Ansvarsfråga

Som jag tydligt skriver förutsätter alternativ 2 inget vållande. Om vållande inte ska bedömas är det heller ingen som ska bedöma det.

Alternativ 2 tar endast hänsyn till vilken förare som kommer bakifrån. Uppstår en olycka mellan två hojar ansvarar upphinnande förare för alla sakskador. Det är principen.

Men på Kinnekulle förra sommaren är den en galning som bromsar om mig på yttern och sedan viker han in framför mig och jag kan säga att det var inte många cm från att jag hade hamnat i hans bakhjul ( jag blev galen förstårs och det fick han vet) och då är ju jag bakom honom men jag anser honom vållande.
Jag bara undrar vem är dömer ut vem som är vållande, jag tror inte nån arrangör vill ha det ansvaret. Det är bara att inse att vi har olika stora horn när vi är på bana.

Vi är tydliga med att vi inte har någon försäkring som täcker skador på hojar och alla kör på egen risk etc.
Men vi kräver trafikförsäkring för att täcka skador på 3:e man (om det verkligen gäller får vi kolla upp till nästa år med tanke på diskussionerna som varit). Vill folk ha egen olycksfallsförsäkring så är det bra, annars är svensk sjukvård som gäller.

Jag kan inte förstå de som på allvar tycker att det är fritt fram på en bandag. Visst, det är i vissa fall mycket svårt att se vem som är vållande etc och det kan vi diskutera hur länge som helst. Men jag vill inte ha en idiot på banan som kör in i mig för att han inte klarar av att framföra hojen. Skall det vara så svårt att förstå att om man inte kan göra en säker omkörning så får man vänta till ett bättre tillfälle eller hålla sig till licenskörningar.

Problemet i det resonemanget är att sjukvården inte är gratis det är alltid någon som får betala i efterhand och dom summorna brukar inte bli små. OM det nu är ett försäkringsbolag eller en annat vinstdrivande företag kommer dom garanterat att driva in dessa pengar från alla som dom bara kan.

Prylarna är struntsamma för det är "bara" att skaffa nytt.

Last edited:
Men på Kinnekulle förra sommaren är den en galning som bromsar om mig på yttern och sedan viker han in framför mig och jag kan säga att det var inte många cm från att jag hade hamnat i hans bakhjul ( jag blev galen förstårs och det fick han vet) och då är ju jag bakom honom men jag anser honom vållande.
Jag bara undrar vem är dömer ut vem som är vållande, jag tror inte nån arrangör vill ha det ansvaret. Det är bara att inse att vi har olika stora horn när vi är på bana.

Arrangören ska absolut inte ha något med en sådan bedömning att göra. Sådan kompetens finns mig veterligen inte hos någon av de nu förekommande arrangörerna. Det blir något att lösa mellan de som är inblandade i olyckan och med stöd av avtalet (precis som övriga rättsförhållanden mellan privatpersoner). I slutänden är det allmänna domstolar som avgör frågan utifrån de bevis som presenteras. Den som vill ha betalt har bevisbördan.

Det är en bra synpunkt du ger om den tokiga omkörningen. Den går att reglera i avtalet.

Jag tror helt enkelt att det kan finnas en efterfrågan för någon eller några barnkörningar per år där denna regel finns. Personer som inte kan acceptera att behöva laga eller skrota sin dyra hoj (som de satsat hela ekonomin på pga ett brinnande intresse) på grund av någon annans misstag. Idag får de busköra på vägarna där trafikförsäkringen finns om de blir påkörda.

Personligen kan jag sätta mig in i tänket att jag gärna betalar för mig om jag orsakar en olycka oavsett om det beror på att jag kör vårdslöst eller ligger så till att en missad inbromsning/oljekladd etc gör att jag kör in i någon annan. Men då ska jag veta att det ansvaret finns innan jag börjar köra så att det inte kommer som någon chock.

Kan också tänka mig att det kanske skulle skapa bankörningar med väldigt försiktiga deltagare. Därför kommer det absolut inte ens passa majoriteten av sporthojsåkare. De flesta vill nog kunna köra som f-n och inte riskera att behöva betala andra om de orsakar skador.

Vad har det med saken att skaffa vad deras hojar kostar? Du får aldrig en krona för hojen genom trafikförsäkringsdelen.

Finns det exempel på personskador som inte ersatts där trafikförsäkring krävts för deltagande?

Min poäng är att det nog är en del deltagare (speciellt nybörjare som är mer olycksbenägna) på diverse bandagar i regi av diverse arrangörer som inte har en aning om ifall deras försäkring gäller och isåfall vad den täcker.

Deltagarna riskerar ju dessutom att invaggas i en falsk säkerhet när arrangören kräver trafikförsäkring utan att varken dom eller deltagarna faktiskt vet om den gäller.

Last edited:
...Det blir något att lösa mellan de som är inblandade i olyckan och med stöd av avtalet (precis som övriga rättsförhållanden mellan privatpersoner). I slutänden är det allmänna domstolar som avgör frågan utifrån de bevis som presenteras. Den som vill ha betalt har bevisbördan.

Det är en bra synpunkt du ger om den tokiga omkörningen. Den går att reglera i avtalet.

...Personer som inte kan acceptera att behöva laga eller skrota sin dyra hoj (som de satsat hela ekonomin på pga ett brinnande intresse) på grund av någon annans misstag. Idag får de busköra på vägarna där trafikförsäkringen finns om de blir påkörda....
Du har en intressant tanke, men tyvärr måste ju även deltagarnas potentiella betalningsförmåga utvärderas - ett civilrättsligt mål är inte kostnadsfritt att driva och jag bävar för den bevisning som skulle komma att krävas för att få till stånd en fällande dom.

Säg att Du då har skaffat och kittat en Panigale, skriver på avtalet och finner Dig omgiven av ett gäng unga glada herrar med gamla Rookie-vrak från sekelskiftet. Om Du skulle bli drabbad kommer Du i extremfallet att behöva kräva den deltagare som tar omkull Dig på hojkostnaden, personskadorna, advokat- och rättegångskostnader - vi kan ganska lätt hamna på miljonbelopp. Hur många av oss har den betalningsförmågan? Hur säkerställer Du att betalningsförmågan finns? Sedan kommer även skälighetsprinciperna in - kan avtalet ens anses som rimligt utifrån riskerna? Ett första krav skulle väl vara att begränsa avtalet till någon form av maximibelopp, men kan vi egentligen veta att en sådan ansvarsbegränsning skulle vara giltig, t ex vid culpöst (vårdslöst) beteende?

Innan jag personligen skulle gå in i ett sådant juridiskt gungfly, vare sig som deltagare eller arrangör, skulle jag tvingas kontakta en advokat för en ordentlig analys av avtalet samt definitivt tvingas underkasta samtliga parter en grundlig kreditprövning. Så tyvärr tror jag Din idé kan vara svår att genomföra.

Då är det nog bättre att hyra banan själv och bara köra med folk man verkligen litar på, personer som kan gå in i någon form av gentlements agreement och där de inblandade hjälps åt att fixa eventuella skador.

Idag finns SMC:s kurser för de som vill nosa på en tävlingsbana, utveckla sin körning men utan att köra på hörntänderna. Försäkringarna gäller, till priset av lite stramare tyglar när det gäller deltagarnas framfart.

Sedan finns ett antal privatister och bandagsarrangörer som i princip hyr en bana och upplåter den för egen träning, oavsett det gäller landsvägs- eller racehojar. Licensgruppen finns för att licensförsäkringen ska gälla, man får och vill inte köra bland gathojar. I gatgrupperna ställer arrangören krav på körkort och trafikförsäkring, helt enkelt för att någon form av skydd eventuellt ska finnas i det fall olyckan är framme. Kontrollen vid inskrivningen varierar dock högst betänkligt beroende på arrangemang.

Slutligen har Du klubbarnas kvällsträningar och arrangemang, med möjlighet att delta i vissa arrangemang även med gathoj.

Det finns nog en anledning till att det är så utbudet ser ut idag. Men det blir naturligtvis intressant att följa om någon vågar ta språnget och utveckla ett alternativ. Kan Du hitta en utväg kring de synpunkter jag redovisar är Du i alla fall en bit på väg, lycka till:tummenupp

Vi är tydliga med att vi inte har någon försäkring som täcker skador på hojar och alla kör på egen risk etc.
Men vi kräver trafikförsäkring för att täcka skador på 3:e man (om det verkligen gäller får vi kolla upp till nästa år med tanke på diskussionerna som varit). Vill folk ha egen olycksfallsförsäkring så är det bra, annars är svensk sjukvård som gäller.
Ni är inte ensamma om att ha det där helt meningslösa kravet.

Mitt råd är att ni byter inställning eftersom varje tecknad försäkring är ett affärsmässigt avtal mellan en försäkringsgivare och en försäkringstagare. Det trista med denna typ av avtal är också att FB är den part som har tolkningsrätt. Vill man vinna som försäkringstagare så får man gå till domstol.

Tredje part (som ni/vi som arrangörer är) kan, och skall, inte gå in och peta i dessa avtal. Er skrivning ger skenet av att ni som arrangör garanterar att försäkringen gäller vilket ni inte över huvud taget kan påverka. Tolkar FB den berömda lag (Trafikskadelag (1975:1410) ) som Nr:18 m.fl. hänvisar till så är försäkringstagaren rökt.

Vi i SSEmse insåg detta tidigt och har sedan dess följt TFF's rekommendation.

ALL KÖRNING SKER PÅ EGEN RISK

LÄS VÅRA ANSVARSBESTÄMMELSER: http://www.sydskanesemse.nu/pdf/Ansvar2009.pdf
Inför varje körtillfälle krävs en underskrift som en bekräftelse på att du är införstådd med gällande ansvarsbestämmelser.

Vi har inget krav på trafikförsäkring.

Detta gäller alla grupper. Vi har i och med detta fått jämnare och säkrare grupper då det nu är erfarenhet som styr gruppindelningen.

Alla händelser på banan betecknas som banincidenter.

Med detta menas att om någonting inträffar, t.ex en incident där fler än en motorcyklist är involverad så får respektive part stå för sina skador oavsett vem som varit vållande.

Personlig försäkring
Vi rekommenderar starkt en olycksfallsförsäkring som täcker personskador för extremsporter.

Vi har valt att ta hänsyn till bolagens och trafikförsäkringsföreningens (TFF) synsätt. TFF har tagit fram ett dokument som ligger till grund för bolagens fortsatta agerande och för den som vill gå in djupare i detta finns denna att beskådas på: http://www.freespeed.nu/smc/tsl-mtfl.pdf

Skönt att se att Actionpics har samma inställning.

För er som är roade av lång text och vill sätta er in i svårigheten att få ersättning av ett försäkringsbolag (i detta fall Trygg-Hansa) kan läsa följande länk från 2009:

https://lagen.nu/dom/rh/2009:95

Försäkringstagaren i detta fallet vann faktiskt i domstol men det var ett tag sen och FB har lärt sig något av detta och deras villkor har vässats. Det framgår att oavsett vad arrangören säger så är det mellan FB och försäkringstagaren striden står och en av anledningarna till att han klarade sig var att bilarna släpptes iväg en och en, ingen så kallad "friåkning" förekom. All körning var dessutom under instruktörs uppsyn.

Där är vi som bandagsarrangörer rätt rökta!

Bra reflektion, ska försöka sammanfatta vad jag kommit fram till: I en svårare händelse då försäkringen ska nyttjas är jag rätt övertygad att träning i licensgrupp samt kvällsträning kan utgöra gränsfall, tävling i allt utöver Rookie är jag rätt övertygad passerar densamma...

Nu fick jag ett vassare erbjudande från Hjerta (Moderna) som är lite tydligare: "Med professionell sport-/idrottsutövare menas att ersättning eller sponsring utgår i samband med deltagande i sport och idrott med mer än ett prisbasbelopp per år" - alltså 40 kkr/år.

Där lär jag aldrig hamna, så därför har jag bytt till den försäkringen nu. Det innebär ju att vanlig träning och licensgruppskörning omfattas av försäkringen, SMC Sport likaså. Förmodligen skulle motsvarande tolkning göras hos TH, men det var inte lika tydligt skrivet...
Hörrö... det där låter intressant, vem är det du tecknar försäkringen hos? Hjerta är väl bara förmedlare. Moderna Försäkringar, i så fall vilken försäkring? Olycksfallsförsäkring vuxen eller Sjuk- och olycksfall vuxen eller kanske båda två?

Deltagarna riskerar ju dessutom att invaggas i en falsk säkerhet när arrangören kräver trafikförsäkring utan att varken dom eller deltagarna faktiskt vet om den gäller.

Man kan dock vara fullständigt förvissad om att den täcker inte skador på det egna fordonet, vilket jag tycker du antyder den skulle göra i dina inlägg. Alltså bör man vara klar över att vad man tar ut på banan kan gå sönder och att man får ta den smällen själv. Kan man förlika sig med det slipper man bli bitter och besviken. Det finns ju sätt att skydda sin hoj och lite märken på det som inte går att skydda eller plocka bort går den inte sämre av.

Hörrö... det där låter intressant, vem är det du tecknar försäkringen hos? Hjerta är väl bara förmedlare. Moderna Försäkringar, i så fall vilken försäkring? Olycksfallsförsäkring vuxen eller Sjuk- och olycksfall vuxen eller kanske båda två?
Japp, Moderna Försäkringars olycksfall vuxen - sjukvården ligger separat. Villkoren i sin helhet hittar Du här, den delen jag citerade var första punkten under 4.2 (sid 4).

Man kan dock vara fullständigt förvissad om att den täcker inte skador på det egna fordonet, vilket jag tycker du antyder den skulle göra i dina inlägg. Alltså bör man vara klar över att vad man tar ut på banan kan gå sönder och att man får ta den smällen själv. Kan man förlika sig med det slipper man bli bitter och besviken. Det finns ju sätt att skydda sin hoj och lite märken på det som inte går att skydda eller plocka bort går den inte sämre av.

Jag antyder ingenting i mitt inlägg. Jag vet precis vad min försäkring gäller för. Däremot är jag säker på att det finns folk på bandagar som inte vet om och isåfall för vad dom är försäkrade. Exempelvis korkskallar som kör nya dyra saker och tror att deras helförsäkring gäller, eller inte förstår skillnaden mellan trafikförsäkring och vagnskadeförsäkring.

Just därför är det ju viktigt att arrangörerna, i de fall dom kan, tillhandahåller korrekt och tillförlitlig information.

Sen kan ju både du och jag tycka att dom som ger sig på bankörning skall göra det med med insikten om att dom får klara ut eventuella olyckor på egen hand.

Japp, Moderna Försäkringars olycksfall vuxen - sjukvården ligger separat. Villkoren i sin helhet hittar Du här, den delen jag citerade var första punkten under 4.2 (sid 4).

Det står även detta:

6.5 Allmänna begränsningar
Försäkringen gäller inte för skador i följande speciella situationer:
1. tävling eller organiserad träning med motorfordon/motorfarkost
eller vid hastighetskörning

Ungefär som hos de flesta andra olycksfallsförsäkringarna på marknaden. Vilket jag tolkar som att man inte kan vara säker på att den täcker olycka på bana.

Det står även detta:

...
Bra catch:) Vi gick igenom det rätt noggrant och jag har svar på att det funkar för mina sysslor idag (banåkning, instruktör, potentiellt i framtiden steg 5 och 6). Men med tanke på det specifika undantag Du nämner finns det nog anledning att ställa frågan igen om det skulle bli frågan om tävling:näsblod

Det vettigaste alternativet vi kunde hitta som innefattade tävlingsverksamhet var LF, men då var priset rätt mycket högre.

Tack för det förtydligandet:tummenupp

Last edited:
Ja inte ens fråga räcker!
Ni måste ha det skriftligt och dessutom läsa alla regeländringar inför varje år...
Jag hade det skriftligt och muntligt (detta var ca 1 ½ år sedan) från TH men dom ändrade tydligen på regeln i början av April, det var sjukt finstilt skrivet i en tyd 30 sidig försäkringsbok med världens minsta text.
Dom ändrade tydligen i början av April och jag kraschade i slutet av April samma år...
Då hade jag haft försäkringen i ca 6 mån just med tanke på min racing...
Gissa om jag blev förvånad när jag hade det skriftligt och dom bara sa att dom ändrat på reglerna knappt en månad tidigare...

Älskar försäkringsbolagen...

Last edited:
Jag antyder ingenting i mitt inlägg. Jag vet precis vad min försäkring gäller för. Däremot är jag säker på att det finns folk på bandagar som inte vet om och isåfall för vad dom är försäkrade. Exempelvis korkskallar som kör nya dyra saker och tror att deras helförsäkring gäller, eller inte förstår skillnaden mellan trafikförsäkring och vagnskadeförsäkring.

Just därför är det ju viktigt att arrangörerna, i de fall dom kan, tillhandahåller korrekt och tillförlitlig information.

Sen kan ju både du och jag tycka att dom som ger sig på bankörning skall göra det med med insikten om att dom får klara ut eventuella olyckor på egen hand.

Problemet är ju när man har arrangörer eller andra som anser att man står för de skador man orsakar...

Det står även detta:

Ungefär som hos de flesta andra olycksfallsförsäkringarna på marknaden. Vilket jag tolkar som att man inte kan vara säker på att den täcker olycka på bana.

Bra catch:) Vi gick igenom det rätt noggrant och jag har svar på att det funkar för mina sysslor idag (banåkning, instruktör, potentiellt i framtiden steg 5 och 6). Men med tanke på det specifika undantag Du nämner finns det nog anledning att ställa frågan igen om det skulle bli frågan om tävling:näsblod

Det vettigaste alternativet vi kunde hitta som innefattade tävlingsverksamhet var LF, men då var priset rätt mycket högre.

Tack för det förtydligandet:tummenupp

Av det Hank tar upp så är det det sista jag finner intressant... satte det i fet stil.

Är du säker?
För jag vet att jag inte höjer på ögonbrynen av 250km/h medans många på kontoret trillar av stolen när man säger att man kört över 200km/h...
Så säker man nu kan vara i försäkringsdjungeln, vi beskrev den körning jag pysslar med och fick tillbaka frågan om dragracing ingick. Efter förtydligande att det inte var aktuellt lämnades offerten. Å andra sidan glömde jag nog att berätta om mina provturer med Xyrons och Crazy Skånings tvångsmatade Sukkor på den gamla flygbasen vid Fällfors...:)

En försäkringsmäklare är väl bra men när det gäller denna typ av försäkringar brukar det bli bäst om man själv skriver några rader där man förklarar sitt behov (med grundlig förklaring av t ex "SMC, instruktör, Sport" etc) och därefter begär offert.

Last edited:
Nu pratar ni om personlig olycksfallsförsäkring och det skall man väl se till så att man har så det är väl ok.
Tråden handlade ju om ansvar och det tycker jag är viktigt.
Vad händer om man kör över nån åskådare, fotograf, funktionär eller någon deltagares barn i depån?
Får de skylla sig själva och kan vi kräva av dem att de har en egen försäkring som ger dem ersättning för nåt som vi ställt till med?
Jag skulle i alla fall må djävligt illa om jag skadade nån annan och det inte ens fanns nån försäkring som täckte det.

...Vad händer om man kör över nån åskådare, fotograf, funktionär eller någon deltagares barn i depån?
Får de skylla sig själva och kan vi kräva av dem att de har en egen försäkring som ger dem ersättning för nåt som vi ställt till med?
Jag skulle i alla fall må djävligt illa om jag skadade nån annan och det inte ens fanns nån försäkring som täckte det.
Då har Du tredje man-delen att sätta Dig in i, det innebär att Du även blandar in banägarens försäkring. Och utifrån banägarens försäkring är det oerhört viktigt att åskådare, fotografer, medföljande etc håller sig på de platser där dessa är tillåtna. Gäller inte trafikförsäkringen saknas naturligtvis dess skydd för tredje man, jag är inte insatt i ansvarsfördelningen mellan licens- och banförsäkring. Möjligen vet Nr:18 mer om den delen?

Din fråga är relevant, och en anledning till att undvika "high chaparal"-körningar, om nu sådana förekommer. Det är i varje fall en påminnelse om att respektera våra tappra arrangörers anvisningar och regler när vi deltar i en bankörning:tummenupp

Nu pratar ni om personlig olycksfallsförsäkring och det skall man väl se till så att man har så det är väl ok.
Tråden handlade ju om ansvar och det tycker jag är viktigt.
Vad händer om man kör över nån åskådare, fotograf, funktionär eller någon deltagares barn i depån?

Roffe svarade rätt bra.

Actionpics har en särskild arrangörsförsäkring för motorsport som täcker tredje person som funktionär, fotograf, barn som kanske skulle kunna springa ut framför en mc i depån eller säg en mc som får gashäng och kanske torpederar en depåmur och flyger över och landar på en parkerad bil. Ja fantasin kan skapa många scenarios, MEN det kan hända.

Saknas arrangörsförsäkring så bör nog motorbanans egna försäkring/banlicens gälla men säkert med en självrisk på ett basbelopp eller nåt, som självklart arrangören får betala.

Nr18 kan nog som sagt säkert ge mer exakt info i egenskap av motorbana.

/Nitrous

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...