Aprilia SXV 550 *Vinterpyssel*

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Kul tråd :tummenupp

Såg någonstans att du vägde hela motorpaketet. 36kg, stämmer det?

Och 69 kusar på slangen?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kul tråd :tummenupp

Såg någonstans att du vägde hela motorpaketet. 36kg, stämmer det?

Och 69 kusar på slangen?

36.8kg med insug och startmotor monterat och 69hk på slangen ja. Bara luftfilter och avgas samt annan mapp så lämnar den runt 70.

Bild ifrån dagens enduro/cross. Gick ju ganska bra faktiskt, men satan vad jobbigt det var åt underarmar i whoopis och på endurospåret. Skruvade ut comp och retur på dämparna och fick på mig ett par cross handskar istället för tjocka lädervantar så gick de då bättre:) Helt underbart väder!
 

Bifogat

  • grusgropen.jpg
    grusgropen.jpg
    106.7 KB · Visningar: 657
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
36.8kg med insug och startmotor monterat och 69hk på slangen ja. Bara luftfilter och avgas samt annan mapp så lämnar den runt 70.

Jäkligt bra siffror.

Om man skall ha en 550 vilka årsmodeller är bäst att investera i. Antar att det finns en del barnsjukdommar mm?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jäkligt bra siffror.

Om man skall ha en 550 vilka årsmodeller är bäst att investera i. Antar att det finns en del barnsjukdommar mm?

2006 & 2007
Startmotordrev -> Startmotor
Blockpackningsklet (om den är röd) -> olja överallt och vatten i motoroljan
Felmappad av handlare eller dåligt inställd -> startmotor
Oljetrycksgivare -> röd lampa (kostar dock 100kr bara)
Ventilkoppar -> Högt slitage vilket kan dra med sig kam

2008-
Oljegivare och ventilkoppar

Motorn var visst byggd för att bli 450 så den ska vara mer felfri men ack så kul som 550:) Koppling, ventilkoppar och framgaffel tror jag är de samma som crf 450.

Som startmotordrev och blockpackning kanske man kan kalla barnsjukdommar men andra saker är ju sånt som kan hända på vilken som helst cykel.

Kända fel
http://xvasylum.wikidot.com/bike-issue:known
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
2006 & 2007
Startmotordrev -> Startmotor
Blockpackningsklet (om den är röd) -> olja överallt och vatten i motoroljan
Felmappad av handlare eller dåligt inställd -> startmotor
Oljetrycksgivare -> röd lampa (kostar dock 100kr bara)
Ventilkoppar -> Högt slitage vilket kan dra med sig kam

2008-
Oljegivare och ventilkoppar

Motorn var visst byggd för att bli 450 så den ska vara mer felfri men ack så kul som 550:) Koppling, ventilkoppar och framgaffel tror jag är de samma som crf 450.

Som startmotordrev och blockpackning kanske man kan kalla barnsjukdommar men andra saker är ju sånt som kan hända på vilken som helst cykel.

Kända fel
http://xvasylum.wikidot.com/bike-issue:known

Gott :tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nu gör sig till och med trådnamnet sig till rätta.Nu har riktiga däcken kommit. Ett Trelleborg fram och ching cheng bak. Nu ska jag invänta att Biltema får hem handmuffar (5 jan) men så långt orkar man nog inte vänta, för nu vore de kul med isåka.

Blev en testtur i stan idag, bettade ganska bra får ja säga:D
IMG_5190.JPG


Efter provtur
IMG_5194.JPG


Fick syn på idag att mitt ok sitter något så sjukt nära ekrarna
IMG_5202.JPG
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Kul att höra:)

Nu har hojjen hårdtestats på isarna i norra värmland. Har varit iväg och kört 3 dagar nu. Får sätta en tejp på den icke termostatstyrda kylet så funkar det perfekt med husaberg termostaten som håller den på ca 75grader nu.

Handmuffar har inhandlats ifrån biltema för 120kr som är hur bra som helst:)

IMG_6480.jpg


IMG_6556.jpg


IMG_6555.jpg
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Riktigt häftig denhär hojen alltså! vad kostar den att försäkra? Går ju inte kolla på nån utav bolagens hemsidor..
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Riktigt häftig denhär hojen alltså! vad kostar den att försäkra? Går ju inte kolla på nån utav bolagens hemsidor..

Jag (23år) betalar 4800kr hel/hel och bor centralt i Karlstad så det är inte alls dyrt. Den levereras precis som Husaberg 650 stryp så det blir ju förmånligare att försäkra pga det också.
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Det var inte farligt! Blir väl lite dyrare för min del då jag kommer vara 21 när det ska försäkras, bor i Växjö.

Har faktiskt sneglat lite på din annons hehe:) Men får hålla mig tills nästa vår:/
 

Team Stiff Bike

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
TM 450 SMX 2011
Kapa mittenpiggarna

Du måste kapa mittenpiggarna på filterhållaren den tar i gasreglage och det går inte att öppna full trottel...

Detta kom idag, en lite pressent till mig själv jag köpte då jag fyllde år. Det är SXV nav med RXV fälgbana och dubbla däcklås så dom blir ballanserade om jag vill åka fort:), beställda av en firma som skräddarsyr fälglösningar. Talon nav och svarta fälgbanor som jag beställde med isdäck. Kom gjorde mitas "ice soft" som inte har dubb eftersom dom i centraleuropa inte får tävla med dubb. Jävla dret:mad:
091209A003.jpg


Vinterdäck??
091209A007.jpg


Byte av packboxar
091206A005.jpg


1000kr för olja och packboxar med rabatt:huvet
091207A004.jpg


Y-adapter med tempgivare (grundlack)
091205A004.jpg


Husabergtermostaten monterad med termometern integrerad y-adaptern
091206A002.jpg


Monterat i ett filter till RXV cykeln också. Filtret ifrån AF1 var så dumt konstruerat med en ribba ovan trattarna och knfilret kändes inte nog bra i dammig miljö så nu är de tredje och sista filret
851369.jpg


851369_d.jpg

Lyckan vänder nog snart...
 

Team Stiff Bike

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
TM 450 SMX 2011
2009 och framåt

"009 verkar vara bäst. Har haft 07 som har gått utan problem, Fredrik hade dock mycket strul med dessa. 08 flyttade de produktionen när de blev uppköpta av Piaggio=mycket produktionsfel. 09 verkar de som de har fått bukt med allt, har två 09 SXV och en 09 MXV som har gått helt felfritt...

Skall dock sälja båda mina 550 SXV 09 och skaffa mig två nya 450 till 2011


2006 & 2007
Startmotordrev -> Startmotor
Blockpackningsklet (om den är röd) -> olja överallt och vatten i motoroljan
Felmappad av handlare eller dåligt inställd -> startmotor
Oljetrycksgivare -> röd lampa (kostar dock 100kr bara)
Ventilkoppar -> Högt slitage vilket kan dra med sig kam

2008-
Oljegivare och ventilkoppar

Motorn var visst byggd för att bli 450 så den ska vara mer felfri men ack så kul som 550:) Koppling, ventilkoppar och framgaffel tror jag är de samma som crf 450.

Som startmotordrev och blockpackning kanske man kan kalla barnsjukdommar men andra saker är ju sånt som kan hända på vilken som helst cykel.

Kända fel
http://xvasylum.wikidot.com/bike-issue:known
 

Ingjald

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Pålsboda
Hoj
Aprilia Sxv 550 09
CAD Ritning

Undar om du har kvar Cad filen och om det möjligtvis går att få den skickad till min mejl ? (Emil.Ingjald@hotmail.com) tack på förhand :)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Undar om du har kvar Cad filen och om det möjligtvis går att få den skickad till min mejl ? (Emil.Ingjald@hotmail.com) tack på förhand :)

Det har jag säkert. Lämnar ogärna bort CAD men kan tillverka.

Pm:a för beställning.
 
Last edited:

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge = Husqvarna V1000 Gran Turismo, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450 -06 bygge = CRF Tracker , FC250 -16, KTM 250 tvåtakt -11, Husaberg FE450 -09
1/2 trådkapning men SXV relaterat: Oljekylare på SXV? Oil line kit från AF1?

Hej! Tänkte kolla om nån på denna SXV tråd vet något om nedan... Tacksam för svar!!

Har läst att man ofta påpekar att SXV haverier kan kopplas till för varm olja.

Är det någon som försökt åtgärda det med att montera en oljekylare?

Var skulle den bäst kopplas in då?

Det finns ju ganska små och smutta oljekylare i stavform.

Oil line kit från AF1 som skickar tillbaka oljan i systemet utan att ta vägen förbi luftburken, någon som monterat det? Schema hur man kopplar in allt?

Går avluftningen från oljetanken dit också eller låter man den vara kvar i luftburken?

Förslag på coola catchtankar?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top