Aprilia SXV

Om det är värt? Det är 100 mer kubik.. Mer effekt dvs.. Beror på vad du anser vara viktigt? vill du spara in pengar och köpa 450, som räcker i effekt för vem som helst skulle jag tro.. eller köpa den med större motor. Jag hade köpt 550 :)


Tjabba, jag vill byta upp mig nu och jag har kollat lite på en SXV. Har en RS125 just nu, och jag vill ju fortsätta med Aprilia trenden. Så nu till frågan, är det värt att lägga till dom extra pengarna för en 550 jämtemot en 450? Är det jätte storskillnad? :)

//Marvin
 
Fråga två är då om racefronten - alltså bara nummerskylten (typ). Går den att sätta dit med hastighetsmätaren o allt kvar, eller måste det bort. annars är det ju en utmärkt utgångspunkt för att bygga eget projektorlyse.

Den är svårstartad som satan men jag antar att den inte gillar när det är 4 grader varmt ute bara.


Kraschpuckar på och kompisen håller på och caddar nya hållare för bakpegs som kan sitta längre bak och högre upp - finns inget bra sätt att fästa dem egentligen så det kanske blir ett helt floppat projekt. Ingen som försökt sig på något liknande?


Det enda jag behöver nu är lite svart plast - en önskan om att det fanns coola dekalkit att köpa och att vänja mig vid cykeln så jag inte ser ut som bambi på hal is även när det blir torrt ute.

1. Racefronten passar inte med hastighetsmätare. Hastighetsmätaren sitter i originalfronten/ lycktan.
2. Förvara den varmt så slipper du byta startmotor
3.Bakpegs är det de nya namnet för passagerarpinnar eller?
4. Dekalkit - det beställer du här http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=135025&page=38 elller av speedgear:)
 
Last edited:
Lite frågor och förhoppningsvis några kloka svar men dem får ni står för...

Plast - har läst i tråden att några av er bytt ut framskärmen mot nån 125:a, men har den också sådana uppåtgående fästen mot lyktan? Eller hur ser det ut? Nop :(

Fråga två är då om racefronten - alltså bara nummerskylten (typ). Går den att sätta dit med hastighetsmätaren o allt kvar, eller måste det bort. annars är det ju en utmärkt utgångspunkt för att bygga eget projektorlyse.
Får inte plats


Den är svårstartad som satan men jag antar att den inte gillar när det är 4 grader varmt ute bara. Eller fel mappad, justerad


Det enda jag behöver nu är lite svart plast - en önskan om att det fanns coola dekalkit att köpa och att vänja mig vid cykeln så jag inte ser ut som bambi på hal is även när det blir torrt ute.speedgear.se har ett dekal kitt
 
1. Racefronten passar inte med hastighetsmätare. Hastighetsmätaren sitter i originalfronten/ lycktan.
2. Förvara den varmt så slipper du byta startmotor
3.Bakpegs är det de nya namnet för passagerarpinnar eller?
4. Dekalkit - det beställer du här http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=135025&page=38 elller av speedgear:)


Tack - då vet jag.

Den står i garaget nu men det är bara några plusgrader där just nu - man måste ju snåla in någonstans. :D
Skit med racefronten då - förstod nästan det får klura ut något annat.
nja, bakpegsen ska jag väll ha o stå på när jag ska föröska se ball ut och åka på bakhjulet. De kommer sitta längre bak och högre upp på bakramen - men jag kanske skrotar det projektet för det verkar lite halvbökigt. Jag får åka på bakhjulet som normalt folk istället.

Såg att speedgear hade dekalkitt menjag skulle vilja ha något roligare - har hittat några ställen utomlands samt där på apriliaforumet men jag kanske får hejda mig lite på den fronten. Finns ju en uppsjö av olika dekalkitt till min crf till exempel - snart finns de väll till sxven osså.

Får kolla upp det där om den är svårstartad även när det börjar bli varmt ute.
 
Tjabba, jag vill byta upp mig nu och jag har kollat lite på en SXV. Har en RS125 just nu, och jag vill ju fortsätta med Aprilia trenden. Så nu till frågan, är det värt att lägga till dom extra pengarna för en 550 jämtemot en 450? Är det jätte storskillnad? :)

//Marvin

Jag skulle lagt ihop pengarna för båda och köpt en RSV4 istället. ;)
 
startmotor

Hejsan. Jag har ett problem med min sxv 550. Jag köpte den i höstas. Dagen efter startade jag den (den var svårstartad) och körde en runda på 5 min. Sen lyckades jag inte starta hojen igen. Startmotorn var sönder. Men enligt förra ägaren så var den nyss bytt! Kollade med verkstaden och det stämde. Sedan fick jag en ny startmotor (den tredje i denna hojjen). Och den senaste mappen. Efter detta har jag nog kört 5-6 gånger. Den har varit svårstartad. Och nu börjar startmotorn strula igen. Den kuggar inte i utan bara slirar. Men det hjälper att rulla lite med växel i så kommer den i läge. Någon som har en lösning på problemet så det inte händer igen om jag byter startmotorn?? Tack på förhand!
 
Hejsan. Jag har ett problem med min sxv 550. Jag köpte den i höstas. Dagen efter startade jag den (den var svårstartad) och körde en runda på 5 min. Sen lyckades jag inte starta hojen igen. Startmotorn var sönder. Men enligt förra ägaren så var den nyss bytt! Kollade med verkstaden och det stämde. Sedan fick jag en ny startmotor (den tredje i denna hojjen). Och den senaste mappen. Efter detta har jag nog kört 5-6 gånger. Den har varit svårstartad. Och nu börjar startmotorn strula igen. Den kuggar inte i utan bara slirar. Men det hjälper att rulla lite med växel i så kommer den i läge. Någon som har en lösning på problemet så det inte händer igen om jag byter startmotorn?? Tack på förhand!

Här har du nog svaret på dina frågor, annars sök på "dead spot"
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=166370&highlight=starter+dead+spot
 
Hejsan. Jag har ett problem med min sxv 550. Jag köpte den i höstas. Dagen efter startade jag den (den var svårstartad) och körde en runda på 5 min. Sen lyckades jag inte starta hojen igen. Startmotorn var sönder. Men enligt förra ägaren så var den nyss bytt! Kollade med verkstaden och det stämde. Sedan fick jag en ny startmotor (den tredje i denna hojjen). Och den senaste mappen. Efter detta har jag nog kört 5-6 gånger. Den har varit svårstartad. Och nu börjar startmotorn strula igen. Den kuggar inte i utan bara slirar. Men det hjälper att rulla lite med växel i så kommer den i läge. Någon som har en lösning på problemet så det inte händer igen om jag byter startmotorn?? Tack på förhand!

Du säger att den slirar..? Min erfarenhet är att när den är död så händer ingenting, om den slirar så är det väl snarare nåt med överföringen som inte är som det ska, du kan ta bort kåpan och kika, lägg den på sidan så rinner ingen olja ut.

Hur gammal är hojen? Är det -06 så kan du få startmotordreven utbytta så det blir en annan utväxling. Jag pajade två startmotorer men sen jag fick andra drev och bättre mapp för nästan tre år sen har den varit problemfri.
 
Du säger att den slirar..? Min erfarenhet är att när den är död så händer ingenting, om den slirar så är det väl snarare nåt med överföringen som inte är som det ska, du kan ta bort kåpan och kika, lägg den på sidan så rinner ingen olja ut.

Hur gammal är hojen? Är det -06 så kan du få startmotordreven utbytta så det blir en annan utväxling. Jag pajade två startmotorer men sen jag fick andra drev och bättre mapp för nästan tre år sen har den varit problemfri.


Den kuggar inte i utan startmotorn surrar bara. Men det hjälper att rulla lite med växel i så kommer den i läge. Den förra startmotorn var också så innan den gick sönder helt och då klickade det bara i relät till slut.
Det är en -07. Men varför tar startmotorn så mycket stryk ? Kanske är hojen för svårstartad. Är det bara drevet på startmotorn som man byter?
 
Läs det cal550 skriver om sprag clutch i länken Mr Helmut postade, det har nog med den att göra att det slirar och därför du eldar upp motorer. Troligtvis får du väl byta startmotor igen eftersom det hjälper att rulla lite men det kan ju vara bra att åtgärda orsaken. :)

Du har -07 så du borde ha rätt drev men man vet aldrig, det finns 06:or som heter 07 i pappren, om du vill vara säker kan du räkna kuggar, drevet närmast startmotorn ska ha 22, nästa 9/55 och det stora 52.
 
Last edited:
Läs det cal550 skriver om sprag clutch i länken Mr Helmut postade, det har nog med den att göra att det slirar och därför du eldar upp motorer. Troligtvis får du väl byta startmotor igen eftersom det hjälper att rulla lite men det kan ju vara bra att åtgärda orsaken. :)

Du har -07 så du borde ha rätt drev men man vet aldrig, det finns 06:or som heter 07 i pappren, om du vill vara säker kan du räkna kuggar, drevet närmast startmotorn ska ha 22, nästa 9/55 och det stora 52.

Jag läst detta men jag tror inte det är felet eftersom jag bara har startat 5 - 10 gånger med den här startmotorn. Jo jag har räknat med att byta den, men som du säger det vore ju bra att åtgärda orsaken innan man byter!

Jag tror nog mer på din teori om att det är fel utväxling. Så jag ska ta och kolla upp detta! Är det lätt att kolla, räcker det att ta bort startmotorn?
 
Hålet där startmotorn går in är litet så det ser du nog inte så mycket igenom. ;) Lägg hojen på sidan och ta bort den vänstra kåpan istället, ett lätt ingrepp.

Jag tror fortfarande lite på sprag clutchen, det känns vettigt det de skriver.
 
ang svår startad... i torsdags å ville han inte alls... fick igång den i lör... sen idag var jag ute en runda och körde... först var han lite trögstartad.. sen lät jag han gå lite.. åkte ner till macken och kollade luften, sen så vägrade han starta.. precis som att det inte var något ork i de... till slut så startade han när jag gav fullgas... iväg körde en stund... stannade på en skogsstig.. stängde av och skulle starta 20 sekunder senare... lika jävla svårstartad.. men efter 6-7 försök så startade han utan att jag gav gas..(då var motorn varm.. hade åkt några mil) kan det vara betteriet som e kass? har laddat det... så sätt så ska det vara ok... vågar ju inte äns tanka hojen.. tänks så blir man stående där sen..
 
ang svår startad... i torsdags å ville han inte alls... fick igång den i lör... sen idag var jag ute en runda och körde... först var han lite trögstartad.. sen lät jag han gå lite.. åkte ner till macken och kollade luften, sen så vägrade han starta.. precis som att det inte var något ork i de... till slut så startade han när jag gav fullgas... iväg körde en stund... stannade på en skogsstig.. stängde av och skulle starta 20 sekunder senare... lika jävla svårstartad.. men efter 6-7 försök så startade han utan att jag gav gas..(då var motorn varm.. hade åkt några mil) kan det vara betteriet som e kass? har laddat det... så sätt så ska det vara ok... vågar ju inte äns tanka hojen.. tänks så blir man stående där sen..

Kanske kan vara att de är lite för kyligt eller att du bara använder din gula knapp och inte gasrullen?

Du har inte lagt ned tanken på bränsleslangen och klämt den?

I höstas fick jag ett problem med min. Då gick den bara bra när man höll full gas, på halv gas så misstände den. Igår fick jag ordning på det, då krävdes det att den fettades upp 10% ifrån 4000rpm till varvstopp med soppa. Snacka om att den ska ha gått snålt innan.

Kan tilläga att jag nu testat AF1 filter som ersätter hela luftburkslocket och de gjorde skaplig skillnad emot ett KN-filter.
 
Last edited:
Hur mycket skiljer det mellan SXV och RXV? Vad jag har läst så är det en annan sving på RXVn så motardfälgen från SXVn inte passar. Stämmer detta? Finns det någon annan fälg som passar i RXVns sving?

Skiljer det mycket motormässigt. Fjädringsmässigt förstår jag att det skiljer men tänker mest motormässigt.
 
Ola Eifrem har gasat po sin SXV 450 idag och han tycker att den aer skitkul! Vi har en hel del som moste goeras po den do den naestan aer standard men lat oss saega att det gar fort aendo... Riktigt fort...

Karln kan koera cykel. (punkt)
 
@lundgren, det stämmer att man ej kan montera sxv hjul på en rxv rakt av då svingen är smalare på rxv, man borde dock kunna ta rxv hubbar o ekra på en motard fälgbana för att då motard däck. Men det är inget jag tittat närmare på. Motormässigt är det inte så stor skillnad att man tydligt märker den. Sxv ska väl ha nån ponny mer då den varvar något mer men är också något högre växlad så enduron känns minst lika pigg men har ej lika hög toppfart. Fjädringen är självklart mjukare satt i enduron men för gatåka kan man leva med det. Men en sån här cykel ska ju självklart köras grus med, det är då den verkligen kommer till sin rätt. ;)
 
skiten vill inte starta fast det e +8 grader... funderar om batteriet kan va kass? hur kollar man det? nån som vet måtten på orginalbatteriet?
 
skiten vill inte starta fast det e +8 grader... funderar om batteriet kan va kass? hur kollar man det? nån som vet måtten på orginalbatteriet?

Mät spänningen på batteriet när du belastar det. Ska absolut inte gå under 12 volt då. Mät även med hoj på /av för att se att generatorn laddar som den ska. Det kan ju även vara så att den inte "fyller på" med kräm.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top