Förlänga pluspolen

En fråga, ungefär vilka startströmmar har man i en MC? Givetvis skiljer det ju mellan olika modeller men tänker på om man ska ha säkring vag fen ska tåla. Sen får man väl tänka till om man ska säkra av det hela för klena långa kablar och en stor säkring gör ju ingen nytta alls.

Jag skulle montera nån form av terminal till kabeln och sen ha kabeln i kabelskydd, givetvis ordentligt genomtänkt då det gäller kabeldragningen och risker för kortslutning.
Bilstartmotorer börjar väl på lite under 1kW så säg det samma för en hojmotor.
120-130A kanske just i sekunden den börjar rotera, sedan sjunker det väl en del antar jag.
Men man kan ju istället för att dra all ström genom de extra startkablarna bara koppla ett annat batteri till det i hojen och låta de utjämna sig en stund.
Det var väl principen för de första hjälpstartburkarna, kopplade i cigg-uttaget.
Då funkar det med en adapterkabel till ev befintlig laddkontakt. Eller?
Då åter till frågan vad som händer om det är ett LiFePo4-batteri i hojen med dålig BMS-design?
 
En fråga, ungefär vilka startströmmar har man i en MC? Givetvis skiljer det ju mellan olika modeller men tänker på om man ska ha säkring vag fen ska tåla. Sen får man väl tänka till om man ska säkra av det hela för klena långa kablar och en stor säkring gör ju ingen nytta alls.

Jag skulle montera nån form av terminal till kabeln och sen ha kabeln i kabelskydd, givetvis ordentligt genomtänkt då det gäller kabeldragningen och risker för kortslutning.
Såg en video på ett chopperbygge nyss. Han använde säkringar på 30A. Har ingen aning om varför han använder två, och jag vet inte om de är kopplade seriellt eller parallellt.

 
Jag har startkablar till både bil och mc. Bilens yttermått med hölje är 10mm. Dito mc är 5mm.

Det finns batterikablar både i rött och svart (oftast tänkt för ATV) i längder från 10cm till 48cm. Vet inte tjockleken på kabeln men den är tänkt för atv batteri som ofta är densamma som på mc.

Du har ett batteri som har ca 230CCA med polskruv på sidan av polen. Nämnda kablar har en ring som är 6,3mm. Så, man skruvar på den på batteriskruven.
Den lösa sidan får du väl isolera med nåt.

x.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top