Aprilia-tråden.

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
Simba skrev:
2364487 Jag har en Mille 02a med runt 1200 mil på mätaren och jag har inte hört att kopplingen rasslar vare sig när handtaget är indraget eller med friläget i och handtaget utsläppt. Kan du inte höra med en handlare som saluför Aprilia? Min är såld av Funbike i Västerås och i Uppsala finns Cycle Center, det borde finnas någon mer än AVA som säljer Aprilia i Stockholm. Ring och hör och åk och få en "second opinion" som inte är jävig, dvs inte säljaren.

Vi köpte "vår" Aprillia RSV mille R -02 på din MC i Rotebro. Jag kollade med min sambo och kopplingen rasslar inte var sig handtaget är indraget eller i friläge...
 

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Vurpan 40 skrev:
2380888 Vi köpte "vår" Aprillia RSV mille R -02 på din MC i Rotebro. Jag kollade med min sambo och kopplingen rasslar inte var sig handtaget är indraget eller i friläge...

Plåtniklas, nu finns det fler som vittnar på att deras kopplingar inte rasslar, hur har det gått för dig i detta ärende?
 

AndeRSV

Rotax rules
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Oskarström
Hoj
Aprilia RSVR Factory
Andre_A skrev:
2380746 Hej alla Aprilia vänner.

Längesen man skrev här.

Men nu har jag i alla fall blivit ägare till en Ny Aprilia SXV 550

Så jag har en fråga som någon vänlig själ kanske har ett bra svar på.

Var sitter strypningen och finns det mer än 1?

Tacksam för svar.

Kör lugnt
Mvh André
Gasspjället öppnar inte fullt, någon form av reducering i ljuddämparna samt det behövs en ny mapp, omkalibrering av givaren för trottelöppning och därefter synkning av gasspjällen/Co-justering. Sen ska den gå som en raket. Allt enligt SXV/RXV-trådarna på amerikanska apriliaforumet.
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Black-Wolf skrev:
2379171 Så vad är ett bra pris då :)

/BW
84 är ett bra pris, då är det helt nyservad också. 970 mil
Om det är någon som vill köpa så dra ett PM. Jag skickar väl ut hojen på annons nästa vecka.

/F
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
AndeRSV skrev:
2381792 Gasspjället öppnar inte fullt, någon form av reducering i ljuddämparna samt det behövs en ny mapp, omkalibrering av givaren för trottelöppning och därefter synkning av gasspjällen/Co-justering. Sen ska den gå som en raket. Allt enligt SXV/RXV-trådarna på amerikanska apriliaforumet.



Kanon, tackar så mycket för informationen.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Varför är det ingen som tävlar i t.ex. R1000 med en gammal Mille? Beror det på tillgången på delar, inte tillräckligt vass, annan vettig förklaring eller vad är det? För dyr? Jag är riktigt sugen på att börja. Jaga rätt på en lagom skrotad Mille R (med Öhlinarna intakta), kraschkåpor och radiella bromsar från 03:an och sen börja. Kanske ljudnivån som är problemet... :va
Men kul hade det vart.
 

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
imaster skrev:
2382721 Varför är det ingen som tävlar i t.ex. R1000 med en gammal Mille? Beror det på tillgången på delar, inte tillräckligt vass, annan vettig förklaring eller vad är det? För dyr? Jag är riktigt sugen på att börja. Jaga rätt på en lagom skrotad Mille R (med Öhlinarna intakta), kraschkåpor och radiella bromsar från 03:an och sen börja. Kanske ljudnivån som är problemet... :va
Men kul hade det vart.

Jag kan säga som så att delarna till RSV mille R inte ligger i klass med vad plånboken erbjuder...:tungan
 

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Är det bara du som ägt den? Är den helt i orginal eller kan
man hitta lite godis på den också?

Felix skrev:
2381882 84 är ett bra pris, då är det helt nyservad också. 970 mil
Om det är någon som vill köpa så dra ett PM. Jag skickar väl ut hojen på annons nästa vecka.

/F
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Deefred skrev:
2384721 Anser fortfarande att rasslar den mer när kopplingen är indragen än ute så är det inte det normala Aprilia rasslet. Apriliaforumet säger bara att rassel med kopplingen ute och växel i neutral är normalt

Efter att ha läst ditt inlägg nedan ett par gånger fattade jag att du menade helt tvärtom mot vad jag trodde från början. Jag missade det lilla ordet som jag har markerat... :)
Jag har hela tiden trott att Plåtniklas hade det vanliga friläge/släppt kopplingsrasslet.

Så Plåtniklas, har du MER rassel när du drar in kopplingen än när den är utsläpt?

Plåtniklas skrev:
Deefred skrev:
Det där skulle jag undersöka lite närmare om jag var du.
Låter det värre än när kopplingen är ute och du har friläge i, så har inte jag den erfarenheten på mina två aprilior RSV o RST.

Stämmer. Det låter betydligt mer då.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Simba skrev:
2381233 Plåtniklas, nu finns det fler som vittnar på att deras kopplingar inte rasslar, hur har det gått för dig i detta ärende?

Den ska in på verkstad om en vecka för 'tillfixning' av kopplingen. Min inte bara rasslar satan utan slirar satan också. Helt enkelt en slut koppling. :näsblod
 

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Plåtniklas skrev:
2385501 Den ska in på verkstad om en vecka för 'tillfixning' av kopplingen. Min inte bara rasslar satan utan slirar satan också. Helt enkelt en slut koppling. :näsblod

Skönt att höra att problemet får en lösning.
 

henlin

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
636
Drivpaketet på min Factory -04 är i det närmaste slut, måste bytas omgående. Jag har några frågor som det vore bra att ha svar på innan jag handlar.

Vad är originalutväxlingen på de här modellerna, antal kuggar fram/bak? Någon som provat ett annat utväxlingsförhållande och kan rekommendera det?

Hur lång kedja krävs, antal rullar?

Är det samma drivpaket på 98-03 och 04-? Många firmor verkar bara ha paket till den äldre modellen i listorna.

Tips om bra drivpaket och billiga inköpsställen mottages också tacksamt.

/Henrik
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
henlin skrev:
2389060 Drivpaketet på min Factory -04 är i det närmaste slut, måste bytas omgående. Jag har några frågor som det vore bra att ha svar på innan jag handlar.

Vad är originalutväxlingen på de här modellerna, antal kuggar fram/bak? Någon som provat ett annat utväxlingsförhållande och kan rekommendera det?

Hur lång kedja krävs, antal rullar?

Är det samma drivpaket på 98-03 och 04-? Många firmor verkar bara ha paket till den äldre modellen i listorna.

Tips om bra drivpaket och billiga inköpsställen mottages också tacksamt.

/Henrik

Fundera på ett 520 konverteringskit. Standard sitter 525 kedja med 16/40 drev. Prova 15/42 alt 16/42 med en 520 kedja och minska lite på den roterande massan.

/J
 

AndeRSV

Rotax rules
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Oskarström
Hoj
Aprilia RSVR Factory
henlin skrev:
2389060 Drivpaketet på min Factory -04 är i det närmaste slut, måste bytas omgående. Jag har några frågor som det vore bra att ha svar på innan jag handlar.

/Henrik

Tycker det verkar tidigt att byta drivpaket. Hur långt har din hoj gått?
 

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Ort
Gnesta
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
VR-8 skrev:
2389251 Fundera på ett 520 konverteringskit. Standard sitter 525 kedja med 16/40 drev. Prova 15/42 alt 16/42 med en 520 kedja och minska lite på den roterande massan.

/J


Är det inte 17/42 som är orginal drevning? Eller är det annorlunda med Factoryn:confused:
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
SL_tunkur skrev:
2393221 Är det inte 17/42 som är orginal drevning? Eller är det annorlunda med Factoryn:confused:


Drevningen -04 och framåt är 16/40..........inget annat. Vad som gäller äldre hojar vet jag inte. Factory eller RSV spelar ingen roll från och med -04.

"Factory" som modellbeteckning kom -04 tror jag. Innan hette den RSV Mille eller RSV Mille R. "R" med öhlins,OZ osv. Lite skillnad på bromsar oxå vill jag minnas. Tillägget "Factory" kom -04 och innebar OZ,Öhlins,kolfiber och radiella bromsar fram, ingen annan skillnad annars på "RSV1000R" och "RSV1000R Factory".

/J
 
Last edited:
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top