Aprilia SXV

nja.. bensin ska den få.. slangar e inte klämda.. och innan när jag har försökt så har jag kör stiften blöta.. så det borde de inte vara heller...
 
Så kan han gå i ett par min igen utan att det händer något sen bara dör han som om någon trycker på dödaren igen. Kan väl påpekas att det oftast händer under låga varv.
min känsla säger att det är något tändningsfel.

Den kanske har stått hela vintern med gamal bensin? Kondens i tanken.?Testa lite k-sprit eller byt soppan om du inte redan gjort.
 
Känns inte som det är ventilerna men jag är inget proffs. däremot hade jag en väldigt duktig mekaniker med mig när dem ställdes. På vilket sätt menar du att de skulle vara fel ställda, fel spel eller att kammen sitter i fel läge?

Alltså den stannar typ inte. Om jag ska försöka förklara det på bästa sätt så är det ungefär så här. Man har en passagerare som trycker på dödaren när han känner för det. Allt man behöver göra är att trycka på startknappen igen för att få hojen att gå. Så kan han gå i ett par min igen utan att det händer något sen bara dör han som om någon trycker på dödaren igen. Kan väl påpekas att det oftast händer under låga varv.
min känsla säger att det är något tändningsfel.

Får tanken luft? Inga veck eller liknakde på slangen till tanklocket? Kanske locket i sig som är paj.
 
Får tanken luft? Inga veck eller liknakde på slangen till tanklocket? Kanske locket i sig som är paj.

Tänkte oxå på det. Kolla även så inga andra ventilationer (vet inte exakt vad som finns på de där moderna insprutnignsmopparna) och uppsamlingskärl satt igen sig. Det kan lätt ge den typen av knasigt beteende.
 
Ny SXV-ägare

Hej på er!

Tänkte bara säga hej!
Har följt tråden ett tag med stort intresse, mycket bra info! :tummenupp

Hämtade min 550 -08 hos Denny i Haninge för några veckor sedan och i lördags vart det premiärtur! Härligt brutal men ändå snäll hoj på gata! :yoparty
 
Om jag ska försöka förklara det på bästa sätt så är det ungefär så här. Man har en passagerare som trycker på dödaren när han känner för det. Allt man behöver göra är att trycka på startknappen igen för att få hojen att gå. Så kan han gå i ett par min igen utan att det händer något sen bara dör han som om någon trycker på dödaren igen. Kan väl påpekas att det oftast händer under låga varv.
min känsla säger att det är något tändningsfel.

Som du förklarar det så är det elektrisk. Kan ju vara så att det är glapp i dödarn eller tändningslåset !

Skulle det vara tanken som inte får luft så det blir vacum och soppapumpen orkar inte suga soppa så brukar det ta ett tag innan vacumet släpper och du kan starta. Men du säger att den går starta på en gång så det är troligast inte det.... min gissning :)
 
Last edited:
Som du förklarar det så är det elektrisk. Kan ju vara så att det är glapp i dödarn eller tändningslåset !

Skulle det vara tanken som inte får luft så det blir vacum och soppapumpen orkar inte suga soppa så brukar det ta ett tag innan vacumet släpper och du kan starta. Men du säger att den går starta på en gång så det är troligast inte det.... min gissning :)


Tror defenitivt att det är något eliktriskt. Ska plocka ner alla kontakter och spraya med elspray så får vi se om det gör någon nytta. tändninglåset har jag inte kvar utan använder den lilla sockerbiten. Men ska kolla dödaren extra noga.
Har du någon koll på vad dessa kontakter gör? Dåliga bilder men man förstår nog vad det är.
Den ena vid oljefiltret skulla jag gissa på är olje tryck, denna fick sig nämligen en liten kyss när jag tog av motorn om det skulle på något sätt kunna störa.
dem andra ovanför kylaren skulle också vara intressant att få reda på vad det är?
 

Bifogat

  • IMGP08411.jpg
    IMGP08411.jpg
    59 KB · Visningar: 98
  • IMGP08391.jpg
    IMGP08391.jpg
    82.5 KB · Visningar: 122
Oljetrycksgivare till vänster, den gör nog inte mer än tänder lampan, till höger har du ena tändspolen, du hittar en till på andra sidan hojen. Kabeln till min ena tändspole har glappat upp sig en gång och då började den misstända på högre varv.
 
Ooo shit vad nära....


Oljetrycksgivar kabeln tänder lampan i displayen då den får kontakt med jord. alltså en jord kabel.
 
Last edited:
Kanske är gammal och alla redan sett den men rolig, hoppa fram till 0:45 för lite action. :)

[YOUTUBE-ID]http://www.youtube.com/watch?v=aW3Qp6twmsM[/YOUTUBE-ID]

http://www.youtube.com/watch?v=aW3Qp6twmsM

fy fan, den var ny för en annan...

jag har tjatat om att min inte vill starta.. nu har jag inte försökt sen sisst.. men dessa åtgärder är gjorda:
Kollat att batteriet är ok! (Nytt)
Bensin finns, inga klämda slangar
Döda knappen är inte intryckt..
Den står inte i varmgarage, men har provat att starta när det har varit ca +8 grader å sol.
Kollade gnistan på stiften i vintras, dock bara det ena och det var ok. Men sen så kollade jag båda för en månad sen och då fick jag ingen gnista. Jag gjorde kanske fel.. inte dirket att det kryllar av metall i närheten av stiftet. Så jag ska kolla nån dag igen och hoppas på att jag gjorde fel.
Försöker jag att starta många gånger/kör länge så blir stiften sura.
Vad mer kan jag göra? Kom med förslag så jag har något att göra i helgen.
 
Liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite(mycket) sugen på en sxv550. Men var har jag närmaste återförsäljare/service ställe?? Bor i Luleå
 
Nordimotor heter det i Umeå, .se då om du vill surfa :)

Jag har hjälp av honom så vill du fråga något är det fritt fram!
 
Vet faktiskt inte. Tror att det går att beställa hem via honom iaf. Vad är det som gäller då?? 610??
:confused:

Det beror på vad du ska ha hojen till! Jag har bara kört TE och SMRR så jag kan inte berätta vad som e bra maskiner, förutom att SMRRen är grym då, för att vara en singel ;)

Han kan säkert mer om dem!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top