Aprilia-tråden

De är rätt känsliga när de blir varma, min fuldör den med när man ska iväg. Prova höja tomgången några 100 varv. Gjorde skillnad som natt och dag på min. Tror det har att göra med vääldigt stora spjäll och låg gashastighet.

Problemet är att det verkar som om ECU:n styr tomgången, så att jag inte kan höja den själv:va

Har lyssnat runt lite och det verkar vara som du säger med v-twinnar. en på jobbet har en VTR med samma problem. Konstigt nog så kan den stå med neutralen i och då går det inte att provocera fram felet. Men så fort jag lägger i en växel och släpper ut koppling kan felet uppstå. Det underliga är att jag inte ens hinner ut till dragläget:va

Idag fick jag bekräftat att italienska fordon inte startar när det är under 10c ute. Jag som hade bråttom till joppet och allt. :mad: Startmotorn orkade inte dra runt ett helt varv ens, instrumenten nollade sig säkert sex gånger och jag bad en tyst bön för att startreläet inte skulle brinna upp (igen). Detta på en hoj som kördes senast i lördags. :gnissla

Idag fick jag bekräftat att italienska fordon inte startar när det är under 10c ute. Jag som hade bråttom till joppet och allt. :mad: Startmotorn orkade inte dra runt ett helt varv ens, instrumenten nollade sig säkert sex gånger och jag bad en tyst bön för att startreläet inte skulle brinna upp (igen). Detta på en hoj som kördes senast i lördags. :gnissla

Jag hade samma på min -02 mille.:va Det var ett rökigt batteri den gången. :gnissla Tyvärr så bytte jag inte batteri i tid så startrelät braka:huvet

Nytt relä och nytt batteri & alla blev glada:D

:D :D :D :D

Just gona make my mark! Kolla gärna mitt garage!
Men va faan! Du har ju hela garaget fullt med läckerheter!
Tullinge utvecklas snabbt till ett riktigt Aprilia-näste.:yoparty

Såg en 250 smattra in på Rosenhill igår. Va de du? Riktigt sweeeet. :tummenupp

Ähhhh du har bara något skräp batteri i hojen elelr dåligt laddat båda mina aprilior har alltid startat när det har varit kallt... och jag bor i norrland :)

pbas !
var du axå där ?
Jepp, bor där....känns de som.
Körde av mig ordentligt, 8 ToR repor blev det.
Lite galet kanske men jag kunde faan inte sluta..:yoparty

En säsong gammalt Yuasa som underhållsladdats hela vintern, hojen kördes senast i lördags! :4skrika
Kanske problem med statorn eller "bruna kontakten" eller "runda kontakten" mellan cylindrarna då....
Kolla dom.

Last edited:
Håhå...då var det den kolfiberaprilian man sneglade på både på Rosenhill igår, och senare på macken i Vaxholm - ball pjäs. :)

/J

Glömde ju säga att den startade till slut. Gled in på joppet med andan i halsen och svår hjälmfrisyr. :gnissla
De va ju bra.:tummenupp
Vill inte måla fan på väggen..men om ett hyfsat nytt batteri inte klarar av att stå i några dagar kanske det är vajsing nå'nstans.
Kontakterna är ju lätta att kolla och att åtgärda.

Problemet är att det verkar som om ECU:n styr tomgången, så att jag inte kan höja den själv:va

Har lyssnat runt lite och det verkar vara som du säger med v-twinnar. en på jobbet har en VTR med samma problem. Konstigt nog så kan den stå med neutralen i och då går det inte att provocera fram felet. Men så fort jag lägger i en växel och släpper ut koppling kan felet uppstå. Det underliga är att jag inte ens hinner ut till dragläget:va

Njo, när man hotar i en växel så kommer det hur man än vill att börja gå tyngre, lite lätt dragg på kopplingen (behöver inte vara nåt fel för det) så där kan vara en förklaring till varför det sker just då. Ah, jag var övertygad om att den var justerbar på alla :va

och du var åxå där ?
ja såg en mille där med lite extra dekaltrim på ,, antar att de var din ,,
kollade på regnr o såg att den bodde i mitt närområde, enl,VV iaf,
// Jocke

Håhå...då var det den kolfiberaprilian man sneglade på både på Rosenhill igår, och senare på macken i Vaxholm - ball pjäs. :)

/J

Jepp, bor där....känns de som.
Körde av mig ordentligt, 8 ToR repor blev det.
Lite galet kanske men jag kunde faan inte sluta..:yoparty

Kanske problem med statorn eller "bruna kontakten" eller "runda kontakten" mellan cylindrarna då....
Kolla dom.

Han har en gamal Mille = har inte de problemen :) , jag tror felet ligger mer i att han fis kör för mycket så hojen varvas för lite = batteriet laddas för klent :pannkyss

Han har en gamal Mille = har inte de problemen :) , jag tror felet ligger mer i att han fis kör för mycket så hojen varvas för lite = batteriet laddas för klent :pannkyss
Appappapp...jodå det finns en brun rackare under bak-kutsen den kan grilla sig själv spontant.
Samma gäller den feta runda mellan cyllarna.:mattias :D
Så ser det iaf ut på 03-orna....

jo jag såg när ni åkte därifrån ,, tänkte att det verkade lite osannorlikt att någon "hemmifrån" åker till rosenhill o fikar .. trodde banne mig att det bara va jag som gjorde sån´t, 25 mil för en fika typ :tummenupp

kanske dyker upp i V-ås snart o busar lite ,, nästa vecka gör jag fm-skift så då kan de bli av.

/ Jocke

Jupp, helröd 01:a med öhlinare bak (ingen R dock) och passagerarkutsen på. :)

/J

jo jag såg när ni åkte därifrån ,, tänkte att det verkade lite osannorlikt att någon "hemmifrån" åker till rosenhill o fikar .. trodde banne mig att det bara va jag som gjorde sån´t, 25 mil för en fika typ :tummenupp

kanske dyker upp i V-ås snart o busar lite ,, nästa vecka gör jag fm-skift så då kan de bli av.

/ Jocke

Fått till hojen?

/ Jocke

:D Klart man inte bangar för en stockholmsrunda en solig söndag! :yoparty
Inte blir det någon tisdagskörning idag heller om läderveken inte ändrar sig drastiskt, det hänger fukt i luften hemma...

Meeeeen, då får man ratta ut bergarn i geggan istället, det är lika roligt det med, fast på ett mera svettigt sätt. :näsblod

/J

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...