Aprilia-tråden

Låter bra att det rullar som det ska nu,, :tummenupp
låter minst lika bra att espresso+grappa finns som bonus med :Bugar
jag kommer i vår och tömmer din grappa :yoparty (är nog en av få som verkligen gillar den drycken)


Så, fixifixi färdigt nu. Hojen laddar som den ska och jag är lycklig. :)

Stort tack till alla som kommit med goda råd men framförallt till jocke i köping som på studs skickade en ny stator till mig. :tummenupp
Du har som du vet en espresso+grappa som väntar på dig när du passerar Helsingborg.
 
Låter bra att det rullar som det ska nu,, :tummenupp
låter minst lika bra att espresso+grappa finns som bonus med :Bugar
jag kommer i vår och tömmer din grappa :yoparty (är nog en av få som verkligen gillar den drycken)

Oj, ska vi tömma mitt grappaförråd kommer nog inte en dag räcka...

Fin grappa är ju så gott.
Dålig grappa kan man knappt tvätta motordelar med. :gnissla
 
Tjenare Har en rsv mille r -00 med 1700 mil på mätaren men har problem med kopplingen den slirar har provat att byta olja men det blev värre.... några tips hade varit kanon....
Har fått ett drastiskt tips om att ta ut stållammellen och dorna gropar i den....drygt och tråkigt, finns det enklare tips???
 
Tjenare Har en rsv mille r -00 med 1700 mil på mätaren men har problem med kopplingen den slirar har provat att byta olja men det blev värre.... några tips hade varit kanon....
Har fått ett drastiskt tips om att ta ut stållammellen och dorna gropar i den....drygt och tråkigt, finns det enklare tips???

Man ska enl. utsago byta tryckplattan på -00 till en nyare modell. Gjorde detta på den -00 jag hade, samt bytte även ut lamellpaketet till ett från en nyare. Efter detta var problemet ur världen. Visst, man KAN blästra/dorna eller liknande öka friktionen på stålskivorna. Det finns dock en större risk att man då även sliter ner friktionslamellerna hastigt och lustigt. Har det slirat för dig ett antal gånger så blir även friktionsytorna "glasade" och får än sämre bett = > ond cirkel..
Den ultimata fulmecklösningen är att schimsa fjädrarna med hemmasnickrade brickor...

Tipsen är många, men rådet är; Byt, uppgradera och slipp bekymret.
Önskas artikelnr kan jag nog skaka fram lite.
 
Man ska enl. utsago byta tryckplattan på -00 till en nyare modell. Gjorde detta på den -00 jag hade, samt bytte även ut lamellpaketet till ett från en nyare. Efter detta var problemet ur världen. Visst, man KAN blästra/dorna eller liknande öka friktionen på stålskivorna. Det finns dock en större risk att man då även sliter ner friktionslamellerna hastigt och lustigt. Har det slirat för dig ett antal gånger så blir även friktionsytorna "glasade" och får än sämre bett = > ond cirkel..
Den ultimata fulmecklösningen är att schimsa fjädrarna med hemmasnickrade brickor...

Tipsen är många, men rådet är; Byt, uppgradera och slipp bekymret.
Önskas artikelnr kan jag nog skaka fram lite.


Kanon tack för tipset tror du att du kan hitta art nr på grejorna? :Bugar
Är uppgraderingen från -04ans modell?
Vad kör du på för olja har provat castrol GPS del synth fick höra att millen ska ha mineral så jag köpte castrols bästa mineral som även de rekomenderade till millen men som sagt det blev sju reser värre....
 
...men, det var ju det jag sa ju...:confused:

Standard procedure...klipp bort...löd ihop...isolera...
Har funnits som "sticky" hur länge som helst på Apriliaforum..

Jo, du sa det tidigt. Önskar att jag sett det innan statorn brann...

Nåväl, det tål att upprepas; kolla den bruna kontakten mellan generator och laddningsregulatorn.
-Skruva av höger kåpa.
-Skruva loss vattentanken men låt den vara inkopplad.
-Leta rätt på laddningsregulatorn. Sitter högt upp, långt fram på högersidan.
-Från laddningsregulatorn går det kablar där det ganska omedelbart sitter en brun kontakt.
-Följ de 3 kablarnabakåt, neråt.
-Ungefär ovanför vevhuset smiter kablarna in mellan cylindrarna och där återfinns ytterligare en brun kontakt.

Om den bruna kontakten har smält lite eller ser ut att hålla på att smälta, BYT! Klipp bort kontakten och helkabla.
Har den inte smält eller ser fin ut kan den klara sig men det är verkligen ingen garanti. Är kontakten inte bytt på min nästa aprilia ska jag garanterat byta den i alla fall.
 

Bifogat

  • apa6.JPG
    apa6.JPG
    91.1 KB · Visningar: 118
  • apa7.JPG
    apa7.JPG
    108.5 KB · Visningar: 95
Jo, du sa det tidigt. Önskar att jag sett det innan statorn brann...

Nåväl, det tål att upprepas; kolla den bruna kontakten mellan generator och laddningsregulatorn.
-Skruva av höger kåpa.
-Skruva loss vattentanken men låt den vara inkopplad.
-Leta rätt på laddningsregulatorn. Sitter högt upp, långt fram på högersidan.
-Från laddningsregulatorn går det kablar där det ganska omedelbart sitter en brun kontakt.
-Följ de 3 kablarnabakåt, neråt.
-Ungefär ovanför vevhuset smiter kablarna in mellan cylindrarna och där återfinns ytterligare en brun kontakt.

Om den bruna kontakten har smält lite eller ser ut att hålla på att smälta, BYT! Klipp bort kontakten och helkabla.
Har den inte smält eller ser fin ut kan den klara sig men det är verkligen ingen garanti. Är kontakten inte bytt på min nästa aprilia ska jag garanterat byta den i alla fall.
Är det så på 00:an oxo ?
 
Tjena ska sätta igång å klyva motorn.
Behövs det några specialvektyg till den här motorn,
eller räcker det med yxan :tungan
 

Bifogat

  • Bild062.jpg
    Bild062.jpg
    254.7 KB · Visningar: 104
Kanon tack för tipset tror du att du kan hitta art nr på grejorna? :Bugar
Är uppgraderingen från -04ans modell?
Vad kör du på för olja har provat castrol GPS del synth fick höra att millen ska ha mineral så jag köpte castrols bästa mineral som även de rekomenderade till millen men som sagt det blev sju reser värre....

Tryckplattan har uppgraderats i omgångar vill jag minnas.
Delarna är same som till -06 eller nyare har jag för mig. Annat material i
lameller mm.
Castrol GPS är fullkomligt världsklass på att just slira kopplingar. Till och med gamla sura radfyror från nån ovärdig Nippon producent slirar på detta...
Du kan använda GPS till gödning, smörja kedjan (även om det inte stannar kvar) eller stoppa det i värmepannan i källaren...

De flesta andra funkar finfint. OkQ8 SBK racing (15w/50, min egen favorit), Motul 5100, Shell Advance, Biltema mm.

Artilkelnr:
Tryckplatta AP0259518
Lamellpaket AP0659800
Stålskivor AP8106915
 
Motul 5100 är min favorit,, har kört på den i flera år nu utan att ha haft slir på koppling.

Tryckplattan har uppgraderats i omgångar vill jag minnas.
Delarna är same som till -06 eller nyare har jag för mig. Annat material i
lameller mm.
Castrol GPS är fullkomligt världsklass på att just slira kopplingar. Till och med gamla sura radfyror från nån ovärdig Nippon producent slirar på detta...
Du kan använda GPS till gödning, smörja kedjan (även om det inte stannar kvar) eller stoppa det i värmepannan i källaren...

De flesta andra funkar finfint. OkQ8 SBK racing (15w/50, min egen favorit), Motul 5100, Shell Advance, Biltema mm.

Artilkelnr:
Tryckplatta AP0259518
Lamellpaket AP0659800
Stålskivor AP8106915
 
Tryckplattan har uppgraderats i omgångar vill jag minnas.
Delarna är same som till -06 eller nyare har jag för mig. Annat material i
lameller mm.
Castrol GPS är fullkomligt världsklass på att just slira kopplingar. Till och med gamla sura radfyror från nån ovärdig Nippon producent slirar på detta...
Du kan använda GPS till gödning, smörja kedjan (även om det inte stannar kvar) eller stoppa det i värmepannan i källaren...

De flesta andra funkar finfint. OkQ8 SBK racing (15w/50, min egen favorit), Motul 5100, Shell Advance, Biltema mm.

Artilkelnr:
Tryckplatta AP0259518
Lamellpaket AP0659800
Stålskivor AP8106915

Biltema helsyntet funkar i min Slyna
 
Tryckplattan har uppgraderats i omgångar vill jag minnas.
Delarna är same som till -06 eller nyare har jag för mig. Annat material i
lameller mm.
Castrol GPS är fullkomligt världsklass på att just slira kopplingar. Till och med gamla sura radfyror från nån ovärdig Nippon producent slirar på detta...
Du kan använda GPS till gödning, smörja kedjan (även om det inte stannar kvar) eller stoppa det i värmepannan i källaren...

De flesta andra funkar finfint. OkQ8 SBK racing (15w/50, min egen favorit), Motul 5100, Shell Advance, Biltema mm.

Artilkelnr:
Tryckplatta AP0259518
Lamellpaket AP0659800
Stålskivor AP8106915

Tackar för tipsen:Bugar,då har man lite o dona med i höst....
 
Tryckplattan har uppgraderats i omgångar vill jag minnas.
Delarna är same som till -06 eller nyare har jag för mig. Annat material i
lameller mm.

Artilkelnr:
Tryckplatta AP0259518
Lamellpaket AP0659800
Stålskivor AP8106915

Är detta bättre än Barnett...?
http://www.barnettclutches.com/products/clutch_plates_springs.aspx?type=clutches_other&clutch_make=Aprilia&clutch_cc=1000
Jag har en sådan (sedan tidigare ägare) och inget problem alls - än så länge.
:tummenupp
- Å inget snack om att det inte är så konstigt då den står på verkstan... :huvet
 
Är detta bättre än Barnett...?
http://www.barnettclutches.com/products/clutch_plates_springs.aspx?type=clutches_other&clutch_make=Aprilia&clutch_cc=1000
Jag har en sådan (sedan tidigare ägare) och inget problem alls - än så länge.
:tummenupp
- Å inget snack om att det inte är så konstigt då den står på verkstan... :huvet
Barnett funkar ypperligt, ibland. Vissa får bekymmer med hårt draggande på kopplingen. Rent "bett" mässigt är den nya kopplingen säkerligen jämförbar med Barnett, det barnetten har som extra krydda är hårdare fjädrar.
Prismässigt är det inga stora skillnader.
 
Barnett funkar ypperligt, ibland. Vissa får bekymmer med hårt draggande på kopplingen. Rent "bett" mässigt är den nya kopplingen säkerligen jämförbar med Barnett, det barnetten har som extra krydda är hårdare fjädrar.
Prismässigt är det inga stora skillnader.

Hårdare fjädrar innebär också hårdare kopplingshandtag va? Jag tycker det är rejsigt redan som det är med mina kontorshänder.. :gnissla
 
Hårdare fjädrar innebär också hårdare kopplingshandtag va? Jag tycker det är rejsigt redan som det är med mina kontorshänder.. :gnissla

Ja, det kommer som ett brev på posten och är ingen fördel heller..
Så måste man skaffa sig annan slav och sen blir det dyrt.
Naaah, orginal är fiina grejer (om de är av sen modell) :yoparty
 
Hårdare fjädrar innebär också hårdare kopplingshandtag va? Jag tycker det är rejsigt redan som det är med mina kontorshänder.. :gnissla

Det som inte är direkt dödande - är härdande... :arsele :D

Det är bara de första gångerna när man åker länge i stadstrafik som man blir lite öm i hand och underarmen...
...kanske skulle göra kontorshänderna susen :hihi :rofl :hihi

I början var det faktiskt lite jobbigt, men jag tyckte att man vande sig snabbt - kanske för att man övade mycket.
Nu märker jag inte av det längre. :tummenupp

Det jag irriterar mig på är att oljan blir svart på noll-tid... :mad: :va :confused:
Om bara pengarna räcker till tänker jag ÅTGÄRDA det i vinter - ser ju ut som om man skulle gjort en riktig FUL-MEK och misslyckats TOTALT !!! :fakta :fatta!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top