Aprilia-tråden

ja eller ännu bättre lista alla som finns !

1:Italia Bike Center i Arboga
2:Starol i Enköping
3:Mc kompaniet i väring
4:
5:
6:

Du glömmer väl inte Stigfelts Motor, Anderstorp (där jag köpte min Aprilia Racing växelväljare med omvända lägen...:tungan)
Aprilia Center, Haninge. Där Denny ordnade fram ett NOS Akra helsystem i titan till min hoj. Han har förresten ett till om någon med Mille från -00 vill få lika fränt utseende och ljud :tummenupp.

NU, är jag riktigt sugen att komma och hälsa på dig - när du inte har nån riktig hoj att åka på... :fatta!
Skulle vara kul att få se dig GÅ ner och möta mig på lämpligt ställe och ta en glass... :whip
Men jag anar att du snart kommer på en Prilla igen - efter som du fortfarande har hjärtat på rätt ställe (tänker på listan ovan)...
:krama :fakta :hihi
 
1:Italia Bike Center i Arboga
2:Starol i Enköping
3:Mc kompaniet i väring
4:Stigefeltdts Motor, Anderstorp
5:Aprilia Center, Haninge
6:Marcussen MC, Halmstad

Den sistnämnda kan jag starkt rekommendera! Har sålt en del hojar till
just Götet :tummenupp
 
NU, är jag riktigt sugen att komma och hälsa på dig - när du inte har nån riktig hoj att åka på... :fatta!
Skulle vara kul att få se dig GÅ ner och möta mig på lämpligt ställe och ta en glass... :whip
Men jag anar att du snart kommer på en Prilla igen - efter som du fortfarande har hjärtat på rätt ställe (tänker på listan ovan)...
:krama :fakta :hihi

jag har 2 hojjar kvar så inte kommer jag gående än heller :tummenupp
men kom förbi så kan vi ta en glass o ljuga lite :banana

mvh jocke
 
Jag satte nytt tankrekord idag, vid tankning fick jag i 16,93 liter. Det var lite nervöst mot slutet kan jag tillägga. :rolleyes:
 
Någon som har erfarenhet av Nordbecks MC i Tomelilla?

Tänkte serva hojen när jag kommer hem från jobbet i juni och samtidigt passa på att provköra RSV4:an. Stället som tidigre servat hojen, beläget strax utanför Helsingborg lämnar jag inte till igen. Har inte tålamod att låta hojen stå där en halv sommar till... :gnissla
 
Jag satte nytt tankrekord idag, vid tankning fick jag i 16,93 liter. Det var lite nervöst mot slutet kan jag tillägga. :rolleyes:
Jepp, sån't där e riktigt läskigt:skrämd
Mitt pers e 18,01....fast då fick jag gå sista biten till macken så de räknas väl inte..:D
 
Min är så fin på förbrukningen så man glömmer bort att den behöver tankas då och då. Efter en injusering med PC3:an så ligger den på 0,7l/mil.

Förresten försäkring på Tuono, är det BilsportMC som gäller eller?
 
Min är så fin på förbrukningen så man glömmer bort att den behöver tankas då och då. Efter en injusering med PC3:an så ligger den på 0,7l/mil.

Förresten försäkring på Tuono, är det BilsportMC som gäller eller?

Japp för mig var det det iallafall 6200 Hel/helår +40:rodnar
 
Slirande koppling

Har en kopplingsfråga som säkert diskuterats en eller två gånger tidigare.
Det har blitt på det sättet att det känns som om kopplingen inte riktigt greppar riktigt på en gång efter växling. Som om det slirar någon halvsekund eller så. Någon som har en aning om vad detta kan bero på?
Kan väl tillägga att jag kört med samma fabrikat och typ av olja en längre tid, och att jag kört kanske 400 mil sedan senaste bytet. Kanske dags igen? Kom gärna med förslag.
 
Har en kopplingsfråga som säkert diskuterats en eller två gånger tidigare.
Det har blitt på det sättet att det känns som om kopplingen inte riktigt greppar riktigt på en gång efter växling. Som om det slirar någon halvsekund eller så. Någon som har en aning om vad detta kan bero på?
Kan väl tillägga att jag kört med samma fabrikat och typ av olja en längre tid, och att jag kört kanske 400 mil sedan senaste bytet. Kanske dags igen? Kom gärna med förslag.

Jag har just strulat lite med min koppling. Vätskan var svart redan 25 mil efter
service och byte. Min kändes inte heller så rapp som den bör. Nu har jag bytt vätska igen och luftat ordentligt med gott resultat:) Det är mitt tips iaf.
 
Källa till litet oljeläck lokaliserad idag, en av bultarna på kåpan precis i närheten av bromscylindern för bakbromsen - det är en ensam M8:a där i en bunt med M6:or - den var lös, och det fuktade olja där direkt när motorn gick.
Den oljan letade sig ned på undersidan av motorn, och hittade ett rör att droppa på lite lägligt. :D

Bult åtdragen, nada olja - tvättade rent det jag kom åt för att jaga läckaget, så nu kan man hålla ett närmare öga på't.

/J
 
Moment på framdrev

Har än en gång letat tills jag blir tokig i verkstadshandboken, men inte hittat det jag söker. Jag behöver veta hur hårt jag ska dra framdrevet. Har bytt tillbaka till original 17 efter att ha kört nerkuggat ett år. Hittar bara moment för bakdrev och hjulmutter. Vill ju inte gärna dra sönder nåt.
 
Har än en gång letat tills jag blir tokig i verkstadshandboken, men inte hittat det jag söker. Jag behöver veta hur hårt jag ska dra framdrevet. Har bytt tillbaka till original 17 efter att ha kört nerkuggat ett år. Hittar bara moment för bakdrev och hjulmutter. Vill ju inte gärna dra sönder nåt.

Löste sig till slut. Lite krångligt att hitta innan jag lärde mig att framdrevet tydligen heter "Drive pinion" på engelska. För den som undrar ska det dras med 50 Nm, plus lite gänglåsning.:tummenupp
 
Momentdippen ~5000 rpm

Nu har det blivit några mil med nya hojen och den känns kanon.

Dock upplever jag att den har svårt att andas vid ca 5000 rpm. Dvs ligger jag där och slår på så får jag dålig respons, är detta den beryktade momentdippen man har hört talas om? Jag är inte direkt van vi att en liter twin "möar" på det viset..

Jag har Aprilias Racing kitt (slip-on med tillhörande chip) monterat, trodde detta skulle kurera dippen?

Är det så att jag måste göra en luftburksmod för att bli av med detta? Måste jag chippa om eller skaffa en power commander efter det?

MVH /Jan
 
Någon som har erfarenhet av Nordbecks MC i Tomelilla?

Tänkte serva hojen när jag kommer hem från jobbet i juni och samtidigt passa på att provköra RSV4:an. Stället som tidigre servat hojen, beläget strax utanför Helsingborg lämnar jag inte till igen. Har inte tålamod att låta hojen stå där en halv sommar till... :gnissla

Lämnade in min förra Aprilia där för nåt år sen, likaså sambons Gsxr 750 i förra veckan.
Är nöjd med dom så jag kan rekommendera den firman.

Jag kommer att hänga på låset när RSV4an har anlänt :)
 
Om nån har en ställbar styrdämpare till en mille 99a som bara ligger och skräpar i ett hörn så kan jag ta hand om den. :pma
 
Nu har det blivit några mil med nya hojen och den känns kanon.

Dock upplever jag att den har svårt att andas vid ca 5000 rpm. Dvs ligger jag där och slår på så får jag dålig respons, är detta den beryktade momentdippen man har hört talas om? Jag är inte direkt van vi att en liter twin "möar" på det viset..

Jag har Aprilias Racing kitt (slip-on med tillhörande chip) monterat, trodde detta skulle kurera dippen?

Är det så att jag måste göra en luftburksmod för att bli av med detta? Måste jag chippa om eller skaffa en power commander efter det?

MVH /Jan
För att bli av med dippen så är det 2-2 avgassystem som gäller.
 
Ok, är det utan crossover då?
Detta brukar ju annars vara bra på twinnar. Om man har crossover o dubbla dämpare så blir det ju ingen skillnad mot ett 2-1. Har man väl samlat avgaspulserna i en Y-koppling (eller crossover) så ser de ingen skillnad på en eller två dämpare, bara att mottrycket halverats och det borde inte påverka ett specifikt varvtal utan snarare vara tillgodo vid höga flöden dvs höga varv.

Säker på att det inte är luftburken man skall ge sig på? Har inte haft tid att läsa hela tråden men jobbar på det!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top