Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det är korrekt, förar-Licensen innehåller en olycksfallförsäkring för utövaren personligen (en dålig sådan). Den gäller endast under träning eller tävling som anordnas av Svemo ansluten klubb och där banlicens kravet för rr-träning är uppfyllt.bara för att man har licens o i den finns 1 förs betyder inte det att den gäller på bandagar. mej veterligen måste det vara ett svemo sanktionerad arangemang (heter det så) för att den så ska funka. så en licens förare är lika mycket utan ansvars förs som alla andra va jag har förståt..
Det var nyheter för mig, jag trodde det var anledningen till att licensförare och gatmoppar inte passade i samma grupp. Tack för det,
Ni som tävlar eller kör bandagar i licensgrupp, var har Ni tecknat Er olycksfallförsäkring?
vilken är det du har ? dom jag tittade på hos euroaccident gäller inte för motorsport enligt paragraf 1.7
Har min genom SMA licens, dom har en särskild gruppförsäkring som ingår i deras Licens och gäller motorsport. Kostar 600:- helåret.
Har även en via Förenade Liv också (via facket) och den har gällt, har fått ersättning både vid tävling och bandagar när det behövts.
Hej, det där sista kravet (markerat med fet stil) har jag letat mig fördärvad efter, var finns den riktiga texten?Det är korrekt, förar-Licensen innehåller en olycksfallförsäkring för utövaren personligen (en dålig sådan). Den gäller endast under träning eller tävling som anordnas av Svemo ansluten klubb och där banlicens kravet för rr-träning är uppfyllt.
//Nitrous
Hej, det där sista kravet (markerat med fet stil) har jag letat mig fördärvad efter, var finns den riktiga texten?
Vet du eller det finns kanske någon annan som har koll?
Då är vi i samma situation, jag vet att det var uppe att en träning skulle bara får kallas träning om det dessutom fanns en utbildad TL eller träningsledare på plats och att minimikraven gällande bemanning på posteringar m.m. skulle vara uppfyllda. Endast då gällde försäkringen som var länkad till licensen. Jag har dragit samma slutsats som du, att det enligt Folksams villkor räcker att man är på en bana som är godkänd av SVEMO för MC-tävling för att försäkringen skall gälla. Men att tro är att inte veta...Letade runt lite och det kan vara så att jag har fel men alla gånger jag själv använt Svemo försäkringen så har jag uppfattat att det är så att arrangemang tävling/träning måste ske under Svemo ansluten klubb. Skadeblanketten som ska användas och laddas ner från Svemos webb ska fyllas i och sen skickas till förening/klubb som ska styrka att skada skett osv.
Det här dokumentet http://www.svemo.se/ImageVaultFiles/id_6129/cf_44/S_9349_2012-01-01.PDF nämner bara att banan ska vara godkänd av svemo. Men jag undrar om det är hela sanningen för varför skulle annars Folksam vara så noga med att förening/klubb ska stämpla och intyga skadeanmälan.
Och Folksams villkor hänvisar till Svemo.se för fullständiga villkor och där hittar jag bara ungefär detsamma men i en lite omvänd ordning. Rörigt
Kanske någon tävlingsledare eller föreningsmänniska kan upplysa bättre?
//Nitrous
Jo, det där har jag en hum om men var hittar jag den formella, skrivna, informationen? Jag har sökt som en tok på SVEMO's hemsida vid mer än ett tillfälle.För att det skall vara en svemo-godkänd träning och alla licenser skall gälla så skall det vara en svemo-ansluten klubb som arrangerar och kraven i banlicensen skall vara uppfyllda map bemanning osv däribland att träningsledaren skall vara godkänd för det dvs inneha tävlingsledarlicens eller funktionärslicens och genomgått träningsledarutbildning.
/Stefan
Men på Kinnekulle förra sommaren är den en galning som bromsar om mig på yttern och sedan viker han in framför mig och jag kan säga att det var inte många cm från att jag hade hamnat i hans bakhjul ( jag blev galen förstårs och det fick han vet) och då är ju jag bakom honom men jag anser honom vållande.
Jag bara undrar vem är dömer ut vem som är vållande, jag tror inte nån arrangör vill ha det ansvaret. Det är bara att inse att vi har olika stora horn när vi är på bana.
Tack för hänvisningen!i SR står det på sid 35 hur man skall genomföra tävlingar och träningar. Där står också kravet om träningsledare.
Funderingar om Svemos försäkringar gäller om man tränar eller tävlar hos nån annan arrangör tycker jag är lite konstig. Man skulle lika gärna fundera på om inte ridklubbens försäkring gäller när man hoppar fallskärm.
Försäkringarna är ju teckande genom avtal som slutis med svemo och förutsätter förstås att man följer svemos regler och är medlem.
Tackar! Det är redan gjort. Får se vad vi kan komma fram till.Svemo anordar träningsledarutbildningen, det är en påbyggnad för de som redan har gått funktionärsutbilning och har funktionärslicens. Om ni tar kontakt med svemo kan de nog skicka nån utbildare till er om ni är flera som vill gå kurs.
Tackar! Det är redan gjort. Får se vad vi kan komma fram till.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |