Ansvarsfråga

Där slipper någon göra det tack vare försäkringen och det spelar ingen roll vem som anser sig ha rätt eller skriker högst eller slår hårdast.

På bana, om inte försäkringen gäller, måste någon om det ska bli tal om ersättning från den ene till den andre.

Jag förutsätter att de arrangörer som säger att den skyldige ersätter den oskydige även har en plan hur och vem och enligt vilka regler den skyldige ska utses, får ju inte bli fel heller då den skyldige förutom sin egen hoj och utrustning även ska ersätta den andre.

Så, vem ska utse "vem vare som kasta".........

När jag kört med actionpícs och några andra bandagsarragörer, så skriver jag också på ett papper där det står att "all körning sker på egen risk".

Det spelar alltså inte nån roll att man blir torpederad av turbosnubbe22 för det är igentligen som vilken körning som helst. Blir du torpederad och lämlästad så har du ingen att kräva ansvar av för du har ju skrivit under att "du kör på egen risk".

från actionpics:
"All körning sker på egen risk. Actionpics tolkning är att Trafikskadelagen gäller EJ. Detta innebär att ev. motorcykelförsäkring
gäller mest troligt inte om du som förare åsamkar dig själv, annan förare eller din motorcykel skada. Det åligger
deltagaren att kontrollera sitt personliga försäkringsskydd som t.ex. motorcykelförsäkring och olycksfallsförsäkring"

http://www.actionpics.se/information/inskrivning.pdf

Äre så att nått händer får man skaffat sig en till försäkring eller accepterat det som gäller. Eller att köra med SMC för där gäller det fullt ut.

Fortfarande känns det som om det behöver klargöras med vad som gäller. För om man nu kräver giltig trafikförsäkring från dom som deltar, hur vet man då att alla har en försäkring som verkligen gäller om det händer något? Som det är idag så kan vi ju konstatera att försäkrningsbolagen i efterhand har olika åsikter.

Det duger inte att arrangörerna lägger över ansvaret på deltagarna utan dom måste nog ta på sig ett ansvar själva att endera neka alla som inte har någon form av giltig extraförsäkring och kan bevisa det med föräkringsbevis eller dyl.

Som det nu dikuteras gäller det ju mest mindre skador, men om vi skulle få en person som blir gravt invalid hur gör vi då med ansvaret när försäkringsbolagen slår ifrån sig. Pesonligen skulle jag må skit om jag varit inblandad i en incident där detta skett, även om jag inte var vållande.

Fortfarande känns det som om det behöver klargöras med vad som gäller. För om man nu kräver giltig trafikförsäkring från dom som deltar, hur vet man då att alla har en försäkring som verkligen gäller om det händer något? Som det är idag så kan vi ju konstatera att försäkrningsbolagen i efterhand har olika åsikter.

Det duger inte att arrangörerna lägger över ansvaret på deltagarna utan dom måste nog ta på sig ett ansvar själva att endera neka alla som inte har någon form av giltig extraförsäkring och kan bevisa det med föräkringsbevis eller dyl.

Som det nu dikuteras gäller det ju mest mindre skador, men om vi skulle få en person som blir gravt invalid hur gör vi då med ansvaret när försäkringsbolagen slår ifrån sig. Pesonligen skulle jag må skit om jag varit inblandad i en incident där detta skett, även om jag inte var vållande.

Bra tänkt, det är därför man på en riktig raceträning kräver att förarna har licens (personförsäkring) och att det finns en giltig banlicens (försäkring som ersätter tredje person).

När jag kört med actionpícs och några andra bandagsarragörer, så skriver jag också på ett papper där det står att "all körning sker på egen risk".

Det spelar alltså inte nån roll att man blir torpederad av turbosnubbe22 för det är igentligen som vilken körning som helst. Blir du torpederad och lämlästad så har du ingen att kräva ansvar av för du har ju skrivit under att "du kör på egen risk".

från actionpics:
"All körning sker på egen risk. Actionpics tolkning är att Trafikskadelagen gäller EJ. Detta innebär att ev. motorcykelförsäkring
gäller mest troligt inte om du som förare åsamkar dig själv, annan förare eller din motorcykel skada. Det åligger
deltagaren att kontrollera sitt personliga försäkringsskydd som t.ex. motorcykelförsäkring och olycksfallsförsäkring"

http://www.actionpics.se/information/inskrivning.pdf

Äre så att nått händer får man skaffat sig en till försäkring eller accepterat det som gäller. Eller att köra med SMC för där gäller det fullt ut.

Frågan är ju bara hur juridiskt bindande ett sådant dokument är? Om det nu som sagt blir en alvarlig olycka och Fb sätter igång och utreda lär nog detta papper inte vara värt något och det kommer garanterat att bli stora problem för alla inblandade parter.

Som jag ser det finns det bara en bra utväg på detta problem. Anordnar jag en bandag så får jag endera kontrolera att alla har en försäkring som är giltig eller själv ordna med en gruppförsäkring som ingår i anmälningsavgiften.

Du har helt rätt! När jag tecknade min personliga olycksfallsförsäkring nagelfor jag och försäkringskillen särskilt skrivningen kring extremsport. Min försäkring, som var betydligt billigare än de övriga, hade villkoret utformat så att den gäller så länge det INTE är fråga om tävlingsverksamhet! Ergo - vanliga bandagar funkar, inte träning inför tävling eller tävling som professionell utövare. Bifogar det aktuella villkoret.

De som får ersättning får det nog som goodwill, ingen har drivit kravet ändå till prejudicerande dom än så länge. Jag har en känsla av att ett ogynnsamt utslag kunde bli rätt besvärande för någondera part...

Intressant formulering. Hur definierar fb professionell utövare? Kan inte finnas många hojåkare som är det i Sverige.

Intressant formulering. Hur definierar fb professionell utövare? Kan inte finnas många hojåkare som är det i Sverige.
Bra reflektion, ska försöka sammanfatta vad jag kommit fram till: I en svårare händelse då försäkringen ska nyttjas är jag rätt övertygad att träning i licensgrupp samt kvällsträning kan utgöra gränsfall, tävling i allt utöver Rookie är jag rätt övertygad passerar densamma...

Nu fick jag ett vassare erbjudande från Hjerta (Moderna) som är lite tydligare: "Med professionell sport-/idrottsutövare menas att ersättning eller sponsring utgår i samband med deltagande i sport och idrott med mer än ett prisbasbelopp per år" - alltså 40 kkr/år.

Där lär jag aldrig hamna, så därför har jag bytt till den försäkringen nu. Det innebär ju att vanlig träning och licensgruppskörning omfattas av försäkringen, SMC Sport likaså. Förmodligen skulle motsvarande tolkning göras hos TH, men det var inte lika tydligt skrivet...

Last edited:
Det är många gasglada här på forumet märker jag :-) . Det är svårt att få fram vilka bolag som täcker vad vid olycka med trafikförsäkring. Och vi har inte prövat det heller, men vi har satt det som ett minimum. Vi har bara haft singelolyckor med lindriga skador. Skall man hårdra det och granska i minsta detalj så finns det risk att vi får lägga ner bandagar och hänvisas till licens eller smc körningar. För er som vill lägga allt ansvar på arrangören borde vara med och arrangera en gång för att se allt slit som krävs. Vi försöker anordna grupper där alla har så kul som möjligt, flyttar om vid behov och är noga med information och utbildning för att undvika race. Ser vi ett riskfyllt beteende så tar vi ett snack med personen i fråga. Kan låta trist men vi har haft några incidenter som kunnat gå mycket illa, då är det inte svårt att försvara. Bandagarna är till för att alla skall lära sig framföra sin hoj i sitt tempo och man skall inte behöva vara rädd för andra.

Frågan är ju bara hur juridiskt bindande ett sådant dokument är? Om det nu som sagt blir en alvarlig olycka och Fb sätter igång och utreda lär nog detta papper inte vara värt något och det kommer garanterat att bli stora problem för alla inblandade parter.

Som jag ser det finns det bara en bra utväg på detta problem. Anordnar jag en bandag så får jag endera kontrolera att alla har en försäkring som är giltig eller själv ordna med en gruppförsäkring som ingår i anmälningsavgiften.

Dokumentet är det inget fel på, det säger igentligen bara att arrangören fri skriver sig något ansvar. Det är
allt. Det är ett bindande domkument som gäller.

Sen är det deras tolkning av försäkringsfrågan och det behöver inte stämma. Men det kan mycket väl stämma
det dom skriver. Man tecknar en trafikförsäkring och sen ger sig ut på en bana och kör då har man redan där tagit steg ett från försäkringsvillkoren.

Vad som står i trafikförsäkringsvilkoren man har får var och en själv läsa. Det är lätt att brista på ett villkor som gäller för alla motorfordon. Aktsam körning och det spelar ingen roll om det är på väg eller bana. Det är ett av grundvilkoren på en fordonsförsäkring.

Det är lite samma dilemma när folk kör sina fordon på isen. Vad är det som gäller då?, det inte är en väg utan en bana som man kör på.

Dokumentet är det inget fel på, det säger egentligen bara att arrangören friskriver sig något ansvar. Det är allt. Det är ett bindande dokument som gäller.

Sen är det deras tolkning av försäkringsfrågan och det behöver inte stämma...

...Det är lite samma dilemma när folk kör sina fordon på isen. Vad är det som gäller då?, det inte är en väg utan en bana som man kör på.
Bra tankar, som kanske kan förtydligas ytterligare. Det är var och ens ansvar att se över sin försäkringssituation och göra en egen riskbedömning. Men som Nr18 redovisar är just trafikförsäkringsdelen en lag som försäkringsbolagen har att följa och inte råda över. §1 lämnar inte mycket utrymme till fria tolkningar, det vi pysslar med regleras helt enkelt inte av trafikskadelagen...

Så - Ni som i er enfald tror att arrangören kan påverka detta har att tänka om. Vad arrangören gör är att i varje fall uppmana oss deltagare att ha en trafikförsäkring, än så länge har FB, av goodwill, i alla fall lämnat viss ersättning för personskada.

De som tidigare fått ersättning för vagnskada kan skatta sig lyckliga, jag tror inte det är möjligt idag eller i varje fall kommer att vara det i framtiden. Vad jag vet är det bara Bilsport&MC som i nuläget innefattar körning på inhängnat tävlingsområde utanför SMC:s regi i sina villkor.

Så det är bara att acceptera att vi befinner oss i en gråzon när det gäller vanligt banåka. Den som ens funderar på att driva ett case mot en stackars arrangör kommer inte att ha många vänner på denna site i framtiden, det kommer inte att ge några pengar utan möjligen bara att omintetgöra möjligheten att hyra en bana för att köra med några vänner... Vill och ids någon driva frågan med banåka som någon form av medborgerlig rättighet är det dags att bli politisk och försöka förändra lagstiftningen när det gäller trafikskadelagen.

Den enda rimliga slutsatsen av hela soppan är att varje förare står risken för sitt eget ekipage oavsett vad som händer på banan, gäller kostnaden för fordon såväl som personskada! Skulle den som orsakar en incident "hjälpa till" är det bara att vara tacksam, det är absolut ingen skyldighet via vare sig sedvana, reglemente eller lagstiftning. Jag antar att det är därför de flesta arrangörer har "föråkare" ute och snurrar i alla grupper och det ligger i var och ens intresse att hålla tillbaka hornen i hjälmen på de som kanske blir lite för exalterade i den egna gruppen. Den som inte kan delta i banåkning under de villkoren bör stanna hemma.

Det är också en av anledningarna till att jag personligen känner mig mest hemma med licensåkarna - det går fort, blir ibland tätt men jag vet i alla fall att risken för att bli omkullbowlad av någon adrenalinstinn ung hane i kållitchtröjja med större ego än intellekt är så låg som möjligt...

Naturligtvis innefattar inte ovanstående de som lastar vraket på banan, åker ut i skogen och släpar aset i dikeskanten för att sedan anmäla skadan. Där handlar det om helt annan lagstiftning:bedrägeri

Nu har jag chippat in betydligt mer än ett par småmynt i denna debatt och avslutat med en bredsida, lycka till med Era banåkningar:tummenupp

Last edited:
Det är många gasglada här på forumet märker jag :-) . Det är svårt att få fram vilka bolag som täcker vad vid olycka med trafikförsäkring. Och vi har inte prövat det heller, men vi har satt det som ett minimum. Vi har bara haft singelolyckor med lindriga skador. Skall man hårdra det och granska i minsta detalj så finns det risk att vi får lägga ner bandagar och hänvisas till licens eller smc körningar. För er som vill lägga allt ansvar på arrangören borde vara med och arrangera en gång för att se allt slit som krävs. Vi försöker anordna grupper där alla har så kul som möjligt, flyttar om vid behov och är noga med information och utbildning för att undvika race. Ser vi ett riskfyllt beteende så tar vi ett snack med personen i fråga. Kan låta trist men vi har haft några incidenter som kunnat gå mycket illa, då är det inte svårt att försvara. Bandagarna är till för att alla skall lära sig framföra sin hoj i sitt tempo och man skall inte behöva vara rädd för andra.

Problemt som jag ser det är ju att ni med ert krav på trafikförsäkring ger intrycket av den alltid gäller på era arrangemang.

Hade nog undvikit en del missförstånd om ni klart och tydligt anger att det är upp till deltagaren att säkerställa att dom har en försäkring som omfattar ert specifika arrangemang.

Risken är ju annars att ni får skit i efterhand från klantiga förare som kraschar sina dyra hojar och plötsligt upptäcker att deras försäkring inte gäller. Eller ännu värre om det blir allvarliga personskador och det uppdagas att ingen inblandad har någon försäkring som täcker händelsen.

Problemt som jag ser det är ju att ni med ert krav på trafikförsäkring ger intrycket av den alltid gäller på era arrangemang.

Hade nog undvikit en del missförstånd om ni klart och tydligt anger att det är upp till deltagaren att säkerställa att dom har en försäkring som omfattar ert specifika arrangemang.

Risken är ju annars att ni får skit i efterhand från klantiga förare som kraschar sina dyra hojar och plötsligt upptäcker att deras försäkring inte gäller. Eller ännu värre om det blir allvarliga personskador och det uppdagas att ingen inblandad har någon försäkring som täcker händelsen.

Vad har det med saken att skaffa vad deras hojar kostar? Du får aldrig en krona för hojen genom trafikförsäkringsdelen.

Finns det exempel på personskador som inte ersatts där trafikförsäkring krävts för deltagande?

Om man ska köra bana så får man väl fatta att saker kan hända och ni som ska snacka om vållande fråga bör kanske göra nått annat eftersom vi som kör bana är där för att prova hur hårt man vågar köra. Sen ska man lyssna på instruktörerna när de pratar spårval och omkörningar, det finns alltid personer som stänger av sunda förnuftet när man kliver på hojen och de personerna är bara att släppa fram och förhoppningsvis blir de intagna av instruktörerna.
Folksam sa till mig angående bankörningar: Det ska finnas instruktörer och bara registrerade motorcyklar på banan, och sen bedömer vi från fall till fall.
Jag vet en kille som klotade på en Trafikövning på Sviestad och han fick sina skador reglerade av sitt försäkringsbolag.
Jag har kollat min olycksfallsförsäkring om den gäller för extremsporter och den gäller för motorsport.

Dokumentet är det inget fel på, det säger igentligen bara att arrangören fri skriver sig något ansvar. Det är
allt. Det är ett bindande domkument som gäller.

Sen är det deras tolkning av försäkringsfrågan och det behöver inte stämma. Men det kan mycket väl stämma
det dom skriver. Man tecknar en trafikförsäkring och sen ger sig ut på en bana och kör då har man redan där tagit steg ett från försäkringsvillkoren.

Vad som står i trafikförsäkringsvilkoren man har får var och en själv läsa. Det är lätt att brista på ett villkor som gäller för alla motorfordon. Aktsam körning och det spelar ingen roll om det är på väg eller bana. Det är ett av grundvilkoren på en fordonsförsäkring.

Det är lite samma dilemma när folk kör sina fordon på isen. Vad är det som gäller då?, det inte är en väg utan en bana som man kör på.

Det är inte så enkelt. När man arrangerar något så finns det lagar som styr ansvarsfrågor och man kan inte helt friskriva sig och säga att det är på eget ansvar, risken är att det i slutändan blir den som upplåtit banan som blir indragen.

Att man ska ta eget ansvar tycker jag är en självklarhet. Det jag anser är att man bör kolla upp detta mer för att om jag befinner mig i närheten av någon som avlider eller blir svårt skadad och sen inte får den hjälp domeller dom anhöriga behöver kommer man garanterat må skit.

Jag ser inga konstigheter att varje deltagare får uppvisa giltig olyckfallsförsäkring i samband med inskrivning, sånt sker ju tom på seglingstävlingar.

Sen om man sätter kravet att alla hojar endera ska vara banhojar med dom reglerna som finne eller om dom ska vara godkända för gata det spelar mindre roll så länge dom tekniskt sett är OK.

Vill också påpeka att jag är glad att vi har dom som tar sig tid att arrangera bandagar för ni har mig som deltagare.

Kanske borde det skapas olika kategorier bankörningar?

1. Som bankörningarna sker idag; inga avtal mellan utövarna.
2. Alla utövare tecknar avtal med varandra om att den som kommer bakifrån och orsakar olycka alltid ansvarar för samtliga kostnader, oavsett eget vållande.
3. Alla utövare tecknar avtal med varandra om att var och alltid tar sina egna kostnader och aldrig någon annans oavsett hur olyckan uppstått.

Edit: ovanstående gäller alltså för sakskador (dvs hoj och personlig utrustning i princip). För personskador får var och en teckna en gällande försäkring (vilket inte går för egen vagnskada utom vid vissa SMC-evenemang).

Last edited:
Kanske borde det skapas olika kategorier bankörningar?

1. Som bankörningarna sker idag; inga avtal mellan utövarna.
2. Alla utövare tecknar avtal med varandra om att den som kommer bakifrån och orsakar olycka alltid ansvarar för samtliga kostnader, oavsett eget vållande.
3. Alla utövare tecknar avtal med varandra om att var och alltid tar sina egna kostnader och aldrig någon annans oavsett hur olyckan uppstått.
Vem ska bedöma vållandet i alt 2? Alla kör på egen risk och har man tur med sitt försäkringsbolag så har man.
Man ser folk som kör sick sack i tron att de värmer däck och det är inte okey att vingla på banan bland 20 andra, dessutom så är det fart och broms som värmer däcken.

Allt på egen risk..

Vem ska bedöma vållandet i alt 2? Alla kör på egen risk och har man tur med sitt försäkringsbolag så har man.
Man ser folk som kör sick sack i tron att de värmer däck och det är inte okey att vingla på banan bland 20 andra, dessutom så är det fart och broms som värmer däcken.

Allt på egen risk..

Som jag tydligt skriver förutsätter alternativ 2 inget vållande. Om vållande inte ska bedömas är det heller ingen som ska bedöma det.

Alternativ 2 tar endast hänsyn till vilken förare som kommer bakifrån. Uppstår en olycka mellan två hojar ansvarar upphinnande förare för alla sakskador. Det är principen.

Last edited:

Vi är tydliga med att vi inte har någon försäkring som täcker skador på hojar och alla kör på egen risk etc.
Men vi kräver trafikförsäkring för att täcka skador på 3:e man (om det verkligen gäller får vi kolla upp till nästa år med tanke på diskussionerna som varit). Vill folk ha egen olycksfallsförsäkring så är det bra, annars är svensk sjukvård som gäller.

Jag kan inte förstå de som på allvar tycker att det är fritt fram på en bandag. Visst, det är i vissa fall mycket svårt att se vem som är vållande etc och det kan vi diskutera hur länge som helst. Men jag vill inte ha en idiot på banan som kör in i mig för att han inte klarar av att framföra hojen. Skall det vara så svårt att förstå att om man inte kan göra en säker omkörning så får man vänta till ett bättre tillfälle eller hålla sig till licenskörningar.

Skall det vara så svårt att förstå att om man inte kan göra en säker omkörning så får man vänta till ett bättre tillfälle eller hålla sig till licenskörningar.

Vad är då en säker omkörning?
Görs det inte sådana på lic.träningarna vill du påstå?
Tror du man ostraffat kan torpedera folk bara för det är lic.träning?

Kan inte jag göra en säker omkörning på er bandag så kommer jag inte göra den bara för jag är på en licensträning heller, om jag anser jag kan köra om och något händer så jag går av eller kör på den jag kör om och tar med han ut för han eller jag missbedömde varandras spår eller intentioner så vill iaf. inte jag bli ersättningsskyldig för hans skador utöver mina egna.

När jag är på bana så räknar jag med att alla gör sitt bästa för att inte sätta av någon annan men att "shit happens" ibland och det får man räkna med, att då riskera bli skyldig en massa tusenlappar bara för att den inbromsning jag gjort 3000gånger innan inte funkade av vilken anledning det nu råkade vara vill jag inte riskera råka ut för.

Är det så på era arrangemang så vill jag veta vad ni heter så jag inte bokar er.

Det är inte så enkelt. När man arrangerar något så finns det lagar som styr ansvarsfrågor och man kan inte helt friskriva sig och säga att det är på eget ansvar, risken är att det i slutändan blir den som upplåtit banan som blir indragen.

Att man ska ta eget ansvar tycker jag är en självklarhet. Det jag anser är att man bör kolla upp detta mer för att om jag befinner mig i närheten av någon som avlider eller blir svårt skadad och sen inte får den hjälp domeller dom anhöriga behöver kommer man garanterat må skit.

Jag ser inga konstigheter att varje deltagare får uppvisa giltig olyckfallsförsäkring i samband med inskrivning, sånt sker ju tom på seglingstävlingar.

Sen om man sätter kravet att alla hojar endera ska vara banhojar med dom reglerna som finne eller om dom ska vara godkända för gata det spelar mindre roll så länge dom tekniskt sett är OK.

Vill också påpeka att jag är glad att vi har dom som tar sig tid att arrangera bandagar för ni har mig som deltagare.

Det jag menar är att dom kan friskriva sig ifråga på fordonen som förstörs då dom ev inte har en försäkring som täcker deltagrnas egendom. Personskador är en helt annan sak då det måste finnas sjukvårdare på plats och ev ambulans. Där har arrangören ansvaret att se till att det finns när det anordnas en körning. Samma sak gäller för bilar och det är inget nytt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman