Aprilia-tråden.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Plåtniklas skrev:
2359951 Va? Ska det vara så? :va

Ok. Slipon håller jag på att leta efter men inte fan betalar jag 7000:- som AVA vill ha för ett. Nån som har ett lite billigt? :crash

Det låter ännu mer om kopplingen om du lägger i friläget och släpper ut kopplingen. Inget farligt alls.

Slip-on
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
imaster skrev:
2359970 Det låter ännu mer om kopplingen om du lägger i friläget och släpper ut kopplingen. Inget farligt alls.

Slip-on

Nu är jag lugnare. :tummenupp

Hade hoppats på att hitta ett beggat i Sverige men tack. Jag ska komma ihåg den där när jag inte hittar nåt. :D
 

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
längd på sidostöd?

Hej!

Jag har köpt en RSV Mille 02a som är sänkt för tidigare ägare var kort i rocken. Jag tror att sidostödet är kortat för att passa den sänkning som har gjorts. Jag har mätt upp stödets längd utifrån centrum på bulten till stödets fot och fick längden till ca 21cm. Finns det någon här som kan tänka sig att mäta upp sitt stöd och se hur långt ert är? Jag har tänkt att hissa upp hojen i gaffelbena till normal höjd men innan jag ger mig på det vill jag veta om stödet jag har kan användas eller om jag behöver byta ut det mot ett nytt.

Tack på förhand!
 

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Det där skulle jag undersöka lite närmare om jag var du.
Låter det värre än när kopplingen är ute och du har friläge i, så har inte jag den erfarenheten på mina två aprilior RSV o RST.


Plåtniklas skrev:
2359896 Nu har jag precis varit och hämtat min 00:a och har redan märkt ett problem jag missade igår vid provkörningen. Det låter som man har 'torrkoppling', i brist på bättre förklaring av ljudet, när man drar in kopplingen och står stilla. Nån som kan ha några idéer på vad det är?

Dubbelpostar lite från Aprilia-forumet.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Deefred skrev:
2360473 Det där skulle jag undersöka lite närmare om jag var du.
Låter det värre än när kopplingen är ute och du har friläge i, så har inte jag den erfarenheten på mina två aprilior RSV o RST.

Stämmer. Det låter betydligt mer då.
 

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Ort
Gnesta
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Tjena, jag var ute och mätte på min Mille -01 och jag får längden på stödet till 22cm mätt från centrum av bulten, så det verkar som att du behöver ett nytt stöd

Simba skrev:
2360319 Hej!

Jag har köpt en RSV Mille 02a som är sänkt för tidigare ägare var kort i rocken. Jag tror att sidostödet är kortat för att passa den sänkning som har gjorts. Jag har mätt upp stödets längd utifrån centrum på bulten till stödets fot och fick längden till ca 21cm. Finns det någon här som kan tänka sig att mäta upp sitt stöd och se hur långt ert är? Jag har tänkt att hissa upp hojen i gaffelbena till normal höjd men innan jag ger mig på det vill jag veta om stödet jag har kan användas eller om jag behöver byta ut det mot ett nytt.

Tack på förhand!
 

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
SL_tunkur skrev:
2360919 Tjena, jag var ute och mätte på min Mille -01 och jag får längden på stödet till 22cm mätt från centrum av bulten, så det verkar som att du behöver ett nytt stöd

Tack! ja det finns en svetsfog ca 1 cm upp från foten på stödet, jag ville bara få det bekräftat att jag måste skaffa ett nytt. Finns det någon som har ett tips var man kan köpa ett stöd billigt? Förhandsbesked jag fått av en handlare som säljer Aprilia är att ett stöd går på över tusenlappen.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Deefred skrev:
2360473 Det där skulle jag undersöka lite närmare om jag var du.
Låter det värre än när kopplingen är ute och du har friläge i, så har inte jag den erfarenheten på mina två aprilior RSV o RST.

Köpte ju hojen hos en handlare igår, begagnad. Ska man ringa och fråga om det är som det ska? Har man nån chans att få det som 'garantigrej' eftersom jag ju fan bara kört hojen 16 mil.
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Simba skrev:
2361523 Tack! ja det finns en svetsfog ca 1 cm upp från foten på stödet, jag ville bara få det bekräftat att jag måste skaffa ett nytt. Finns det någon som har ett tips var man kan köpa ett stöd billigt? Förhandsbesked jag fått av en handlare som säljer Aprilia är att ett stöd går på över tusenlappen.

Gör som jag. Vinkelslip och av med stödet. En lagom tjock bult mellan kapningarna. Svetsa ihop skiten igen. Kostnad ca: 5 kr!

Plåtniklas skrev:
2361536 Köpte ju hojen hos en handlare igår, begagnad. Ska man ringa och fråga om det är som det ska? Har man nån chans att få det som 'garantigrej' eftersom jag ju fan bara kört hojen 16 mil.

Om du känner någon med en mille av årsmodell 99-00 så är nog det lättaste att lyssna om de låter lika. Annars så hade nog jag tagit kontakt med firman som sålde hojen. Man har ju garanti på saker som köps på firma. Få firman att skriftligt garantera att kopplingen är som den ska om du inte ska häva köpet.
 
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
RSV_R skrev:
2361547Om du känner någon med en mille av årsmodell 99-00 så är nog det lättaste att lyssna om de låter lika. Annars så hade nog jag tagit kontakt med firman som sålde hojen. Man har ju garanti på saker som köps på firma. Få firman att skriftligt garantera att kopplingen är som den ska om du inte ska häva köpet.

Den tanken slog mig också men jag känner tyvärr ingen som har en. Den enda som finns i bekantskapskretsen är en Mille R av betydligt nyare årgång. Tänkte ringa handlaren nu vid 10 och se vad dom säger.

Inte nog med att kopplingen rasslar.. Det visade sig när vi försökte justera in stötdämpningen att bakdämparen är kronslut. Jag är lurad. :(
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Plåtniklas skrev:
2361568 Den tanken slog mig också men jag känner tyvärr ingen som har en. Den enda som finns i bekantskapskretsen är en Mille R av betydligt nyare årgång. Tänkte ringa handlaren nu vid 10 och se vad dom säger.

Inte nog med att kopplingen rasslar.. Det visade sig när vi försökte justera in stötdämpningen att bakdämparen är kronslut. Jag är lurad. :(


Lämna tillbaks hojen o låt de fixa den eller få pengarna tillbaka...kopplingen ska ej rasla... det är väll 1 månads garanti från handlarna vid beg köp.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Lam-Kaka skrev:
2361583 Lämna tillbaks hojen o låt de fixa den eller få pengarna tillbaka...kopplingen ska ej rasla... det är väll 1 månads garanti från handlarna vid beg köp.

Ska köra dit den idag så ska dom kika på den lite snabbt så det verkar lösa sig. :)
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Plåtniklas skrev:
2362088 Ska köra dit den idag så ska dom kika på den lite snabbt så det verkar lösa sig. :)

Gött! Underbar hoj så det vore ju tråkigt om det sket sej redan i starten!
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
RSV_R skrev:
2362245 Gött! Underbar hoj så det vore ju tråkigt om det sket sej redan i starten!

Var ute och piskade 15 mil krokväg igår och måste säga att det är just en underbar cykel. Halvsunkig dämpare till trots. :crash

I love it!

Skulle bara vilja ha lite buller till den också. Lagom mulligt utan att man får ont i öronen och retar Länsman allt för mycket.
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Ska bara nämna att jag har ett par OZ-Racing fälgar liggandes om någon är intresserad?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Plåtniklas skrev:
2362088 Ska köra dit den idag så ska dom kika på den lite snabbt så det verkar lösa sig. :)

I det läget bör man kanske vara bredd på det värsta. Säljare som de är, inte alltid bara av produkter men även argument. Det är ju just nu "passande" med en -Jepp, nu har vi kikat på den och allt är som det ska, bare å tuta o köra..bla bla bla... Det utan att de gjort någonting eller kanske t o m ens vet hur det bör vara.

Du måste ju absolut be någon/några andra lysna på den. Själv har jag i minnet att den RST jag testade var knäpptyst vad gäller kopplingen. Min 04 är lika tyst och jag kan inte höra någon skillnad alls. Ja, vissa skillnader i kopplingsdelar är det mellan modeller men allt annat än tyst låter osannolikt om det är orginalkoppling. Kolla fakta och kör hårt om det behövs!

Hoppas det blir bra.
 
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
#Olsson# skrev:
2362508 I det läget bör man kanske vara bredd på det värsta. Säljare som de är, inte alltid bara av produkter men även argument. Det är ju just nu "passande" med en -Jepp, nu har vi kikat på den och allt är som det ska, bare å tuta o köra..bla bla bla... Det utan att de gjort någonting eller kanske t o m ens vet hur det bör vara.

Du måste ju absolut be någon/några andra lysna på den. Själv har jag i minnet att den RST jag testade var knäpptyst vad gäller kopplingen. Min 04 är lika tyst och jag kan inte höra någon skillnad alls. Ja, vissa skillnader i kopplingsdelar är det mellan modeller men allt annat än tyst låter osannolikt om det är orginalkoppling. Kolla fakta och kör hårt om det behövs!

Hoppas det blir bra.

Var där och han lyssnade på den och sa, inte helt oväntat, -'Näe, sådär låter alla.' så nu är jag förvirrad. Du har inte lust att ta en snabbkoll på min hoj? :)
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Plåtniklas skrev:
2362707 Var där och han lyssnade på den och sa, inte helt oväntat, -'Näe, sådär låter alla.' så nu är jag förvirrad. Du har inte lust att ta en snabbkoll på min hoj? :)

Jag kollar gärna. Men då får du ta den till Väsby runt 18-18:30. Jag ska på Roslagsåket 18:30. Man kan ju t ex ses på OK i väsby så slipper man folksamlingen.

Men, jag kan bara göra en halv-ok bedömning eftersom jag inte har erfarenhet av de tidigare modellerna. Jag kan bara gå på spontanintryck av det hela.
 

falco

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Ort
småland
Hoj
aprilia tuono r
Nya packningar bak broms rsv

Min polare har kört med anliggande broms bak med sin touno -03.
Så nu har packningen på broms oket <kolven)börjat läcka.Vet någon
vem som kan ha nya packningar att sälja.Dom gick inte att köpa genom aprilia.
Dom säljer endast komplett bromsok.:confused:
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top