Aprilia-tråden

Det som inte är direkt dödande - är härdande... :arsele :D

Det är bara de första gångerna när man åker länge i stadstrafik som man blir lite öm i hand och underarmen...
...kanske skulle göra kontorshänderna susen :hihi :rofl :hihi

I början var det faktiskt lite jobbigt, men jag tyckte att man vande sig snabbt - kanske för att man övade mycket.
Nu märker jag inte av det längre. :tummenupp

Det är inget vardagsproblem direkt och det är klart att man kan fnissa åt det nu, men förra sommaren, när vi skulle avsluta mc-semestern genom att ta autozug hem och satt i 45 minuters rusningstrafik i München på väg till München Ost, i 30 graders värme och dessutom rätt försenade, då var det inte så jävla roligt längre.. :död
 
Om bara pengarna räcker till tänker jag ÅTGÄRDA det i vinter - ser ju ut som om man skulle gjort en riktig FUL-MEK och misslyckats TOTALT !!! :fakta :fatta!

Guess whaat.. Bytte till en såndär fräsig slavcylinder, sköljde igenom systemet grundligt. Men tror du det uteblev? Näpp! svart igen :D
Den ska nog vara så på den här modellen :yoparty
 
Guess whaat.. Bytte till en såndär fräsig slavcylinder, sköljde igenom systemet grundligt. Men tror du det uteblev? Näpp! svart igen :D
Den ska nog vara så på den här modellen :yoparty

Jag gissade att det är pumpen som "färgar av sig" - verkar som jag har rätt.
Ingen av japs-hojarna uppvisar samma problem - det är ju pinsamt...

Funderar på att byta pump. Hur är det med Ducati - har de samma problem eller skulle man kunna nyttja en pump från dem?

Annars blir det väl till att besmitta italienskan med lite nippon delar... :gnissla
 
Jag gissade att det är pumpen som "färgar av sig" - verkar som jag har rätt.
Ingen av japs-hojarna uppvisar samma problem - det är ju pinsamt...

Funderar på att byta pump. Hur är det med Ducati - har de samma problem eller skulle man kunna nyttja en pump från dem?

Annars blir det väl till att besmitta italienskan med lite nippon delar... :gnissla

Nahh! inget nippon på hojen. Kompisen hade en -00 R där tutan lade av. Just det, made in Japan stod det på den.

ISR pump kanske? porr....
 
Nån som har två friska topplock till 02+ motorn? Även 04+ fungerar.

Sugen på att få tag i en bra uppsättning toppar att ha som grund när jag trimmar, så jag slpper fila/plasta i mina nya fina toppar jag precis har köpt och har på hojen nu.
 
såld

:gråta:gråta:gråta idag rullade apan ut från mitt garage för sista gången då den har fått en ny ägare.
Trodde aldrig att det skulle kännas så tungt att vara utan en sak :gnissla är inte ens säkert att sorgen hade blivit lika stor om tanten lämnat mig:rolleyes: den nya ägaren verkar dock vara en bra prick så slynan får det säkert bra i sitt nya hem.
Tanken är att det skall investeras i en båt nu :pangihuve men man vet aldrig vad hormonerna ställer till med när det börjar våras ute.
Jag kommer givetvis att fortsätta att hänga här så mig lär ni inte slippa oavsett om jag sitter i en båt eller på en ny apa.
 
Startmotorproblem

Idag skulle hojen in på vinterförvaring. Hade loss batteriet över natten för att ladda det i lägenheten.

Idag när jag skulle sätta i batteriet igen så går starmotorn runt så fort jag sätter dit polerna på batteriet, även fast tändningen är avslagen.
Sätter jag på tändningen går hojen igång direkt jag monterar batteriet, men startmotorn fortsätter också att gå.

Jag har väl konstaterat att det nästan måste vara startrelät som får signal konstant och därför går starmotorn runt så fort batteriet är monterat.

Nån som har nåt förslag på hur jag ska få hojen till garaget utan att behöva hyra ett släp?

Snabba svar uppskattas då jag åker bort i jobbet en längre period imorgon kväll...

//Christian
 
Idag skulle hojen in på vinterförvaring. Hade loss batteriet över natten för att ladda det i lägenheten.

Idag när jag skulle sätta i batteriet igen så går starmotorn runt så fort jag sätter dit polerna på batteriet, även fast tändningen är avslagen.
Sätter jag på tändningen går hojen igång direkt jag monterar batteriet, men startmotorn fortsätter också att gå.

Jag har väl konstaterat att det nästan måste vara startrelät som får signal konstant och därför går starmotorn runt så fort batteriet är monterat.

Nån som har nåt förslag på hur jag ska få hojen till garaget utan att behöva hyra ett släp?

Snabba svar uppskattas då jag åker bort i jobbet en längre period imorgon kväll...

//Christian

Försök med att ge relät en smäll med något hårt. med största sannolikhet har kontakterna bränt fast i startrelät, annars kan du plocka bort anslutningarna på relät och kortsluta dessa med en skruvmejsel eller dylikt, när apan startat är det bara att släppa kontakten mellan de grova anslutningrna på startrelät och köra till garaget.
 
Jahopp, då har jag till slut fått ut en annons på hojen. Är hyfsat kluven i frågan, och risken är väldigt stor att jag inte kommer gråta särskilt mycket om jag inte får några hugg.
Fast det är ju samtidigt alltid roligt med nya leksaker och tills jag får tag på ett större garage har jag bara plats med en hoj i taget.
 
Försök med att ge relät en smäll med något hårt. med största sannolikhet har kontakterna bränt fast i startrelät, annars kan du plocka bort anslutningarna på relät och kortsluta dessa med en skruvmejsel eller dylikt, när apan startat är det bara att släppa kontakten mellan de grova anslutningrna på startrelät och köra till garaget.

Tack. Löste sig;)

/Christian
 
Provkörde nye drevningen, 15-43 idag. Det var helt stört...
Nu är man nästan rädd för hojen :D
I vanan trogen gav man på lite halvstyggt på 3:an och det skjuter på bra, vid 130km/h toklyfter den (jag misstänker att jag dansade på vridpuckeln) sen var det bara att hålla i utav bara heliske, i med näste växel och när den tog slut började det gå fort på ett hjul :gnissla. Ner med nosen och på ett igen och det slutar aldrig dra. Det bara gåååår! Jepp, den går som en kanon den där Rotaxen :Bugar

16-40 känns skevt :D
 
Provkörde nye drevningen, 15-43 idag. Det var helt stört...
Nu är man nästan rädd för hojen :D
I vanan trogen gav man på lite halvstyggt på 3:an och det skjuter på bra, vid 130km/h toklyfter den (jag misstänker att jag dansade på vridpuckeln) sen var det bara att hålla i utav bara heliske, i med näste växel och när den tog slut började det gå fort på ett hjul :gnissla. Ner med nosen och på ett igen och det slutar aldrig dra. Det bara gåååår! Jepp, den går som en kanon den där Rotaxen :Bugar

16-40 känns skevt :D

Man blir snabbt bortskämd, eller hur?
Halvgas på ettan e oxå skitskoj.
Stillsamt brummande med svävande framhjul e fullständig beroendeframkallande.

Lite problematiskt bara att det fanimej inte går att låta bli.:yoparty:yoparty
 
Hej pbas jag och snoken har haft en konversation på vårat andra forum om skillnaden på den gamla Tuonon och den nya samt hur mycket bättre fjädringen på Factoryn upplevs jämfört med den vanliga Showa/sachs utrustade. Snoken tipsade då om att du troligtvis hade full koll på detta???
Så om du vill får du gärna skriva lite om vad du tycker.
 
Provkörde nye drevningen, 15-43 idag. Det var helt stört...
Nu är man nästan rädd för hojen :D
I vanan trogen gav man på lite halvstyggt på 3:an och det skjuter på bra, vid 130km/h toklyfter den (jag misstänker att jag dansade på vridpuckeln) sen var det bara att hålla i utav bara heliske, i med näste växel och när den tog slut började det gå fort på ett hjul :gnissla. Ner med nosen och på ett igen och det slutar aldrig dra. Det bara gåååår! Jepp, den går som en kanon den där Rotaxen :Bugar

16-40 känns skevt :D

hur mycket gör det på varvtal med den drevningen ?
Original tycker jag e perfekt att ligga och cruisa motorväg med i hastigheter kring 150km/h.
Man vill ju inte att det skall varva som min gamla 600.
Har du några varvtal vid motorvägsfart+lite till ?
 
hur mycket gör det på varvtal med den drevningen ?
Original tycker jag e perfekt att ligga och cruisa motorväg med i hastigheter kring 150km/h.
Man vill ju inte att det skall varva som min gamla 600.
Har du några varvtal vid motorvägsfart+lite till ?

266km/h borde den göra vid 11000rpm på 6an(15,43 drevning)...Så ca 133km/h vid 5500rpm
 
Guess whaat.. Bytte till en såndär fräsig slavcylinder, sköljde igenom systemet grundligt. Men tror du det uteblev? Näpp! svart igen :D
Den ska nog vara så på den här modellen :yoparty
Jag har tömt behållaren flera ggr och bytt vätska, den svartnar efter en timmes körning... grrr, det känns som kopplingen går trögre när vätskan är svart :va
 
hur mycket gör det på varvtal med den drevningen ?
Original tycker jag e perfekt att ligga och cruisa motorväg med i hastigheter kring 150km/h.
Man vill ju inte att det skall varva som min gamla 600.
Har du några varvtal vid motorvägsfart+lite till ?
Ett enkelt test för att känna efter själv:

Kör på 5:an med originaldrevning. Med 15-43 kommer den att varva aningens mer än så (på 6:an).
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top