Aprilia-tråden

Har hittills haft svårt att komma på något jag vill ändra på hojen, men de där såg ju faktiskt rätt bra ut. Kanske blir till att pimpa hojen lite under vintern.
 
Ingen som söker något till sin aprilia? , jag försöker städa bort lite grejer.....har börjat blivit lite för mycket nu, har det mesta. Så pma mig om ni saknar något :)
 
Måste bara visa min Falco med Mille-r -02 snurra och one of a kind uppdraget dubbelt Ackra under Mille -04 röven.

IMG_0765.jpgIMG_0766.jpg
 
Ser bra ut, men ligger inte avgasröret lite väl närma svingen?

ser iallafall så ut på bilderna..

Min herre har god syn, det ska tas ut mer i svingen innan denna svetsas igen.:tummenupp
 
Funderar lite på om man ska försöka byta röven mot en -04.
Nån som gjort det och vet hur mycket jobb som krävs?
Kanske nån som har sett hur det ser ut?
 
520/525 kedja

Hopp har nog en 520 kedja monterat på min hoj, standard ska det väl sitta en 525 om jag läst alla tabeller rätt....:tummenupp
Varför sätter man dit en 520 den är väl klenare än 525??? Hur mäter man skillnaden mellan de två??:va
 
Hopp har nog en 520 kedja monterat på min hoj, standard ska det väl sitta en 525 om jag läst alla tabeller rätt....:tummenupp
Varför sätter man dit en 520 den är väl klenare än 525??? Hur mäter man skillnaden mellan de två??:va

520 = 5/8tum mellan rullarna och 1/4tum bred
525 = 5/8tum mellan rullarna och 5/16tum bred
530 = 5/8tum mellan rullarna och 3/8tum bred
532 = 5/8tum mellan rullarna och 3/8tum bred men 1mm grövre rullar


En gammal tråd om detta:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...-och-530-kedja&p=453569&viewfull=1#post453569
 
Står säkert på en av alla sidorna här, men jag frågar ändå.

Jag har fått en ngt slirande koppling på slutet av säsongen, jag har nu plockat ur kopplingen och sandpapprat till plattorna mellan lamellerna. Kan man lägga en extra bricka vid fjädrarna för att styva upp ytterligare, isåfall hur tjock är lämpligt. När jag ska tappa på ny olja, hur funkar biltemas när det gäller risk för att kopplingen ska börja slira igen?
 
Står säkert på en av alla sidorna här, men jag frågar ändå.

Jag har fått en ngt slirande koppling på slutet av säsongen, jag har nu plockat ur kopplingen och sandpapprat till plattorna mellan lamellerna. Kan man lägga en extra bricka vid fjädrarna för att styva upp ytterligare, isåfall hur tjock är lämpligt. När jag ska tappa på ny olja, hur funkar biltemas när det gäller risk för att kopplingen ska börja slira igen?

Använd inte för skarpt sandpapper bara(så ytan blir grov), det gnagar i sig lameller. Men annars är det bra sätt att bli av med "skit" på ytan. Glasbläster funkar också.
Rengör gärna lamellerna med vanlig bromsrengöring och låt dem torka. Därefter låter du lamellerna ligga i den nya oljan du tänkt använda, låt dem dra en natt eller så. Syftet är att ev. oförenliga tillsatser inte ska ställa till problem med nya oljan. Fulteman har funkat fint för mig.

Fjädrarna blir avmattade med åldern, detta kan du kompensera med brickor. Enda "bekymret" är att du inte fullt och fast vet hur pass hård förspänning du får och därmed kan din slirkoppling fungera sämre (ökad risk för bakhjulssläpp vid motorbroms).

När du tillverkar brickorna (tror jag använt vanlig planbricka för M8 som grund) så måste du borra upp hålen i brickorna så de kan gå över tapparna/pinnarna som gängorna för "fjäder-skruvarna" sitter i. Annars ökar man ingen förspänning utan flyttar bara ut skruvskallen.
 
Funderar lite på om man ska försöka byta röven mot en -04.
Nån som gjort det och vet hur mycket jobb som krävs?
Kanske nån som har sett hur det ser ut?

Lite moddningar, svetsa om infästningarna mot ramen krävs.
Sen är det en annan nöt att knäcka, alla elpryttlar sitter inte på samma ställe eller är lika stora på modellerna så den svarta plastlådan som allt sitter i måste byggas om för att det ska se riktigt bra ut.
 
Min sving färdigsvetsad.

IMG_0845.jpgIMG_0846.jpg
 
Lite moddningar, svetsa om infästningarna mot ramen krävs.
Sen är det en annan nöt att knäcka, alla elpryttlar sitter inte på samma ställe eller är lika stora på modellerna så den svarta plastlådan som allt sitter i måste byggas om för att det ska se riktigt bra ut.

Tackar för tipsen!

Min 99a har en 06 röv. Byggaren la ut lite bilder här.

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=203548

Hittade faktiskt just den tråden idag.
Så om man råkar komma över plast och bakram för vettiga pengar blir det att försöka. Verkar ju inte alltför jävligt trots allt.
 
Sving och puffror på plats !
IMG_0854.jpgIMG_0856.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top