Aprilia-tråden

Spelar det nån roll vilken finns ebc på ebay mfl 01-07? Började slira nu när allt godis är på haha
 
Idag blev det 28 mil på Tuonon. Stort leende hela vägen trots kalla händer o fötter.
 
Är nog inget fel på lamellerna i sig, men dom tidiga millarna hade en ibland felande kopplingskorg som gjorde så det kunde börja slira,,

Hojen har rullat 3200 hårda mil så oavsett så var det nog dags o byta lamellerna får se om korgen är skadad när jag väl fått allt det andra och ska plocka ner den. Funkar kooplingskorgen från nyare modeller? Har en -03 på gång nämligen. Någon som kanske har en annars?
 
Något speciellt man bör tänka på när jag ska byta lameller? Tänkte ha den på stödet

Peta försiktigt upp "flikarna" på vakuumdiafragm-gummit och tejpa med silvertejp eller liknande för att undvika att de fastnar i något och dras sönder när du ska lossa centrummuttern. Har hänt mig..
 
Efter att ha harvat runt hela veckan på en ktm 990 var det skönt att idag hämta ut 1127-tuonon ur vinterdvalan. Ett varv på motorn sen gick den som om det var igår. Kändes som att sätta sig på en 600 i jämförelse med den Österrikiske järnkamelen.....

Men bakhjulsåka i full storm är obra :näsblod
 
Jag leker med gammelkamelen på Anderstorp lör+sön i licensgrupp - någon mer som dyker upp?
 
Jag har en Falco -00:a som jag tycker känns lite gungig/svampig på bana. Det jag har gjort i fjädringsväg är att installera öhlins bakdämpare från en RSVR (orginal Showa fram) samt ställa in förspänningen fram och bak enligt min vikt.

Hojen är ju inte okörbar, men jämfört med firebladen jag hade tidigare är denna svampig. Testade även en gixxer 1000 senast på bana och den var ju superstabil i jämförelse! Går det att få den bättre genom att mixtra med komp och retur eller måste jag byta komponenter i t ex framgaffel? Eller är det så att det inte går att få denna hoj stabil? Är RSV:n också gungig?
 
Låter som att du missat att justera in just komp & retur. Det är ju de som bestämmer hur hojen känns, förspänningen ser "bara" till att fjädringen jobbar i rätt område. Låter generellt som för lite komp och för mycket retur om den upplevs svampig.

Kan ju även vara så att gaffeln behöver renoveras naturligtvis, och om du jämför med en Blade eller Gixxer är ju Falco mjukare överlag, det är ju en touringhoj. Men börja med att se över inställningar.
 
Last edited:
Peta försiktigt upp "flikarna" på vakuumdiafragm-gummit och tejpa med silvertejp eller liknande för att undvika att de fastnar i något och dras sönder när du ska lossa centrummuttern. Har hänt mig..

Tack för tipset! Gick klockrent att byta mek inkl två testkörningar samt luftning av koppling tog två timmar :) nu går den utan slir mötte tom en mille i Staffanstorp när jag testade
 
Hoho, nu har jag hittat ett nytt failure-mode hos millen: oljetrycksgivaren började spruta olja rakt igenom. Blidde ett abrupt slut på den bandagen.. tur man har tät båt.
 
Hej på er alla glada Aprilia ägare,
Har sökt och letat i trådar ang. batteri till Tuono 2003, men blir inte riktigt klok på de olika svaren.

Jag köpte en Tuono i vintras och firman jag köpte den på ska byta batteriet för det var kass.
De bad mig kolla upp priset på ett nytt hemma hos mig ( köpte den ca 23 mil hemifrån)

Om jag fattat det hela rätt så sitter det Yuasa YTX12-BS i orginal?
är detta ett bra batteri? om jag fattat alla trådar rätt så är cca värdet något man ska ha koll på?
Hittade detta på Mekonomen
http://www.mekonomen.se/bil/biltillbehor/batterier/mc/batteri-pa21350sv
Ser ut att vara bra cca värde, eller ska man inte bara titta på cca?

Vad ska jag ha för batteri i min Tuono 2003:a ??
Skulle uppskatta hjälp i frågan!!:hej
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top