Aprilia-tråden

Den senaste tiden har jag upptäckt att batteriet har blivit sämre och sämre. Nu är det så illa att om jag stannat måste jag i alla fall ha kört en 20-30 minuter för att säkert få igång den igen. :gnissla

Nåja, det finns ju dem som livnär sig på att sälja batterier så problemet är inte direkt gigantiskt...

Biltema i all ära, men batterier till startmotorer som ska dra igång stora, strömkrävande twinnar är inte deras starka sida. YUASA YTX12-BS ska det vara och inget annat om jag inte vill ha samma problem igen om en månad.

Har kollat runt lite och billigaste online är detta med 902 kr.
http://www.racing-planet.se/scootertuning-batteri-yuasa-ytx12bs-p-291-1.html
Någon som vet om det går att få billigare någon annanstans ifrån? Eller, någon som har erfarenhet av nämnd firma?
Som L-K säger...laddningen? 60 VAC ska det vara mellan faserna om jag inte minns fel.
En koll av "the brown connector(s)" kan också rekommenderas.
 
Har du kollat så den laddar ordentligt?
tänkte att klen laddning gjort slut på batteriet.

Den senaste tiden har jag upptäckt att batteriet har blivit sämre och sämre. Nu är det så illa att om jag stannat måste jag i alla fall ha kört en 20-30 minuter för att säkert få igång den igen. :gnissla

Nåja, det finns ju dem som livnär sig på att sälja batterier så problemet är inte direkt gigantiskt...

Biltema i all ära, men batterier till startmotorer som ska dra igång stora, strömkrävande twinnar är inte deras starka sida. YUASA YTX12-BS ska det vara och inget annat om jag inte vill ha samma problem igen om en månad.

Har kollat runt lite och billigaste online är detta med 902 kr.
http://www.racing-planet.se/scootertuning-batteri-yuasa-ytx12bs-p-291-1.html
Någon som vet om det går att få billigare någon annanstans ifrån? Eller, någon som har erfarenhet av nämnd firma?
 
Hur långt har hojen din gått och vilken års model?....så det inte är något annat som jävlas som laddningen....har en extra lindning liggandes.

Det är en -05 med 1800 mil på mätaren.

Häromdagen fick jag kabla igång den på en mack. Startmotorn orkade dra runt med typ ett varv per sekund. Batterispänning var då 11,3 V.

Med kablar från en Renault hostade den igång direkt.


Senast jag kom hem, efter 10 mil inspirerad körning, satte jag laddaren på den. Efter bara några sekunder gick den över från uppladdning till underhållsladdning så den rundan hade nog gett batteriet tillräckligt vad det kunde ta emot i laddning.
 
innan du köper batteri så kolla följande,
leta rätt på laddregulator(sitter på höger sida långt fram)
koppla ur sladden från generator(3 gula sladdar i brunt kontaktstycke)
starta hojjen och mät mellan faserna,mellan fas 1/2 1/3 2/3 glöm bara inte o ställ multimetar på väx ström, vid 4-5000 rp/m borde du ha ca 70-80V mellan faserna.har du inte det så är förmodligen din lindning kass :o/ både L-K och jag har liggandes extra sedan tidigare.
en orsak till trasig lindning brukar vara att ytterligare en kontakt som sitter på ladd-härva mellan cylindrarna brukar bli full i skit o smälta ihop av överhettning,, så även om inte din lindning är kass så se över den kontakten för det besparar dig pengar.

lycka till / Jocke

Det är en -05 med 1800 mil på mätaren.

Häromdagen fick jag kabla igång den på en mack. Startmotorn orkade dra runt med typ ett varv per sekund. Batterispänning var då 11,3 V.

Med kablar från en Renault hostade den igång direkt.


Senast jag kom hem, efter 10 mil inspirerad körning, satte jag laddaren på den. Efter bara några sekunder gick den över från uppladdning till underhållsladdning så den rundan hade nog gett batteriet tillräckligt vad det kunde ta emot i laddning.
 
innan du köper batteri så kolla följande,
leta rätt på laddregulator(sitter på höger sida långt fram)
koppla ur sladden från generator(3 gula sladdar i brunt kontaktstycke)
starta hojjen och mät mellan faserna,mellan fas 1/2 1/3 2/3 glöm bara inte o ställ multimetar på väx ström, vid 4-5000 rp/m borde du ha ca 70-80V mellan faserna.har du inte det så är förmodligen din lindning kass :o/ både L-K och jag har liggandes extra sedan tidigare.
en orsak till trasig lindning brukar vara att ytterligare en kontakt som sitter på ladd-härva mellan cylindrarna brukar bli full i skit o smälta ihop av överhettning,, så även om inte din lindning är kass så se över den kontakten för det besparar dig pengar.

lycka till / Jocke

Tack för goda råd. Ska se om jag kan hitta lite tid mellan flyttuppackning och blöjbyte. :)

Återkommer i ärendet.
 
Någon här som har en oljeplugg till motorn liggandes det är till min apa , antar att det är samma till samtliga rotaxspisar.
Lyckades dra sönder insexen sist jag bytte olja och var tvungen att knacka in en torxhylsa istället det börjar bli läge att fixa till detta inför en eventuell försäljning.
 
Någon här som har en oljeplugg till motorn liggandes det är till min apa , antar att det är samma till samtliga rotaxspisar.
Lyckades dra sönder insexen sist jag bytte olja och var tvungen att knacka in en torxhylsa istället det börjar bli läge att fixa till detta inför en eventuell försäljning.
Har gjort samma groda...
Först sitter aset så att man spränger ett par blodkärl när man ska dra loss den...
Se'n hinner man knappt dra till innan skräpet går av.

Köpte en skruv (M12x1,5 har jag för mig) på välsorterad butik i stan.
Har den liggande i någon låda om du vill ha den.
Fick vänta 8 veckor på en originalskruv från "danskjävlarna".
 
Kedja

Tjena tjena, dags att skaffa en PC3 och drivpaket till Millen,

Lite tips på vad mer kan behövas, har suttit och läst och sökt och försökt komma på mer saker men om jag har PC3 behöver jag då ett chip eller blir det verkningslöst med PC3?
Jag har Ett 2-2 akra, Puretech gp luftfilter samt gamla luftsnorkeln.

Drivpaketet då, vad är det som håller? bra/dåligt och vad för storlek på drivkuggarna skall jag ha? är inte riktigt med vad det blir för drastiska skillnader.
 
Tjena tjena, dags att skaffa en PC3 och drivpaket till Millen,

Lite tips på vad mer kan behövas, har suttit och läst och sökt och försökt komma på mer saker men om jag har PC3 behöver jag då ett chip eller blir det verkningslöst med PC3?
Jag har Ett 2-2 akra, Puretech gp luftfilter samt gamla luftsnorkeln.

Drivpaketet då, vad är det som håller? bra/dåligt och vad för storlek på drivkuggarna skall jag ha? är inte riktigt med vad det blir för drastiska skillnader.

Till PC3 behöver du inget chip.

Orginal var la 17-42 på din hoj? Hade nog kikat åt 16-44.

Sen om du vill åka 520 eller 525 är lite upp till dig. Se bara till så att det är specat för vridet/motorstorleken.

Aj fan ,, då e lindningen brunnen,,, kolla så det inte är kontakten mellan cylindrarna som orsakat felet,,
i mitt fall var det inte så men man vet aldrig.

mvh jocke

Häpp, såhärt va? http://www.joe250.com/motorcycles/tuono/brownconnectors/brownconnectors.html
 
Last edited:
Till PC3 behöver du inget chip.

Nja, om jag inte är helt ute och cyklar så kan man ju använda ett chip till att ställa om tändkurvan. Det ser ju jag som en fördel. Sen kan man ju använda PC3, naturligtvis med riktig bänkning, också. Då får man ju det bästa av två världar.

Eller har jag otur när jag tänker nu? :gnissla
 
Nja, om jag inte är helt ute och cyklar så kan man ju använda ett chip till att ställa om tändkurvan. Det ser ju jag som en fördel. Sen kan man ju använda PC3, naturligtvis med riktig bänkning, också. Då får man ju det bästa av två världar.

Eller har jag otur när jag tänker nu? :gnissla


Måste tyvär hålla med dig här :) , FettSnok har fel denna gång..men en viktig sak att tänka på är att alla chip ställer inte om tändkurvan..Mitt tips är att höra med Zilog om han kan fixa ett med tändkurvan ändrad på.

Chip med ändrad tändkurva + Pc3 säger jag.
 
Måste tyvär hålla med dig här :) , FettSnok har fel denna gång..men en viktig sak att tänka på är att alla chip ställer inte om tändkurvan..Mitt tips är att höra med Zilog om han kan fixa ett med tändkurvan ändrad på.

Chip med ändrad tändkurva + Pc3 säger jag.

Rätt och riktigt, den där tändkurvedelen hade jag totalt glömt bort :näsblod
 
Är det någon fler som får problem med stator lindningen så har jag en liggandes fortfarande eftersom Jocke va snabb och skicka iväg sin extra innan jag han fråga änns. Sen har jag lite störe bakdrev liggades också vid behov...de är i aliminium.
 
Måste tyvär hålla med dig här :) , FettSnok har fel denna gång..men en viktig sak att tänka på är att alla chip ställer inte om tändkurvan..Mitt tips är att höra med Zilog om han kan fixa ett med tändkurvan ändrad på.

Chip med ändrad tändkurva + Pc3 säger jag.

Finns tändmodul till PC3 oxå, hur väl det funkar vet jag inte.
http://www.powercommander.com/powercommander/Products/IgnitionModule/powercommander_ignition_module.aspx
Någon som testat?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top