Aprilia SXV

Sen föresten det här med service intervallerna. Har läst bla här att oljekannan tänds efter 13 timmar vilket verkar rimligt och att man då ska byta oljan, men varför står det i manualen på denna sidan (som verkar vara aprilia original) att i "COMPETITIVE PURPOSES" ska den bytas var 30 timma?


Det står ju iochförsig i början förljande:

"WARNING
Halve maintenance intervals if you are riding in rainy or dusty conditions, on rough road surfaces or when the vehicle is used in competitions."


Men vaffan ska jag halvera oljebytes intervallet bara för jag kör i regn, "smuts" eller dålig vägbana? Och ska jag halvera exempelvis oljebytesintervallet i "COMPETITIVE PURPOSES" när "the vehicle is used in competitions."? Verkar ju hur svamligt som helst.
 
Om de är -07 eller tidigare kan de hjälpa att använda handen istället för den gula knappen. Du får väll öka på idle värdet med axonen kanske den går lättare:)

Mappad?

det e en 08 den ska va mappad ska kolla upp den på tors
 
Sen föresten det här med service intervallerna. Har läst bla här att oljekannan tänds efter 13 timmar vilket verkar rimligt och att man då ska byta oljan, men varför står det i manualen på denna sidan (som verkar vara aprilia original) att i "COMPETITIVE PURPOSES" ska den bytas var 30 timma?


Det står ju iochförsig i början förljande:

"WARNING
Halve maintenance intervals if you are riding in rainy or dusty conditions, on rough road surfaces or when the vehicle is used in competitions."


Men vaffan ska jag halvera oljebytes intervallet bara för jag kör i regn, "smuts" eller dålig vägbana? Och ska jag halvera exempelvis oljebytesintervallet i "COMPETITIVE PURPOSES" när "the vehicle is used in competitions."? Verkar ju hur svamligt som helst.

Det står maintenance intervals alltså service intervall och det är ju en del man gör på en service..... Inte bara olje bytet. Du kör i grus vilket sliter mer på kedja,lager och sånt medans jag kör bana vilket (tror jag) är tuffare för motorn och det blir viktigare med oljebytena. Fast jag gör allt, hellre välservad än oservad :tummenupp

Byt olja var annan service om du vill men kolla resten så slipper du kanske tappa nån skruv eller nåt i skogen :tummenupp
 
Det står maintenance intervals alltså service intervall och det är ju en del man gör på en service..... Inte bara olje bytet. Du kör i grus vilket sliter mer på kedja,lager och sånt medans jag kör bana vilket (tror jag) är tuffare för motorn och det blir viktigare med oljebytena. Fast jag gör allt, hellre välservad än oservad :tummenupp

Byt olja var annan service om du vill men kolla resten så slipper du kanske tappa nån skruv eller nåt i skogen :tummenupp


Jo självklart förstår jag att det sliter mer på utsatta delar såsom drivpaket mm, men inte att det skulle slita mer på oljan i motorn beroende på regn, smuts eller underlag. Utan självklart beroende på varvtal och påfrestning på motorn.

Det står ju helt knasigt i den pdf filen. Att om man använder hojen till "COMPETITIVE PURPOSES" alltså om den ska användas i tävlingssyfte så ska man gå efter ett visst antal timmar, men om sedan hojen "is used in competitions" alltså används i tävlingar så ska man halvera! intervallen. Vad är skillnaden?

Är jag efterbliven eller är det konstigt beskrivit?

Folk har ju dille på att byta olja. Har dom rekomenderat 30h för byte av motorolja och vxlolja när hojen används i "COMPETITIVE PURPOSES" så är det ju det som är rekommenderat. Och jag antar att Aprilia inte menar ett km i Boden när dom säger "COMPETITIVE PURPOSES", snarare elitnivå. Men som sagt så står det ju lite konstigt i den manualen.
 

Kollat i manualen lite snabbt där det står följande:

"-Also check the level in the expansion tank (underneath the engine sump cover) from the relevant window.
-The correct level should be between the MIN and MAX marks."

Alltså är det ett expansionskärl, vilket väll betyder att när hojen blir varm så expanderar kylvattnet och det blir övertryck som driver överblivit vatten till expansionkärlet. Om jag då har massa olja där så när hojen svalnar så suger den ju upp både kylvattnet och oljan i kärlet in i kylsystemet, korrekt?

Och föresten var fan sitter MIN och MAX märkena på kärlet?
 
Gav bara ett tips på hur andra gjort och det funkat för dom. När jag började köra på banan med hojen så tryckte den ur sig vatten (med full kylare)men den sög aldrig tillbaks nåt utan jag fyllde på tills jag fick veta att jag inte skulle fylla så mycket. Den måste ju suga upp vattnet,titta på konstruktionen och säg om ni tror att det ska funka. Orkar verkligen vakumet suga upp kylarvattnet den vägen. OBS jag kan ha fel....

Tycker förövrigt att den transparanta slangen funkar klockrent för sitt syfte.
 
Last edited:
Jag har aldrig fyllt på nåt i den där, bara haft den som uppsamlingskärl.

Ang. serviceintervallen, det är 15 timmar, det verkar finnas massa olika versioner av manualer men det där är den enda jag sett med 30 timmar så den skulle inte jag lita på iaf.
 
be de även cynka trottlarna i så fall. Rätt mjukvara, rätt justerade spjäll och laddat batteri = Lättstartad.

ok tack ska in med den på tors så får vi se vad det e..
så det räcker att serva den var 15 timme?
e det nån som kör 450 motard lr har alla 550?
 
Åker du bara bana nuförtiden alex? :)

Jo tänkte försöka hålla mig på inhägnat nu. Skall vara med mer aktivt som SMC instruktör nästa år också:)

Plockat ljusen i alla fall.
 

Bifogat

  • IMG_292822222.jpg
    IMG_292822222.jpg
    144.6 KB · Visningar: 187
Last edited:
kollade min 450 rxv nu men den startar ju knappt när det e kallt ute men testade utan chocken med lite gas gick mycket bättre vad kan det bero på??

sen e det nån som har en rxv med motard fälgar??
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top