Aprilia SXV

Hej aprilianos - skulle bara vinka lite, har fått hem en 550 idag.

Har haft rettor, crossar, exc:s och senast nått stuntmonster men nu ska jag åka italienskt och motard:tummenupp

Blev faktiskt riktigt glad idag när jag spann runt på den kalla asfalten.:yoparty

Men eftersom det ska moddas och med vetskap om att nått alltid pajar förr eller senare så tänkte jag bara aktualisera mig i tråden.

Och finns det några sxv:or från uppsala så vinka till.

Vink vink :)
 
Ut och åk med er nu! Torra vägar och strålande solsken =)
 
Hade samma problem när jag skulle installera mitt. Kommer inte ihåg exakt men om jag minns rätt så funkade bromsljuset som det skulle när motorn var igång men slocknade istället som du skriver när den var avstängd. Kan ju vara värt att prova ivf.


Det var som du sa :tummenupp funkar kanon nu!

Tack för hjälpen.
 
Såg att du hade din till salu, tråkit :rolleyes:

Det blev 7 mil igår. Underbart var det :)
Ja jag ska ju göra mig av med den är det tänkt :(
Nära att man ångrade sig efter turen igår. Fan vilken maskin det är man har egentligen. Men men.. är så sugen på en lite mordernare sporthoj. Och nått får ju offras. Blir en zx10r som ersättare :yoparty

Min cbr kommer bytas ut mot en ktm 450 eller 525 så man har nått att busa på ändå. Blir som en moppe jämnfört med sxv:n :tungan
 
Ställ kammen i övre dödläge(när du kan få en 6 mm pinne genom hålet i kammen och kammen inte ligger på) och mät under kammen och under vipporna.

Troligtvis ligger alla inom toleransen men skulle du behöva justera så ta bort shimsen och kolla vilka du har och köp nya för att få spelet inom toleransen.

Avgasshimsen kommer du åt jätteenkelt genom att ta bort vippan, det sitter en låsring till höger om genomgående axeln på bilden.

För att komma åt insugsshimsen får du ta bort kammen och lyfta på ventiltryckarna, släpper du kamkedjespännaren så kan du haka av kedjan och dra ut kammen åt sidan efter att du tagit bort låsringen. Men innan du ger dig på det, har du verkligen stenkoll på hur allt ska vara när du sätter ihop det igen? Så du ställer kammen i rätt läge osv, det kan underlätta att ha "skruven med pinne"-verktyget för att hålla veven i rätt läge tex. Det går att göra eget om man borrar hål i en skruv och har en pinne i lagom storlek. Annars funkar det väl med ficklampa och lysa in i hålet också så länge du inte släpper kamdreven för då behövs det mer precision.

kontrollerade precis ventilespelen och fick dessa värden.

Främre cylinder höger avgas : 0,19
vänster avgas . 0,20
höger insug : ca 0,08
vänster insug : under 0,05 (minsta bladmåttet jag hade
var 0,05 och denna gick ej in)

Bakre cylinder höger avgas :0,20
vänster avgas : ca 0,18
höger insug : under 0,05 (samma som ovan)
vänster insug : under 0,05 (samma som ovan)
'

Har några funderingar innan jag fortsätter nästa helg.
Behöver jag ta bort kamdrevet för att få bort axeln och isf sitter denna på splines eller på en kona? finns nämligen bild på båda i manualen. Vill absolut inte få kammen i fel läge.
Vilket verktyg är det ni menar, vart kan man köpa detta?
Vad menar ni (inlägg 1667 på sidan 84) förresten med att manualen som finns i wikin inte stämmer. Det är den jag använder mig av väldigt mycket.

Mvh Robert
 
Kamdrevet sitter på kona men det behöver du inte ta bort, som jag skrev, om du släpper på kamkedjesträckaren kan du dra ut kammen och lyfta av kedjan samtidigt. Så länge du inte släpper kamdrevet så är inget verktyg ett måste men annars finns det att köpa hos återförsäljaren, det ser ut som en liten skruv med ett hål i som det går en pinne igenom.

Manualen stämmer, den som sa något annat missförstod bara som jag förklarar i några inlägg senare.

Lycka till. :)
 
Kamdrevet sitter på kona men det behöver du inte ta bort, som jag skrev, om du släpper på kamkedjesträckaren kan du dra ut kammen och lyfta av kedjan samtidigt. Så länge du inte släpper kamdrevet så är inget verktyg ett måste men annars finns det att köpa hos återförsäljaren, det ser ut som en liten skruv med ett hål i som det går en pinne igenom.

Manualen stämmer, den som sa något annat missförstod bara som jag förklarar i några inlägg senare.

Lycka till. :)

Den skruven med pinne igenom är ju till för att hitta rätt läge på vevpartiet. För att tolka kammarna behövs ju bara ett stål borr och trä igenom kammen och de två öglorna i toppen.
 
en fråga om drevning.

Eftersom jag är en buspojke så måste jag ju dreva den lite tänkte jag eller?

Har drevat sporthojar förut för lite stunt och då drevat ner i fram och upp i bak.

Men jag tänker att det kanske är bäst att bara dreva upp 2-3 kug i bak på aprilian. At helt låta bli att dreva ner den i fram.

Har ju bara åkt 2 mil i halt väglag än så jag har ingen direkt uppfattning om hur den beter sig.
 
en fråga om drevning.

Eftersom jag är en buspojke så måste jag ju dreva den lite tänkte jag eller?

Har drevat sporthojar förut för lite stunt och då drevat ner i fram och upp i bak.

Men jag tänker att det kanske är bäst att bara dreva upp 2-3 kug i bak på aprilian. At helt låta bli att dreva ner den i fram.

Har ju bara åkt 2 mil i halt väglag än så jag har ingen direkt uppfattning om hur den beter sig.

Är det bara vanligt stads och landsvägsbus så tror jag den blir för hetsig om du drevar ner den. Det minsta bekmmer man har med en SXV är att få den att lyfta på framhjulet. Är det cirklar som står på agendan så har jag ingen aning :)
 
Är det bara vanligt stads och landsvägsbus så tror jag den blir för hetsig om du drevar ner den. Det minsta bekmmer man har med en SXV är att få den att lyfta på framhjulet. Är det cirklar som står på agendan så har jag ingen aning :)


Nja inga cirklar o dumheter som ska slå sönder min fina italienare.

Men det kan ju vara lättare att kontrollera hojen på bakhjulet med drevat. Men jag kanske får känna efter själv.

Undrade mest över drevningen om den inte skulle bli lite för "hetsig" och mest vara slitsam att köra eftersom jag ändå ska kunna åka på den på lite busturer runt stan.
Sen eftersom högsta hastighet inte är så intressant längre med nyfödd grabb o allt så undrade jag mest om nån drevat sin lite för att få någon annan karaktär på den.
 
Kamdrevet sitter på kona men det behöver du inte ta bort, som jag skrev, om du släpper på kamkedjesträckaren kan du dra ut kammen och lyfta av kedjan samtidigt. Så länge du inte släpper kamdrevet så är inget verktyg ett måste men annars finns det att köpa hos återförsäljaren, det ser ut som en liten skruv med ett hål i som det går en pinne igenom.

Manualen stämmer, den som sa något annat missförstod bara som jag förklarar i några inlägg senare.

Lycka till. :)

Tack för hjälpen. ska fortsätta i helgen så får vi se hur det går. återkommer om det skulle strula.
 
Kamdrevet sitter på kona men det behöver du inte ta bort, som jag skrev, om du släpper på kamkedjesträckaren kan du dra ut kammen och lyfta av kedjan samtidigt. Så länge du inte släpper kamdrevet så är inget verktyg ett måste men annars finns det att köpa hos återförsäljaren, det ser ut som en liten skruv med ett hål i som det går en pinne igenom.

Manualen stämmer, den som sa något annat missförstod bara som jag förklarar i några inlägg senare.

Lycka till. :)

Kan det inte vara bra att dra av kamdrevet för att ställa det helt rätt, med tiden borde det väll behöva vridas något med tanke på kedjans utvidgning?

Sätta in en borr testade jag också, var dock jävligt jobbigt när den fastnade och ändå värre om den skulle gå av vilket den lätt kan göra. Jag fann en mejsel som passade klockrent.

På höger sida under kopplingskorgen finns en skruv att skruva ut som där du sedan sätter en pinne i vevpartiet. När du får igenom 6mm pinnen genom kammen in i hålen i toppen samtidigt som du har hålet i veven rakt i hålet vid sidan av kopplingskorgen som jag rödmarkerade så står du rätt om du nu skulle släppa kamdrevet.
 

Bifogat

  • IMG_2655.jpg
    IMG_2655.jpg
    96.8 KB · Visningar: 170
  • IMG_2710.jpg
    IMG_2710.jpg
    99.8 KB · Visningar: 119
  • IMG_2723.jpg
    IMG_2723.jpg
    101.9 KB · Visningar: 153
Någon som har en lista på alla landets återförsäljare för aprilia, försökt googla men hittar inget vettigt.
Om inte,är det Stockholm som gäller för min del om ja bor i Norrköpin/Lingköping

Tack för mig :banana
 
Innan jag fortsätter skruvandet nu i helgen ska jag ställa en till fråga.
Finns det markeringar någonstans för att hitta kolvarnas övre dödpunkt, tex på vevaxeln?

/ Robert
 
Innan jag fortsätter skruvandet nu i helgen ska jag ställa en till fråga.
Finns det markeringar någonstans för att hitta kolvarnas övre dödpunkt, tex på vevaxeln?

/ Robert

Om du läser Mr Helmuts inlägg så pekar han på en skruv, bakom den kan du hitta två hål på veven, en för varje cylinder. De ska titta fram samtidigt som du får igenom 6 mm pinnen på vardera kam.
 
Last edited:
Lite frågor och förhoppningsvis några kloka svar men dem får ni står för...

Plast - har läst i tråden att några av er bytt ut framskärmen mot nån 125:a, men har den också sådana uppåtgående fästen mot lyktan? Eller hur ser det ut?

Har rensat bakdelen redan och funderar nu på fronten - och hoppas att jag får ihop mitt hemmabyggda diodljuse ala batmanstyle också.

Fråga två är då om racefronten - alltså bara nummerskylten (typ). Går den att sätta dit med hastighetsmätaren o allt kvar, eller måste det bort. annars är det ju en utmärkt utgångspunkt för att bygga eget projektorlyse.

Saker jag lärt mig själv under den gångna helgens skruvande och provåkande.
Dreva känns onödigt, väldigt lätthanterlig på slangen ändå - fast jag var ovan och det var halt ute så jag studsade runt lite till och från som nån hoppstylta.

Den är svårstartad som satan men jag antar att den inte gillar när det är 4 grader varmt ute bara.

Varför sitter tutan ovanför blinkersen, känns helt fel - jag har tutat i många korsningar senaste tiden :).

Kraschpuckar på och kompisen håller på och caddar nya hållare för bakpegs som kan sitta längre bak och högre upp - finns inget bra sätt att fästa dem egentligen så det kanske blir ett helt floppat projekt. Ingen som försökt sig på något liknande?


Det enda jag behöver nu är lite svart plast - en önskan om att det fanns coola dekalkit att köpa och att vänja mig vid cykeln så jag inte ser ut som bambi på hal is även när det blir torrt ute.
 
Last edited:
Tjabba, jag vill byta upp mig nu och jag har kollat lite på en SXV. Har en RS125 just nu, och jag vill ju fortsätta med Aprilia trenden. Så nu till frågan, är det värt att lägga till dom extra pengarna för en 550 jämtemot en 450? Är det jätte storskillnad? :)

//Marvin
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top