Aprilia-tråden.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad i alla smådj....

För styvt en månad sen räkna jag på försäkring på BilsportMC:s räknesnurra avseende Tuonon. Nu, när man snart ska skriva på sig hojen, då finns den inte kvar i listan!?! Har de helt plötsligt fått fnatt i Småland?!
Ni Tuono-ägare som har den där, har ni nån vetskap?
Hoppas på datormiss :gnissla
 

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Ort
Såtenäs
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Hej !

Snyggt jobbat. Såg inte alla moddar innan jag "zoomade" in hojen.
Hur känns den jämfört med millen ? Man blir ju nyfiken.
Har du bytt till millens styrbox med ?

Mitt stöd förlängde jag med en metall bit som svetsades fast under stöd plattan.

Mvh

Tack detsamma! :)

Jag ska ta lite mer detaljbilder var det lider. Speciellt före och efter bilder är ju skoj!

Har inte bytlånats med en Mille än men jämfört med den halvdana Falco dämpningen så är det som natt och dag! Mycket styvare och bättre feedback asfalt/däck.

Har inte bytt styrbox än. Om jag fattat rätt så är det bara chipet som skiljer boxarna åt?! Ska investera i ett Gabro chip från Italien hade jag tänkt. Innan motorbytet till en 02:a mille så mappade jag me PCIII:a, K&N filter och slipon.
Det är den "fetare" mappen jag kör med nu. Men den ska jag naturligtvis mappa om med nytt chip och Iridiumstift...
Sen är det bara en evoluzione slavcylinder som ska köpas så har jag en hoj som jag får svårt att skiljas ifrån!

Smart lösning för stödet! Ska kolla bara så det inte tar i avgaskrökar i uppfällt läge. Falcon har ju två utblås...:) Är nog bra om man får ut stödet från hojen i sidled oxå. Minsta lilla grop i asfalten får hojen att vilja utföra "stavhopp" med stödet då det kommer nästan mitt under...:brinnerup
 

dennsa

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Buell XB12r - 04
Framför instrumentpanelen sett ur färdriktning.
Relät sitter för sig själv. två kablar.

bytte den mot en jag köpte på biltema, han sa att den skulle passa, hände dock inget när vi kopplade in den.
så den verkade ju inte funka.. satte dit orginalet o ska testa med att sätta motstånd istället(som är slut o kommer nästa vecka), mitt problem är då följande när ja läser guider här osv vidare så verkar alla ha problem med att deras blinkar för snabbt. det har inte jag mina blinar inte alls, endast vänster bak som lyser konstant borde motståndet reda ut detta ändå? jag har inte kopplat in led blinkersna utan d va förra ägaren kan han gjort nån fel med kopplingen? låter dock lite långsögt eftersom han bara bytte ut orginalet. lr?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
bytte den mot en jag köpte på biltema, han sa att den skulle passa, hände dock inget när vi kopplade in den.
så den verkade ju inte funka.. satte dit orginalet o ska testa med att sätta motstånd istället(som är slut o kommer nästa vecka), mitt problem är då följande när ja läser guider här osv vidare så verkar alla ha problem med att deras blinkar för snabbt. det har inte jag mina blinar inte alls, endast vänster bak som lyser konstant borde motståndet reda ut detta ändå? jag har inte kopplat in led blinkersna utan d va förra ägaren kan han gjort nån fel med kopplingen? låter dock lite långsögt eftersom han bara bytte ut orginalet. lr?

Nja, biltema relät behöver lite mods för att passa. Antar att du har 3 stift på biltema reläet?

Om en ledblinkers inte lyser, har man vänt på + och - till blinkersen.
Vissa ledblinkers har en gul och en svart sladd. Svart har då varit +.Ööööhm...

Jag har biltemas vanliga relä som inte har "felvarning". Dock behövde jag sätta motstånd på två av blinkisarna i allafall, annars blinka alla 4 samtidigt oavsett. Detta för att aprilian bara har en indikatorlampa. Lite udda fenomen..
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Tack detsamma! :)


Smart lösning för stödet! Ska kolla bara så det inte tar i avgaskrökar i uppfällt läge. Falcon har ju två utblås...:) Är nog bra om man får ut stödet från hojen i sidled oxå. Minsta lilla grop i asfalten får hojen att vilja utföra "stavhopp" med stödet då det kommer nästan mitt under...:brinnerup

Jag gick på med gassvetsen o värmde upp infästningsplattan (illröd) sedan knäckte jag den så att stödpinnen vinklades mer utåt/bakåt samt förlängde stödpinnen och satte på en större fot.
Resultatet blev riktigt bra med stödfoten betydligt längre från hojen samt med mer lutning utan att sticka ut mer en orginal när det är uppfällt.
Jag har ett 2-2 system på min apa och det är tajt mellan stöd och pipa men det funkar.
Ska försöka ta några bilder på stödet och posta imorgon.
 

dennsa

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Buell XB12r - 04
okej nu till ett annat bekymmer cykeln startar men dör direkt! :huvet
drar man på tändningen så bygger den upp trycket o startar men den dör, känns som han startar på det bränslet han har fått, sen får han inte mer o dör.. va inget fel på cykeln innan jag grejjade med blinkerserna, men har kontrollerat alla säkringar osv.. är som ni märker ingen expert på det hela men har nån haft nått liknande bekymmer så ja vet vart ja ska börja leta :) jag får för mig att det är nått elfel?
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
okej nu till ett annat bekymmer cykeln startar men dör direkt! :huvet
drar man på tändningen så bygger den upp trycket o startar men den dör, känns som han startar på det bränslet han har fått, sen får han inte mer o dör.. va inget fel på cykeln innan jag grejjade med blinkerserna, men har kontrollerat alla säkringar osv.. är som ni märker ingen expert på det hela men har nån haft nått liknande bekymmer så ja vet vart ja ska börja leta :) jag får för mig att det är nått elfel?

Hör du att bränslepumpen går när du vrider på tändningen??
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
okej nu till ett annat bekymmer cykeln startar men dör direkt! :huvet
drar man på tändningen så bygger den upp trycket o startar men den dör, känns som han startar på det bränslet han har fått, sen får han inte mer o dör.. va inget fel på cykeln innan jag grejjade med blinkerserna, men har kontrollerat alla säkringar osv.. är som ni märker ingen expert på det hela men har nån haft nått liknande bekymmer så ja vet vart ja ska börja leta :) jag får för mig att det är nått elfel?

Och du har provat vrida på kallstartsreglaget lite, alternativt hålla lite gas när du försöker starta? Låter som normalt om tomgången är lågt ställd..
 

dennsa

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Buell XB12r - 04
Och du har provat vrida på kallstartsreglaget lite, alternativt hålla lite gas när du försöker starta? Låter som normalt om tomgången är lågt ställd..

ne den går normalt i typ 3 sec sen dör den, ingen skillnad med kallstartreglaget. sak samma om man gasar lr inte, fick tom upp varv men dog lika snabbt ändå. tycker det är märkligt..
 

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Ort
Såtenäs
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
ne den går normalt i typ 3 sec sen dör den, ingen skillnad med kallstartreglaget. sak samma om man gasar lr inte, fick tom upp varv men dog lika snabbt ändå. tycker det är märkligt..

Kolla kontakterna vid på spridarna på trottelhuset. Hade liknande fenomen efter att ha haft den på service hos Guzzicenter i Stockholm. De hade glömt att trycka dit en av dessa kontakter....Detta var för ett antal år sen men är en sak som gör att man inte lämnar iväg sin älskade till samma ställe igen...

Lätt hänt att nån kontakt har rubbats om du dragit i kablaget...lycka till..:gnissla

finns det tippsensor på dessa modeller?? mille 99a?

Borde det göra. På Falcon sitter den lilla fyrkantiga dosan framför batteriet i en gummihållare. Är en pil på den som indikerar vad som ska va uppåt. Den låter som en skallra om man skakar den...
På millen borde den sitta i närheten av batteriet oxå.
 
Last edited:

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Som jag har förstått det hela så stänger tippsensorn av bränslepumpen så då borde den inte gå. klarar pumpen att bygga upp tryck= stänger av efter någon sekund när man vridit på tändningen.
Bekymmret låter bränslerelaterat, inga felkoder?
Var i Jönköping bor du? jag kan kanske titta förbi jag PMar dig mitt mob nr så kan du ringa om du vill ha en hjälpande hand.
 

dennsa

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Buell XB12r - 04
Som jag har förstått det hela så stänger tippsensorn av bränslepumpen så då borde den inte gå. klarar pumpen att bygga upp tryck= stänger av efter någon sekund när man vridit på tändningen.
Bekymmret låter bränslerelaterat, inga felkoder?
Var i Jönköping bor du? jag kan kanske titta förbi jag PMar dig mitt mob nr så kan du ringa om du vill ha en hjälpande hand.

Så nu är problemet löst!
Felet var följande: när jag höll på me blinkerserna så måste jag flyttat tipp sensorn som sitter under sadeln vid batteriet, imorse såg ja att den inte satt fast utan låg på botten. satte upp den på sidan som den ska sitta o hojjen startade klockrent( med lite start hjälp) :tummenupp
problemen var att ja inte hade en aning om att den lilla svarta lådan var tippsensor när ja grejjede med dem andra kablarna som gick där.
Ibland ställer man till det för sig :D

Skojj harvest att du är så hjälpsam med :) bor på liljeholmen men cykeln står tyvärr i eksjö då jag inte har nått garage här.. Du vet inte om några som kanske vill dela garage föresten?
 
Last edited:

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
jag va inte ensam aprilia på tjolöholm classic idag iaf, nån härifrån som va där med sin mille factory ? (svart).. den såg ut att ha gått rätt hårt :tungan
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
För styvt en månad sen räkna jag på försäkring på BilsportMC:s räknesnurra avseende Tuonon. Nu, när man snart ska skriva på sig hojen, då finns den inte kvar i listan!?! Har de helt plötsligt fått fnatt i Småland?!
Ni Tuono-ägare som har den där, har ni nån vetskap?
Hoppas på datormiss :gnissla
Har inget vettigt att komma med...men jag har då inte hört något (negativt) från dom.
Lite orolig blir man dock:va
Hoppas som du, på datormiss. I annat fall får man väl kränga Bettan å börja åka streetfighter-ducce...hemska tanke:skrämd
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Hej allesammans! Jag har bytt hoj och har nu Spid's gamla mille så då platsar man väl i den här tråden antar jag :) . Har inte hunnit med att köra så mycket än men den är grym motför r6an jag hade tidigare :yoparty .

dock har den vibrationer i frambromsen. Jag har läst en del på forum och kommit fram till att det tydligen ska vara ett vanligt fel. Ska plocka ner skivan och kolla om den är skev men om den inte är det så ska man tydligen kunna modifiera nitarna som håller den i rotorn. Antar att detta beror på att skivan slutar ha den rörelse den ska ha pga smuts och FÖR bra passning.

Någon som har gjort denna modifikation eller vet vars man kan köpa billiga skivor/rotors/belägg..
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Antar att detta beror på att skivan slutar ha den rörelse den ska ha pga smuts och FÖR bra passning.

Börja med att rengöra nitarna i skivan. Ta bromsskivsrengöring/elecroclean eller liknande och spruta på en nit. Snurra niten och spruta lite till. Snurra niten och... ...ja, tills niten roterar fritt. Fortsätt sen så med alla nitar på skivorna.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top