Aprilia-tråden

Gokväll allesammans.

Efter en vecka nu men nya hojjen har jag lärt mig att den surar jävligt lätt, eller åtminstonde i jämförelse med min gamla kawa.
Någon som har något stensäkert startknep att dela med sig av ? :D
Chefen blir väl inte så glad om jag inte lär mig något nu, kan ju inte skylla på det mycket längre

//J
 
Gokväll allesammans.

Efter en vecka nu men nya hojjen har jag lärt mig att den surar jävligt lätt, eller åtminstonde i jämförelse med min gamla kawa.
Någon som har något stensäkert startknep att dela med sig av ? :D
Chefen blir väl inte så glad om jag inte lär mig något nu, kan ju inte skylla på det mycket längre

//J

Det skiljer nog lite mellan hoj och hoj på de gamla vilken map de har slip-on m.m..

Har man bra batteri så startade min alltid bara man hade full chok"stavning" och sen fick den gå med det tills den vart ca 40c

Slip-on , chip , renagede airbox.
 
Gokväll allesammans.

Efter en vecka nu men nya hojjen har jag lärt mig att den surar jävligt lätt, eller åtminstonde i jämförelse med min gamla kawa.
Någon som har något stensäkert startknep att dela med sig av ? :D
Chefen blir väl inte så glad om jag inte lär mig något nu, kan ju inte skylla på det mycket längre

//J

Du vet det där handtaget som man kan vrida på till höger:yoparty
Vrid på det mer:D Dååå händer det grejor:hojraket
Min -02 ville ha lite mer bensin i början:va Men när den var varm så gick den som F-N:tummenupp

:D :D :D :D
 
det är inte en choke utan en förhöjd tomgång det reglage som sitter på styret,,
ingenting annat.
har du tungt o starta så KAN det vara klent batteri,
Kan vara så att du behöver synka *throttlebody* vet fan inte va de heter på svenska men det är samma som synka förgasare fast det är sprut.
kanske något läckage på någon vacumslang !!

jag personligen letar efter något fel som kom efter att jag använt hojjen som amfibiefordon mellan stockholm o köping,, den funkar på tomgång men dör nästan bara ja rör gasen :huvet
ja har testat med olika:tändspolar,soppapumpar,bränsleregulatorer,styrenheter
(huvud datorn i kutsen) fyllt alla kontaktstycken med 5-56 o låtit det stå i flera dygn i 20gradigt garage,pillat isär tomgångsmotorn (jag kan ingående förklara hur den ser ut invärtes) och felet kvarstår :huvet :huvet

enda fördelen är att jag börjar lära mig varenda skruvjävel på min 04:a

jag är tacksam för alla förslag hur dumma dom än är ,, jag kan ju ha missat något enkelt.

mvh jocke


Det skiljer nog lite mellan hoj och hoj på de gamla vilken map de har slip-on m.m..

Har man bra batteri så startade min alltid bara man hade full chok"stavning" och sen fick den gå med det tills den vart ca 40c

Slip-on , chip , renagede airbox.
 
det är inte en choke utan en förhöjd tomgång det reglage som sitter på styret,,
ingenting annat.
har du tungt o starta så KAN det vara klent batteri,
Kan vara så att du behöver synka *throttlebody* vet fan inte va de heter på svenska men det är samma som synka förgasare fast det är sprut.
kanske något läckage på någon vacumslang !!

jag personligen letar efter något fel som kom efter att jag använt hojjen som amfibiefordon mellan stockholm o köping,, den funkar på tomgång men dör nästan bara ja rör gasen :huvet
ja har testat med olika:tändspolar,soppapumpar,bränsleregulatorer,styrenheter
(huvud datorn i kutsen) fyllt alla kontaktstycken med 5-56 o låtit det stå i flera dygn i 20gradigt garage,pillat isär tomgångsmotorn (jag kan ingående förklara hur den ser ut invärtes) och felet kvarstår :huvet :huvet

enda fördelen är att jag börjar lära mig varenda skruvjävel på min 04:a

jag är tacksam för alla förslag hur dumma dom än är ,, jag kan ju ha missat något enkelt.

mvh jocke

Har du möjlighet att kolla lambda på den?

/J
 
Har du en Power Commander monterad?

Kontrollera alla PC anslutningarna.
Speciellt TPS kabeln om den bara är klämd på kablaget.

Prova även med demonterad PC.
 
Last edited:
jo det stämmer men det var inte det som strulade ,, jag hoppade av lycka innan jag provstartat gång nr2 ,, jag har teorier om att det har med soppatillförsel o göra men jag kan inte sätta fingret på det riktigt ,, tomgång fungerar men öka varvtal som vanligt genom att vrida rullen rappt så stendör den,, ibland så kan jag se att den bakskjuter på främre cyllen ,, inte mycket men det syns,,
jag är 100 säker på att det är soppa det handlar om men var felet sitter verkar inte vara enkelt o hitta ,, har det blivit något skavsår på ett kablage o kortar med vatten som hjälp ? ja kanske ,, men hojjen har stått inne nästan helt strippad i 1 mån nu så det vore väl märkligt om inte det vattnet skulle ha dunstat.

vet i fan vad jag ska göra som nästa drag.


Var det inte du som hade dålig kontakt på Power Commandern?

pc3 bortkopplad sedan start ,,
 
Last edited:
Så ingen PC inkopplad alltså.

Kontrollera att du får en jämn spänning ut från TPS givaren när du vrider på rullen.
Kan du låna en annan ECU för att checka att det inte är ECU´n själv som spökar?
 
Last edited:
Var kan man närmast se en RSV -04 eller nyare?

Är det någon som vet av någon (handlare eller privat) i "närheten" (typ 25 mils radie eller så :)) som har en RSV mille 04 eller nyare? Jag skulle gärna vilja titta och kanske få provsitta en sådan, utan att behöva åka över 100 mil. Jag bor i Luleå.
 
det är inte en choke utan en förhöjd tomgång det reglage som sitter på styret,,
ingenting annat.
har du tungt o starta så KAN det vara klent batteri,
Kan vara så att du behöver synka *throttlebody* vet fan inte va de heter på svenska men det är samma som synka förgasare fast det är sprut.
kanske något läckage på någon vacumslang !!

jag personligen letar efter något fel som kom efter att jag använt hojjen som amfibiefordon mellan stockholm o köping,, den funkar på tomgång men dör nästan bara ja rör gasen :huvet
ja har testat med olika:tändspolar,soppapumpar,bränsleregulatorer,styrenheter
(huvud datorn i kutsen) fyllt alla kontaktstycken med 5-56 o låtit det stå i flera dygn i 20gradigt garage,pillat isär tomgångsmotorn (jag kan ingående förklara hur den ser ut invärtes) och felet kvarstår :huvet :huvet

enda fördelen är att jag börjar lära mig varenda skruvjävel på min 04:a

jag är tacksam för alla förslag hur dumma dom än är ,, jag kan ju ha missat något enkelt.

mvh jocke

Kolla så att båda fuggarna får dricka när du vrider på rullen. Om den ena inte får nått så blir det knas och den kan bara Dööö. Typ Ax pumpen.

Får den tillräkligt med luft

:D :D :D :D
 
jo jag har lånat en ECU av en kompis o skiftat med och felet kvarstår :huvet
jag har mätit resistansen i TPS givaren och jämfört med en givare från en -02:a och mätvärdena är nästan identiska,
har ju såklart inte mätit upp den under belastning !!! vet inte riktigt hur jag gör/kommer åt det.

kanske skulla vara till hjälp o mäta lambda värden,, men det är ju så uppenbara problem så är osäker på om det hjälper,, annat att man VET att det exempelvis är främre eller bakre som jäklas.


Så ingen PC inkopplad alltså.

Kontrollera att du får en jämn spänning ut från TPS givaren när du vrider på rullen.
Kan du låna en annan ECU för att checka att det inte är ECU´n själv som spökar?

tanken har slagit mig att det skulle kunna vara internfel på mina spridare ,, (förgasarna) men det är långsökt eftersom den funkade klockrent när jag lämnade hojjen i garaget efter regnet,,,
felet kanske inte har ett dugg med regnet o göra ,, bara tillfälligheter helt enkelt ,, nu ska jag dyka en sista gång ner i garaget innan jag reser bort över helgen ,,
// Jocke

Kolla så att båda fuggarna får dricka när du vrider på rullen. Om den ena inte får nått så blir det knas och den kan bara Dööö. Typ Ax pumpen.

Får den tillräkligt med luft

:D :D :D :D
 
Last edited:
vet i fan vad jag ska göra som nästa drag.

Inte mycket till hjälp men spontant: Det har varit en del (eller hel del) snack på apriliaforum om soppapumpproblem. Om jag minns rätt, så har det bytts eller på annat sätt fixats med denna.

För att sortera bort saker, kolla TPS signal, runt 0.7–4V / noll–max trottel. Man borde också kolla spridare- och tändningssignaler. Man behöver dock hitta någon med oscilloskop eller annat verktyg där man kan se vad som händer. (om man nu inte vill chansa på pumpen)
 
Hej kompis !
jag kom precis upp ur min grotta efter att ha mätit upp volt på spridarna och TPS spridarna ger 9,6V konstant med tändning påslagen,måter jag TPS signal så får jag 0,62V när jag inte rör gasen och 3,85V vid fullt påslag.och då mäter jag på den sladden som powercommandern kopplas in på.

jag har kollat med ett stroboscope om gnistan till stiften faller bort när den börjar gå skit/dör men det gör inte så ,, gnista hela tiden tills den är stillastående,

soppapump/tankarmatur har jag lånat från en fungerande hoj så det utesluter jag ,,,

så det som återstår är väl spridaresignaler ,, men den signalen är ju styrd från något som i så fall falerar ,, spridaren får ju bara soppa via regulator o pump.

// tack för all support ,,
mvh jocke


Inte mycket till hjälp men spontant: Det har varit en del (eller hel del) snack på apriliaforum om soppapumpproblem. Om jag minns rätt, så har det bytts eller på annat sätt fixats med denna.

För att sortera bort saker, kolla TPS signal, runt 0.7–4V / noll–max trottel. Man borde också kolla spridare- och tändningssignaler. Man behöver dock hitta någon med oscilloskop eller annat verktyg där man kan se vad som händer. (om man nu inte vill chansa på pumpen)
 
OK. TPS ser helt rätt ut. (Mina högre värden är med laddningen, vilket du inte har med)

Det borde vara runt 12V mellan [det ena (av de två) stiftet på spridarekontkakten] och [chassi]. Mätte du upp 9.6 mellan båda stiften kanske? (vad som är normalt där har jag dock inte en susning om men det kan mycket väl vara helt korrekt)

så det som återstår är väl spridaresignaler ,, men den signalen är ju styrd från något som i så fall falerar ...

Ja, precis. Om man hittar fel där, så borde man kunna jobba sig bakåt och på rätt spår.

Hej kompis !
jag kom precis upp ur min grotta efter att ha mätit upp volt på spridarna och TPS spridarna ger 9,6V konstant med tändning påslagen,måter jag TPS signal så får jag 0,62V när jag inte rör gasen och 3,85V vid fullt påslag.och då mäter jag på den sladden som powercommandern kopplas in på.

jag har kollat med ett stroboscope om gnistan till stiften faller bort när den börjar gå skit/dör men det gör inte så ,, gnista hela tiden tills den är stillastående,

soppapump/tankarmatur har jag lånat från en fungerande hoj så det utesluter jag ,,,
 
Hej igen !
jojag mätte 9,6 mellan stiften ,,
jag är påväg till Åland med flickvän nu så jag hinner inte skriva mera nu innan jag är hemma på söndag igen ,, men jag ska kolla det du skrev om 12V på stift o chassie ,, innan jag drar ,,
ge mig ett sms så jag får ditt nummer igen så kan jag berätta resultat om det är där det skiter sig ,,

mvh Jocke


OK. TPS ser helt rätt ut. (Mina högre värden är med laddningen, vilket du inte har med)

Det borde vara runt 12V mellan [det ena (av de två) stiftet på spridarekontkakten] och [chassi]. Mätte du upp 9.6 mellan båda stiften kanske? (vad som är normalt där har jag dock inte en susning om men det kan mycket väl vara helt korrekt)



Ja, precis. Om man hittar fel där, så borde man kunna jobba sig bakåt och på rätt spår.
 
Viskositet

Håller tummarna för att du snart hittar felet Jocke!


En fråga, vad kör ni med för olja i era prillor? I servicemanualen står det SAE 15W/50 och del säger till och med SAE 15W/60. Har även hört att det är för kopplingens skull:va
 
Håller tummarna för att du snart hittar felet Jocke!


En fråga, vad kör ni med för olja i era prillor? I servicemanualen står det SAE 15W/50 och del säger till och med SAE 15W/60. Har även hört att det är för kopplingens skull:va

Motul 15W50 endast det bästa till min Mille :tummenupp
 
Hej kompis !
jag kom precis upp ur min grotta efter att ha mätit upp volt på spridarna och TPS spridarna ger 9,6V konstant med tändning påslagen,måter jag TPS signal så får jag 0,62V när jag inte rör gasen och 3,85V vid fullt påslag.och då mäter jag på den sladden som powercommandern kopplas in på.

jag har kollat med ett stroboscope om gnistan till stiften faller bort när den börjar gå skit/dör men det gör inte så ,, gnista hela tiden tills den är stillastående,

soppapump/tankarmatur har jag lånat från en fungerande hoj så det utesluter jag ,,,

så det som återstår är väl spridaresignaler ,, men den signalen är ju styrd från något som i så fall falerar ,, spridaren får ju bara soppa via regulator o pump.

// tack för all support ,,
mvh jocke

Hur är det med vacuum slangarna?
Alla är hela och sitter där de ska?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top