Antisladd och andra hjälpmedel

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det finns ju statistik man kan luta sig mot om man inte tycker att SportHojs egen expertpanel uppfyller alla krav :hihi Så får var och en dra sin egen slutsats.

https://bransch.trafikverket.se/om-...ande-effekter-av-ABS-bromsar-pa-motorcyklar-/

ja, jag vet ju att det finns de på SH som tycker att statistik och siffror är trams, och inte tar hänsyn till individen (vilket ju iofs är sant och också poängen med att sammanställa statistik), men det är svårt att argumentera mot följande:

  • ABS beräknades ha en olycksreducerande effekt av 38 procent på alla olyckor med personskador i Sverige och 48 procent på svåra och dödliga olyckor.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
- Det räcker att motorn levererar kraft under omkörningen, så behöver inget annat klaffa : )
Jag kör inte vårdslöst men om motorn lägger av under en omkörningssträcka, så blir sträckan väldigt kort även om det är en välplanerad situation.

Det gäller även om det är lite halt ute, och man ska ut från en sidogata på en korsande väg. Inte kul om motorn stryps när man är halvvägs.
Det finns ju en del bilar som har antispinn som går in alldeles för hårt i min mening. Exempelvis så hade vi på ett tidigare ställe jag jobbade en tjänstebil som hörde till kontoret som man kunde använda för tjänsteärenden. Det var en Ford Focus och den hade en antispinn som ströp motorn totalt i en del lägen så att exempelvis om det bara var lite moddigt på vägen och man skulle upp på E4 norrgående vid kungsholmen så accelererade den inte alls trots plattan i mattan. Man var tvungen att stänga av den för att kunna komma upp i fart så man hade rätt fart när man kom upp på Essingeleden.
Men rent generellt så tycker jag det är ett undantag. Nuvarande bil ska det rätt mycket till för att den ska gå in och strypa speciellt mycket. Så om jag gör en omkörning och det är antispinnen som begränsar mig så har jag gjort en rejäl felbedömning av situationen.
Med andra ord. Flertalet antispinnsystem är såpass snälla att om det är det som ställer till det vid omkörning så har man själv varit alldeles för entusiastisk i bedömningen.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har aldrig sett eller hört någon som torgfört ffa den sista irrläran.


Inte jag heller. Hade jag träffat på en sån jävel hade han blivit ett huvud kortare.

Men jag ser spåren. Jag brukar fiska lite när jag träffar nytillkomna motorcyklister.
Höra vad dom tycker om utbildningen, pejla vad dom har lärt sig.

Körgårdsövningarna är oftast pest, och få förstår varför man tragglar med sådant.
"Ofta man krypkör på det viset, änna..."

Många har fått lära sig att "köra defensivt" är viktigt.
Korkat uttryck, även om jag förstår vad man egentligen vill fram till.
Köra "defensivt" i viss sorts stadstrafik är närmast en inbjudan till att själv bli manglad.
Det lite märkliga är att "köra defensivt" sätts i motsats till att "köra aggressivt".

Den egentliga motsatsen är ju att köra "offensivt" - någon man bör sträva efter enligt mig.
Alltså - vaken, alert, på hugget, medveten om sina egna styrkor och svagheter, angelägen om skaffa sig själv alla fördelar man kan komma åt utan att för den sakens skull beröva andra deras möjlighet att komma helskinnade hem.
I den sortens offensiva körstil ingår saker som att tänka åt andra och dessutom tänka tre gånger till i umgänget med jordbruksredskap.

Jag vet inte om det är engelskans "offensive" som spökar och förvrider fokus, eller om någon i Borlänge vill att det bara skall finnas aggressiv (straffbar!) och defensiv körning i folks huvuden?

Ämne för egen tråd, egentligen. Sorry!

När jag leder in snacket med de nytillkomna på just detta med inbromsning så kommer alltid ABS! upp med just kapitalversaler och utropstecken. Det har dom verkligen fått lära sig.

Dom är totalt marinerade i ABSens välgörande nytta. Å det är väl bra.
Men dom vet inte så mycket mer.

Ytterst få kan beskriva momenten i en bra inbromsning.
Ingen har de senaste 10 åren berättat för mig om bakbromsens nyckelroll i en inbromsning.
Tvärt om får jag ibland höra att den "inte gör någon nytta".

Inte många berättar om vikten av att sätta an bromsen mjukt och gradvis lägga på tryck.
Ingen har spontant nämnt vikten av att få framdäcket att svampa ut innan man lägger full kraft i inbromsningen.

När man beskriver en korrekt inbromsning så känner somliga igen vissa avsnitt, och förstår andra bitar när det förklaras för dem. Att inbromsningen skall börja med bakbromsen är dock främmande för nästan alla, tills man lagt en kvart på att förklara dynamiken i en stabil inbromsning.

Inget av de 5 - 6 momenten i en korrekt inbromsning har försvunnit tack vare ABS.
Dom har bara slutat läras ut.
...säger jag, baserat på intervjuer med ett begränsat urval av nyblivna motorcyklister.
Jag har haft fel förr. Inte för att jag skulle erkänna det, men...

Det finns dom som på allvar menar att dom blivit instruerade att "dra i spaken så snabbt och hårt dom kan" i en paniksituation. Deras lärares argument skall ha varit att varje millisekund räknas och kan räknas om till meter stoppsträcka.

Andra erkänner efter ett tag att dom kanske blandat ihop processen med hur man skall bromsa en bil med ABS.

...och där - äntligen, går vi i mål och närmar oss trådens ämne: Hjälpsystem.

Fatta och förstå dem. Och förstå varför du vill ha ett på din nästa motorcykel.
Var ärlig mot dig själv.

Jag kan vara ärlig med att jag skulle ha svårt att hantera 200 hästar i en hoj utan hjälpsystem.
Alltså vill jag inte ha en sådan hoj.

Men det är jag det. YMMV.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Tidiga ABS-system för bilar har gjort att jag fortfarande aktar mig för att bromsa på vita streck oavsett fordon. Jag minns känslan när min Sierra triggade ABS av att ett hjul gick över kanten på ett övergångsställsstreck och farten plötsligt slutade minska i den tid det tog att komma in i en cirkulationsplats. Då upplevdes det som att bilen ökade farten, men den bara slutade bromsa.
Numera är systemen långt bättre än så.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Inte jag heller. Hade jag träffat på en sån jävel hade han blivit ett huvud kortare.

Men jag ser spåren. Jag brukar fiska lite när jag träffar nytillkomna motorcyklister.
Höra vad dom tycker om utbildningen, pejla vad dom har lärt sig.

Körgårdsövningarna är oftast pest, och få förstår varför man tragglar med sådant.
"Ofta man krypkör på det viset, änna..."

Många har fått lära sig att "köra defensivt" är viktigt.
Korkat uttryck, även om jag förstår vad man egentligen vill fram till.
Köra "defensivt" i viss sorts stadstrafik är närmast en inbjudan till att själv bli manglad.
Det lite märkliga är att "köra defensivt" sätts i motsats till att "köra aggressivt".

Den egentliga motsatsen är ju att köra "offensivt" - någon man bör sträva efter enligt mig.
Alltså - vaken, alert, på hugget, medveten om sina egna styrkor och svagheter, angelägen om skaffa sig själv alla fördelar man kan komma åt utan att för den sakens skull beröva andra deras möjlighet att komma helskinnade hem.
I den sortens offensiva körstil ingår saker som att tänka åt andra och dessutom tänka tre gånger till i umgänget med jordbruksredskap.

Jag vet inte om det är engelskans "offensive" som spökar och förvrider fokus, eller om någon i Borlänge vill att det bara skall finnas aggressiv (straffbar!) och defensiv körning i folks huvuden?

Ämne för egen tråd, egentligen. Sorry!

När jag leder in snacket med de nytillkomna på just detta med inbromsning så kommer alltid ABS! upp med just kapitalversaler och utropstecken. Det har dom verkligen fått lära sig.

Dom är totalt marinerade i ABSens välgörande nytta. Å det är väl bra.
Men dom vet inte så mycket mer.

Ytterst få kan beskriva momenten i en bra inbromsning.
Ingen har de senaste 10 åren berättat för mig om bakbromsens nyckelroll i en inbromsning.
Tvärt om får jag ibland höra att den "inte gör någon nytta".

Inte många berättar om vikten av att sätta an bromsen mjukt och gradvis lägga på tryck.
Ingen har spontant nämnt vikten av att få framdäcket att svampa ut innan man lägger full kraft i inbromsningen.

När man beskriver en korrekt inbromsning så känner somliga igen vissa avsnitt, och förstår andra bitar när det förklaras för dem. Att inbromsningen skall börja med bakbromsen är dock främmande för nästan alla, tills man lagt en kvart på att förklara dynamiken i en stabil inbromsning.

Inget av de 5 - 6 momenten i en korrekt inbromsning har försvunnit tack vare ABS.
Dom har bara slutat läras ut.
...säger jag, baserat på intervjuer med ett begränsat urval av nyblivna motorcyklister.
Jag har haft fel förr. Inte för att jag skulle erkänna det, men...

Det finns dom som på allvar menar att dom blivit instruerade att "dra i spaken så snabbt och hårt dom kan" i en paniksituation. Deras lärares argument skall ha varit att varje millisekund räknas och kan räknas om till meter stoppsträcka.

Andra erkänner efter ett tag att dom kanske blandat ihop processen med hur man skall bromsa en bil med ABS.

...och där - äntligen, går vi i mål och närmar oss trådens ämne: Hjälpsystem.

Fatta och förstå dem. Och förstå varför du vill ha ett på din nästa motorcykel.
Var ärlig mot dig själv.

Jag kan vara ärlig med att jag skulle ha svårt att hantera 200 hästar i en hoj utan hjälpsystem.
Alltså vill jag inte ha en sådan hoj.

Men det är jag det. YMMV.
Jag kan inte annat än hålla med.
Nyckeln ligger ju i att det faktiskt kategoriseras som hjälpsystem. Dom är avsedda för att hjälpa föraren i situationer när förarskickligheten plötsligt inte längre räcker till. Som exempelvis en nödsituation där man måste panikbromsa och det är våt asfalt, grus på vägbanan, linjer eller brunnslock.
Men dom kan under inga omständigheter ersätta faktiskt skicklighet.
En hyfsad förare bromsar bättre och säkrare på en hoj med ABS vilket visats ett flertal gånger.
Samtidigt är det fullt möjligt för en dålig förare som bara pangar på bromsen att störa motorcykelns dynamik så mycket att ABS systemet för att kunna behålla greppet måste släppa så mycket på bromskraften att det blir en onödigt lång inbromsning. Samma förare hade ju förvisso med hyfsad sannolikhet bromsat omkull sig så ABS har kanske räddat även den personen men med rätt teknik där man bromsar rätt och bara använder ABS som ett komplement som stöttar föraren i gränslandet för vad fysiken tillåter kan man bromsa hårdare.
Dvs valfri förare bromsar säkrare med ABS än utan i en nödsituation.
Men en förare som kan bromsa ordentligt kommer att kunna stanna på kortare sträcka än en dålig förare på en likvärdig hoj med ABS.

Det är väl lite samma sak med manöverbanorna. Många beklagar sig över att dom anser att dom är onödiga eftersom man typiskt sett inte krypkör speciellt mycket på det sätt som man gör på uppkörningen. Men det handlar ju om att få en känsla för vart man har motorcykeln och hur den beter sig även vid körscenarion som är något utanför vad man normalt har vid vanlig körning. Dessutom handlar det ju om att man ska visa att man har hyfsad kontroll på motorcykeln innan dom släpper ut en i trafiken där misstag kan få långt värre konsekvenser.

Det är ju inte direkt så att panikbromsning är något som man gör varenda gång man är ute och kör så med den logiken så skulle man ju kunna skippa den delen av testet också eftersom det ju inte heller är något som ingår i ett normalt körmönster när man är ute.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Ytterst få kan beskriva momenten i en bra inbromsning.
Ingen har de senaste 10 åren berättat för mig om bakbromsens nyckelroll i en inbromsning.
Tvärt om får jag ibland höra att den "inte gör någon nytta".

Inte många berättar om vikten av att sätta an bromsen mjukt och gradvis lägga på tryck.
Ingen har spontant nämnt vikten av att få framdäcket att svampa ut innan man lägger full kraft i inbromsningen.
Alla som hade samma körlärare som jag på Mårtenssons de senaste åren lär iaf ha lärt sig varför man börjar med bak och blivit drillade i exakt det du pratar om här (och vissa youtube-skägg går på om i minst varje avsnitt de producerar) tills de slutar säga "jag tror ABS gick in, för nu tog jag i JÄTTEMYCKET" och börjar bromsa ordentligt istället.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inte jag heller. Hade jag träffat på en sån jävel hade han blivit ett huvud kortare.

Men jag ser spåren. Jag brukar fiska lite när jag träffar nytillkomna motorcyklister.
Höra vad dom tycker om utbildningen, pejla vad dom har lärt sig.

Körgårdsövningarna är oftast pest, och få förstår varför man tragglar med sådant.
"Ofta man krypkör på det viset, änna..."

Många har fått lära sig att "köra defensivt" är viktigt.
Korkat uttryck, även om jag förstår vad man egentligen vill fram till.
Köra "defensivt" i viss sorts stadstrafik är närmast en inbjudan till att själv bli manglad.
Det lite märkliga är att "köra defensivt" sätts i motsats till att "köra aggressivt".

Den egentliga motsatsen är ju att köra "offensivt" - någon man bör sträva efter enligt mig.
Alltså - vaken, alert, på hugget, medveten om sina egna styrkor och svagheter, angelägen om skaffa sig själv alla fördelar man kan komma åt utan att för den sakens skull beröva andra deras möjlighet att komma helskinnade hem.
I den sortens offensiva körstil ingår saker som att tänka åt andra och dessutom tänka tre gånger till i umgänget med jordbruksredskap.

Jag vet inte om det är engelskans "offensive" som spökar och förvrider fokus, eller om någon i Borlänge vill att det bara skall finnas aggressiv (straffbar!) och defensiv körning i folks huvuden?

Ämne för egen tråd, egentligen. Sorry!

När jag leder in snacket med de nytillkomna på just detta med inbromsning så kommer alltid ABS! upp med just kapitalversaler och utropstecken. Det har dom verkligen fått lära sig.

Dom är totalt marinerade i ABSens välgörande nytta. Å det är väl bra.
Men dom vet inte så mycket mer.

Ytterst få kan beskriva momenten i en bra inbromsning.
Ingen har de senaste 10 åren berättat för mig om bakbromsens nyckelroll i en inbromsning.
Tvärt om får jag ibland höra att den "inte gör någon nytta".

Inte många berättar om vikten av att sätta an bromsen mjukt och gradvis lägga på tryck.
Ingen har spontant nämnt vikten av att få framdäcket att svampa ut innan man lägger full kraft i inbromsningen.

När man beskriver en korrekt inbromsning så känner somliga igen vissa avsnitt, och förstår andra bitar när det förklaras för dem. Att inbromsningen skall börja med bakbromsen är dock främmande för nästan alla, tills man lagt en kvart på att förklara dynamiken i en stabil inbromsning.

Inget av de 5 - 6 momenten i en korrekt inbromsning har försvunnit tack vare ABS.
Dom har bara slutat läras ut.
...säger jag, baserat på intervjuer med ett begränsat urval av nyblivna motorcyklister.
Jag har haft fel förr. Inte för att jag skulle erkänna det, men...

Det finns dom som på allvar menar att dom blivit instruerade att "dra i spaken så snabbt och hårt dom kan" i en paniksituation. Deras lärares argument skall ha varit att varje millisekund räknas och kan räknas om till meter stoppsträcka.

Andra erkänner efter ett tag att dom kanske blandat ihop processen med hur man skall bromsa en bil med ABS.

...och där - äntligen, går vi i mål och närmar oss trådens ämne: Hjälpsystem.

Fatta och förstå dem. Och förstå varför du vill ha ett på din nästa motorcykel.
Var ärlig mot dig själv.

Jag kan vara ärlig med att jag skulle ha svårt att hantera 200 hästar i en hoj utan hjälpsystem.
Alltså vill jag inte ha en sådan hoj.

Men det är jag det. YMMV.

Håller med här också. Det finns ju en anledning till att vi inom SMC trycker så hårt på att drilla korrekt bromsteknik inkl förankring och blick. Det är ju för att vi motorcyklister rent generellt är ganska dåliga på att bromsa bra, samtidigt som kunskapen/ryggmärgsreaktionerna är färskvara och behöver drillas med jämna mellanrum.

Sedan tycker jag att man inte behöver använda uttrycken "defensivt" eller "offensivt". Jag använder hellre uttrycket "aktivt", dvs du använder motorcykelns egenskaper optimalt för att köra trafiksäkert, hålla avstånd till andra trafikanter; du använder blick, fantasi och erfarenhet för att skaffa dig en så god framförhållning som möjligt och så kör du snyggt för att känna den inre tillfredsställelsen av en bra kurva eller effektiv manöver. I flygsammanhang pratade man åtminstone förr om att "flyga rent" och det är väl ungefär det saken handlar om även på hoj. Förstå dynamiken och utnyttja den, inte kämpa emot den.

Som vi säger i SMC:

Kör snyggt!

(Det är inte alla som kan det. Men alla borde kunna!)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har som sagt egentligen ingenting med ABS att göra, är inte så dyrt/svårt att fixa och fanns på några få årsmodeller av en enda tillverkare så jag undrar fortfarande vad du dillar om.
Så inga andra tillverkare har någonsin haft några problem, det var ENBART dom få årsmodellerna av BMW som folk har fått byta dyra komponenter på ABS systemen?
(25kkr enligt annonsen jag länkade till, att du kan hitta begagnade delar eller gnugga upp dom gamla med stålull spelar ju ingen roll om BMW fortfarande byter grejor för 25kkr när en kund lämnar in sin motorcykel med det problemet)

Det vore ju konstigt om alla andra tillverkare har lyckats tillverka delar som håller livet ut, just till ABS systemen, om inga andra system på motorcyklarna håller livet ut.

ABS systemet på min förra bil började jävlas redan under garantitiden, och lagades flera gånger på garantin, och några gånger efter det, innan jag köpte bilen och kopplade bort det och körde utan resten av bilens liv. (02 Mazda Diesel Pickup, så ingen OBD som skvallrade på besiktningen)

Innan dess hade jag inga bilar med ABS eller i alla fall inga med problem med ABS, men så är ju tekniken mognare på bilar.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Diskussionen om ABS eller inte blir ju mer och mer irrelevant ju längre in på 2020-talet vi vandrar eftersom det var ett EU-krav från 2016 att alla hojar över 125cc måste ha ABS. (Disclaimer 2016 är draget ur mitt dåliga minne.) Det gör ju att vad du/jag/vi än tycker så får du det på köpet på alla nya hojar, och en bunt gamla. Min hoj från 2009 har ABS, jag har aldrig någonsin behövet nyttja den. Som många tidigare skrivit, kör med huvudet så går det oftast helt ok. Enda trista med alla hjälpmedel som kommer med är att du på ett eller annat sätt får betala för dem oavsett om du vill ha dem eller inte. Jag kan dock notera efter att ha sålt hojar på Blocket så ökar kundkretsen om hojen har ABS, för det är en fråga jag ofta fått iallafall och som i vissa fall varit en showstoper då mina ibland inte haft det.

ABS ligger med som krav i EURO 4, med start from 1 Januari 2017.


För mig handlar det inte om ABS eller ej, utan om att användaren skall förstå de system han eller hon har ombord så att man får ut mesta möjliga av dem - och inte luras ner i de nya fallgropar som skapas.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Alla som hade samma körlärare som jag på Mårtenssons de senaste åren lär iaf ha lärt sig varför man börjar med bak och blivit drillade i exakt det du pratar om här (och vissa youtube-skägg går på om i minst varje avsnitt de producerar) tills de slutar säga "jag tror ABS gick in, för nu tog jag i JÄTTEMYCKET" och börjar bromsa ordentligt istället.

Bra.

Det är klart att det inte kan vara mörker överallt.
Tack för att du balanserar upp mina negativa erfarenheter.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har som sagt egentligen ingenting med ABS att göra, är inte så dyrt/svårt att fixa och fanns på några få årsmodeller av en enda tillverkare så jag undrar fortfarande vad du dillar om.
Det är klart att det har med ABS att göra om man behöver byta ABS pumpen. Har du inte ABS så har du ingen ABS pump. Därmed inte sagt att det nödvändigtvis är ett vanligt förekommande problem. Att ABS pumpen packar ihop kan hända både bilar och motorcyklar som har ABS och jag tror inte att det är relaterat till vilket märke det står på emblemet på fordonet i fråga eftersom dom flesta är tillverkade av Bosch eller liknande.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Så inga andra tillverkare har någonsin haft några problem, det var ENBART dom få årsmodellerna av BMW som folk har fått byta dyra komponenter på ABS systemen?
(25kkr enligt annonsen jag länkade till, att du kan hitta begagnade delar eller gnugga upp dom gamla med stålull spelar ju ingen roll om BMW fortfarande byter grejor för 25kkr när en kund lämnar in sin motorcykel med det problemet)

Det vore ju konstigt om alla andra tillverkare har lyckats tillverka delar som håller livet ut, just till ABS systemen, om inga andra system på motorcyklarna håller livet ut.

ABS systemet på min förra bil började jävlas redan under garantitiden, och lagades flera gånger på garantin, och några gånger efter det, innan jag köpte bilen och kopplade bort det och körde utan resten av bilens liv. (02 Mazda Diesel Pickup, så ingen OBD som skvallrade på besiktningen)

Innan dess hade jag inga bilar med ABS eller i alla fall inga med problem med ABS, men så är ju tekniken mognare på bilar.
Jag har svårt att tro att problem med ABS pumpen skulle vara speciellt relaterat till något specifikt märke eller någon specifik fordonstyp.
Det är ju som med insprutningar och styrelektronik. Det är Bosch och ett fåtal andra stora tillverkare som tillverkar alla och säljer till fordonsfabrikanterna.
Möjligen kan jag tänka mig att ABS pumpen på en hoj är något kinkigare eftersom vikt och storlek har större betydelse vilket medför att man inte utan vidare kan överdimensionera utan försöker hålla sig till så snålt dimensionerat som möjligt utan att få alltför dålig hållbarhet.

Men med det sagt. Problem med ABS pumpen är inte speciellt vanligt. Jag har råkat ut för det en gång och då är det relativt troligt att det bidrog en hel del att det dels var frågan om en bil som gått över 30 000 mil och dels för att jag nog körde lite för länge med rätt dåliga ABS-kransar vilket ledde till att den emellanåt hade en del dumheter för sig så pumpen fick nog jobba rätt mycket hårdare än det var tänkt.
Dock är det ju ganska dyrt att byta ABS-pump om den går sönder och det inte finns någon begagnad att få tag på men dom flesta tillverkare säljer förutom flång nya även rekonditionerade/renoverade ABS-pumpar som säljs till ett avsevärt lägre pris än en helt ny.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det kan ju inte komma som en nyhet för någon att ju mer komplexa fordon vi har, med fler och fler system och olika elektriska och/eller mekaniska enheter, desto fler felkällor blir det, och både felsökning och byte blir svårare, och dyrare. Förr kunde man byta ett bromsservo med några skruvar och en luftning, nu är det en gemensam del i ett flertalet system, och har har förmågan att bromsa olika hjul på egen hand. Den måste dessutom pairas med central styrning osv, vilket inte alltid går att göra för en privatperson. Samtidigt måste också verkstäderna har IT-lösningar på en helt annan nivå, som antingen blir flaskhalsar, eller ger ett rejält avtryck på notan om man ska köpa in fler, inklusive utbildning osv.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det kan ju inte komma som en nyhet för någon att ju mer komplexa fordon vi har, med fler och fler system och olika elektriska och/eller mekaniska enheter, desto fler felkällor blir det, och både felsökning och byte blir svårare, och dyrare. Förr kunde man byta ett bromsservo med några skruvar och en luftning, nu är det en gemensam del i ett flertalet system, och har har förmågan att bromsa olika hjul på egen hand. Den måste dessutom pairas med central styrning osv, vilket inte alltid går att göra för en privatperson. Samtidigt måste också verkstäderna har IT-lösningar på en helt annan nivå, som antingen blir flaskhalsar, eller ger ett rejält avtryck på notan om man ska köpa in fler, inklusive utbildning osv.
De nya hårdvarukomponenterna är inte många och betydligt mer tillförlitliga, i de flesta fall. Det mesta sköts av snabba, moderna och tillförlitliga styrenheter.

Jag litar mer på ett par potentiometrar och kabel än på en gaswire. Jag liter mer på insprut än på förgasare. Jag litar mer på brytarlöst tändsystem. Jag litar mer på en TFT display än fyra klockor.

Hojarna blir mer komplexa men samtidigt mer tillförlitliga. Dock kan felsökning på nya hojar vara svårare.

Hade jag kört jorden runt på hoj hade jag nog valt enklast möjliga design för att ha en möjlighet att få den reparerad i inre Mongoliet. Typ en vanlig Honda eller Yamaha utan något extra jox. Gärna luftkylt och trumbroms. Helst stånka. Vanlig framgaffel. I alla andra fall än det extrema väljer jag en modern hoj med alla nya finesser förutsatt att plånboken tillåter. Min vinterhoj är en gammal hederlig typ. Största anledningen att jag valde det är för att hela hojen ser fullständigt förjävlig ut efter två vintrar och jag vill inte ödelägga en fin hoj för 100k. Mina Honda kostade 9500kr, behöver aldrig tvättas och det gör inget om jag skulle lägga en lättare vurpa i snön.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag litar mer på ett par potentiometrar och kabel än på en gaswire. Jag liter mer på insprut än på förgasare. Jag litar mer på brytarlöst tändsystem. Jag litar mer på en TFT display än fyra klockor.
Jag litar mer på gaswire och förgasare, brytarlöst håller jag med om, men mätarna vill jag ha analoga.

Du känner om en gaswie börjar gå tungt, du känner inte att en potentiometer har börjat oxidera.

Jag har aldrig haft en förgasare som har krånglat om man låter bli att laga sönder den.
Nu tycker jag IOFS att inspruten har fungerat bra, med några igensatta spridare genom åren, men någon tvärdöd styrenhet smolkar också den bägaren.

Brytarlöst håller jag med om för att det har visat sig genom tiderna fungera bra, och brytare är ju inte underhållsfritt.

Analoga mätare är så mycket vackrare och mer snabbkollade, det är därför många kritiska funktioner i flygplan och styrsystem har analoga mätare, man ser direkt om någon nål pekar fel, medans en snabb blick på en digital mätare kan misstolkas lättare.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag tror Hoztic ffa menar att det blivit fler system. En katalysator tex, en bil tar sig alldeles utmärkt från a till b utan en sådan.
Alltså inte att funktioner görs på ett annat sätt idag utan att det är fler funktioner.
...ju mer komplexa fordon vi har, med fler och fler system och olika elektriska och/eller mekaniska enheter...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är klart att det har med ABS att göra om man behöver byta ABS pumpen. Har du inte ABS så har du ingen ABS pump. Därmed inte sagt att det nödvändigtvis är ett vanligt förekommande problem. Att ABS pumpen packar ihop kan hända både bilar och motorcyklar som har ABS och jag tror inte att det är relaterat till vilket märke det står på emblemet på fordonet i fråga eftersom dom flesta är tillverkade av Bosch eller liknande.

Exakt.

Hojen i länken har bytt - tadaa - SERVOpumpen vilket är en BMW-specifik del på 1150/1200-modellerna 2003-2006. Inga andra. Felet uppstår dessutom när man inte byter bromsvätska regelbundet.

Undrar fortfarande vilka bilar/MC som drabbats av dyra ABS-fel, det var ABS generellt saken handlade om.

Eller så är det förstås som vanligt anekdotiskt struntprat utan förankring i verkligheten.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag litar mer på gaswire och förgasare, brytarlöst håller jag med om, men mätarna vill jag ha analoga.

Du känner om en gaswie börjar gå tungt, du känner inte att en potentiometer har börjat oxidera.

Jag har aldrig haft en förgasare som har krånglat om man låter bli att laga sönder den.
Nu tycker jag IOFS att inspruten har fungerat bra, med några igensatta spridare genom åren, men någon tvärdöd styrenhet smolkar också den bägaren.

Brytarlöst håller jag med om för att det har visat sig genom tiderna fungera bra, och brytare är ju inte underhållsfritt.

Analoga mätare är så mycket vackrare och mer snabbkollade, det är därför många kritiska funktioner i flygplan och styrsystem har analoga mätare, man ser direkt om någon nål pekar fel, medans en snabb blick på en digital mätare kan misstolkas lättare.

Du har aldrig läst en annons med ”förgasarfix” i texten?

Helt klart är att en förgasare egentligen är en otroligt komplicerad konstruktion som kräver olika flottörer, kanaler, munstycken osv för att fungera när den är ny. Det dröjer inte länge förrän den börjar gå sämre pga föroreningar eller slitage i spjällaxlar osv. Insprutning en enda rörlig del, några kablar och en bränslepump. Sällan fel, går oftast helt perfekt trots enormt många mil. Lätt att felsöka. Osv.

Vad gäller analogt kontra digitalt så har nog alla flygplan full glass cockpit idag. Dvs all avionik i digital form, som givetvis kan presenteras analogt men som inte är mindre driftsäkert för fem öre.

Bägge lysande exempel på att gammalt inte är bättre bara för att någon tror det. Okunskap.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top