Aprilia SXV 550 *Vinterpyssel*

Ska du laga kanlen med nån slags kemisk metall så är JB weld helt klart bäst!

//Tapper
 
Ska du laga kanlen med nån slags kemisk metall så är JB weld helt klart bäst!

//Tapper

Ne jag var in med blocket till en firma och rådfrågade men vi konstaterade att o-ringer ligger inte ann där så det är onödigt att ge sig på något som inte gjort skada.

STM Kopplingen i delar
090830A001.jpg


Shims som skall bytas
090831A008.jpg



Verktyget som gör det möjligt att momentdra toppen
090831A005.jpg


En forskare och doktor i materiallära kollar på min ventilkopp
090831A002.jpg


Min ventilkopp som är kaputt
IMG_5046.JPG


Förstoring av koppen som jag skickade vidare till Aprilia (1 av 4 koppar) så det är ju garanterat materialfel och samma sak hände på min förra -07
kopp11.jpg


Har fixat fram en kopp redan och skall byta shims en gång till innan kammarna skall dras fast och motorn skall provtryckas.
 
Det är med största sannolikhet inte materialfel, du har helt enkelt fått vatten i oljan, det är vad som brukar hända iaf, samma med ramlagren, fast eftersom ni har lab kan du väl kolla hårdheten och härdningen.. :) Är du tveksam på kvalitén på Apriliadelar så passar "kopparna" från Honda 450, och shimsen som också finns i tätare storlekar.
 
Last edited:
Det är med största sannolikhet inte materialfel, du har helt enkelt fått vatten i oljan, det är vad som brukar hända iaf, samma med ramlagren, fast eftersom ni har lab kan du väl kolla hårdheten och härdningen.. :) Är du tveksam på kvalitén på Apriliadelar så passar "kopparna" från Honda 450, och shimsen som också finns i tätare storlekar.

Jo det skulle ju kunna vara vatten men borde inte det visat sig på dom andra 3st som är helt utan skador då. Likaså om oljefilmen inte hade varit tillräklig pga dålig olja skulle det också synnas på dom övriga tycker då jag. Hur som så trodde forskaren att det var materialfel med tanke på hur det såg ut och erbjöd sig att göra en rapport om det som skulle vara klar till årsskiftet. Jo honda grejerna kanske de kan bli vid nästa 100h service.
 
Man ska ju inte stressa..... de går segt men den borde kunna teststartas i morgon har jag tänkt. Få se om jag borde ha litat på mig själv eller ej:gnissla

IMG_5081.JPG


I arbete i bra mek-kläder:rolleyes: (efter förra helgen med Nordgren racing så känns denna kväll mild)
IMG_5086.JPG
 
Rolig och intressant tråd.
 
Sådär jag fick ju ihop cykeln den mega kvällen ja gjorde i garaget men då jag startade den dagen därpå så fungerade den bara i 30sek sen tvärdog den, typ som om den nöp eller liknande fast det var en kammen som låg i fel takt.

Hur som helst så fick jag klura lite innan jag fann vad jag gjort fel. Det var faktiskt först efter jag kollat på ett youtubeklipp jag gjort som instruktion till den som tänkt tima kammarna jag såg vad jag gjort fel. Men det behöver vi inte gå in mer i detalj på....:tungan

Ska jag fortsätta lista tabbar jag gjort så plockade jag ned kopplingen idag för att använda verktyget som man håller i korgen med då jag skulle momentdra svänghjulet men det visade sig att det inte gick att hålla i så hårt så det blev en tjock kopparbricka mellan primärdrev och kopplingkorg för dom 100Nm som skulle dras vilket fungerade prima.

Idag blev det en 10h dag med urplockning av motor ur chassie och omjustering av den ena kammen så nu går den prima. Tog en mycket kort tur idag för att testa den.

Nu ska den köras in på mineralolja:)

Hade en extra mekaniker i garaget idag som gjorde min arbetsdag i garaget lite kortare:tummenupp

En M8 jag svarvade till änden för att centrera och låsa vevpartiet under injustering av kamdrevet. (4mm i änden)
090929A001.jpg


090929A002.jpg





IMG_5098.JPG


Färdig:)
IMG_5099.JPG
 
Last edited:
Sådär jag fick ju ihop cykeln den mega kvällen ja gjorde i garaget men då jag startade den dagen därpå så fungerade den bara i 30sek sen tvärdog den, typ som om den nöp eller liknande fast det var en kammen som låg i fel takt.

Hur som helst så fick jag klura lite innan jag fann vad jag gjort fel. Det var faktiskt först efter jag kollat på ett youtubeklipp jag gjort som instruktion till den som tänkt tima kammarna jag såg vad jag gjort fel. Men det behöver vi inte gå in mer i detalj på....:tungan

Ska jag fortsätta lista tabbar jag gjort så plockade jag ned kopplingen idag för att använda verktyget som man håller i korgen med då jag skulle momentdra svänghjulet men det visade sig att det inte gick att hålla i så hårt så det blev en tjock kopparbricka mellan primärdrev och kopplingkorg för dom 100Nm som skulle dras vilket fungerade prima.

Idag blev det en 10h dag med urplockning av motor ur chassie och omjustering av den ena kammen så nu går den prima. Tog en mycket kort tur idag för att testa den.

Nu ska den köras in på mineralolja:)

Hade en extra mekaniker i garaget idag som gjorde min arbetsdag i garaget lite kortare:tummenupp

En M8 jag svarvade till änden för att centrera och låsa vevpartiet under injustering av kamdrevet. (4mm i änden)

Lärorik och intressant tråd. Roligt att du tog dig tid att dokumentera motorjobben mm. :tummenupp
Hoppas den nyöversedda motorn går bra nu!

/J
 
gött med hämtmat:yoparty

Jo florens Kebab Alexander är inga fel:)

Blev ingen körning på flygfältet för magnus var för sliten idag den jäveln.:tungan

-------------------------------------------------------------------------------------------

Blev en korttur idag (inkörning) med mineralolja på 25 min då jag försökte köra in den enligt konstens regler alltså inte mer än 2/3 gas och aldrig max varv och inga segdragningar.

Sen ur med oljan och i med helsyntet.
 
Last edited:
Kanontråd!

Drömmer om att kanske ha råd till en SXV 550 till våren och den här tråden gör ju inte ha-begäret mindre. Ska fortsätta läsa din tråd med spänning, tack för intressant och lärorik läsning såhär långt!
 
Drömmer om att kanske ha råd till en SXV 550 till våren och den här tråden gör ju inte ha-begäret mindre. Ska fortsätta läsa din tråd med spänning, tack för intressant och lärorik läsning såhär långt!

Tack:) det är en rolig cykel att köra också vill ja lova.

Igår svetsade jag en förstärkning till mitt motorstativ som ska förstärka stången av den tunnare diametern eftersom den vek sig då man drog saker hårt.

Termostat och isdäck står på "att göra" listan.

Hittat en termostat ifrån en husaberg som jag tänkt använda. Eftersom en cylinder leder ut kylarvattnet i en egen kylare så ska jag låta termostaten göra en "by-pass" till inloppet av vattenpumpen då den inte när nog hög arbetstemp.
 

Bifogat

  • 091016A000.jpg
    091016A000.jpg
    191.6 KB · Visningar: 188
  • 65cstat.jpg
    65cstat.jpg
    7.2 KB · Visningar: 196
  • table_20-65.jpg
    table_20-65.jpg
    85.7 KB · Visningar: 340
Termostaten har kommit, 550kr ifrån Karlströms motor.

Har idag fräst och ska förhoppningsvis svetsa i morgon om kompisen som kan alu kommer till skolan:näsblod

Snedfräste 14mm rör som passar dimensionen på återcirkulasionen ifrån termostaten och försökte snedfräsa tjocka (21mm) röret som sket sig därför verktygshållare saknades:mad:. Sen gjordes en adapter i alu eftersom termostaten hade lite grov anslutning i ena änden.

091112A000.jpg


Termostat och ena röret
091111A002.jpg


Annars har jag denna vecka fått något dumt på skallen.

Big bang tändföljd på motorn. Så jag har kontaktat Tuneboy supporten som också höll på att klura på det. Men jag fick lite tips hur att gå till väga. Men jag är lite orolig för vibrationer och mer slitage i motorn. Försöker stå emot för att få mer körtid.


(OBS INTE TESTAT ÄN)
1. Ställ främre kolven i TDC med nockarna upp
2. Släpp bakre kammen så nockarna står uppåt och lås den med 6mm pinnen
3. Vrid veven 77 grader så bakre cyl nåt TDC, kontrollera mot markering i vevparti med 4mm pinnen
4. Lås bakre kammen
5. Öppna Tuneboy, tryck ctrl + X då öppnas fler menyer
6. Välj under options "waste spark mode"
7. Öppna fliken "Injection puls 2" byt ifrån 360 till 720 grader (Alternativt 0 grader)
8. Mappa om och bygg om avgasystemet till perfektion:D
grader%20p%C3%A5%20bigbang.jpg


Krafter.jpg


Förra veckan hände detta:)
Inget vetenskapligt men en kul grej att testa bara. Som referens har en Yamaha YZF-R6 2003 helt original 103hk på bakhjulet i denna bromsbänk.

[YOUTUBE-ID]XwBhIPP0KHs[/YOUTUBE-ID]
http://www.youtube.com/watch?v=XwBhIPP0KHs

IMG_5102.JPG
 
Last edited:
Hur går det med vinterkonverteringen?
Inte långt kvar nu:tummenupp

Detta kom idag, en lite pressent till mig själv jag köpte då jag fyllde år. Det är SXV nav med RXV fälgbana och dubbla däcklås så dom blir ballanserade om jag vill åka fort:), beställda av en firma som skräddarsyr fälglösningar. Talon nav och svarta fälgbanor som jag beställde med isdäck. Kom gjorde mitas "ice soft" som inte har dubb eftersom dom i centraleuropa inte får tävla med dubb. Jävla dret:mad:
091209A003.jpg


Vinterdäck??
091209A007.jpg


Byte av packboxar
091206A005.jpg


1000kr för olja och packboxar med rabatt:huvet
091207A004.jpg


Y-adapter med tempgivare (grundlack)
091205A004.jpg


Husabergtermostaten monterad med termometern integrerad y-adaptern
091206A002.jpg


Monterat i ett filter till RXV cykeln också. Filtret ifrån AF1 var så dumt konstruerat med en ribba ovan trattarna och knfilret kändes inte nog bra i dammig miljö så nu är de tredje och sista filret
851369.jpg


851369_d.jpg

Lyckan vänder nog snart...
 
Last edited:
Det är på gång iaf:tummenupp
fixa däck är ju enkelt gjort, var ju fälgarna som var problemet...
 
Detta kom idag, en lite pressent till mig själv jag köpte då jag fyllde år. Det är SXV nav med RXV fälgbana och dubbla däcklås så dom blir ballanserade om jag vill åka fort:), beställda av en firma som skräddarsyr fälglösningar. Talon nav och svarta fälgbanor som jag beställde med isdäck

Vilken firma var detta? Finns de på nätet?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top