Aprilia SXV

kollade min 450 rxv nu men den startar ju knappt när det e kallt ute men testade utan chocken med lite gas gick mycket bättre vad kan det bero på??

sen e det nån som har en rxv med motard fälgar??

Mappa de om den + cynka spjällen? Har du gammla spjäll som ev skall bytas ut?
 
Mappa de om den + cynka spjällen? Har du gammla spjäll som ev skall bytas ut?

måste bara skriva att aprillia är skit hur fan kan en ny hoj va så svår startad den e ju för bövelen ny bara gått 18 tim ..
start motorn har gått oxå fattar inte att dom får sälja såna hojar, enduro ska ju för fan starta alltid lr??
har snackat med folk som har haft å har aprillia dom säger att det e lite problem med detta.
men att man tar den skiten..

måste oxå säga att när den väl gick så va den så jävla grym helt underbar..
går ju som tusan så synd att man byter bort skiten till nått som startar....
 
Det är inte hojens eller Aprilias fel tror jag utan snarare en inkompetent svensk(inte du, utan tex handlaren som sålde den) som inte mappat/justerat hojen ordentligt, du ska inte ha såna problem och startmotorn lär väl ha gått av att du inte får igång den..
 
Om man köper den svx 550.. är det sen lätt att dra på Enduro fälgar för lite grusbus, och ev cross/enduro åka??
Eller ska man köpa en rvx och sätta på motard grejor?

ska främst köra motard med den. men även lättare enduro kan förekomma.
 
Om man köper den svx 550.. är det sen lätt att dra på Enduro fälgar för lite grusbus, och ev cross/enduro åka??
Eller ska man köpa en rvx och sätta på motard grejor?

ska främst köra motard med den. men även lättare enduro kan förekomma.

Det är olika bredd på svingen så det är inte lika lätt som på en KTM.
Dock har jag för mig att speedgear.se hade ngt kit färdigt till SXV om man vill grusåka:va
 
hur får man tag på det?
Vad kostar en komplett uppstättning?
Behöver man byta till liten skiva fram oxå eller funkar 320 skivan?

SXV till RXV
fram passar det med orginal. Bak får du ta och köpa sxv nav med ekrat 18" fälgbana.

Talon går att få detta färdigt från butik. Annars köper du orginal nav och ekrar själv på en fälgbana( eller lämnar in).

RXV till SXV
Tror jag blir mer problem då du inte har så bred sving, så då får man problem med 165 bakdäck i svingen skulle jag tro.
 
hej! jag vet att många frågor av detta slag kommer upp här på sporthoj, men här kommer en till. Jag fyller år nu i januari och det är dax att byta upp mig från min aprilia mx 125 till större. det står mellan sxv`n och 690 smc.

Fördelar sxv: jag har en jättebra aprilia handlare nära mig, jag kan byta in min nuvarande hoj och det känns som aprilian är min våta dröm :)

fördelar 690: den har mycket mindre service intervaller och är kanske mer lämpad för väg, den är förbannat snygg dessutom.

säg vad ni tycker om vardera hojjar och det som sägs här kommer påverka mitt val mycket!


EDIT: jag kommer brassa runt mycket i stan och ut till vaxholm lite då och då :tummenupp
 
Last edited:
hej! jag vet att många frågor av detta slag kommer upp här på sporthoj, men här kommer en till. Jag fyller år nu i januari och det är dax att byta upp mig från min aprilia mx 125 till större. det står mellan sxv`n och 690 smc.

Fördelar sxv: jag har en jättebra aprilia handlare nära mig, jag kan byta in min nuvarande hoj och det känns som aprilian är min våta dröm :)

fördelar 690: den har mycket mindre service intervaller och är kanske mer lämpad för väg, den är förbannat snygg dessutom.

säg vad ni tycker om vardera hojjar och det som sägs här kommer påverka mitt val mycket!


EDIT: jag kommer brassa runt mycket i stan och ut till vaxholm lite då och då :tummenupp

Ska du bara köra gata köp då KTM. Aprilian är ett tävlingsredskap med lampor.

\Masonit
 
hur är en ktm 690 att köra i jämnförelse med sxv`n?

jag menar den är ju inte lika högvarvig= inte lika rolig. stämmer det?
 
hur är en ktm 690 att köra i jämnförelse med sxv`n?

jag menar den är ju inte lika högvarvig= inte lika rolig. stämmer det?

sålde min 690 smc har nu en aprilia 450 säger så här ska du köra mycket så e det ktm som gäller 500 mil service 2 års motor garanti sen e den helt underbar jag bytte bara för att jag kör enduro annars hade ja inte bytt.

å visst har aprilian lite mer mos men ktm vinner ändå i längden enligt mej ivf:D
 
Nu har jag inte kört 690n men 640, 625 och 660. Det brummar till direkt du slår på gasen och den känns maffig, men SXVn accelererar så mycket fortare. Till och med 450n är snabbare än 660n.

Dessutom skakar de stora singlarna ganska mycket och rent i behaglighetssynpunkt är det roligare att köra efter vägen med SXVn. Fast å andra sidan har jag aldrig förstått det där med att sadlar skulle vara för hårda etc

Men då är det ju service-intervallerna och att motorn inte riktigt är gjord för att gå på jämngas hur långt som helst.

Jag tycker ändå att det låter som att SXVn är ett bättre val då du har handlaren så nära till och så vettig :) Det är inte alla handlare som är så roliga att ha och göra med!
 
Nu har jag inte kört 690n men 640, 625 och 660. Det brummar till direkt du slår på gasen och den känns maffig, men SXVn accelererar så mycket fortare. Till och med 450n är snabbare än 660n.

Dessutom skakar de stora singlarna ganska mycket och rent i behaglighetssynpunkt är det roligare att köra efter vägen med SXVn. Fast å andra sidan har jag aldrig förstått det där med att sadlar skulle vara för hårda etc

Vibrationsmässigt är 660 och 690 som natt och dag. 690 går mjukt och fint. 660 var man trött att sitta på efter 5 min.

\Masonit
 
oj oj oj vad detta val är svårt!

vad är roligaste egentligen när man kör gata?

det finns så mycket nackdelar och fördelar med båda hojarna.

säg nu vad ni hade köpt om ni hade varit i min sits :wiggle
 
hur är en ktm 690 att köra i jämnförelse med sxv`n?

jag menar den är ju inte lika högvarvig= inte lika rolig. stämmer det?

Vad ska du ha den till??
Bara köra bakhjul/framhjul osv. så funkar 690SMC skitbra!
Köra en massa bana så lämpar sig SXV bättre, men 690´n funkar!
 
oj oj oj vad detta val är svårt!

vad är roligaste egentligen när man kör gata?

det finns så mycket nackdelar och fördelar med båda hojarna.

säg nu vad ni hade köpt om ni hade varit i min sits :wiggle

Att Aprilian är rolig att köra finns det inget snack om. Sjukt rolig. Roligare än 690 som jag tyckte kändes väldigt klen på lågavarv med en bra topp. Dåliga var att det fanns väldigt kort register där eftekten var. Aprilian drar hysteriskt från alla varvtal. Det är dock det lätta och bekymmersfria ägandet som gör att KTM:en vinner om du enbart ska köra gata.

\Masonit
 
jag tror nog att jag får åka och provköra själv så att jag känner vad som är bäst för mig. låter ju som att ktm:en vinner men jag kanske kan få en bra deal med aprilia handlaren också.
 
450n med avgassystem tycker jag är roligast, den e lite utmanande att köra medans 550n har så mycket mos på botten att man behöver inte hålla reda på vart i registret man är
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top