Aprilia SXV

men, hur mycket mer meck är det på aprilian än ktmen egentligen?

vad är det som ingår när man servar den?
 
men, hur mycket mer meck är det på aprilian än ktmen egentligen?

vad är det som ingår när man servar den?
Motoroljebyte var 15:e timma. Filter och växellådsolja kör jag varannan. Då jag inte har någon timmätare kör jag motorolja vid 50 mil och resten varannan. Jag brukar även passa på att känna på statorbultarna. I motorn går det 1,25L olja och i växellådan 0,6L. Ventilerna brukar jag kolla själv behövs de ställas lämnar jag in den. (Mycket jobb för att mäta)

Är du endast ute efter en leksak och du är beredd på att meka med den Så är detta en underbar maskin. Detta var min första riktiga maskin också. Jag valde den då den var mer lämpad för gata än husaberg och de flesta andra värre maskiner men samtidigt mycket roligare än lc4orna. Sen så har jag alltid haft lust till att köra bana då denna duger gott till detta var valet givet. :)

Nu får experterna rätta mig för eventuella fel. ;)
 
Motoroljebyte var 15:e timma. Filter och växellådsolja kör jag varannan. Då jag inte har någon timmätare kör jag motorolja vid 50 mil och resten varannan. Jag brukar även passa på att känna på statorbultarna. I motorn går det 1,25L olja och i växellådan 0,6L. Ventilerna brukar jag kolla själv behövs de ställas lämnar jag in den. (Mycket jobb för att mäta)

Är du endast ute efter en leksak och du är beredd på att meka med den Så är detta en underbar maskin. Detta var min första riktiga maskin också. Jag valde den då den var mer lämpad för gata än husaberg och de flesta andra värre maskiner men samtidigt mycket roligare än lc4orna. Sen så har jag alltid haft lust till att köra bana då denna duger gott till detta var valet givet. :)

Nu får experterna rätta mig för eventuella fel. ;)


tack tack!

jo 50 mil är ganska tätt, jag tycker det är roligt att meka men kanske inte allt för ofta.

det är svårt!



EDIT: hur många häst står det att ktm:en har på papperet?

aprilian behöver jag ju inte besiktiga om, för att det står ju att det är en mellan-hoj.
 
Last edited:
haha fick tbx min hoj nu med ny start motor så nu startar grejerna igen..
fan vad skönt :)
 
Ny i SXV tråden !

Tjena, har införskaffat mig en SXV 550 och som alla andra så kommer jag med lite frågor..

1) Jag varmkörde hojen idag... lät den gå på tomgång (kan ha glömt ta bort den där lilla gula knappen som ger extra gas, eller att den hakade fast på 3500v/min) hojen stog i ca 5-10 minuter på tomgång och puttrade, -5 grader ute. När jag tittade till den igen så var grenrören superheta.. ill röda? :va Vad är nu detta? Varför blev dom det?

2) När den går på tomgång så pendlar varvtalet lite om man kollar displayen, men man hör det inte på motorn. Var justerar man tomgången? Men sen så händer det att han fastnar på ca 3500v/min fast att man inte ger nån gas, och den lilla gula knappen är inte nertryckt? Vad kan detta bero på? Den gula knappen som hakar upp sig? Hur åtgärdar man det?
 
Jag tror att de flesta av dina problem har att göra med att hojen inte är mappad (samma sak som bestyckad för klent) för att gå på -5 graders luft :) Prova köra den inne ska du se att det blir bättre!

Tomgången kan vara satt på 3500 varv, min ligger i nåt sånt på tomgången, det är fina grejor när man kör på bana i min åsikt :)
 
Jag tror att de flesta av dina problem har att göra med att hojen inte är mappad (samma sak som bestyckad för klent) för att gå på -5 graders luft :) Prova köra den inne ska du se att det blir bättre!

Tomgången kan vara satt på 3500 varv, min ligger i nåt sånt på tomgången, det är fina grejor när man kör på bana i min åsikt :)

var justerar jag tomgången på den?
 
Tjena, har införskaffat mig en SXV 550 och som alla andra så kommer jag med lite frågor..
QUOTE]

Hej,

Jag har haft min sxv i ett år nu. Har aldrig sett att mitt rör är rött. Men när jag skulle ta mig en tur med den nu i mellandagarna så startade jag den med "choke:en" i och lät den stå så medans jag klädde på mig. Kanske tog 3-4min sen när jag kom till hojen så såg jag avgasröret! lös verkligen rött. Trodde det hade hänt nått med hojen. Men det hade det inte. Det blir nog så när man står konstant på så hög tomgång. För min hoj var precis som vanligt sen när jag körde den i alla fall. Och i garaget där jag startade upp den är det ca 13 grader varmt.

Ang. din tomgång. Du kanske får justera den gula knappen. Wiren till den kanske är för mycket spänd? Du justerar den vid handtaget på styret.
 
Ni som kör med era på gatan, hur är dom drevade? Fram / bak?
Jag pratade med Marcussen och han tyckete att jag skulle dreva om den, så jag inte övervarvar den på gata.
 
Ni som kör med era på gatan, hur är dom drevade? Fram / bak?
Jag pratade med Marcussen och han tyckete att jag skulle dreva om den, så jag inte övervarvar den på gata.

Isåfall har du nån drevning som de körts bana med. Standard är väl 16/46 tror jag?

Cykeln varvar ut på över 200km/h på femman så du borde inte ha problem med det... 200km/h är inte så behagligt på en sån här hoj
 
Isåfall har du nån drevning som de körts bana med. Standard är väl 16/46 tror jag?

Cykeln varvar ut på över 200km/h på femman så du borde inte ha problem med det... 200km/h är inte så behagligt på en sån här hoj

ca 8000v/min ca 150 km/h på 5:an, ska kolla vad jag har för drev..
 
ca 8000v/min ca 150 km/h på 5:an, ska kolla vad jag har för drev..

Den ena original (om nu 15 sitter original) och den andra med 14 fram drev och 47 bak samt 160 däck.

Om det kan vara intressant att se.

8000rpm då har du ju mycket kvar. Fast det är ju ingen sportbåge man ligger 5 mil och tourar i 150km/h med om man inte är:huvet
 

Bifogat

  • Namnlös3.jpg
    Namnlös3.jpg
    125.7 KB · Visningar: 95
  • Namnlös4.jpg
    Namnlös4.jpg
    129.3 KB · Visningar: 70
ca 8000v/min ca 150 km/h på 5:an, ska kolla vad jag har för drev..

Då har du standard drevning, ingen risk att du varvar sönder motorn. Den går på ganska höga varv, tycker du den varvar mycke så kör på en växel högre, det är inte direkt så att man ligger och glider i 150km/h mest hela tiden
 
Bra. Då ge vi fan i att dreva om, men annars så är han Marcussen utanför Halmstad väldig bra, han vet vad han gör som jag har förstått det. Men nej det e klart att man inte ligger i 150 å plågar han.
 
De har ställt upp en kawasaki 600r på tomgång och dragit gasen i botten sen låtat den stå. Dom slog av iaf efter en halvtimme om det inte var flera halvtimmar ;) Då hade avgassystemet smält ner osv men motorn startade igen. Säger lite om hur mycke dagens motorer håller för.

Varva sönder en motor gör man om man envisas med att ligga och varva på och över effektmax hela tiden. Klart det finns folk som gör det, men att göra det på gatan utan att ligga och plåga på motorvägen tror jag inte är någon som helst risk

Min motor går ofta mot varvstoppen på 13 000 varv, när man måste dra lite längre på växeln, och inte har den gått i bitar inte ;) Sånna gånger använder jag den som quickshifter, lägger lite tryck på växelpetaren och när varvstoppen går i går nästa växel i
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top