Antisladd och andra hjälpmedel

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Det finns ju en anledning till att ABS är lagkrav.

Det spelar ingen roll hur mycket världsmästare man är på att förberedd bromsa på ett känt underlag.

När man blir överraskad i en situation så är det första bromsningen som gäller, underlaget är kanske okänt med löv, grus, brunnslock, vita linjer etc.

Där och då är ABS helt överlägset när det gäller såväl bromssträcka som stabilitet och att faktiskt hålla sig på hjulen.

Och det var många år sedan som ABS funkade dåligt på grus. Nuförtiden är det fanimig magiskt. Särskilt om det är en äventyrshoj med offroadläge men även väghojar har snuskigt bra ABS idag.

Med det sagt så måste man likt förbannat öva bromsteknik så att det sitter hyfsat när man behöver det, men tro inte att första inbromsningen blir bättre än med ABS, för det blir den inte.

På t7an som inte har ett särskilt avancerat abs system är den helt värdelös på grus, i alla fall om man använder bakbromsen. Den bara rullar vidare utan minsta bromsverkan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Rent spontant känns det lite som att folk som har problem med ABS och antispinn i TRAFIKEN borde ta om sitt körkort eller byta till fyrhjuling.
Nu vet inte jag har du menar med problem.

Personligen tyckte jag antispinn är en trevlig funktion.

Hade köpt begagnad hoj med helt okej torrgrepp och däckmönster. Några dagar senare kom regnet och däcken gick från helt okej torrgrepp till absolut inte okej våtgrepp. Det släppte väldigt enkelt i bakänden vid gaspådrag. Att få ett blinkande kluster och avslag på gasen upplevde jag som betydligt trevligare indikation än hur det blir utan hjälpsystem. Jag körde givetvis raka vägen hem och beställde nya däck, sen såg jag inte mer av antispinnen efter det.

Nu tror inte jag att jag hade vurpat och skadat om hojen saknade antispinn. Har upplevt precis samma sak på hojar utan antispinn och lyckats häva det utan problem. Däremot var hjälpsystemet snabbare än vad jag var och det blev också behagligare eftersom motor och bakhjul inte hann sticka iväg lika mycket i varv.

Att ha ABS kan vara hjälpsamt i en nödsituation. Tänds den någon annan gång så har jag antingen gjort fel eller så är det dags att köpa däck omedelbart.

På t7an som inte har ett särskilt avancerat abs system är den helt värdelös på grus, i alla fall om man använder bakbromsen. Den bara rullar vidare utan minsta bromsverkan
Har inte kört t7, men bakbromsen på min gamla er6 och min nuvarande s1000rr tar absolut på grus, om än något mesigt. Båda hojarna är över 10 år gamla och jag tror inte någon kan påstå att en gammal er6 har ett avancerat abs-system.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Är inne på tredje hojen med ABS sedan 2016, andra med tc och första med kurv-abs.

Ingen av de elektroniska kryckorna har fått jobba i trafik. Provokation av ABS har skett på bana för att känna på. Ingen av gångerna jag varit i asfalten tror jag att något annat än annorlunda beteende av mig eller torpederande part skulle kunna räddat mig.

Tror att jag inte kommer vara varken snabbare eller säkrare på bana eller i trafiken tack vare elektroniken. Men å andra sidan är jag litet feg, något talanglös och tämligen obildbar med A-behörighet sedan 1995 och på två motoriserade hjul sedan 1982. Så jag är inte skolad med annat än egen fingertoppskänsla, så att säga.
Självciterar i förtydlingssyfte.

Jag är inte emot hjälpmedel. Men anser att de ska få ligga passiva tills den mänskliga faktorn/motsvarande annars gjort att man ligger på backen. Att dagligen använda dem för att maskera sina egna tillkortakommanden är inte rätt väg att gå.

Kort sagt, när skiten träffar fläkten vill jag ha den hjälp jag kan få.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har ingen erfarenhet av ABS annat än att jag körde en BMW med ABS en sommar, den behövde aldrig gå in.

Däremot hade min FD jobbarkompis en annan BMW med ABS, han fick en erfarenhet, ABS lampan började lysa....

Efter besök hos BMW fick han veta att det var fel på "ABS pumpen" och att det skulle kosta många tusen att byta den, så han körde vidare med lysande lampa.

Ibland slocknade lampan ett tag, ibland inte, så han gick över alla kontaktstycken med konaktspray och ruckade på kabelstammarna, då upphörde problemet.

Nästa sommar skulle han flytta och sålde motorcykeln, men han kommer nog aldrig att köpa en motorcykel med dyra hjälpsystem igen.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Jag har ingen erfarenhet av ABS annat än att jag körde en BMW med ABS en sommar, den behövde aldrig gå in.

Däremot hade min FD jobbarkompis en annan BMW med ABS, han fick en erfarenhet, ABS lampan började lysa....

Efter besök hos BMW fick han veta att det var fel på "ABS pumpen" och att det skulle kosta många tusen att byta den, så han körde vidare med lysande lampa.

Ibland slocknade lampan ett tag, ibland inte, så han gick över alla kontaktstycken med konaktspray och ruckade på kabelstammarna, då upphörde problemet.

Nästa sommar skulle han flytta och sålde motorcykeln, men han kommer nog aldrig att köpa en motorcykel med dyra hjälpsystem igen.

Va oväntat att ”en kompis hade” mannen dök upp här med


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Nu vet inte jag har du menar med problem.

Personligen tyckte jag antispinn är en trevlig funktion.

Hade köpt begagnad hoj med helt okej torrgrepp och däckmönster. Några dagar senare kom regnet och däcken gick från helt okej torrgrepp till absolut inte okej våtgrepp. Det släppte väldigt enkelt i bakänden vid gaspådrag. Att få ett blinkande kluster och avslag på gasen upplevde jag som betydligt trevligare indikation än hur det blir utan hjälpsystem. Jag körde givetvis raka vägen hem och beställde nya däck, sen såg jag inte mer av antispinnen efter det.

Nu tror inte jag att jag hade vurpat och skadat om hojen saknade antispinn. Har upplevt precis samma sak på hojar utan antispinn och lyckats häva det utan problem. Däremot var hjälpsystemet snabbare än vad jag var och det blev också behagligare eftersom motor och bakhjul inte hann sticka iväg lika mycket i varv.

Att ha ABS kan vara hjälpsamt i en nödsituation. Tänds den någon annan gång så har jag antingen gjort fel eller så är det dags att köpa däck omedelbart.


Har inte kört t7, men bakbromsen på min gamla er6 och min nuvarande s1000rr tar absolut på grus, om än något mesigt. Båda hojarna är över 10 år gamla och jag tror inte någon kan påstå att en gammal er6 har ett avancerat abs-system.

Jag trycker alltid på absen igen när jag lämnar grusvägarna men för aktiv körning på grus så är det trevligt att kunna stänga av den för bakbromsens skull. Ofta vill du låsa upp bakhjulet vid en skarp sväng eller liknande när underlaget är löst men jag tycker helt klart att det är trevligt att ha annars när tillfället kommer då man måste panikbromsa och inte tänker på allt vad det innebär med känsla i högerhanden


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Va oväntat att ”en kompis hade” mannen dök upp här med


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Du kan leta här på forumet, jag tror jag frågade om felet här för ungefär 10 år sedan.
Det var samma jobbarkompis som lånade min motorcykel för att prova, sedan köpte han en Honda 500, nästa år bytte han till en TDM som han körde till Spanien med, och sedan bytte han till BMW. (som han sålde när han flyttade till Spanien)

Har inte du några kompisar?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har ingen erfarenhet av ABS annat än att jag körde en BMW med ABS en sommar, den behövde aldrig gå in.

Däremot hade min FD jobbarkompis en annan BMW med ABS, han fick en erfarenhet, ABS lampan började lysa....

Efter besök hos BMW fick han veta att det var fel på "ABS pumpen" och att det skulle kosta många tusen att byta den, så han körde vidare med lysande lampa.

Ibland slocknade lampan ett tag, ibland inte, så han gick över alla kontaktstycken med konaktspray och ruckade på kabelstammarna, då upphörde problemet.

Nästa sommar skulle han flytta och sålde motorcykeln, men han kommer nog aldrig att köpa en motorcykel med dyra hjälpsystem igen.
True story
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Du kan leta här på forumet, jag tror jag frågade om felet här för ungefär 10 år sedan.
Det var samma jobbarkompis som lånade min motorcykel för att prova, sedan köpte han en Honda 500, nästa år bytte han till en TDM som han körde till Spanien med, och sedan bytte han till BMW. (som han sålde när han flyttade till Spanien)

Har inte du några kompisar?

Whatever you say….


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Jag köpte en vespa 300 i våras, med både ABS och TC. Båda systemen är igång i princip vid varje inbromsning och start eftersom väghållningen i grundutförande är så jä*la dålig. Tekniken låter mig alltså ligga på gränsen hela tiden, om än med undermåligt material. Och det måste väl vara själva idén, dom har väl abs och tc på MotoGP-hojarna oxå?
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
För att ta diskussionen vidare, finns det en sida som lista dessa saker?
Så man slipper googla ihjäl sig för att hitta MC med antisladd mm
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Eftersom även bilar nämndes i tråden, kan jag säga att antispinn-funktionen ibland är riktigt lömsk.
Exempelvis vid snabba omkörningar, när motorn stryps pga minimalt hjulsläpp. Där ligger man på fel sida vägen o plötsligt tappar man kraft/hastighet o får panika in sig bakom bilen man tänkt köra om. I de fall man har kort omkörningssträcka är det jäkligt läskigt.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Eftersom även bilar nämndes i tråden, kan jag säga att antispinn-funktionen ibland är riktigt lömsk.
Exempelvis vid snabba omkörningar, när motorn stryps pga minimalt hjulsläpp. Där ligger man på fel sida vägen o plötsligt tappar man kraft/hastighet o får panika in sig bakom bilen man tänkt köra om. I de fall man har kort omkörningssträcka är det jäkligt läskigt.
Det här är ju ett praktexempel på dålig planering och körning i trafik om exakt allt måste klaffa in i minsta detalj för att inte i panik behöva avbryta en enkel omkörning.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top