Aprilia-tråden

AndeRSV skrev:
2346338 Tack för att du delgav oss detta. Du har räddat mig från mycket besvär (har garanti kvar). Mitt kablage var skavt precis likadant men det hade inte hunnit gå igenom isoleringen. Jag föreslår andra RSV-ägare (04 - 06) att ni kollar ert kablage.

Va bra! :tummenupp

Borde ha kommit från Aprilia själva tycker jag... :rolleyes:

Hej!!!!Nån som vill hjälpa mej om hur jag får bort svänghjulet ?? på en mille/falco -00. tydligen har start mekaniken brakat där bakom....Men som sagt svänghjulet måste bort först!!Vi gjorde en avis å värmde med varmlufts pistol i dag men gick bet!!*Hjälp* //Stefan

R.Stefan skrev:
2348807 Hej!!!!Nån som vill hjälpa mej om hur jag får bort svänghjulet ?? på en mille/falco -00. tydligen har start mekaniken brakat där bakom....Men som sagt svänghjulet måste bort först!!Vi gjorde en avis å värmde med varmlufts pistol i dag men gick bet!!*Hjälp* //Stefan

Mutterknackare brukar fixa det mesta. Då behöver man inte hålla emot heller, det gör inget att motorn snurrar med lite.
Kanske skulle du dessutom försöka med något vassare än en varmluftspistol.

Last edited:
AndeRSV skrev:
2349464 Mutterknackare brukar fixa det mesta. Då behöver man inte hålla emot heller, det gör inget att motorn snurrar med lite.
Kanske skulle du dessutom försöka med något vassare än en varmluftspistol.

Mutter knackare???Vi körde med mutterdragare ala tryckluft å enl Haynes boken så får man inte använda öppen eld,typ gas elr gasol...Som jag fattade det är det loctiten(stavfel)som ska smälta bara.....Ska försöka få en avdragare gjord i morn av hådare matrial då den vi gjorde i dag gick sönder....Men tack för tipset!!//Stefan

R.Stefan skrev:
2349571 Mutter knackare???Vi körde med mutterdragare ala tryckluft //Stefan

Det var en sån jag menade. Dåligt ordval kanske.:tummenupp

Det var på det amerikanska forumet, i tråden om lättat svänghjul, där de menade att varmluftspistol inte duger. Men personligen tror jag att rätt material i avdragaren är viktigast.

AndeRSV skrev:
2350861 Det var en sån jag menade. Dåligt ordval kanske.:tummenupp

Det var på det amerikanska forumet, i tråden om lättat svänghjul, där de menade att varmluftspistol inte duger. Men personligen tror jag att rätt material i avdragaren är viktigast.

Bättre varmlufts picka å en ny hårdare avdragare i dag så är svänghjulet borta!!

En gammal verktygsmakare ska se om han kan fixa ytorna på lagren så kanske jag slipper beställa dyrt!!!!!Tack för hjälpen så länge!!//S

Nån som försökte snatta min pärla igår natt... :mad: :död

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=130411

Plockade bort tändningslåset ikväll och kollade hur det hela fungerade. Hela den biten måste bytas. Nu har ju också låskolven till styrlåset grävt märken i ramen där den låser, hur åtgärdar man detta? Slipa och i med kemisk metall eller hur funkar det?

imaster skrev:
2353733 Nån som försökte snatta min pärla igår natt... :mad: :död

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=130411

Plockade bort tändningslåset ikväll och kollade hur det hela fungerade. Hela den biten måste bytas. Nu har ju också låskolven till styrlåset grävt märken i ramen där den låser, hur åtgärdar man detta? Slipa och i med kemisk metall eller hur funkar det?

Åh nej, va trist! Synd att du inte fick avreagera dig på tjuvarna istället...

Om du inte ska ta det på försäkringen så hittar du säkert delar billigt på ebay.
På ebay.de verkar man kunna hitta det mesta.

Laddningsproblemet... forts. och löst!

Nu äntligen är det liv i hojen igen! Mycket härligt!!! :)

Ny stator inhandlad på ebay.de för en 500-hundring. Nya kablar dragna hela vägen från stator till regulator. Ingen mellankoppling. Armerad skyddsstrumpa över kablarna så nu ska det inte kunna hända igen!

Bifogat

• Picture (Medium).jpg
    Picture (Medium).jpg
    65.2 KB · Visningar: 77
Last edited:
mikcar skrev:
2353918 Nu äntligen är det liv i hojen igen! Mycket härligt!!! :)

Ny stator inhandlad på ebay.de för en 500-hundring. Nya kablar dragna hela vägen från stator till regulator. Ingen mellankoppling. Armerad skyddsstrumpa över kablarna så nu ska det inte kunna hända igen!

Lycka till och håll ett öga även på den övre bruna kopplingen. Även om jag ännu inte hört om någon som haft problem med denna så vet man ju aldrig.

gissar på att det e många här som kan aprilia. Kan bli aktuellt för mej att byta till en RSV mille R årsmod 02. vad ska man kolla extra noga på? några vanliga fel? saker som ska vara åtgärdade på garanti mm?
tacksam för svar.:tummenupp

i princip inget problem ,,
är det från butik så har du garanti är det privat så kan du ju hålla koll på om gaffelbenen inte läcker olja ,, det förekommer på öhlins betydligt oftare än på showa ,, annars en underbar hoj.

mvh jocke i köping
ps! om du känner någon Anders nyhlen i lödde så hälsa från mig ,,
han åkte hoj förut i allafall ,, ds!

chukabowa skrev:
2354349 gissar på att det e många här som kan aprilia. Kan bli aktuellt för mej att byta till en RSV mille R årsmod 02. vad ska man kolla extra noga på? några vanliga fel? saker som ska vara åtgärdade på garanti mm?
tacksam för svar.:tummenupp

TL 1000 R eller RSV Mille?

Är just nu innehavare av en TL 1000 R men börjar inse att den är lite otymplig. Nån som har erfarenhet av båda kanske kan uttala sig. Håller iaf på att kika lite efter en RSV Mille och tänkte höra med de mer rutinerade vad man skall kolla på.
Av att bara titta på de två hojarna ser man ju att Millen ser bra mycket smidigare ut. Den väger väl ca 10 kg mindre också.
Hur är det med hk på en mille med effektsystem och chip mm. Stor skillnad mot orginal?

Funderar lite på årsmodeller, vilka som haft problem, vilka som är uppdaterade, har även de tidigare modellerna chip som ger möjlighet att "trimma" dem lite extra osv.
De jag funderar på hamnar nog runt modell -99 eller -00 beroende på priser. Kan ju vara intressant å veta lite försäkringar å sånt med. Den jag har nu är väl relativt billig beroende på strypning på pappret.

Massa frågor på en gång men jag hoppas ni kan ge mig lite tips och funderingar inför ett eventuellt byte av hoj.

PC III eller wide band commander?

Vilken är att föredra? Fördela/nackdelar? Klurar på att köpa en till min Touno -06.

//Lazze

Nu har jag precis varit och hämtat min 00:a och har redan märkt ett problem jag missade igår vid provkörningen. Det låter som man har 'torrkoppling', i brist på bättre förklaring av ljudet, när man drar in kopplingen och står stilla. Nån som kan ha några idéer på vad det är?

Dubbelpostar lite från Aprilia-forumet.

Plåtniklas skrev:
2359896 Nu har jag precis varit och hämtat min 00:a och har redan märkt ett problem jag missade igår vid provkörningen. Det låter som man har 'torrkoppling', i brist på bättre förklaring av ljudet, när man drar in kopplingen och står stilla. Nån som kan ha några idéer på vad det är?

Dubbelpostar lite från Aprilia-forumet.

Det är inget problem, det är så det ska vara. Det ska höras att du kör italienskt..! :tummenupp
Sätt på ett bättre slip-on om du faktiskt hör motorljud när du står stilla... :hihi

imaster skrev:
2359939 Det är inget problem, det är så det ska vara. Det ska höras att du kör italienskt..! :tummenupp
Sätt på ett bättre slip-on om du faktiskt hör motorljud när du står stilla... :hihi

Va? Ska det vara så? :va

Ok. Slipon håller jag på att leta efter men inte fan betalar jag 7000:- som AVA vill ha för ett. Nån som har ett lite billigt? :crash

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman