Aprilia SXV 550 *Vinterpyssel*

Nu har jag flyttat mig ifrån karport till nytt garage. I lööve it.

Idag har jag för en sista gång gett mig på att synkronisera spjällen. Eftersom det inte blev bra med vacumklockor, bladmått , ögat så gjorde jag mig idag en lampa (diod) som jag slängde ned i insugskanalen och lät den lysa upp emot spjällen för att försöka få dom att stänga ute ljuset helt.

Väntar på
Lamellsats
Nya belägg (EBC HH)
Ny framskärm
Fjädrar som passar i framgaffeln (dom förra blev fel) inget statiskt häng.
 

Bifogat

  • DSC00261.jpg
    DSC00261.jpg
    33.7 KB · Visningar: 207
  • DSC00263.jpg
    DSC00263.jpg
    99.3 KB · Visningar: 240
  • DSC00264.jpg
    DSC00264.jpg
    41.2 KB · Visningar: 233
Vad som hänt:
#Tiggat lambdamuttrar så jag kan med hjälp av bredbandslambda och tuneboy mappa per cylinder.
# Blästrat hela avgasystemet
#Bytt expandrar i styret
#Monterat timräknare
#Funnit all justering och tid jag lagt ned på denna jävla justering spjällen var fel ute utan att den tog tjuvluft.
#Bytt tillbaka till 08:ans kylarvingar och monterat 07:ans framskärm.
#Gjort nytt fäste till bakskärmen i rostfritt som också blästrats.

Väntar fortfarande på fjädrar och funderar på att köpa quickshifter.:gnissla
 

Bifogat

  • IMG_2928.jpg
    IMG_2928.jpg
    145 KB · Visningar: 490
  • IMG_2915.jpg
    IMG_2915.jpg
    79.3 KB · Visningar: 292
  • IMG_2933.jpg
    IMG_2933.jpg
    135.7 KB · Visningar: 421
  • IMG_2917.jpg
    IMG_2917.jpg
    86.4 KB · Visningar: 337
  • DSC00271.JPG
    DSC00271.JPG
    88 KB · Visningar: 354
Last edited:
du grejar inge litte med hojen du :)
provåka till våren? ;)

ps: helrå i svart

Ne de är kul att greja lite.

Nu har jag ritat upp en sak i cad. Den skall man montera kraschpucken på istället för i navet så man får den ur vägen vid kedjejustering och fälgbyte.

Skall tillverka den i CNC-fräsen.

Jo de är möjligt men kanske är bäst att låta bli om du vill behålla din:gnissla

edit: lättade den lite nu
 

Bifogat

  • hjalm.jpg
    hjalm.jpg
    20 KB · Visningar: 223
  • untitled.JPG
    untitled.JPG
    72.9 KB · Visningar: 248
Last edited:
tack.

tror du verkligen att jag skulle bli så biten av en aprilia ? :)

Ne då bara skojjade. Du är väll inkörd på stånka antar ja, har aldrig kört en smr heller.

1. Rivit slirkopplingen och kontrollerat lamellerna
2. Förbrett cadcam för körning i cncmaskinen
3. Bytt fälgtejpen
4. Kapat upp luftburklocket (enligt markeringarna)
5. Tagit av däck och innerslang och påbörjat moddningen för att slippa ha någon innerslang (1.7kg rörande massa).
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3940927#post3940927

Najs, Pro Engineering äger :tummenupp

Gör det verkligen de:näsblod tycker det är skitkrångligt, ändå värre med cadcam. Tur att jag har bra handledare.
 

Bifogat

  • DSC00275.jpg
    DSC00275.jpg
    77.4 KB · Visningar: 192
  • DSC00274.jpg
    DSC00274.jpg
    98.5 KB · Visningar: 227
  • IMG_2961.jpg
    IMG_2961.jpg
    98.1 KB · Visningar: 211
  • IMG_2955.jpg
    IMG_2955.jpg
    95.8 KB · Visningar: 263
  • IMG_2947.jpg
    IMG_2947.jpg
    110.7 KB · Visningar: 285
Last edited:
Porrig soffa :)

Hur ämnar du lösa det med moddningen till slanglöst?
 
Porrig soffa :)

Hur ämnar du lösa det med moddningen till slanglöst?

1. Kolla ekrar
2. Putsa kontaktytor
3. Borra hål för ventil och montera bilventil
4. Loctite superclean 7063
5. Sikaflex 221 klick på varje ekermutter
6. Dra ett par varv med vulktejp (mekonomen) några min efter punkt 5
7. Kränga på däcket fort och slå i luft så sikaflexen kan krypa in och täta
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3939608#3939608

Sen får jag hålla tummarna för att det håller tätt. Soffan är mysig:yoparty
 
Ne de är kul att greja lite.

Nu har jag ritat upp en sak i cad. Den skall man montera kraschpucken på istället för i navet så man får den ur vägen vid kedjejustering och fälgbyte.

Skall tillverka den i CNC-fräsen.

Jo de är möjligt men kanske är bäst att låta bli om du vill behålla din:gnissla

edit: lättade den lite nu
Smart lösning! :tummenupp
 
Smart lösning! :tummenupp

Tackar. Har inte fått igång CNC maskinen ännu så den är inte klar men snart.

-----------------------------------------------------------------------------

Ett misslyckat försök med att täta fälgarna fick mig att ta hjälp av Husa harry här på sporthoj. Så i morgon lämnas dom in till honom.

-----------------------------------------------------------------------------

Eftersom min motorcykel inte klarar ljudkraven på örebro supermotardbana och jag inte är intresserad av att punga upp 3000kr för en RXV ljuddämpare så med hjälp av Manne här på sporthoj har vi gjort en ny gavel i bakre änden av ljuddämparen som skall göra den möjligt att koppla på original utblåsen.

Delarna vi använde
1ibupl.jpg


Ihopsatta
2v1n869.jpg


Börjar ta form
2dc9yxk.jpg
 
Last edited:
Herregud människa vad du GRÄJJÄR ME GRÄJJÄRA :)
Helt klart grymmare i svart btw!

Jo lite förändring måste ju göras under vinterhalvåret:)

Eftersom bilbyggnationen i skolan tar upp hela min fritid hinner jag inte med motorcykeln så mycket nu dessvärre.

Fälgarna är ju klara men har inte hunnit få på däcken. Skall försöka stressa lite så jag och tasse kan ta oss iväg på träning någon gång:näsblod

Vad som är gjort:
#Bakramen är bortplockad tillsammans med ljuddämpare för att slippa bygga jigg vid svetsning av utblås ifrån den nygjorda gaveln på ljuddämparen. (tog bort den på 5min och 30sec:yoparty )

#Plockar isär det ena gaffelbenet i fel ordning och hittat att en plastdetalj skadats ifrån då dämparen slagit i bott. Det andra gaffelbenet har tagits isär idag i rätt ordning. Eftersom allt är isär och jag börjar få ett hum om hur dämparen efter utfrågning av mecken på Däckbolaget i kil som är mycket kunnig på dämpning så skall shims i gaffeln göras hårdare och gaffeln sänkas.
IMG_3245.JPG


Distansen (den i plast) som jag skall svarva i aluminium för att sänka framgaffeln
IMG_3250.JPG


Hur det inte ska se ut
IMG_3019.JPG


Lite pörr vi konstruerat och delvis tillverkat på egen hand i skolan till formula studentbilen:)
IMG_3219.JPG
 
Last edited:
Reklamerade raiserserna eftersom dom var gängpaj efter första demonteringen. Fick då nya gratis efter 2 veckor:)
IMG_3267.JPG




Plockat av bakramen så vi skulle ha en jigg då manne här på forumet hjälpte mit att svetsa.
IMG_3269.JPG


IMG_3271.JPG


Returstacken i framgaffeln
IMG_3270.JPG


Rev isär bakdämparen och har beställt en ny fjäder med K=5.8 då den där öhlinaren var lite för grov så den skrapade i avgasystemet (silmoto)
IMG_3281.JPG


Såhär såg fälgarna ut efter "husa harry" slängt på lite vulktejp för att göra dom slanglösa. Idag kom min slitna slicks på också.
IMG_3286.JPG


Slutresultatet av den nya gaveln. Slipade kanalerna slutkonen och blästrade den tillsammans med ljuddämparen idag.
IMG_3292.JPG
 
Last edited:
Bra jobbat ser fint ut!

Men dina inlägg symboliserar SXV rätt bra, Man spenderar mer tid i garaget än på sadeln. :)

\Masonit
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top