Ansvarsfråga

tycker att det är kukigt att köra in i någon och inte betala för skadorna man gör på någon annans fordon. även om reglerna säger si och så. man ska inte köra bättre än vad man klarar av, och ska man kvadda något så ska man se till att inte dra någon annan med sig. hade blivit skit förbannad om ja blivit påkörd och sen blivit nekad ersättning. behöver inte vara pengar, kan vara hjälp med att fixa hojen eller liknande.
 
Det ska väl avhandlas innan man rullar ut på banan av den som ordnat bankörningen vad som gäller?
Man betalar sina egna skador, eller tar du med dej halva startfältet i första kurvan måste du laga allas hojar och köpa förbandsmatrial!

Vad var sagt när det hände?
 
tycker att det är kukigt att köra in i någon och inte betala för skadorna man gör på någon annans fordon. även om reglerna säger si och så. man ska inte köra bättre än vad man klarar av, och ska man kvadda något så ska man se till att inte dra någon annan med sig. hade blivit skit förbannad om ja blivit påkörd och sen blivit nekad ersättning. behöver inte vara pengar, kan vara hjälp med att fixa hojen eller liknande.

Du kör själv en billig hoj från 92, antag att din bromsslang brister vid en inbromsning vilket resulterar i att du torpederar en Desmosedici som dessvärre dessutom råkar ta eld och sluter som en oformlig klump aluminium.

Är det då rimligt att du ska ersätta hojen för en lyxlirare som råkar köra en hoj som är kostar 30 gånger mer än din hoj?
Vet inte vilka inkomster du har men en normal Svensson behöver nog ett halvt liv för att betala av en sån skuld. Låter det acceptabelt för dig? Bara för att han valt att köra en dyr hoj?
Eller skulle du med sådana regler ens våga ut på banan samtidigt som denna lyxlirare?
Eller antag att lyxliraren kommit över en motogp-hoj? Då räcker nog inte ens hela ditt liv för att amortera av skulden.

Eller antag att någon ägnat hela sitt liv åt att bygga en egen hoj, är du berädd att skänka honom ditt liv då? Stå i hans verkstad resten av ditt liv och jobba av skulden?

Det kanske finns en anledning till traditionen att var och en själv står för skadorna på sitt fordon vid banåkning? Var och en väljer själv vilket fordon han tar ut på banan och riskerar förvandla till skrot.

Det är dessutom alltid frågan om misstag och olyckshändelser när någon kraschar.
 
Var och en står för sina egna skador. Personskador löser man med en extra personförsäkring.
Trafikförsäkringen gäller inte på inhägnat tävlingsområde.
 
-mer text-
Det kanske finns en anledning till traditionen att var och en själv står för skadorna på sitt fordon vid banåkning? Var och en väljer själv vilket fordon han tar ut på banan och riskerar förvandla till skrot.

Det är dessutom alltid frågan om misstag och olyckshändelser när någon kraschar.
Bra inlägg, tack. Visste inte om det är tradition, regel, alltid är så?
Samma här, det var såklart ett misstag/olyckshändelse. Tycker absolut det är bättre att folk kör på bana och att ev olyckor händer där. Hoppas och tror folk kör efter ens förmåga, extra tråkigt när man blir inblandad på detta vis.

Nr:18 skrev:
Var och en står för sina egna skador. Personskador löser man med en extra personförsäkring.
Trafikförsäkringen gäller inte på inhägnat tävlingsområde.
Ok, tack för info.
 
Jag kollade på några bandagarrangörers hemsidor. Där framgår ganska tydligt vad som gäller. Kolla vad som gällde på din bandag. Sen behöver man ju inte följa de reglerna utan kan ge ett bidrag till den man kört på om det känns bra.
 
Mao är hela gatgruppen knullad för ingen försäkring gäller och ingen personförsäkring är tecknad likt den som ingår i licensen?
 
Jag kollade på några bandagarrangörers hemsidor. Där framgår ganska tydligt vad som gäller. Kolla vad som gällde på din bandag. Sen behöver man ju inte följa de reglerna utan kan ge ett bidrag till den man kört på om det känns bra.
Hittar inget på deras hemsida, och helt ärligt så är det inget jag har letat efter innan. (därav tråden?) Har iaf fått lite svar.
 
Rätt Goffen. Att inte blanda gat- och rejshojar har med licensförsäkringen att göra. Hojen kan Du nog glömma hos de flesta bolagen, frågan är väl hur personskador hanteras? Har Du kört i en ren gatgrupp och skadat Dig är det möjligt att bolaget skulle visa god vilja...

Jag rekommenderar alltid en personlig olycksfallsförsäkring, min har jag genom Trygg och den gäller så länge det inte är tävling!
 
Så länge man gör en solo krasch så kan man få ers av försäkringsbolaget, kör man på någon annan/blir påkörd så får man hoppas att man har en helförsäkrad hoj om man vill få den lagad/ersättning?

Frågor ang gatgrupp.
 
Vem ska få "öm käke" om omkullbromsningen som bovlar ut dig beror på en bensin/olje/glykolfläck?
Är det den omkullkörde om det är hans fläck?
Vem bevisar vart spillet kommer ifrån och på så sätt bestämmer mottagaren av "öm käke"?

Om det beror på en misslyckad omkörning pga. att du bytte spår?
Är det din bedömning av rätt sätt att köra genom denna böj eller den påkörandes?

Förmodar det beror på vem av de ovan nämda man är hur man bedömer.........

Finns bara ett rimligt sätt att hantera olycka på bana och det är

"Var och en står för Sina egna skador"

Passar inte det så åk med arrangör där försäkringen gäller, då bedömer FB skuld och reglerar!

Öm käke........det är ingen fullkontaktsport detta..........olyckor händer.
 
Tråkigt det som har hänt och hoppas att ett riktigt svar kommer fram.
Kommer lite från racingsidan och på inhängnat område gäller inte trafikförsäkring enligt lag, men försäkringsbolagen gör undantag för SMC trafikövningar.
Vore bra om det blev helt uträtt nån gång vad som gäller.Har försökt få svar men dom säger att någon måste driva det i en domstol så det blir en dom åt något håll.
Jag anser alltid att man kör på egen risk och får laga sin hoj själv vad som än händer.
Blev själv lite sur när jag var tvunget att styra av banan när en kille vurpa framför mig.Snuddade hans huvud när jag svängde undan.. men men det var bara att laga hojen.
Risken för dom som ordnar bankörningar att om det kommer ut att inga försäkringar gäller på bankörningar är väl att det inte blir lika populärt.
Jag skulle bara vilja få det på svart och vitt så alla vet vad som gäller!!
 
Så länge man gör en solo krasch så kan man få ers av försäkringsbolaget, kör man på någon annan/blir påkörd så får man hoppas att man har en helförsäkrad hoj om man vill få den lagad/ersättning?

Frågor ang gatgrupp.

Nej, de flesta (alla?) bolag jag känner till har undantag och kan neka ersättning oavsett om Du har trafik eller hel! Goodwill kan möjligen förekomma men så ser villkoren ut.

Så på bana måste Du räkna med att försäkringen inte gäller. Undantaget är SMC:s kurser, men där är ju tyglarna lite stramare än vid en vanlig bandag.
 
Jag rekommenderar alltid en personlig olycksfallsförsäkring, min har jag genom Trygg och den gäller så länge det inte är tävling!
Tyvärr har de flesta försäkringsbolag undantag för motorsport, fallskärmshoppning osv osv. Denna text hämtad från IF's villkor
-Försäkringen gäller inte vid tävling eller organiserad träning med motorfordon eller motorfarkost.

Så man ska eg vara glad om man får ersättning (många får ju det) om man inte har en dyr specialförsäkring.

Personligen har jag två vanliga billiga Olycksfallsförs i LF och TH plus livförsäkring. Hoppas att det räcker och aldrig behöver utnyttjas
 
Last edited:
Tyvärr har de flesta försäkringsbolag undantag för motorsport, fallskärmshoppning osv osv. Denna text hämtad från IF's villkor
-Försäkringen gäller inte vid tävling eller organiserad träning med motorfordon eller motorfarkost.

Så man ska eg vara glad om man får ersättning (många får ju det) om man inte har en dyr specialförsäkring

Du har helt rätt! När jag tecknade min personliga olycksfallsförsäkring nagelfor jag och försäkringskillen särskilt skrivningen kring extremsport. Min försäkring, som var betydligt billigare än de övriga, hade villkoret utformat så att den gäller så länge det INTE är fråga om tävlingsverksamhet! Ergo - vanliga bandagar funkar, inte träning inför tävling eller tävling som professionell utövare. Bifogar det aktuella villkoret.

De som får ersättning får det nog som goodwill, ingen har drivit kravet ändå till prejudicerande dom än så länge. Jag har en känsla av att ett ogynnsamt utslag kunde bli rätt besvärande för någondera part...
 

Bifogat

  • TryggHansa villkor.JPG
    TryggHansa villkor.JPG
    25 KB · Visningar: 86
Som folk redan skrivit så står man för sina egna skador. Har inte helförsäkring så för mig gäller det även på eventuella SMC-körningar.

Däremot så skulle jag om jag p ga eget idiotiskt beteende t ex torpederar någon försöka göra upp och lösa det på ett bra sätt för båda. Kanske inte en ny hoj, men iaf att försöka hjälpa till att få den andres hoj körbar igen om jag har några bra kontakter eller liknande som kan hjälpa till med detta.

Så länge det inte är race/tävling så tycker jag att det är lämpligt att kanske ha lite extra marginal för att undvika att riskera andras säkerhet genom sin egna körning.

Vad gäller olycksfallsförsäkringar så kan jag rekommendera er som är med i något fackförbund att kolla om de har gruppförsäkringar, dessa har ibland andra villkor än vanliga privatförsäkringar och ibland finns inga undantag vid t ex "extremsport".
 
Last edited:
Ja, skinnställ och patientavgift för akutsjukvård samt lite alvedon kostar småpotatis. Där ersätter de säkert.

Frågan är hur det blir vid invaliditet och stora kostnader.... ? Kommer FB då hårddra sina villkor för att spara pengar?

Så återigen, tips till alla, kolla ert försäkringsskydd och läs villkoren
 
Last edited:
Vem ska få "öm käke" om omkullbromsningen som bovlar ut dig beror på en bensin/olje/glykolfläck?
Är det den omkullkörde om det är hans fläck?
Vem bevisar vart spillet kommer ifrån och på så sätt bestämmer mottagaren av "öm käke"?

Om det beror på en misslyckad omkörning pga. att du bytte spår?
Är det din bedömning av rätt sätt att köra genom denna böj eller den påkörandes?

Förmodar det beror på vem av de ovan nämda man är hur man bedömer.........

Finns bara ett rimligt sätt att hantera olycka på bana och det är

"Var och en står för Sina egna skador"

Passar inte det så åk med arrangör där försäkringen gäller, då bedömer FB skuld och reglerar!

Öm käke........det är ingen fullkontaktsport detta..........olyckor händer.

Du har vettiga åsikter och bra synpunkter, olyckor händer, utan tvekan, vad jag pratar om är rena förarfel, missbedömningar av sin egen och hojens förmågor.
Jag är ingen stjärna och vet mkt väl vart min gräns ligger, och jag vet precis när jag överskrider den, skulle jag i det tillståndet orsaka en olycka och ramma en annan pilot skulle jag utan tvekan ersätta och hjälpa denna att få ordning på grejerna igen. Varför skall någon annan måsta lida ekonomiskt för att jag är en idiot :arsele

Rena olyckor pga olja/glycol osv tycker även jag man får skriva av på race-kontot, shit happens :näsblod
 
Mina tankar är och har alltid varit att man betalar egen hoj oavsett vad som händer på banan.
Olyckor händer och speciellt på bana då man är där för att testa lite och köra av sig lite adrenalin.

Jag har i min budget pengar till en krasch och har valt att ha en äldre billigare hoj som är lätt att hitta delar till och som inte kostar flis.

Har jag råd att köra omkull?
Det tycker jag är den absolut viktigaste frågan att ställa sig innan man ger sig ut på banan.

I somras så var det två killar som gick omkull på uppvärmningsvarvet på en körning.
Lite sand hade blåst ut på banan efter pausen mellan körningarna och de båda halkade i första böjen.
De behöver inte alltid gå fort.
 
Om folk börjar att polisanmäla en för att man råka köra på dom på en bandag vettefan om man hade velat fortsätta köra... :död

Allting är väl på egen risk, teckna egen olycksfallsförsäkring som gäller för banåka. På dom bandagar jag brukar köra så är det blandat hej vilt mellan oförsäkrat och försäkrat.

Läs mitt inlägg igen så är det nog inte så otydligt.

Jag är blind... men nu såg jag rallyfiskens inlägg. Hoppas att han inte polisanmäler mig för det bara... :död

Se ovan.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top