Antisladd och andra hjälpmedel

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det kanske är som på VW bussarna, ett av stiften är orginal sedan fabrik, dom andra tre kan vara bytta.

Jag tror det var årsmodell 77-78 som var i synnerhet jävliga att komma åt stiften på, vi hade en sån när jag var barn.
Lyckligtvis hade min far en son med smala armar som kunde byta även det värsta stiftet.
(med en specialtillverkad tändstiftsnyckel som vi fick med bussen)
Nja. Dom sparare alla stiften och visade mig efter bytet och alla stiften såg för djävliga ut rent utsagt. Så det känns troligare att alla stiften var lika gamla utifrån hur dom såg ut. Så jag skulle säga att det är osannolikt att dom bytt något enda stift även om dom främre stiften är lättare att byta än dom bakre.

På gamla VW så gick det att göra lite fulhack. Farsan hade en 1302 cab som han hade borrat lagom stora hål i hjulhuset och satt en gummiplugg i så när han skulle byta så tog han av bakhjulen och körde in en lång förlängade i hålet och fick ut stiftet vilket var mycket bättre än att försöka få ut det genom att plocka isär motorn. Han hade dubbla förgasare som satt ivägen på sidorna så det gick i stort sett inte att komma åt utan att demontera förgasarna vilket gjorde det till ett helvetesjobb. Men så kan det bli om man får för sig att trimma en bubbla.
Men gissningsvis borde det ha gått att göra samma sak på bussarna då hjulhusen ju sitter på ungefär samma ställe i förhållande till motorn.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top