Aprilia-tråden

Råkade flytta tråden till "Mc-relaterade diskussioner" vid en redigering, flyttar tillbaka den direkt. Ber om ursäkt.
 
Ja var ska jag börja:) det är en annan känsla på en aprilia gentemot en japanare, design, detaljer, finish på arbetet, motorgång och växellåda. Kan göra listan hyggligt lång men det som jag har fallit för, jag har provat det mesta, japanskt, italienskt, engelskt och österrikiskt, är just finishen på detaljerna såsom polerad banansving, instrumentet med växelindikator standard och lite andra små finesser jag kan uppskatta.
När du startar en italiensk hoj så känner du varför i kroppen, antingen så tycker du det är kanon eller så säger du jaha och nu då. Sen kan jag tycka att en japsare har starkare motor bättre bromsar och chassie men det finns inte den här speciella känslan som en italienare har. Tror dock att en aprilia har bättre kvalite än ducati, har haft en ducce och den fick jag meka en hel del med.....
Kanske inte svaret du sökte men åk o titta på en hoj och provstarta den så förstår du vad jag menar, sen finns det saker som japaner gör mycket bättre men känslan gör att man förbiser det....:):)
 
känsla

Ja var ska jag börja:) det är en annan känsla på en aprilia gentemot en japanare, design, detaljer, finish på arbetet, motorgång och växellåda. Kan göra listan hyggligt lång men det som jag har fallit för, jag har provat det mesta, japanskt, italienskt, engelskt och österrikiskt, är just finishen på detaljerna såsom polerad banansving, instrumentet med växelindikator standard och lite andra små finesser jag kan uppskatta.
När du startar en italiensk hoj så känner du varför i kroppen, antingen så tycker du det är kanon eller så säger du jaha och nu då. Sen kan jag tycka att en japsare har starkare motor bättre bromsar och chassie men det finns inte den här speciella känslan som en italienare har. Tror dock att en aprilia har bättre kvalite än ducati, har haft en ducce och den fick jag meka en hel del med.....
Kanske inte svaret du sökte men åk o titta på en hoj och provstarta den så förstår du vad jag menar, sen finns det saker som japaner gör mycket bättre men känslan gör att man förbiser det....:):)
 
En liten fråga bara.. Vilka argument finns det för att köpa en RSV 1000 R - 04 för en som alltid har kört en Japanare?
Jadu.. Jag kommer själv från japanskt. Yamaha, Honda, Suzuki...
Men jag trodde inte att det var nåt speciellt med Aprilia förrän jag prova en Mille för första gången. "Hoppsan! Den är 1000-kubikaren är ju lika lättmanövrerad som en 600!?" Svaret är Chassit med stort C. De kan sin sak vad gäller detta, tveklöst.
På senare tid med mycket timmar i garaget (helt på eget överintresse) inser man att det japanska är förvisso kvalitativt men också snabbt och finesslöst ihopsatt. Kabeldragningar som ser ut som stryk, fula plastbitar för att dölja diverse osnygga lösningar, svetsningar som ser groteska ut, dålig passform mm mm.

Motormässigt är RSV1000R en fin sak, byggd av Rotax som inte gör annat än motorer. Skillnaden twin vs radfyra är som natt och dag. Konstant dragvilligt och aldrig tråkig är twinnens melodi! Sången gör det hela än bättre.
 
Jadu.. Jag kommer själv från japanskt. Yamaha, Honda, Suzuki...
Men jag trodde inte att det var nåt speciellt med Aprilia förrän jag prova en Mille för första gången. "Hoppsan! Den är 1000-kubikaren är ju lika lättmanövrerad som en 600!?" Svaret är Chassit med stort C. De kan sin sak vad gäller detta, tveklöst.
På senare tid med mycket timmar i garaget (helt på eget överintresse) inser man att det japanska är förvisso kvalitativt men också snabbt och finesslöst ihopsatt. Kabeldragningar som ser ut som stryk, fula plastbitar för att dölja diverse osnygga lösningar, svetsningar som ser groteska ut, dålig passform mm mm.

Motormässigt är RSV1000R en fin sak, byggd av Rotax som inte gör annat än motorer. Skillnaden twin vs radfyra är som natt och dag. Konstant dragvilligt och aldrig tråkig är twinnens melodi! Sången gör det hela än bättre.

Poesi !
 
En liten fråga bara.. Vilka argument finns det för att köpa en RSV 1000 R - 04 för en som alltid har kört en Japanare?

Andra har redan gett finfina svar, men jag tänkte ändå flika in en annan grej: Det är en av de snyggaste hojarna som gjorts, alla kategorier. Den svarta R:en med guldram är helt sanslöst porrig. :tuttar
 
och hjärnan, det är det som gör dem så jäla bra....
 
Tjenamors !

Jo , Aprilia är nått speciellt det får man hålla med om . De verkar vara de bästa på chassien :)

Har ni sett att det finns en Märkes försäkring nu via Swedea ? .. kanske är nått ..
 
Tjenamors !

Har ni sett att det finns en Märkes försäkring nu via Swedea ? .. kanske är nått ..

Fast verkar det inte lite märkligt att de bara kan tecknas av auktoriserade handlare?

Saxat från Svedea:
"Märkesförsäkring kan endast tecknas av din auktoriserade Vespa återförsäljare och i samband med att du köper en ny eller begagnad Aprilia."

Det innebär ju att vi som redan gjort det självklara valet att köra Aprilia inte drar några fördelar av den här nya dealen.
 
Fast verkar det inte lite märkligt att de bara kan tecknas av auktoriserade handlare?


Mja , det beror på premien va .. vet inte vad det kostar med märkes.

Om den är bra så är det ett sätt att få bort Grå/sido importen som förstör andrahandsvärdet ..
 
Jag vill lägga in ett önskemål om att köpa vänster air-ducts (inre och yttre) till en 98-03 RSV1000. Färg spelar ingen roll då hela hojen ändå ska lackas om.
 
Tjenare,
nån som har en quickshifter från powercommander monterat på sin aprilia efter årsmodell 05?? Såg på deras sida att det finns att köpa om man tex har en PCIII men det verkar bara vara till de äldre maskinerna typ gen 1. Jag har en tuono -06 med PCIII men frågan är om den funkar????
 
Tjenare,
nån som har en quickshifter från powercommander monterat på sin aprilia efter årsmodell 05?? Såg på deras sida att det finns att köpa om man tex har en PCIII men det verkar bara vara till de äldre maskinerna typ gen 1. Jag har en tuono -06 med PCIII men frågan är om den funkar????

Jeo, så länge du har QS-programvaran för att "låsa upp" pc3:an funkar det kalas. Kört på -08 bl.a.
 
Jeo, så länge du har QS-programvaran för att "låsa upp" pc3:an funkar det kalas. Kört på -08 bl.a.

Okej , "QS" står för quickshifter antar jag. Ingår kanske i köpet eller måste jag masa mig iväg till ett dynojet center och de får installera mjukvaran och funktionen??
 
Back
Top