Anodisering/Eloxerings tråden!

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Kommer ju upp lite frågor ibland om detta ämne, varför inte ta allt i en tråd.

Jag undrar lite också om nån provat sig på att klarlacka över eloxerade delar? Och hur blev resultatet?

Edit: Stavfel.
 
Last edited:
Om man lackar eloxerade/kromade delar så är det lätt att ytan blir full av nåt som ser ut som spindelnät. Har jag fått lära mig när jag ville lacka lite kromade och eloxerade delar till bilen.
 
Aha ok! Men ytskicktet som anodiseringen/eloxeringen ger måste väl ändå vara bättre att skydda med något? Verkar rätt lätt att få repor i det.
 
Aha ok! Men ytskicktet som anodiseringen/eloxeringen ger måste väl ändå vara bättre att skydda med något? Verkar rätt lätt att få repor i det.

Många saker, som rutlister, skjutgrindar, balkongräcken, nycklar osv osv eloxeras ju av just den anledningen att man vill få en hållbar yta:va
 
skulle precis säga det. Det är som att ta på sej stövlar utanpå skorna. Eloxering är ju ett korrosionsskydd, som man dessutom kan få i olika färger, därför är det ju så snyggt. Spindelnät-klarlacken hade jag ingen aning om, men jag har låtit eloxera en hel del saker. Bland annat fotpinnar, som naturligtvis blit hårtbelastade av hårda stövelsulor, men eloxeringen har inte blivit bortnött för det. Man kan ju få eloxeringsytor i olika tjocklekar med.
 
Ja jag vet att det ska vara en hårt skyddande yta, men läste på ett engelskt forum så stod det typ-

Vill du ha färg på dina alu saker - eloxera
Vill du ha färg och hållbarhet på dina saker - eloxera och klarlacka

så blev lite misstänksam, för det ni berättar är faktiskt precis den uppfattnigen jag haft om eloxering tidigare också. :)

Men det var ju bra, slipper man det! :)
 
Undrar faktiskt en sak till, mkt nu när grejorna ska lämnas iväg. :)

Går det bra att blästra tex ett alu styre utan risk för att aluminiumet blir för svagt? Menar delar som styre osv bör ju testade för vissa kg, blästrar man det kanske det försvagas kraftigt?

Nån som har mkt aluminium kunskaper som vet kanske, handlar om att dra över ett styre med sandbläster enbart för att få upp en yta.
 
Eloxeringen får samma yta som underlaget hade tidigare, det vill säga, högglanspolerar du styret så får det en blankeloxerad yta, om du glasblästrar det så blir det en matteloxerad yta. Om du bara ska blästra det för blästrandets skull, så glasblästra det då det sliter/tar minst på ytskiktet, det försvagas alltså minimalt. Man vill inte ha ett blankt styredå solen kan bländas i reflektionerna. Det är iaf min syn på det hela.
 
Eloxeringen får samma yta som underlaget hade tidigare, det vill säga, högglanspolerar du styret så får det en blankeloxerad yta, om du glasblästrar det så blir det en matteloxerad yta. Om du bara ska blästra det för blästrandets skull, så glasblästra det då det sliter/tar minst på ytskiktet, det försvagas alltså minimalt. Man vill inte ha ett blankt styredå solen kan bländas i reflektionerna. Det är iaf min syn på det hela.

Nje alså lämnade in 2 saker på eloxering. En sak som var polerad blank nästan som en spegel och en sak som bara var blästrad.

Och jag trudde som dig innan jag fick tillbaka sakerna, men båda fick nästan samma slutresultat, därför överväger jag att blästra sakerna ist för att polera upp dom då det inte tar hälften så lång tid.

Men frågan är hur mkt det kan påverka hållbarheten på sakerna, alu är ju ändå rätt känsligt.

Edit: Kollade en gång till på sakerna jag eloxerade för att se skillnaden på, och ja visst skillnad är där. Men stor är den inte.
 
Last edited:
Ett aluminiumstyre försvagas inte av att blästras. Eller snarare så är försvagningen så marginell är den är nästan noll.

Aluminiumet betas innan eloxering och min erfarenhet är att det inte spelar så stor roll om bitarna är polerade eller exempelvis körda med scotch brite eller fint slippapper. Glasblästrade bitar behåller delvis sin struktur. Och likaså märken efter mekanisk bearbetning syns efter eloxering.

Man kan köra eloxeringen olika tjockt. Jag ser ingen anledning att klarlacka en eloxerade bit. Klarlacken är troligen ömtåligare än eloxeringen.
 
Ett aluminiumstyre försvagas inte av att blästras. Eller snarare så är försvagningen så marginell är den är nästan noll.

Aluminiumet betas innan eloxering och min erfarenhet är att det inte spelar så stor roll om bitarna är polerade eller exempelvis körda med scotch brite eller fint slippapper. Glasblästrade bitar behåller delvis sin struktur. Och likaså märken efter mekanisk bearbetning syns efter eloxering.

Man kan köra eloxeringen olika tjockt. Jag ser ingen anledning att klarlacka en eloxerade bit. Klarlacken är troligen ömtåligare än eloxeringen.

Tack för det svaret.

Blir att blästra dom flesta bitarna då resultatet efter det vart nästan bättre än det som vart polerat före. Problemet med poleringen är att är delarna inte helt nya, syns minsta lilla repa på dom, även om man tex polerar med en vanlig duk kan man få små mini repor som syns efter eloxeringen. Men det jag blästra blev ju som nytt innan eloxeringen så resultatet blev ju inte helt blank eloxering men ist ett resultat som ser ut att komma direkt från fabrik!

Tex fälgbanor som är polerade original skulle jag aldrig lämnat in till eloxering efter 100 körde mil landsväg efter hur resultatet på den polerade delen blev, varje liten tidigare repa syns nästan mer än när delen var helt blank polerad.
 
Last edited:
Tack för det svaret.

Blir att blästra dom flesta bitarna då resultatet efter det vart nästan bättre än det som vart polerat före. Problemet med poleringen är att är delarna inte helt nya, syns minsta lilla repa på dom, även om man tex polerar med en vanlig duk kan man få små mini repor som syns efter eloxeringen.
Be dom beta lite hårdare. Om det nu bara är väldigt ytliga repor. Vattenslip funkar bra innan, fast glasblästring är ju lättjobbat om du är nöjd med den ytan.
 
Tack för det svaret.

Blir att blästra dom flesta bitarna då resultatet efter det vart nästan bättre än det som vart polerat före. Problemet med poleringen är att är delarna inte helt nya, syns minsta lilla repa på dom, även om man tex polerar med en vanlig duk kan man få små mini repor som syns efter eloxeringen.
Be dom beta lite hårdare. Om det nu bara är väldigt ytliga repor. Vattenslip funkar bra innan, fast glasblästring är ju lättjobbat om du är nöjd med den ytan.



Håller inte med alls där

Betning är FÖRBJUDET på polerad yta , då det helt fördärvar glansen

Håller med om att det är riktigt svårt att inte få repor

Vid polering så bakas en massa vaxrester in i porerna , vilket inte är bra

Rengöring med lösningsmedel samt försiktig handpolering med autosol

som slutbehandling , packa sedan detaljerna med trasor eller fint papper

En polerad yta tar längre tid i infärgningsbadet ( vilket inte alla eloxerararbetare vill hålla med om men så är det bara)

Efter eloxering så är det viktigt att olja in detaljerna direkt ( 5-56 eller liknande) Ytan är så knastrande torr att den suger åt sig första bästa kemikalie som kommer den till


Gör man detta rätt så får man en karamell liknande finnish som får även den blankaste julgranskula att bli avis

Att jämföra en sådan yta med ett dito blästrat, njaeee inga komentarer



Har låtit eloxera hojprylar sedan början av 90 talet så jag har provat en hel del
 
Tack för det svaret.

Blir att blästra dom flesta bitarna då resultatet efter det vart nästan bättre än det som vart polerat före. Problemet med poleringen är att är delarna inte helt nya, syns minsta lilla repa på dom, även om man tex polerar med en vanlig duk kan man få små mini repor som syns efter eloxeringen.



Håller inte med alls där

Betning är FÖRBJUDET på polerad yta , då det helt fördärvar glansen

Håller med om att det är riktigt svårt att inte få repor

Vid polering så bakas en massa vaxrester in i porerna , vilket inte är bra

Rengöring med lösningsmedel samt försiktig handpolering med autosol

som slutbehandling , packa sedan detaljerna med trasor eller fint papper

En polerad yta tar längre tid i infärgningsbadet ( vilket inte alla eloxerararbetare vill hålla med om men så är det bara)

Efter eloxering så är det viktigt att olja in detaljerna direkt ( 5-56 eller liknande) Ytan är så knastrande torr att den suger åt sig första bästa kemikalie som kommer den till


Gör man detta rätt så får man en karamell liknande finnish som får även den blankaste julgranskula att bli avis

Att jämföra en sådan yta med ett dito blästrat, njaeee inga komentarer



Har låtit eloxera hojprylar sedan början av 90 talet så jag har provat en hel del


Ja, ingen betning om man vill ha en blank yta. Men däremot om man vill ha en jämn fin yta. Bra tips med 5-56, det ska jag prova!
 
Precis som jag sa. Polera ytan om du vill ha en blank finnsih, blästra om du vill ha en matt finnish. Är du lika mycket glansbög som jag, så glasblästrar du först, sen slipar du med antingen 800, 1200 eller 2000 slippapper, vattenslip alltså (annars fyller du slippapret med aluminium fort) och sedan går du över ytan med Meguiars polermedel som du köper på Micro, en liten lila hårgele'liknande burk med grönt lock, tillsammans med en excenterslip och pole'rboll, en Dremel med pole'rtrissa eller en vanlig slipmaskin med en bit trasa på. Så får du en glans som får Autosol att verka värdelöst.
 
helt rätt med lacken där.

bara färg - elox
hållbart - elox+ lack.

det kristallina skiktet som eloxeringen utgör är Väldigt hård, vilket också gör det skört och känsligt för repor, vill man ha en lite motsåndkraftig yta bör man klarlacka.

Dock så kan en del lacker muppa sig, fultema går fetbort.


edit: men visst, om man inte har några ytkrav kan man ju grovköra eloxen så djupt att det blir tåligare, men då mister man också den finaste ytan.
 
Last edited:
helt rätt med lacken där.

bara färg - elox
hållbart - elox+ lack.

det kristallina skiktet som eloxeringen utgör är Väldigt hård, vilket också gör det skört och känsligt för repor, vill man ha en lite motsåndkraftig yta bör man klarlacka.

Dock så kan en del lacker muppa sig, fultema går fetbort.


edit: men visst, om man inte har några ytkrav kan man ju grovköra eloxen så djupt att det blir tåligare, men då mister man också den finaste ytan.

Risken med att klarlacka över en eloxerad yta bör väl också vara att själva eloxerings effekten försvinner och det bara ser lackat ut. :tungan
 
Tänk också på att klarlacken får ytskiktet att bli tjockare. Man kan få problem med passformen osv. Jag har iallafall aldrig fått några repor på tex fotpinnar som jag låtit eloxera. Det tycker jag säger en hel del.
 
Gjorde ett litet test idag med en eloxerad bit som ändå ska ytbehandlas igen för att se hur pass lätt det var att repa den.

Hade inte mkt till hands så fick bli en nyckel. :D

Kan säga man får ta i rätt bra om man ska klara repa det!

Edit: Vad jag kom fram till var nog klarlack att glömma på dom bitarna jag får tillbaka snart. Satt ju som tusan och lätt att repa vill jag inte påstå, drar man en nyckel så på lack lär man se det mer.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top