Ansvarsfråga

Ren lic.grupp behövs väl med då, alltså endast lic. förare med utlöst licens och reglementsenlig hoj.

Eller har jag missuppfattat något?
Det får man nog lära sig på kursen med det står, så vitt jag kan uttyda, inte uttryckligen så någonstans. Om man kör efter devisen, det som inte är förbjudet är tillåtet, så kan man blanda. Vi får som sagt se.

Det får man nog lära sig på kursen med det står, så vitt jag kan uttyda, inte uttryckligen så någonstans. Om man kör efter devisen, det som inte är förbjudet är tillåtet, så kan man blanda. Vi får som sagt se.

Enligt kursledaren när jag gick var det tvärtom, "det som inte är utryckligen tillåtet är förbjudet"....;)

Men man kan nog anta att om lic.försäkringen ska gälla så ska nog alla ha den, dvs. uttagen lic., just detta har varit noga när jag kört iaf.

Tack för hänvisningen!
Jag är ansvarig för depåcheferna och säkerheten på Sydskanes Emses körningar. SSEmse är en MC-förening och ansluten till SVEMO. Vi sysslar dock inte med tävlingsverksamhet och inte heller med träningar. Vi har därför inte utbildat någon TL eller träningsledare. Vi uppfyller alla krav i 6.1.1 - 6.1.1.3 och delar av 6.1.2. Bemanningsplan Klass C. Det hade varit en fördel för våra deltagare med licens om deras personförsäkring hade gällt även om inte vi har en TL eller träningsledare och det krävs ju inte i Folksams villkor. Får kanske kolla upp detta mer. Vem anordnar träningsledarutbildning tro?

Tack Micke för att du drar i detta

Det uppskattas

Henrik

Tack Micke för att du drar i detta

Det uppskattas

Henrik
Ska föreningen bli mer attraktiv så får vi jobba med det hela året, inte bara under säsongen.
Dessutom tycker jag vi skall bidra till våra deltagares säkerhet (i detta fallet en ekonomisk sådan) på alla sätt vi kan. Eftersom vi är en ideell förening, inte ett vinstdrivande företag, och det därmed finns en eventuell möjlighet att licensförsäkringen kan gälla så är det värt att undersöka.

Tack för de värmande orden.

Enligt kursledaren när jag gick var det tvärtom, "det som inte är utryckligen tillåtet är förbjudet"....;)

Men man kan nog anta att om lic.försäkringen ska gälla så ska nog alla ha den, dvs. uttagen lic., just detta har varit noga när jag kört iaf.
Förstår hur du tänker men "anta" och "nog" är ord jag är allergisk mot. Assumption is the mother of all Fuck Ups.

Jo, så är det nog men då bör man nog förvissa sig om att det är godkänt att blanda med så man inte bara resonerar som nedan och någon senare blir nekad....
Syftet med att gå en kurs är givetvis att få 100% klart för sig vilka regler som gäller. Inte att försöka hitta kryphål.

Rätt tänkt :tummenupp

En fundering, varför är ni svemoanslutna om ni inte sysslar med varken träning eller tävling?
Vi vill att våra medlemmar skall kunna tävla i RR utan att behöva lösa dubbla medlemskap men huvudskälet är att det ingår en försäkring i medlemskapet i SVEMO som täcker tredje part vilket vi ser som oerhört viktigt för våra funktionärer och andra engagerade på banan. Vi sätter alltid säkerheten först till skillnad från vissa arrangörer som tyvärr ser det som viktigare att fylla grupperna och tjäna så mycket pengar som möjligt.
Jag vet att det låter "surt sa räven" men jag har själv varit på arrangemang (eftersom vi bara har körningar på Knudan och SRW) där säkerhetstänket är i källaren. Tänker inte hänga ut någon men jag vill säga att aldrig kört med Actionpics så dem kan ni stryka från listan.

Jag förstår.
Har ni planer på att i framtiden arrangera träningar och tävlingar?
Det vore ju inte fel, dessutom är det kul.
/Stefan

Y
Jag förstår.
Har ni planer på att i framtiden arrangera träningar och tävlingar?
Det vore ju inte fel, dessutom är det kul.
/Stefan

Personligen skulle jag tycka att det vore kul med ett öppet KM.
Opretentiös gladracing på lägsta nivå skall det vara!

Det är inte riktigt på programmet, men eftersom Sydskånes är en förening så går allt att ändra. Tror jag just fick ett uppslag till en motion till nästa årsmöte:)

Henrik

Y

Personligen skulle jag tycka att det vore kul med ett öppet KM.
Opretentiös gladracing på lägsta nivå skall det vara!

Det är inte riktigt på programmet, men eftersom Sydskånes är en förening så går allt att ändra. Tror jag just fick ett uppslag till en motion till nästa årsmöte:)

Henrik
Oh. herregud.... :huvet
Men det är inte så mycket opretentiös gladracing som man kan tro vid ett öppet KM. Vi har inte en enda utbildad funktionär som kan hålla i en sån tävling och alla jag har pratat med vill köra det där KM:et, inte anordna det.
Alternativet jag ser är att samarbeta med HMS mer ingående och med gemensamma krafter fixa fler MC-tävlingar i Skåne. vi behöver inte två konkurrerande föreningar, bättre med två kompletterande.

Oh. herregud.... :huvet
Men det är inte så mycket opretentiös gladracing som man kan tro vid ett öppet KM. Vi har inte en enda utbildad funktionär som kan hålla i en sån tävling och alla jag har pratat med vill köra det där KM:et, inte anordna det.
Alternativet jag ser är att samarbeta med HMS mer ingående och med gemensamma krafter fixa fler MC-tävlingar i Skåne. vi behöver inte två konkurrerande föreningar, bättre med två kompletterande.

Tänkte inte på det....

Om vi obetänksamma fick vara oemotsagda så skulle det förmodligen gå åt h-vete, men vi skulle ha kul på vägen.

Henrik

Tänkte inte på det....

Om vi obetänksamma fick vara oemotsagda så skulle det förmodligen gå åt h-vete, men vi skulle ha kul på vägen.

Henrik
Henrik, förstår nu att mitt inlägg missuppfattades. Det skrivna ordet blir inte alltid rätt.

"Oh, herregud..." syftade på att du "just fick ett uppslag till en motion till nästa årsmöte" :)

I övrigt var det bara ett konstaterande av vad vi upptäckt när frågan varit uppe tidigare, vi har ingen utbildad organisation för att kunna arrangera tävlingar, inte heller tillräckligt många som kan tänka sig rodda en sådan.
Vi är ju alla med i SSEmse för att vi vill köra hoj, inte titta på när alla andra har skoj.

Med anknytning till trådens ämne, jag vill inte att vi skall hålla nån High Chaparall tävling där vi tullar på reglerna i SVEMO's SR. Det kan sluta med en katastrof för en enskild deltagare om licensens försäkring inte gäller när alla de som deltar tror så är fallet.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...