Ansvarsfråga

Var och en tar vara på sitt eget skrot, hur skulle det annars fungera?

Nu täcker min försäkring dom bandagar som finns i närheten så jag har inte det problemet.

Det blir väl två singelvurpor och var och en tar vara på sitt problem. Väljer man en dyr hoj så välj en dyr försäkring som fungerar om man tycker det blir för dyrt att vurpa den. Eller bli kvar på gatan med allt det innebär.

Fråga 4:
På bana är det "annat" än på gatan. Där är man alltid själv ansvarig, för man tog med sig sin leksak dit.

Trodde det var lite därför folk kör på bana:confused:, för att testa sina gränser och när man gör det så är väl risken stor att man klotar?. Annars hade man ju kunnat köra lugnt på gata

testa sina gränser kan man göra utan att behöva slicka någon i arslet på rakan för att försöka bromsa om i slutet när man vet att man suger på att köra hoj.

Du kör själv en billig hoj från 92, antag att din bromsslang brister vid en inbromsning vilket resulterar i att du torpederar en Desmosedici som dessvärre dessutom råkar ta eld och sluter som en oformlig klump aluminium.

Är det då rimligt att du ska ersätta hojen för en lyxlirare som råkar köra en hoj som är kostar 30 gånger mer än din hoj?
Vet inte vilka inkomster du har men en normal Svensson behöver nog ett halvt liv för att betala av en sån skuld. Låter det acceptabelt för dig? Bara för att han valt att köra en dyr hoj?
Eller skulle du med sådana regler ens våga ut på banan samtidigt som denna lyxlirare?
Eller antag att lyxliraren kommit över en motogp-hoj? Då räcker nog inte ens hela ditt liv för att amortera av skulden.

Eller antag att någon ägnat hela sitt liv åt att bygga en egen hoj, är du berädd att skänka honom ditt liv då? Stå i hans verkstad resten av ditt liv och jobba av skulden?

Det kanske finns en anledning till traditionen att var och en själv står för skadorna på sitt fordon vid banåkning? Var och en väljer själv vilket fordon han tar ut på banan och riskerar förvandla till skrot.

Det är dessutom alltid frågan om misstag och olyckshändelser när någon kraschar.

brister slangen siktar jag för i helvete inte på framförvarande hoj utan sandfållan.

testa sina gränser kan man göra utan att behöva slicka någon i arslet på rakan för att försöka bromsa om i slutet när man vet att man suger på att köra hoj.

brister slangen siktar jag för i helvete inte på framförvarande hoj utan sandfållan.

Och det hinner man ju alltid i sisådär 250 knyck med hela framdäcket fullt med bromsvätska:7peta
Ger man sig in i leken får man leken tåla på bana skiter d sig ibland och d ska man nog ha klart för sig innan man åker ut. Sen kan det vara schysst att tex hjälpas till att fixa fram nån del eller dyl om d skulle behövas om man vart vållande. Men inget nån ska förvänta sig att man gör

Lustigt att ni ojar er över vem som ska betala lite plastbitar på en hoj, när det knappt är växelpengar om man råkar skada en 20-åring som blir rullstolsbunden sjukpensionär resten av livet. Ska den som körde på honom/henne betala det också resten av livet?

Jag håller med Pitbull, det känns som att en hel del folk här aldrig har kört bana, det händer saker väldigt fort, i synnerhet när det går åt helvete. Då är det inte bara att köra förbi, bromsa och sikta på något billigt. I många fall sker ju olyckor för att den framförvarande plötsligt bromsar på fel ställe, byter spår mitt i en kurva osv, i synnerhet i gatgrupper. Racefolk brukar vara betydligt mycket mer konsekventa med spår, gas och bromspunkter.

Har man torpedrat någon så ska man tamefan hjälpa till att fixxa dennes hoj, på ett eller annat sätt, oavsett vad reglerna säger, annars tycker jag att en öm käke inte är nått att vara förvånad över - min personliga åsikt.

I princip är jag emot våld, det löser sällan problem. Men rent känslomässigt förstår jag ditt sätt att tänka och håller med. För det finns olyckor och sedan finns det onödiga olyckor (eller vad f...n man nu skall kalla dem). Gör man en riktigt svinaktigt dålig omkörningsförsök och, som du beskriver, topederar föraren framför så han/hon gå omkull och detINTE är under tävling skall man fan ta mig (ursäkta språket) återställa den andres hoj.

Har en god vän som blev ruskigt dåligt omkörd i sista kurvan ut på start/mål på Falken och där den omkörande föraren körde om så nära, på innern) i direkt anslutning till apex att han klippte framhjulet på hojen han körde om (och där går ju hyfsat fort).

Resultataet allvarlig krasch som lika gärna hade kunnat sluta med ambulanstransport och trasig motorcykel för den som blev omkörd. Föraren som körde om höll sig på hjulen. Men icke då att han ansåg det vara hans fel. Fattar inte hur han tänkte där!? Måste haft otur när gud delade ut hjärncellerna!

I princip är jag emot våld, det löser sällan problem. Men rent känslomässigt förstår jag ditt sätt att tänka och håller med. För det finns olyckor och sedan finns det onödiga olyckor (eller vad f...n man nu skall kalla dem). Gör man en riktigt svinaktigt dålig omkörningsförsök och, som du beskriver, topederar föraren framför så han/hon gå omkull och detINTE är under tävling skall man fan ta mig (ursäkta språket) återställa den andres hoj.

Har en god vän som blev ruskigt dåligt omkörd i sista kurvan ut på start/mål på Falken och där den omkörande föraren körde om så nära, på innern) i direkt anslutning till apex att han klippte framhjulet på hojen han körde om (och där går ju hyfsat fort).

Resultataet allvarlig krasch som lika gärna hade kunnat sluta med ambulanstransport och trasig motorcykel för den som blev omkörd. Föraren som körde om höll sig på hjulen. Men icke då att han ansåg det vara hans fel. Fattar inte hur han tänkte där!? Måste haft otur när gud delade ut hjärncellerna!

Låter som en felblandad grupp, för stora temposkillnader, arrangör och självkännedomsproblem. Omkörande "såg" vilket spår killen framför skulle hålla och tog sitt beslut. Man kan oxå se det som att den omkörde körde på men fick bita i gräset. Jag vet ju inte hur det såg ut men detta är ju ett sätt att se det ur den i detta fallet anklagades ögon. . . . . . .

Du har helt rätt! När jag tecknade min personliga olycksfallsförsäkring nagelfor jag och försäkringskillen särskilt skrivningen kring extremsport. Min försäkring, som var betydligt billigare än de övriga, hade villkoret utformat så att den gäller så länge det INTE är fråga om tävlingsverksamhet! Ergo - vanliga bandagar funkar, inte träning inför tävling eller tävling som professionell utövare. Bifogar det aktuella villkoret.

De som får ersättning får det nog som goodwill, ingen har drivit kravet ändå till prejudicerande dom än så länge. Jag har en känsla av att ett ogynnsamt utslag kunde bli rätt besvärande för någondera part...

Jag kämpade också med TH, och fick tvärnej för att jag har licens. Har svårt att se hur jag är farligare för att jag gått en kurs i säkerhet, men men..

Länsförsäkringar har försäkringar som med tillägg gäller oavsett så länge man inte är betald förare på elitnivå. Åtminstone vissa, LF har ju egna villkor för varje lokalt kontor så man måste reka det där man bor.

Låter som en felblandad grupp, för stora temposkillnader, arrangör och självkännedomsproblem. Omkörande "såg" vilket spår killen framför skulle hålla och tog sitt beslut. Man kan oxå se det som att den omkörde körde på men fick bita i gräset. Jag vet ju inte hur det såg ut men detta är ju ett sätt att se det ur den i detta fallet anklagades ögon. . . . . . .

Läste det nog också som att den omkörde borde ha slagit av och öppnat spåret lite. Blev framhjulet klippt bör det ha varit av den andres bakhjul, och då var han ju i princip redan om.

Men det är ett sånt gränsfall som gör att det är bättre att alltid köra på egen risk, skriva av hojen mentalt varje gång man lämnar depån och räkna med att ta smällen om den kommer.

Jag fick hjärnsläpp på Mantorp i somras och helt glömde att bromsa. Nu fanns det ingen nära framför, och hade det gjort det hade jag ju sannolikt inte glömt att bromsa. Men OM så hade jag inte kunnat göra mkt för att rädda det då det gick åt helvete för fort.

Vi leker med stora krafter, och vi är alla människor. Den mänskliga faktorn spelar spratt ibland, så är det bara. Tror trots allt det är ytterst ovanligt att nåt händer för att nån tvunget "chansar" på träning/bandag. Det handlar om missbedömningar, misstag eller otur. Inget av de fallen ger i mina ögon nån direkt skuld. Även om det såklart vore jävligt surt att få hojen skrotad och benen klippta av nån annan när man själv är hur stabil som helst.

The name of the game

På Falkens licenskörningar blandas tempo hej villt. Min vän guidade en förare för att visa spår, en förare som körde relativt långsamt. Den omkörande körde då om den ena föraren på vä sida när han var på väg mot sin utgång och därefter den 1:a föraren på hö. sida i anslutning till apex. Dvs. han som orsakde allt sick-sackade.

Förstår vad du menar och det låter som en riktigt dålig omkörning/stort risktagande. Men "ansvarsbiten"/den skyldige är ju faktiskt svår att fastställa om det var licens. Han som kör om hinner så långt fram i omkörningen så den killen som blir omkörd touchar bakhjulet på han som kör om? Då är det kanske en dum omkörning men han är ju faktiskt om.
Eller missuppfattar jag dig?

Jag tycker det låter som att ni blandar bantänk med gattänk kör man med GAThojjar på en kvällskörning får man ju tänka till lite och inte ligga på gränsen bland andra gathojjar. Vill jag testa mina yttersta gränser köper jag nog en banhoj skaffar licens.

Jag tycker det låter som att ni blandar bantänk med gattänk kör man med GAThojjar på en kvällskörning får man ju tänka till lite och inte ligga på gränsen bland andra gathojjar. Vill jag testa mina yttersta gränser köper jag nog en banhoj skaffar licens.

Håller helt med, faktiskt.

Avarages exempel däremot var ju en licensträning.

Jag såg (coh ser) bandagar som nån form av "gentlemanna-racing". Snabbast vinner, men kom nån ifatt så slog jag gärna av en sekund så de kom om snyggt, så kunde jag kämpa för att hänga på istället (vilket sällan gick).

Min erfarenhet är dock att de som tycker att de blir osjysst omkörda och biaaatchar om det efteråt, är de som inte släpper förbi folk och försöker "försvara" sin plats. Då blir det till slut elaka omkörningar där folk riskerar tryckas av banan osv..

Men som sagt, 90% är förmodligen den mänskliga faktorn som slår snett.

Vet ingen annan sport där man kräver av sin motståndare eller med spelare att den ska stå för kostnaderna ifall man råkar slå sönder någons hockey klubba eller squasch racket eller något annat som råkar hända i stridens hetta det är sånt man får räkna med .

Skulle där i mot den som orsakade skadan känna att han vill hjälpa till fixa skadorna så tummen upp .

Roligt det här med att många skriver att "man kör väl inom ramarna för vad man klarar" så att säga... varför är det då så många som går omkull på bankörningar/kurser?

Nej, på bandagar så finns det inga försäkringar som gäller för hojen och personförsäkring bör tecknas separat.

Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis”