slirande koppling eller så när jag kör dock.
Tyder detta på en sliten koppling som snart behöver bytas eller ska det bara va såhär helt enkelt..? Eller tyder det på att jag ska byta min Castrol R4-olja till något annat..? Såg att Mitonga saluför Repsol-olja, är det nåt som är vettigt?


Det tyder på att tätningsringen/oringen i slavcylindern till din hydrauliska koppling är sliten, en förhållandevis billig och enkel operation.
Kolla igenom forumet, vet att det diskuterats tidigare.
 
RSV R 02 eller 03

Hej hej

Mycket snack om Mille nu så jag får väl lägga till lite frågor :)

Har precis sålt min Falco och tänkte väl egentligen vara utan hoj en tid men samtidigt så är suget efter en RSV inte helt försumbart.

Vad är egentligen skillnaden mellan en 02 och en 03?

Har förstått att det är lite annan design på kåpor och lack men finns det några andra förändringar/förbättringar på 03:an jämfört med 02:an?

Är nog ute efter en R men även en "vanlig" kan vara av intresse och det verkar ju finnas en del till salu. Men priserna varierar...

/BW
 
Göran skrev:
2233385 Det som slår mig direkt är att 03'an har radialmonterade bromsar

Kanske inte helt försumbart eller vad är den stora skillnaden mellan radial monterade jämfört med konventionella?

/BW
 
Black-Wolf skrev:
2233445 Kanske inte helt försumbart eller vad är den stora skillnaden mellan radial monterade jämfört med konventionella?

/BW


Skillnaden är att radiellt monterade ok ska flexa mindre än konventionella, tror dock inte att vi vanliga dödliga märker nån större skillnad. Millens bromsar är grymma oavsett. Till 03 ändrades även utväxlingen i lådan något samt lite tätare steg mellan växlarna om jag inte minns fel.

Jag är kanonnöjd med min 03 :)

Här står lite om uppdateringarna till 03:an http://www.sportrider.com/bikes/2003/146_03_aprilia_rsv_mille/index.html
 
fogerty skrev:
2233607 Skillnaden är att radiellt monterade ok ska flexa mindre än konventionella, tror dock inte att vi vanliga dödliga märker nån större skillnad. Millens bromsar är grymma oavsett. Till 03 ändrades även utväxlingen i lådan något samt lite tätare steg mellan växlarna om jag inte minns fel.



Jag är kanonnöjd med min 03 :)

Här står lite om uppdateringarna till 03:an http://www.sportrider.com/bikes/2003/146_03_aprilia_rsv_mille/index.html

Tack för länken :tummenupp

/BW
 
Efter att jag sålde min falco för en månad sen så har man ju inte kunnat sova riktigt.Jag körde 100 mil med min sv 1000 men den skiten gick ju inte att ha den saknade själ .Men på fredag skall nattsömnen komma tillbaka.Då åker jag och hämtar min rsv 1000 r-03 med 800 mil på mätarenJag skickar med en bild på skönheten själv.Lyckades även få med ett arrow titan race helsystem med dubbla pipor till rätt pris :tummenupp
 

Bifogat

  • d7_1_b.JPG
    d7_1_b.JPG
    31 KB · Visningar: 82
falco skrev:
2234050 Efter att jag sålde min falco för en månad sen så har man ju inte kunnat sova riktigt.Jag körde 100 mil med min sv 1000 men den skiten gick ju inte att ha den saknade själ .Men på fredag skall nattsömnen komma tillbaka.Då åker jag och hämtar min rsv 1000 r-03 med 800 mil på mätarenJag skickar med en bild på skönheten själv.Lyckades även få med ett arrow titan race helsystem med dubbla pipor till rätt pris :tummenupp

Riktigt najs å arrowsystemet är ju
:drool
 
falco skrev:
2234050 Efter att jag sålde min falco för en månad sen så har man ju inte kunnat sova riktigt.Jag körde 100 mil med min sv 1000 men den skiten gick ju inte att ha den saknade själ .Men på fredag skall nattsömnen komma tillbaka.Då åker jag och hämtar min rsv 1000 r-03 med 800 mil på mätarenJag skickar med en bild på skönheten själv.Lyckades även få med ett arrow titan race helsystem med dubbla pipor till rätt pris :tummenupp

Härligt! Lite ovanligt med den gula också. :tummenupp
 
falco skrev:
2234050 Efter att jag sålde min falco för en månad sen så har man ju inte kunnat sova riktigt.Jag körde 100 mil med min sv 1000 men den skiten gick ju inte att ha den saknade själ .Men på fredag skall nattsömnen komma tillbaka.Då åker jag och hämtar min rsv 1000 r-03 med 800 mil på mätarenJag skickar med en bild på skönheten själv.Lyckades även få med ett arrow titan race helsystem med dubbla pipor till rätt pris :tummenupp

Ser riktigt fin ut :tummenupp

Får man fråga hur mycket du fick ge och var du hittade den?

/BW
 
Black-Wolf skrev:
2233381 Hej hej

Mycket snack om Mille nu så jag får väl lägga till lite frågor :)

Har precis sålt min Falco och tänkte väl egentligen vara utan hoj en tid men samtidigt så är suget efter en RSV inte helt försumbart.

Vad är egentligen skillnaden mellan en 02 och en 03?

Har förstått att det är lite annan design på kåpor och lack men finns det några andra förändringar/förbättringar på 03:an jämfört med 02:an?

Är nog ute efter en R men även en "vanlig" kan vara av intresse och det verkar ju finnas en del till salu. Men priserna varierar...

/BW
Jag kan starkt rekomendera den här:
http://www.blocket.se/vi/8486835.htm?ca=16_s
:D
 
Får man fråga hur mycket du fick ge och var du hittade den?

/BW[/QUOTE]
Den hittade jag utanför landets gränser.Priset var ungefär som för en -01 standard rsv hemma.
 
Hej Apriliaägare!!! en liten fråga angående min hojj, funderar på om det kan va värt o bänka den o få den optimerad i insprutningen osv, de som är modifierat är väl chip, slipon o luftburken, är de värt dom slantarna de kan kosta? kanske får lägre bensinförbrukning?.. ngn mer häst kanske plockas fram? lr är de pengar i sjön?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top