Aprilia SXV

Startar dåligt

Har en RXV 450 som är rätt inställd och genomgången, men den startar trögt första gången man startar den. Speciellt när det är kallt ute.

Någon som har nåot bra tips för att få den att starta bättre?
 
Vad bör man ha för lufttryck i däcken? Känns som jag har för lite luft dock osäker på vad man bör ha för tryck.
 
och om man ska köra bana?

Gatdäcken behöver lite mer tryck, jag körde de där trycken när jag körde en tävling i USA på en helt standard hoj, men då var det 40 grader varmt också.

Det blir en gissning på det eftersom jag inte kört bana med gatdäck i övrigt. Skulle kunna gissa på att med sånt race-gummi köra 1,6-1,65 fram och 1.75-1.80 bak, och med lite mer gat-stilen av däck köra en 1,9 fram och 1,8 bak kanske? Man kan prova det och börjar däcken rugga (rulla av gummi typ) så gå upp i tryck

Racedäck kör vi på 1,5 fram och 1,65 bak, det verkar gälla alla däck och alla hojar

Många, speciellt i USA, kör för lite tryck i däcken. Gatdäck är anpassade för att rulla i lägre temperaturer och därför behöver man lite högre tryck. De kan köra slicks med 1,3-1,4 i tryck och däcken ser ut som skit
 
Såhär ser ett däck ut som är kraftigt överhettat (jag använde detta när vi skulle ta några powerslide-bilder):

ca2687e81a735f458298e6b400bdc355_427_640.jpg


Det är slätt pga att det "spunnit" ut gummit på kanten, i vanliga fall kan man se att det rullat av men också att det är "vågor" på slitytan

Bifogat är en bild på hur mina däck ser ut när det är slut efter normal bankörning, så ska det se ut när det funkar som det ska...
 

Bifogat

  • IMG_6699 (Large).JPG
    IMG_6699 (Large).JPG
    36.6 KB · Visningar: 109
Har problem som fan med att hitta olja till hojen. Finns inte någon som säljer 10W-60 här runt omkring. Har även svårt i att hitta växellådsolja 75W-90. Är det de här oljorna som gäller eller finns det någon annan man kan använda? Om inte finns det någon bra sida där man kan beställa olja över nätet?
 
Nån som har bytt batteri i sin SXV? Jag är problem att få igång min efter vinterdvalan och det känns som att det inte är bästa hugget när jag provstartar. Misstänker att batteriet börjar bli lite slött.
Har ni någon bra rekommendation på batteri som funkat bra och vart ni handlat det? Gärna till bra pris...
 
Nån som har bytt batteri i sin SXV? Jag är problem att få igång min efter vinterdvalan och det känns som att det inte är bästa hugget när jag provstartar. Misstänker att batteriet börjar bli lite slött.
Har ni någon bra rekommendation på batteri som funkat bra och vart ni handlat det? Gärna till bra pris...

jag kan bara säga som så att köp inte biltemas. för det är förlite Ah.. jag gjorde det, men gick lite på tjans då jag inte kunde läsa ut på mitt orginal hur många det skulle vara. Eftersom det inte står inte på mitt, bara att det är 12,4V.. gel batteriet biltema har är på 6Ah (orginal vet jag inte)
 
En fråga eller rättare skrivet lite funderingar inför kanonsommaren! Sxv ska alltså ge ktm 690 på fingrarna ganska rejält i accelration men gäller det även i toppfart ? Är 690 ett bättre val om man ska cruisa lite på motorvägen till och från också i jämn hastighet eller är den inte byggd för sådan typ av körning heller?

Anledningen till att jag frågar är efterssom många utav mina polare skaffar sportbågar och halvsportiga bågar och jag vill inte behöva ligga och puttra i 110 jämngas på motorvägen för att det sliter eller något sådant på motarden. Aprilian är riktigt snygg och lätt, medans 690 ser tyngre men något komfortablare ut vid eventuella heldagskörningar.

Kan en bra lösning vara efterssom jag har en förkärlek till aprilian, att dreva ner den endel så man får den snabbare men med lite sämre klös och varv? Då kanske den blir lite mer stabil i 150 km/h glidarfarter. Ser att vissa talar om hastigheter på 200km/h och i vissa fall lite över men då tokvarvar man väl verkligen ? Sådan körning kan ju inte vara något man vill nyttja allt för ofta.

Tips till en ny vore tacksamt, vill absolut inte ha sporthoj som polarna , vill ha buset ifrån motarden samtidigt som jag vill kunna glida lite på motorvägen också. Glad påsk!
 
En fråga eller rättare skrivet lite funderingar inför kanonsommaren! Sxv ska alltså ge ktm 690 på fingrarna ganska rejält i accelration men gäller det även i toppfart ? Är 690 ett bättre val om man ska cruisa lite på motorvägen till och från också i jämn hastighet eller är den inte byggd för sådan typ av körning heller?

Anledningen till att jag frågar är efterssom många utav mina polare skaffar sportbågar och halvsportiga bågar och jag vill inte behöva ligga och puttra i 110 jämngas på motorvägen för att det sliter eller något sådant på motarden. Aprilian är riktigt snygg och lätt, medans 690 ser tyngre men något komfortablare ut vid eventuella heldagskörningar.

Kan en bra lösning vara efterssom jag har en förkärlek till aprilian, att dreva ner den endel så man får den snabbare men med lite sämre klös och varv? Då kanske den blir lite mer stabil i 150 km/h glidarfarter. Ser att vissa talar om hastigheter på 200km/h och i vissa fall lite över men då tokvarvar man väl verkligen ? Sådan körning kan ju inte vara något man vill nyttja allt för ofta.

Tips till en ny vore tacksamt, vill absolut inte ha sporthoj som polarna , vill ha buset ifrån motarden samtidigt som jag vill kunna glida lite på motorvägen också. Glad påsk!

690 klarar högre hastigheter om du frågar mig, men dreva om Aprilian som du säger, så löser du problemet. SXV är ju så mycket snyggare.!!!!
 
Min gör 197 km/h men ligger jag och kör över 170km/h en längre stund så stänger ECU:n av motorn,förmodligen för att man inte ska ligga och högvarva en längre tid. Under 170 går det bra. Tänk också på att du bara kommer 8-10 mil på en tank.

Skulle jag mest åka med sporthojs polare men vill ha bushoj skulle jag köpa streetfighter.
 
690 klarar högre hastigheter om du frågar mig, men dreva om Aprilian som du säger, så löser du problemet. SXV är ju så mycket snyggare.!!!!

Mjo dock så verkar det ju som att det är otroligt mycket jobb med en Aprilia. Mycket kända fel i olika forum man läser i osv, och lite väl mycket meckande.
Tror att det är lite mer köra än att mecka på ktm 690 till skillnad mot Aprilian, passar mig lite bättre också samt kanske lite bättre komfort på 690.
 
det var lite prat om oljor innan....

jag vet ej vilken olja förra ägaren körde med, men minns att han sa att han hade nån helsyntetisk olja i...

vad ska man stoppa i för olja?
vad är skillnaden med 10w60 som står i instruktionsboken och 10w40 som olof kör med?
tänkte handla olja imån.!!!
samt vilken ska man ha till växellådan?
 
Hur oljan beter sig vid olika värme

Tänk på att aprilia har någon form av deal med det märke som sitter på hojen (och olja därefter i instruktionsboken)

Många förare kör 3-5h osv på oljan, jag kör 10h, man har ett filter som man byter av någon anledning. Det blir mycke pengar i sjön (eller i spilloljefatet, beror på hur man vill göra ;)) om man ser det över en hel säsong... Jag tror jag betalar 30 kr per filter så det är en hel del pengar att spara där.
 
Och jag har aldrig hört talas om en hoj som skurit pga att oljan inte var bytt i tid (om det inte är helt orimliga övertider, men nån sån har jag int hört talas om heller)
 
det var lite prat om oljor innan....

jag vet ej vilken olja förra ägaren körde med, men minns att han sa att han hade nån helsyntetisk olja i...

vad ska man stoppa i för olja?
vad är skillnaden med 10w60 som står i instruktionsboken och 10w40 som olof kör med?
tänkte handla olja imån.!!!
samt vilken ska man ha till växellådan?


Jag köpte olja idag till min och vad jag har förstått så spelar det inte jättestor roll vad du har för viskositet på oljan när det är helsyntet så länge man har en fin olja. Jag kör på 5w-50.

Växellådsolja kör jag 75w-90 som det står enligt instruktionsboken.
 
Last edited:
Jag sitter och plöjer igenom den här tråden nu, har kommit 51 sidor! :)

Jag har hittat mycket information, men egentligen inte det jag söker.

Jag undrar om man kan köpa en SXV 550 -07 utan att vara orolig för haveri?
06an har man ju hört om, dock skulle det väl vara fixat mycket på 07an?

Vad var det som strulade, och vad var det som fixades?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top