Aprilia-tråden.

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Plåtniklas skrev:
2362707 Var där och han lyssnade på den och sa, inte helt oväntat, -'Näe, sådär låter alla.' så nu är jag förvirrad. Du har inte lust att ta en snabbkoll på min hoj? :)

Jag har en Mille 02a med runt 1200 mil på mätaren och jag har inte hört att kopplingen rasslar vare sig när handtaget är indraget eller med friläget i och handtaget utsläppt. Kan du inte höra med en handlare som saluför Aprilia? Min är såld av Funbike i Västerås och i Uppsala finns Cycle Center, det borde finnas någon mer än AVA som säljer Aprilia i Stockholm. Ring och hör och åk och få en "second opinion" som inte är jävig, dvs inte säljaren.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Simba skrev:
2364487 Jag har en Mille 02a med runt 1200 mil på mätaren och jag har inte hört att kopplingen rasslar vare sig när handtaget är indraget eller med friläget i och handtaget utsläppt. Kan du inte höra med en handlare som saluför Aprilia? Min är såld av Funbike i Västerås och i Uppsala finns Cycle Center, det borde finnas någon mer än AVA som säljer Aprilia i Stockholm. Ring och hör och åk och få en "second opinion" som inte är jävig, dvs inte säljaren.

Vet faktiskt inte om det finns några andra i Stockholm som säljer Aprilia. Har slängt upp en tråd och ska kolla om nån har en 00:a man kan lyssna på. Visar det sig att den inte låter ska den här säljaren få veta att han lever. :mad:
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Plåtniklas skrev:
2364499 Vet faktiskt inte om det finns några andra i Stockholm som säljer Aprilia. Har slängt upp en tråd och ska kolla om nån har en 00:a man kan lyssna på. Visar det sig att den inte låter ska den här säljaren få veta att han lever. :mad:

Jag har haft en 00:a och kan kolla på den om du vill! Jag börjar min semester men hör av dig lite snabbt så kan jag nog hinna lyssna på den. PM:ar mitt telefonnummer!

Enligt 6-månadersregeln i konsumentköplagen så har du alltid rätt att hävda reklamation. Om fel uppstår inom denna period så anses alltid att felet funnits innan köpet. Sen finns det säkert utrymme för tolkningar för normalt slitage.. bla bla bla...

Från konsumentköplagen:
"20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om
inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
felets art."

Du måste reklamera inom 2 månader till säljaren som anses vara inom den skäliga tiden.

6 månadersregeln
En ny regel säger att fel som uppkommer inom sex månader, från köpet, antas ha funnits vid köpet, och då är säljaren ansvarig för att felet åtgärdas.
Detta gäller för alla köp, utom för varor med kortare hållbarhetstid än sex månadere, t.ex. färskvaror. Även begagnade varor omfattas av denna regel, men där kan det vara svårt att bevisa vad som är normalt slitage eller om felet fanns vid köpet.
 

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Plåtniklas skrev:
2364499 Vet faktiskt inte om det finns några andra i Stockholm som säljer Aprilia. Har slängt upp en tråd och ska kolla om nån har en 00:a man kan lyssna på. Visar det sig att den inte låter ska den här säljaren få veta att han lever. :mad:

Här är den officiella listan över handlare som saluför Aprilia enligt generalagenten för norden: http://www.bkdata.dk/forhand/svensk/forhandlere.php?produktlinie=1&gruppe=L36&frapostnr=&tilpostnr=&Submit=S%F8g

Enligt den finns det en firma i Arlandastad som säljer Aprilia...
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
falco skrev:
2363235 Min polare har kört med anliggande broms bak med sin touno -03.
Så nu har packningen på broms oket <kolven)börjat läcka.Vet någon
vem som kan ha nya packningar att sälja.Dom gick inte att köpa genom aprilia.
Dom säljer endast komplett bromsok.:confused:

O-ringar till bromsok brukar inte vara billigt. Men kolla med en Ducatihandlare, brukar ju vara samma grejer. En chansning som kan gå hem. Annars är inte ett nytt ok dyrt på RSVR.NET. Sen finns ju alltid ebay.de där det mesta till Aprilia finns.

Se till att han har rätt spel på fotbromsen. Vanligt fel är att man har lite luft i bromsystemet och istället för att lufta ordentligt så skruvar man åt justeringsskruven med följd att bakbromsen ligger an lite grann när det börjar bli värme.
 

Bosanac

Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Just det jaaa...
Hoj
Stulen ...åker i en Cheva nu!
falco skrev:
2363235 Min polare har kört med anliggande broms bak med sin touno -03.
Så nu har packningen på broms oket <kolven)börjat läcka.Vet någon
vem som kan ha nya packningar att sälja.Dom gick inte att köpa genom aprilia.
Dom säljer endast komplett bromsok.:confused:

Du kan kolla dimensionen så kan jag kolla om jag kan fixa nått (Jobbar lite med O-ringar)..så står du bara för frakten ..

MVH San

Nån som vet om det e krånligt och byta hjullager i fram på en RSV 2002
Och vad kan en lager kosta cirkus ...Taacksam för svar..
//San
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
mikcar skrev:

Minsann, var det inte Mikcar snabbt passerande förbi Gottröra i går? Jag stod och väntade med resten vid Statoil, tog en snus, släppte en mök och helt plötsligt genom sista högfartarn - en svart RSV Late Edition med Akrapipor :yoparty Hade ni brått?
 

falco

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Ort
småland
Hoj
aprilia tuono r
mikcar skrev:
O-ringar till bromsok brukar inte vara billigt. Men kolla med en Ducatihandlare, brukar ju vara samma grejer. En chansning som kan gå hem.

Han fick tag på packningar .Biscaya hade hemma till ducati. Så det löste sig till slut ändå.:tummenupp
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Det sitter en PCIII i min hoj men jag har standardburken bak. Nu har jag gått in på powercommander.com och tankat ner samtlliga mappar till Aprilia Mille och själva programmet.

Vilken map är det jag ska köra för att få den att gå som 'orginal' igen?
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Plåtniklas skrev:
2367537 Det sitter en PCIII i min hoj men jag har standardburken bak. Nu har jag gått in på powercommander.com och tankat ner samtlliga mappar till Aprilia Mille och själva programmet.

Vilken map är det jag ska köra för att få den att gå som 'orginal' igen?

Vet inte. Men en lätt sak att göra är att lyfta tanken i framkant, sitter med 2 skruv. Sedan så kommer du åt injektorerna till insprutningen (sitter en på var sida trottelhuset) och kan ta loss de kontakterna som kommer från PC:n och sätta dit originalen igen. Originalen är de som sitter i kontakterna från PC:n.

En operation som tar 5 min! Mer original än detta blir den inte....
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Plåtniklas skrev:
2367537 Det sitter en PCIII i min hoj men jag har standardburken bak. Nu har jag gått in på powercommander.com och tankat ner samtlliga mappar till Aprilia Mille och själva programmet.

Vilken map är det jag ska köra för att få den att gå som 'orginal' igen?


Du ska köra med en "zero map"....

J
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
RSV_R skrev:
2367585 Vet inte. Men en lätt sak att göra är att lyfta tanken i framkant, sitter med 2 skruv. Sedan så kommer du åt injektorerna till insprutningen (sitter en på var sida trottelhuset) och kan ta loss de kontakterna som kommer från PC:n och sätta dit originalen igen. Originalen är de som sitter i kontakterna från PC:n.

En operation som tar 5 min! Mer original än detta blir den inte....

Hm. Det kanske vore det bästa. Ska se om jag vågar ge mig på detta avancerade ingrepp. :näsblod

VR-8 skrev:
2367591 Du ska köra med en "zero map"....

J

Tackar. :tummenupp
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Har starka funderingar på att sälja millen och tänkte få ett förslag på vad ett rimligt pris kan vara.

Det är en svart Factory -04, 990 mil, helt nyservad från Biscaya och välskött.
Sitter en PC3 på, akra pipor samt annat luftfilter mm, förhöjt kåpglas osv.

Dessvärre finns det lite repor på ena sidan efter en omkulläggning,
Repor på ena sidokåpan, samt på ett akra slipon, bromspedalen är lite böjd men en ny är beställd.

Däcken behöver bytas inom 100 mil.

Vad säger ni, vad skulle ni betala för ovanstående?

/Felix
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
imaster skrev:
2372664 85 - 90 kkr? Att den är repad gör ju inte saken bättre. :)
Ungefär vad jag hade tänkt begära, känns lite segt att sälja men jag har såpass mycket utomlandsjobb samt familj så för tillfället räcker tiden knappt till för att åka hoj.

Är det någon som letar efter en -04:a till bra pris så får ni höra av er.

/Felix
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
#Olsson# skrev:
2365678 Minsann, var det inte Mikcar snabbt passerande förbi Gottröra i går? Jag stod och väntade med resten vid Statoil, tog en snus, släppte en mök och helt plötsligt genom sista högfartarn - en svart RSV Late Edition med Akrapipor :yoparty Hade ni brått?

Det kan nog stämma. Måste varit blind då. :rolleyes: Nästa gång ska jag försöka kolla lite bättre.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Felix skrev:
2372713 Ungefär vad jag hade tänkt begära, känns lite segt att sälja men jag har såpass mycket utomlandsjobb samt familj så för tillfället räcker tiden knappt till för att åka hoj.

Är det någon som letar efter en -04:a till bra pris så får ni höra av er.

/Felix

Du är inte sugen på att byta + få pengar imellan? :)
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Lam-Kaka skrev:
2376136 Du är inte sugen på att byta + få pengar imellan? :)
Dessvärre inte, då står jag i samma sits en gång till med försäljning osv.

Däremot kan du få köpa hojen till ett riktigt bra pris! :)

/F
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Felix skrev:
2377725 Dessvärre inte, då står jag i samma sits en gång till med försäljning osv.

Däremot kan du få köpa hojen till ett riktigt bra pris! :)

/F

Så vad är ett bra pris då :)

/BW
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Hej alla Aprilia vänner.

Längesen man skrev här.

Men nu har jag i alla fall blivit ägare till en Ny Aprilia SXV 550

Så jag har en fråga som någon vänlig själ kanske har ett bra svar på.

Var sitter strypningen och finns det mer än 1?

Tacksam för svar.

Kör lugnt
Mvh André
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top