Antisladd och andra hjälpmedel

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det kan ju inte komma som en nyhet för någon att ju mer komplexa fordon vi har, med fler och fler system och olika elektriska och/eller mekaniska enheter, desto fler felkällor blir det, och både felsökning och byte blir svårare, och dyrare. Förr kunde man byta ett bromsservo med några skruvar och en luftning, nu är det en gemensam del i ett flertalet system, och har har förmågan att bromsa olika hjul på egen hand. Den måste dessutom pairas med central styrning osv, vilket inte alltid går att göra för en privatperson. Samtidigt måste också verkstäderna har IT-lösningar på en helt annan nivå, som antingen blir flaskhalsar, eller ger ett rejält avtryck på notan om man ska köpa in fler, inklusive utbildning osv.

Japp, det är här skon klämmer. Ny teknik stänger till en början ute garagemekaniker som inte har kunskaperna eller utrustningen. Men idag är det en fråga om månader innan youtube och fiffige Chang/Sven/George/Ivan/Carlos har löst detta och mer därtill, eftersom kunskap inte är statisk. :)
Vips får alla tillgång till möjligheten att enkelt programmera/felsöka osv. Och när den kunskapen sprids ökar också antalet alternativa lösningar och kostnaden sjunker.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du har aldrig läst en annons med ”förgasarfix” i texten?

Helt klart är att en förgasare egentligen är en otroligt komplicerad konstruktion som kräver olika flottörer, kanaler, munstycken osv för att fungera när den är ny. Det dröjer inte länge förrän den börjar gå sämre pga föroreningar eller slitage i spjällaxlar osv. Insprutning en enda rörlig del, några kablar och en bränslepump. Sällan fel, går oftast helt perfekt trots enormt många mil. Lätt att felsöka. Osv.

Vad gäller analogt kontra digitalt så har nog alla flygplan full glass cockpit idag. Dvs all avionik i digital form, som givetvis kan presenteras analogt men som inte är mindre driftsäkert för fem öre.

Bägge lysande exempel på att gammalt inte är bättre bara för att någon tror det. Okunskap.

Förgasarfixen består till 99% av folk som har lagat sönder själva, det brukar också vara lite fix med elsystemen på samma hojar.
Men jag håller med, insprutning fungerar bra, förutsatt att ingen lagar sönder den med.

Analogt kontra digitalt, självklart går signalerna till mätarna elektriskt, men om man ändå ska presentera outputen med en analog mätartavla med nål ser jag ingen vits med en TFT panel som visar en analog tavla på en motorcykel.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Förgasarfixen består till 99% av folk som har lagat sönder själva, det brukar också vara lite fix med elsystemen på samma hojar.
Men jag håller med, insprutning fungerar bra, förutsatt att ingen lagar sönder den med.

Analogt kontra digitalt, självklart går signalerna till mätarna elektriskt, men om man ändå ska presentera outputen med en analog mätartavla med nål ser jag ingen vits med en TFT panel som visar en analog tavla på en motorcykel.
Tror du missat forumets alla trådar med förgasarproblem på våren. Handlar sällan om att man lagat sönder något, mer om igenkorkade kanaler och membran som torkat.

Flygindustrin är inte superintressant för mig men kollar man på bilar som övergett klockor mot skärm så kan man i många fall själv välja utseende på displayen. Vill man ha en klocka för hastigheten så går det. Eller få hastigheten i sifferform. Du väljer. Hoppas få se mer av det på hojar. Blir ju dessutom rätt mycket skit framför styret om man ska ha ett gäng klockor plus en display för att styra alla nya funktioner.

Jag tycker att många hjälpmedel på hojarna är bra. På min Tuono har jag nog det mesta. Abs, antispin, anti-wheelie, launch control, pit limiter, farthållare, aktiv fjädring. Vill jag sladda kan jag stänga av abs, vill jag stegra stänger jag av anti-wheelie. Vill jag köra i +2 grader och spöregn kan jag ställa upp känsligheten på antispin till max. Jag väljer.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ett system man inte har kan inte gå sönder och kosta pengar.

Soppa ska in i cylindrarna, så förgasare eller insprutning måste man ha.
Hastighetsmätare och några kontrollampor måste man ha.

Men system man inte måste ha är jag gladeligen utan, i synnerhet om det krävs att dom fungerar för att kunna använda motorcykeln.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ett system man inte har kan inte gå sönder och kosta pengar.

Soppa ska in i cylindrarna, så förgasare eller insprutning måste man ha.
Hastighetsmätare och några kontrollampor måste man ha.

Men system man inte måste ha är jag gladeligen utan, i synnerhet om det krävs att dom fungerar för att kunna använda motorcykeln.
Ja det kan man såklart tycka och du är ju fri att köpa en hoj utan massa extraprylar. Gäller bara att vi inte röstar på politiker som vill in och bestämma vad för fordon vi ska köra.
 
  • Gilla
Reaktioner: SJP

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Inte jag heller. Hade jag träffat på en sån jävel hade han blivit ett huvud kortare.

Men jag ser spåren. Jag brukar fiska lite när jag träffar nytillkomna motorcyklister.
Höra vad dom tycker om utbildningen, pejla vad dom har lärt sig.

Körgårdsövningarna är oftast pest, och få förstår varför man tragglar med sådant.
"Ofta man krypkör på det viset, änna..."

Många har fått lära sig att "köra defensivt" är viktigt.
Korkat uttryck, även om jag förstår vad man egentligen vill fram till.
Köra "defensivt" i viss sorts stadstrafik är närmast en inbjudan till att själv bli manglad.
Det lite märkliga är att "köra defensivt" sätts i motsats till att "köra aggressivt".

Den egentliga motsatsen är ju att köra "offensivt" - någon man bör sträva efter enligt mig.
Alltså - vaken, alert, på hugget, medveten om sina egna styrkor och svagheter, angelägen om skaffa sig själv alla fördelar man kan komma åt utan att för den sakens skull beröva andra deras möjlighet att komma helskinnade hem.
I den sortens offensiva körstil ingår saker som att tänka åt andra och dessutom tänka tre gånger till i umgänget med jordbruksredskap.

Jag vet inte om det är engelskans "offensive" som spökar och förvrider fokus, eller om någon i Borlänge vill att det bara skall finnas aggressiv (straffbar!) och defensiv körning i folks huvuden?

Ämne för egen tråd, egentligen. Sorry!

När jag leder in snacket med de nytillkomna på just detta med inbromsning så kommer alltid ABS! upp med just kapitalversaler och utropstecken. Det har dom verkligen fått lära sig.

Dom är totalt marinerade i ABSens välgörande nytta. Å det är väl bra.
Men dom vet inte så mycket mer.

Ytterst få kan beskriva momenten i en bra inbromsning.
Ingen har de senaste 10 åren berättat för mig om bakbromsens nyckelroll i en inbromsning.
Tvärt om får jag ibland höra att den "inte gör någon nytta".

Inte många berättar om vikten av att sätta an bromsen mjukt och gradvis lägga på tryck.
Ingen har spontant nämnt vikten av att få framdäcket att svampa ut innan man lägger full kraft i inbromsningen.

När man beskriver en korrekt inbromsning så känner somliga igen vissa avsnitt, och förstår andra bitar när det förklaras för dem. Att inbromsningen skall börja med bakbromsen är dock främmande för nästan alla, tills man lagt en kvart på att förklara dynamiken i en stabil inbromsning.

Inget av de 5 - 6 momenten i en korrekt inbromsning har försvunnit tack vare ABS.
Dom har bara slutat läras ut.
...säger jag, baserat på intervjuer med ett begränsat urval av nyblivna motorcyklister.
Jag har haft fel förr. Inte för att jag skulle erkänna det, men...

Det finns dom som på allvar menar att dom blivit instruerade att "dra i spaken så snabbt och hårt dom kan" i en paniksituation. Deras lärares argument skall ha varit att varje millisekund räknas och kan räknas om till meter stoppsträcka.

Andra erkänner efter ett tag att dom kanske blandat ihop processen med hur man skall bromsa en bil med ABS.

...och där - äntligen, går vi i mål och närmar oss trådens ämne: Hjälpsystem.

Fatta och förstå dem. Och förstå varför du vill ha ett på din nästa motorcykel.
Var ärlig mot dig själv.

Jag kan vara ärlig med att jag skulle ha svårt att hantera 200 hästar i en hoj utan hjälpsystem.
Alltså vill jag inte ha en sådan hoj.

Men det är jag det. YMMV.
Jag håller med dig. :tummenupp
Passiv säkerhet med en massa hjälpmedel är bra och absolut inte fel men utan aktiv säkerhet är det mer som att åka tåg istället för att själv köra tåget.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
I slutet av 80-talet hade jag en opel kadett gsi. Den hade digital hastighetsmätare. Långt före sin tid och såklart totalsågad av dåtidens motorjournalister. Kom inte riktigt ihåg motiveringen, nåt svammel om att man saknade referenspunkterna som ett analogt instrument ger.
Fast jag tyckte den funkade grymt bra. Och att den var übercool. ?

Idag är jag gubbe och tycker tvärtom. Vill inte ha nån digttal skit på hojen eller bilen. Analoga mätare är ju såå vackra! ?
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I slutet av 80-talet hade jag en opel kadett gsi. Den hade digital hastighetsmätare. Långt före sin tid och såklart totalsågad av dåtidens motorjournalister. Kom inte riktigt ihåg motiveringen, nåt svammel om att man saknade referenspunkterna som ett analogt instrument ger.
Fast jag tyckte den funkade grymt bra. Och att den var übercool. ?

Idag är jag gubbe och tycker tvärtom. Vill inte ha nån digttal skit på hojen eller bilen. Analoga mätare är ju såå vackra! ?

Just det instrumentclustret var ju ett under av (o)tillförlitlighet.
Dom flesta kadett GSI som överlevde 18 åringarna slutade som rallybilar i klass ekonomi, med analog varvräknare...
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Om du sitter och tittar på instrumentpanelen för att se om några säkerhetssystem kickar in när du kör hoj så ska det mycket till om dom räddar dig ur situationen :fakta
Tror nog till och med att dina ögon kan uppfatta en blinkande lampa i periferin fast du har fokus på vägen. Typ T-Rex i Jurassic Park:krama
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tror nog till och med att dina ögon kan uppfatta en blinkande lampa i periferin fast du har fokus på vägen. Typ T-Rex i Jurassic Park:krama
Hänger jag av i böj och tittar dit jag ska så skulle jag tro att jag har rätt svårt att se blinkande smålampor på instrumentpanelen. Fokus ligger ju på trafiksituationen, inte på instrumentpanelen. Jag har tex fått däcket uppskuret mitt i böj, och ja, en varningslampa blinkade, men jag reagerade på hojens beteende först.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det kan ju inte komma som en nyhet för någon att ju mer komplexa fordon vi har, med fler och fler system och olika elektriska och/eller mekaniska enheter, desto fler felkällor blir det, och både felsökning och byte blir svårare, och dyrare. Förr kunde man byta ett bromsservo med några skruvar och en luftning, nu är det en gemensam del i ett flertalet system, och har har förmågan att bromsa olika hjul på egen hand. Den måste dessutom pairas med central styrning osv, vilket inte alltid går att göra för en privatperson. Samtidigt måste också verkstäderna har IT-lösningar på en helt annan nivå, som antingen blir flaskhalsar, eller ger ett rejält avtryck på notan om man ska köpa in fler, inklusive utbildning osv.
Nej. Det jag tror att många glömmer är att för att grejorna ska fungera felfritt så krävs en förbluffande hög driftsäkerhet hos ingående komponenter.
En lärare jag hade en gång i tiden på tekniken redogjorde för ett enkelt exempel.
Om du har en elektronikenhet med 400 delar och varje del är felfri med 99% sannolikhet så innebär det att hela enheten fungerar felfritt med ca 1,8% sannolikhet.
Om delarna istället har 99,9% driftsäkerhet så är den totala sannolikheten för att grejen fungerar 67%

Dvs med den mängd komponenter som vi har i våra bilar så krävs det en förbluffande hög driftsäkerhet hos enskilda komponenter för att helheten skall framstå som driftsäker.

Med det sagt så upplevde jag att bilen stannade på grund av isbildning i förgasare eller andra delar av insuget vid ett flertal gånger på min VW 1303 under de 4 år jag hade den men jag har aldrig någonsin råkat ut för det efter att jag började köra bilar med insprutning.
Däremot har jag blivit stående vid ett tillfälle för att en vacuumslang läckte så att den drog tjuvluft av guds nåde.

Så jag tror att på det stora hela så är bilarna med all den elektronik dom innehåller idag faktiskt mycket driftsäkrare än bilarna var förr.
Skillnaden var att förr så var motorstoppet en följd av att "jaja. Det var fel väder så förgasarna frös" istället för som idag att det stannar på grund av att något fallerat i elektroniken.
Och det är förvisso billigare att bara låta en ispropp tina upp än att byta valfri elektronisk del i motorstyrningen men på det stora hela har jag svårt att se något annat än att bilarna idag är ganska mycket mer driftsäkra än dom var på 70 och 80 talet.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Mmm, det förstår nog varenda kotte att man inte kan fuska bort grunderna i hojåkning. Men vi vanliga lite beiga medelmåttor, då? Som inte betraktar oss själva som vare sig odödliga eller ens osårbara... Är lite defensiva i vår körstil och inte så särskilt risktagande... Ska vi kanske be om ursäkt för att vi tycker traction control faktiskt tillför något då vi annars hade fått bakhjulssläpp så det visslat om det? Stå där med dumstruten neddragen över öronen då vi påstår att skämmiga ABS är en rätt bra grej, eftersom vi ju uppenbarligen aldrig lärt oss bromsa på ett korrekt vis, o s v, o s v...

Vore det inte lite klädsamt att i allafall nyansera bilden av teknikutvecklingen på moderna hojar en smula? Och att erkänna att hjälpsystemen, rätt använda och i rätt kontext, funkar alldeles utmärkt? Om - marginellt bättre och säkrare nya hojar - så bara räddar en enda person från att bli skadad eller dödad är det kanske värt att lyftas fram, också...?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Med det sagt så upplevde jag att bilen stannade på grund av isbildning i förgasare eller andra delar av insuget vid ett flertal gånger på min VW 1303 under de 4 år jag hade den men jag har aldrig någonsin råkat ut för det efter att jag började köra bilar med insprutning.
Så går det när man monterar fräna kromade luftfilter utan intags snabel för förvärmd luft.

När jag satte dubbelports Weber på min V4'a så kapade jag upp botten på orginalluftrenaren för att passa på Webern, just av den anledningen, SAAB hade ju en luftrenare med en snorkel som vintertid gick ner mot grenröret och tog förvärmd luft, sommartid pekade framåt för kallast möjliga luft och "ram air" (eller bakåt i dammiga miljöer, enligt instruktionsboken)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Så går det när man monterar fräna kromade luftfilter utan intags snabel för förvärmd luft.

När jag satte dubbelports Weber på min V4'a så kapade jag upp botten på orginalluftrenaren för att passa på Webern, just av den anledningen, SAAB hade ju en luftrenare med en snorkel som vintertid gick ner mot grenröret och tog förvärmd luft, sommartid pekade framåt för kallast möjliga luft och "ram air" (eller bakåt i dammiga miljöer, enligt instruktionsboken)
Men istället för isproppar fick man ånglås i bensinpumpen när det var varmt ute.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Min Golf hade förvärmning till sprutet, och ett spjäll som styrdes beroende på lufttemperaturen. Förutom att slangens livslängd var lite sisådär så funkade konceptet väldigt bra.

Jo, även SAAB införde efter ett tag ett spjäll på röret så man inte behövde vrida snorkeln
Men det var på plastluftrenaren, jag föredrog den gamla i plåt. (den brinner inte)

Insprut är ju lite mindre känsliga för isbildning då dom oftast inte har någon venturidysa där det blir trångt och kallt, men det är ingen dum idé.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Exakt.

Hojen i länken har bytt - tadaa - SERVOpumpen vilket är en BMW-specifik del på 1150/1200-modellerna 2003-2006. Inga andra. Felet uppstår dessutom när man inte byter bromsvätska regelbundet.

Undrar fortfarande vilka bilar/MC som drabbats av dyra ABS-fel, det var ABS generellt saken handlade om.

Eller så är det förstås som vanligt anekdotiskt struntprat utan förankring i verkligheten.
Ok.
I annonsen stod det dock att det var ABS pumpen som var bytt.
Men om du vet att det var servopumpen och inte ABS pumpen så är det kanske så.

Jag har inte hävdat att dyra ABS fel generellt är ett stort problem.
Jag har som sagt bara råkat ut för en havererad ABS-pump en gång på en bil och det var troligen starkt bidragande att jag hade väldigt dåliga ABS-kransar så den fick antagligen jobba mycket hårdare än vad som var meningen. Det var dessutom på en bil som hade gått över 30 000 mil enligt mätaren.

fel på ABS-pumpar eller styrenheter är dyra att reparera om man inte får tag på begagnade delar eller renoverade enheter. Men det är enligt min erfarenhet inget som är speciellt vanligt förekommande. Det är ju dock en klen tröst när man står där med räkningen från verkstaden i handen.

Men för min egen del så föredrar jag att ha ABS för fördelarna med att ha det är så mycket större än nackdelarna med att dom eventuellt kan gå sönder då det trots allt är såpass ovanligt som det är.

Och antisladd/antispinnet på bilen skulle jag absolut inte vilja vara utan för den är inte speciellt lätt att hantera när man når gränsen för greppet och fyrhjulsdriften drar loss alla fyra hjulen samtidigt som tomatlådan anser att det är lämpligt att växla ner så man får ännu mera kraft. Visst. Det är kul om man hittar ett lämpligt ställe och testar att sladda runt lite men i vanlig körning är den rätt svår när det släpper och antisladdet hindrar dom flesta dumheter man kan tänkas hitta på.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Någon sa: Det finns två kategorier MC förare, de som har krachat och de som ska kracha....

Jag brukar säga: För att förbli en olycksfri MC förare måste man först klara av att köra en jäkla massa mil utan att skada sej för mycket eller dö...
Det är såklart en jäkla paradox då man kan vara en nog så allert och försiktig förare men allt råder man inte över.

Kan ett hjälpsystem jämna ut odsen för att ge erfarenhet så fine.

Används systemen istället till att köra snabbare så kommer man kracha i högre hastighet när man väl passerar naturlagarnas gränser och då har de gjort dej en björntjänst...
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top