Ansvarsfråga

de där med helförsäkrat vid bankörning, tillåter de flesta fb att man "uppgraderar" sin försäkring till hel för en dag, sedan ringer dagen efter och "nedgraderar" till traffik/halv igen?

de där med helförsäkrat vid bankörning, tillåter de flesta fb att man "uppgraderar" sin försäkring till hel för en dag, sedan ringer dagen efter och "nedgraderar" till traffik/halv igen?

Det beror helt på villkoren så det går inte att säga varken eller.
Däremot vet jag de som har avställbar försäkring och som då ställer på den när solen skiner och de vill köra och sen när de kommer hem så ställer de av hojen igen.
Men då är den alltså antingen garageförsäkrad (ej trafikförsäkrad) eller halv/helförsäkrad.

Men som många skriver, försäkringen gäller endast på kurser på bana med SMC. På bandagar så gäller försäkringen normalt inte, men det får du kolla med ditt försäkringsbolag.

Jag kämpade också med TH, och fick tvärnej för att jag har licens. Har svårt att se hur jag är farligare för att jag gått en kurs i säkerhet, men men..
Mmm, de vill nog ha klara skiljelinjer mellan deras försäkring och den obligatoriska licensförsäkringen.

För mig som bandagsåkare funkar TH. Skulle jag hämta ut licens och panga på t ex kvällsträningar eller steg 6 behövs nog annan (och dyrare) försäkring som komplettering till den som ingår i licensen.

Last edited:
Mmm, de vill nog ha klara skiljelinjer mellan deras försäkring och den obligatoriska licensförsäkringen.

För mig som bandagsåkare funkar TH. Skulle jag hämta ut licens och panga på t ex kvällsträningar eller steg 6 behövs nog annan (och dyrare) försäkring som komplettering till den som ingår i licensen.
Körde omkull i juli på en bankörnining . Har trygghansas olycksfallsförsäkring men jag har fått tjafsa med dom hela hösten om ersättning för min utrustning och sjukvård. Frågade dom specifikt om bankörnining när jag tecknade försäkringen och då var det inga problem. men när jag vände mig till dom så var det . först efter två handläggare och att jag fick läsa upp deras egna villkor och trafikförsäkringslagen för dom blev dom tvungna att ge med sig. Bankörning verkar vara en gråzon för dom som dom inte har räknat med och dom gjorde allt för att få över försäkringsansvaret på någon annan.:mad:

...först efter två handläggare och att jag fick läsa upp deras egna villkor och trafikförsäkringslagen för dom blev dom tvungna att ge med sig. Bankörning verkar vara en gråzon för dom som dom inte har räknat med och dom gjorde allt för att få över försäkringsansvaret på någon annan.:mad:
Trist att det ska strula när man behöver hjälpen:näsblod Men jag hoppas de lärt sig tack vare Din insats och att det funkar smidigare framledes:tummenupp Jag hade hjälp att kartera det här riktigt okey, så försäkringen SKA funka, för Dig likväl som för mig och alla andra!

Tråkig situation som uppstått nu då. Trafikförsäkringsföreningen ringde nyss för att informera sig om vilken typ av bana och arrangemang det handlar om. Efter ett kort samtal slog handläggaren där fast att trafikförsäkringen inte gäller. SFS 1975:1410, 1§

1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på
1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,
3. motorredskap med en tjänstevikt av högst 2 000 kg som är inrättat huvud- sakligen som arbetsredskap och som varken är eller bör vara registrerat i vägtrafikregistret.

Har till motordrivet fordon som omfattas av lagen kopplats fordon av annat slag, tillämpas lagens bestämmelser om skada i följd av trafik med motordrivet fordon på fordonskombinationen i dess helhet. Lag (2001:562).

Med andra ord spelar det altså ingen roll om man har hojen påställd med giltig försäkring eller avställd då man kör?!

//Stefan

Inte för att vara sån men det verkar finnas en djup okunskap hos dom flesta kring vad som gäller med försäkringar och bandagar...

Själv skulle jag naturligtvis aldrig deltaga i bankörning utan att på förhand ha örnkoll på vad som gäller både från arrangören och mitt försäkringsbolag för det specifika evenemanget. Sån är jag nämligen.:tuttar

Som arrangör av bandag så kräver vi trafikförsäkring för att täcka skador på 3:e man. Skador på hoj ersätts inte av trafikförsäkring och alla kör på egen risk. Har man försäkring som gäller är det bra, men har man inte det så förutsätts att den som orsakar skadan ersätter den andra. Kan man inte göra göra en säker omkörning så får man avstå och vänta till ett bättre tillfälle. Har man problem med det så är man inte välkommen på banan.
Hur kul är det att bli påkörd av en idiot som inte kan köra. Det förutsätts på en vanlig bandag att alla ska få köra sitt tempo, det är inget race, det har ni licensgrupper till.

Dvs antingen kör ni med minst trafikförsäkrad hoj på en öppen bandag och ersätter det ni orsakar. Eller så kör ni i licensgrupp med licens och är försäkrade genom svemo, då ersätts inga skador och alla är medvetna om riskerna.

Last edited:
Med andra ord spelar det altså ingen roll om man har hojen påställd med giltig försäkring eller avställd då man kör?!

//Stefan

Så enkelt är det ju inte, det beror ju på vad det är för arrangemang och hur försäkringsbolaget tolkar det.
Om man vill kan man ju tolka den där lagtexten så att trafikföräkringen inte gäller för tex körskolor som övar på en bana och det skulle heller inte gälla för SMCs kurser. Så hårt tolkar de inte det normalt.
Våra trafikövningar på LMS har åtminstone ett försäkringbolag gett klartecken för att deras försäkringar gäller utan begränsningar på. SMC har ju fått samtliga bolags godkännande så som sagt det beror på...
/Stefan

Som arrangör av bandag så kräver vi trafikförsäkring för att täcka skador på 3:e man. Skador på hoj ersätts inte av trafikförsäkring och alla kör på egen risk. Har man försäkring som gäller är det bra, men har man inte det så förutsätts att den som orsakar skadan ersätter den andra. Kan man inte göra göra en säker omkörning så får man avstå och vänta till ett bättre tillfälle. Har man problem med det så är man inte välkommen på banan.
Hur kul är det att bli påkörd av en idiot som inte kan köra. Det förutsätts på en vanlig bandag att alla ska få köra sitt tempo, det är inget race, det har ni licensgrupper till.

Dvs antingen kör ni med minst trafikförsäkrad hoj på en öppen bandag och ersätter det ni orsakar. Eller så kör ni i licensgrupp med licens och är försäkrade genom svemo, då ersätts inga skador och alla är medvetna om riskerna.

Trafikförsäkringen är ju just ansvarsförsäkring och personskadeförsäkring. Gäller inte den pga av den lagtexten (trafikskadelagen) ovan så är arrangören skyldig att ha en sk motortävlingsförsäkring (banlicens) det är antingen det ena eller det andra.
Nåt mellanting finns inte i lagen. Däremot finns det utrymme för tolkning av lagen.
DET är problemet.
/Stefan

Kör vi tex på Kinnekulle så finns ingen banlicens. Det är osäkert om banförsäkring täcker något. Därför är trafikförsäkringen ett måste för att täcka personskador.

Tar man någons spår, kör på etc så orsakar man olyckan. Kan man inte köra om säkert så säger jag det igen, vänta eller skaffa licens.

Tar man någons spår, kör på etc så orsakar man olyckan. Kan man inte köra om säkert så säger jag det igen, vänta eller skaffa licens.

Om den påkörde är den som byter spår så den säkra omkörningen inte blir så säker men ändå anser sig felfri?

Är det fortfarande den som kör på som inte gjort en säker omkörning?
Går det att göra en säker omkörning?

Vem avgör skuld då?

OM trafikförsäkringen gäller så lär försäkringsbolagen avgöra vem som vållade.

Japp, men då bör man ha backspeglar på så man vet att någon försöker köra om, byter man spår och blir påkörd anses i de allra flesta fall den som kommer bakifrån som vållande.

Men, Om försäkringen gäller så ersätter den även motparten så man bara behöver ta hand om sin egen, om inte, vem ska avgöra vem som ska betala dubbelt?

Japp, men då bör man ha backspeglar på så man vet att någon försöker köra om, byter man spår och blir påkörd anses i de allra flesta fall den som kommer bakifrån som vållande.

Men, Om försäkringen gäller så ersätter den även motparten så man bara behöver ta hand om sin egen, om inte, vem ska avgöra vem som ska betala dubbelt?

Vem avgör vem som gjorde fel i en olycka på gatan?
Vem vare som kasta, vem vare.....

Vem avgör vem som gjorde fel i en olycka på gatan?
Vem vare som kasta, vem vare.....

Där slipper någon göra det tack vare försäkringen och det spelar ingen roll vem som anser sig ha rätt eller skriker högst eller slår hårdast.

På bana, om inte försäkringen gäller, måste någon om det ska bli tal om ersättning från den ene till den andre.

Jag förutsätter att de arrangörer som säger att den skyldige ersätter den oskydige även har en plan hur och vem och enligt vilka regler den skyldige ska utses, får ju inte bli fel heller då den skyldige förutom sin egen hoj och utrustning även ska ersätta den andre.

Så, vem ska utse "vem vare som kasta".........

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman