Aprilia-tråden

Buster skrev:
Va?? Måste man??
Jag skruvade ut längden på min öhlinare på plats. Lättade på låsmuttern och skruvade upp.

Jasså ok, glöm det jag sade då... kommer från annan källa som kört Mille R...
 
Nån här som har koll på hur mkt 1500mils servicen till Millen kostar? :va
 
Här är min skönhet :tummenupp
 

Bifogat

  • CIMG1980.JPG
    CIMG1980.JPG
    85.5 KB · Visningar: 96
  • 2CIMG1983.JPG
    2CIMG1983.JPG
    80.2 KB · Visningar: 91
Last edited:
mikcar skrev:
Ingen fara. Det som är viktigt att kolla är ventilspelet på 1500 mila servicen.
Jo det vet jag ,, tror det e lite spel faktisk ,, förutt ökade den konstant men nu verkar den få mer effekt över 7000 varv.. :va
 
Jag upplevde oxå min mille som aningen "trögstyrd"... speciellt när jag provkört en R1 med spetsiga race-mackor på...

Men en dag så var det bara borta... Jag har börjat lite med motstyrningen när det behövs.. Förmodligen gör jag det jämt men tänker inte på det bara....

Jag tror det handlar om att lära sig "känna" hojen... alla är individer...
 
DaLorD skrev:
Jag upplevde oxå min mille som aningen "trögstyrd"... speciellt när jag provkört en R1 med spetsiga race-mackor på...

Men en dag så var det bara borta... Jag har börjat lite med motstyrningen när det behövs.. Förmodligen gör jag det jämt men tänker inte på det bara....

Jag tror det handlar om att lära sig "känna" hojen... alla är individer...


Kan bara meddela att livet är mycket bättre nu. :tomten Hade ju ställt in dämparna efter raceinställningen i handboken och var ute på en fortfort-runda i roslagen i lördags som gav riktigt mycket. (Det är ju så bra att åka bakom någon som kör fort) Praktiserade motstyrning och vips så gick allt mycket mycket bättre.
Tex så hade jag aldrig knäskrapat innan lördagen, men på bogesund på väg hem så gick knät ner i backen för första gången. Salig som man blev var jag tvungen och åka bogan fler gånger och nu skrapar jag knät i nästan varje vänstersväng. :banana (inget skrap i högersvängar dock:näsblod )
Hmmm, ja ja. Känns iaf mycket bättre nu :tummenupp
 
Kevorkian skrev:
Kan bara meddela att livet är mycket bättre nu. :tomten Hade ju ställt in dämparna efter raceinställningen i handboken och var ute på en fortfort-runda i roslagen i lördags som gav riktigt mycket. (Det är ju så bra att åka bakom någon som kör fort) Praktiserade motstyrning och vips så gick allt mycket mycket bättre.
Tex så hade jag aldrig knäskrapat innan lördagen, men på bogesund på väg hem så gick knät ner i backen för första gången. Salig som man blev var jag tvungen och åka bogan fler gånger och nu skrapar jag knät i nästan varje vänstersväng. :banana (inget skrap i högersvängar dock:näsblod )
Hmmm, ja ja. Känns iaf mycket bättre nu :tummenupp



Najs... var det svårt???

Att ställa in till race asså?? hur lång tid tog det... ?? vilka verktyg behövs???


VILL PROVA JU!!! :yoparty
 
DaLorD skrev:
Najs... var det svårt???

Att ställa in till race asså?? hur lång tid tog det... ?? vilka verktyg behövs???


VILL PROVA JU!!! :yoparty


Det är väldigt fort gjort. Har i och för sig inte gjort ngt åt förspänningen utan ställde bara in retur och komp. Förspänningen ska jag ta mig an framöver.

Sen är det väl så att mina nuvarande inställningar på intet sätt är optimala, men det blev i alla fall mycket bättre än tidigare.
 
DaLorD skrev:
Jag upplevde oxå min mille som aningen "trögstyrd"... speciellt när jag provkört en R1 med spetsiga race-mackor på...

Men en dag så var det bara borta... Jag har börjat lite med motstyrningen när det behövs.. Förmodligen gör jag det jämt men tänker inte på det bara....

Jag tror det handlar om att lära sig "känna" hojen... alla är individer...

OK!

Kul att ni motstyr i kurvor...
MEN!!!
Jag måste bara säga en sak... Om ni är tvugna att motstyra.. och därmed lägga enegi på detta i er körning så är det nåt som är fel...
I alla dessa mil som jag framfört min mille har jag aldrig behövt tänka på motstyrning och press på fotpinne... etc...
Det handlar om Viktfördelning, "var har du blicken fäst" och inställning på hojen!
Känns hojen trögstyrd kan det bero på några olika saker.
Lufttryck i däcket, plattslitna däck.. dvs Touringslitna, fel körställning och sist men verkligen inte minst inställning på hojen!

Tar det igen... När man kommer in i en kurva, man har valt spår, det enda man skall behöva tänka på är att ha rätt hastighet, ha rätt växel i kroppen i rätt position och alltid titta så långt fram i kurvan man kan. Gör man allt detta så SKA millen bara glida genom kurvan som på räls utan att "motarbeta" föraren. Millen har dokumenterat ett av de absolut bästa chassien som finns och måste man hålla på med motstyrning å liknande, dvs tänka på det så är det ett riskabelt fel. enda gången jag kan tänka mig att jag ens skulle snudda vid tanken om motstyrning kanske skulle vara om jag kom för fort in i kurvan och va tvungen att toklägga för att kunna ta kurvan... men inte ens då skall man behöva fundera över en sån sak...

Så jag tror att ni skall fundera över och träna på andra saker i er körning innan ni funderar över motstyrning...

Konklusion... Måste man motstyra så är det nåt som är FEL!!!
Då ändrar man på förutsättningarna, som kan vara något av det jag beskrivit ovan och testar att köra igen... och gör så tills kurvorna tas naturligt med mer koncentration på att ha rätt hastighet för att kunna klippa på ut ur kurvan i rätt spår!

mina 2 cent!
 
KaZ skrev:
OK!

Kul att ni motstyr i kurvor...
MEN!!!
Jag måste bara säga en sak... Om ni är tvugna att motstyra.. och därmed lägga enegi på detta i er körning så är det nåt som är fel...
I alla dessa mil som jag framfört min mille har jag aldrig behövt tänka på motstyrning och press på fotpinne... etc...
Det handlar om Viktfördelning, "var har du blicken fäst" och inställning på hojen!
Känns hojen trögstyrd kan det bero på några olika saker.
Lufttryck i däcket, plattslitna däck.. dvs Touringslitna, fel körställning och sist men verkligen inte minst inställning på hojen!

Tar det igen... När man kommer in i en kurva, man har valt spår, det enda man skall behöva tänka på är att ha rätt hastighet, ha rätt växel i kroppen i rätt position och alltid titta så långt fram i kurvan man kan. Gör man allt detta så SKA millen bara glida genom kurvan som på räls utan att "motarbeta" föraren. Millen har dokumenterat ett av de absolut bästa chassien som finns och måste man hålla på med motstyrning å liknande, dvs tänka på det så är det ett riskabelt fel. enda gången jag kan tänka mig att jag ens skulle snudda vid tanken om motstyrning kanske skulle vara om jag kom för fort in i kurvan och va tvungen att toklägga för att kunna ta kurvan... men inte ens då skall man behöva fundera över en sån sak...

Så jag tror att ni skall fundera över och träna på andra saker i er körning innan ni funderar över motstyrning...

Konklusion... Måste man motstyra så är det nåt som är FEL!!!
Då ändrar man på förutsättningarna, som kan vara något av det jag beskrivit ovan och testar att köra igen... och gör så tills kurvorna tas naturligt med mer koncentration på att ha rätt hastighet för att kunna klippa på ut ur kurvan i rätt spår!

mina 2 cent!


Kanske jag formulerat mig lite taskigt i tidigare inlägg, men jag sitter inte nu och TÄNKER på motstyrning medans jag kör. I mitt fall var det så att jag fattat fel från början. Har åkt med föreställningen att man skall vara helt avslappnad ända ut till fingertopparna och bara jobba med resten av kroppen för att få hojen genom svängen(vilket gör, inser jag nu, att motstyrning direkt motverkas och det blir väldans svåråkt) + att annat som varit fel(placering på hojen, jobbat för lite med kroppen, blicken fel).
 
Last edited:
KaZ skrev:
OK!

Kul att ni motstyr i kurvor...
MEN!!!
Jag måste bara säga en sak... Om ni är tvugna att motstyra.. och därmed lägga enegi på detta i er körning så är det nåt som är fel...
I alla dessa mil som jag framfört min mille har jag aldrig behövt tänka på motstyrning och press på fotpinne... etc...
Det handlar om Viktfördelning, "var har du blicken fäst" och inställning på hojen!
Känns hojen trögstyrd kan det bero på några olika saker.
Lufttryck i däcket, plattslitna däck.. dvs Touringslitna, fel körställning och sist men verkligen inte minst inställning på hojen!

Tar det igen... När man kommer in i en kurva, man har valt spår, det enda man skall behöva tänka på är att ha rätt hastighet, ha rätt växel i kroppen i rätt position och alltid titta så långt fram i kurvan man kan. Gör man allt detta så SKA millen bara glida genom kurvan som på räls utan att "motarbeta" föraren. Millen har dokumenterat ett av de absolut bästa chassien som finns och måste man hålla på med motstyrning å liknande, dvs tänka på det så är det ett riskabelt fel. enda gången jag kan tänka mig att jag ens skulle snudda vid tanken om motstyrning kanske skulle vara om jag kom för fort in i kurvan och va tvungen att toklägga för att kunna ta kurvan... men inte ens då skall man behöva fundera över en sån sak...

Så jag tror att ni skall fundera över och träna på andra saker i er körning innan ni funderar över motstyrning...

Konklusion... Måste man motstyra så är det nåt som är FEL!!!
Då ändrar man på förutsättningarna, som kan vara något av det jag beskrivit ovan och testar att köra igen... och gör så tills kurvorna tas naturligt med mer koncentration på att ha rätt hastighet för att kunna klippa på ut ur kurvan i rätt spår!

mina 2 cent!


OK Kaz, nu är du inte riktigt på rätt planhalva, ang motstyrning. :D

Även du motstyr fast du inte tänker på det. Du lärde dig det, när du var en liten knodd och provade att plocka av stödhjulen. Kommer du igåg hur det bara hände liksom? Man balanserar helt plötsligt. Det sitter i det undermedvetna. Ja, det går att svänga genom att göra andra saker än a dra i styret. Men motstyrning är överlägset mest effektivt. Vid långsammare förändringar(lutningsrörelser), höger/vänster, är det kanske inte så övertydligt att man motstyr. Men vid chican-liknande manövrar, måste man dra/trycka hårt i styret för att den skall "flippa" över. Det finns inte på kartan att du kan göra en halvsnabb chican-tjosan utan att motstyra. Ett annan problem är att om man i den etablerade svängen, behöver korrigera spåret, så måste man göra det "i tid". Man ligger ju så enormt ur fas tidsmässigt med input/resultat. Vrid på styret bestämt för att ändra lutningsvinkeln och därmed spåret.

Fotpinnar har inte med motstyrning att göra heller. Eventuellt väljer vissa att lägga Newtons lag om motkraft på just pinnarna. Kraften med motsatt rikning, hamnar på styret.
 
#Olsson# skrev:
OK Kaz, nu är du inte riktigt på rätt planhalva, ang motstyrning. :D

Klart att jag gör det, men som du säger... inget man tänker på! utan det skall komma automatiskt... just det jag menar med att om man gör rätt från början så blir det med stor sannolikhet rätt i slutet oxå! vad jag menar är att om man lär ut till folk att de skall motstyra i kurvor för att hojen skall lägga sig ner så början man i fel ände... :tummenupp

#Olsson# skrev:
Men vid chican-liknande manövrar, måste man dra/trycka hårt i styret för att den skall "flippa" över.

Måste ha missat dessa vägbitar på både bogesund och slingerbulten... :D
 
Kevorkian skrev:
Har åkt med föreställningen att man skall vara helt avslappnad ända ut till fingertopparna och bara jobba med resten av kroppen för att få hojen genom svängen(vilket gör, inser jag nu, att motstyrning direkt motverkas och det blir väldans svåråkt) + att annat som varit fel(placering på hojen, jobbat för lite med kroppen, blicken fel).

Vid långsammare fart och långsammare "lut-rörelser" krävs det väldigt liten kraft för att hojen skall lägga sig ned. Vid hög fart och snabba lut-rörelser, krävs en jävla massa kraft i styret. I det senare fallet, måste man ta i så pass i styret att det knappast kan vara en undermedveten handlig.
 
Jag har också haft problem med att den kändes trögstyrd,mest så var det för att jag spände mig i vaje kurva.På senare när jag kört så känns den som ett strykjärn,mest för att jag slappnade av.Hade också problemet med att framdäcket inte var pumpat med rätt tryck.
 
KaZ skrev:
Klart att jag gör det, men som du säger... inget man tänker på! utan det skall komma automatiskt... just det jag menar med att om man gör rätt från början så blir det med stor sannolikhet rätt i slutet oxå! vad jag menar är att om man lär ut till folk att de skall motstyra i kurvor för att hojen skall lägga sig ner så början man i fel ände... :tummenupp



Måste ha missat dessa vägbitar på både bogesund och slingerbulten... :D


Jag läste ditt inlägg ett par gånger igen. Jag får backa en del, käka lite hatt, dra ned byxorna. Jag tror mig haja din andemening lite bättre nu :Bugar

Jag håller fullständigt med att det skall komma automatiskt. Gör man rätt så gör man ju rätt och man behöver inte tänka på det. Jag gissar att det finns värsting-RR-förare som aldrig har reflekterat över vad man egentligen gör.

Men när man är nybörjare på hoj och kanske inte har utvecklat dessa "finare" och automatiska färdigheter så borde det kanske vara lämpligt att man åskådliggör och testar samtliga manöverorgan för att lära kroppen, hjärnan, ryggmärg etc vad som sker. T ex köra på rak väg i olika farter och vrida hård i styret. Eller analysera varför många kör av i kurva etc.

Prova Frestavägen västerut, och 75m efter Sollentuna/Edsbergsavfarten. Ladda hårt och behåll höger väghalva med lite marginal till mittlinjen. Tar du inte i ordentligt i styret, så sitter du i tallen efter första svängen.

/h
 
Vilket liv det blev bara för att jag skrev lite om motstyrning,,,
är 100% säker på att ni gör det annars så landar ni i potatislandet ohyggligt fort,,
medvetet eller omedvetet,, för det är ju när man inte gör det som det går lite tungt i böjjarna.
 
rsvr.net

Beställde lite smått och gott från rsvr.net dom i söndags kl 12,09.
Ups ringde idag tisdag kl 8,04 och sa att dom hade ett paket till mig.
det levererades till mitt jobb 37 min senare :)

Vilken service jisses!

med tanke på att jag väntade 10 dagar på att få olja till öhlinarna från Scott (Uppsala) till Ava Mc (Sthlm).

Tack till Kaz och Micar för alla tipsen i garaget härom kvällen. Oj Oj vilken skillnad det vart med nya pipan. Fick ju en helt ny hoj vetja. :hihi
/Magnus
 
Det e väl bara att inse att man e en newbee.. :brinnerup

Jag vet att ´jag har svårt med blicken.. jag har tillomed tänkt på det.. jag vet hur jag ska göra och ibland blir jag förvånad av hur bra det går när jag liksom glömt bort mig o bara kört liksom... ehh det där vart lustigt.. :confused:

Men men .. bilcken... när jag kör o då speciellt på vägar i mindre bra kvallité märker jag att jag har blicken alldeles för nära hojen eftersom jag förmodligen är rädd att köra på nån grussträng eller liknande.. Jag har märkt att det går mycket bättre det gånger man ligger på en "nylagd" väg..

Hur som helst.. har jag även märkt att det känns bättre att lägga ner ordentligt åt vänster än åt höger.. vafaan e det för nått då?? nån skum psysk-grej :kocko


Nää... nästa år blir det bana för hela slanten.. lite kurvteknik-kurser på sviesta kanske.. tar 5 min för mig att ta mig dit..... :banana
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top