Förlänga pluspolen

En fråga, ungefär vilka startströmmar har man i en MC? Givetvis skiljer det ju mellan olika modeller men tänker på om man ska ha säkring vag fen ska tåla. Sen får man väl tänka till om man ska säkra av det hela för klena långa kablar och en stor säkring gör ju ingen nytta alls.

Jag skulle montera nån form av terminal till kabeln och sen ha kabeln i kabelskydd, givetvis ordentligt genomtänkt då det gäller kabeldragningen och risker för kortslutning.
Bilstartmotorer börjar väl på lite under 1kW så säg det samma för en hojmotor.
120-130A kanske just i sekunden den börjar rotera, sedan sjunker det väl en del antar jag.
Men man kan ju istället för att dra all ström genom de extra startkablarna bara koppla ett annat batteri till det i hojen och låta de utjämna sig en stund.
Det var väl principen för de första hjälpstartburkarna, kopplade i cigg-uttaget.
Då funkar det med en adapterkabel till ev befintlig laddkontakt. Eller?
Då åter till frågan vad som händer om det är ett LiFePo4-batteri i hojen med dålig BMS-design?
 
En fråga, ungefär vilka startströmmar har man i en MC? Givetvis skiljer det ju mellan olika modeller men tänker på om man ska ha säkring vag fen ska tåla. Sen får man väl tänka till om man ska säkra av det hela för klena långa kablar och en stor säkring gör ju ingen nytta alls.

Jag skulle montera nån form av terminal till kabeln och sen ha kabeln i kabelskydd, givetvis ordentligt genomtänkt då det gäller kabeldragningen och risker för kortslutning.
Såg en video på ett chopperbygge nyss. Han använde säkringar på 30A. Har ingen aning om varför han använder två, och jag vet inte om de är kopplade seriellt eller parallellt.

 
Jag har startkablar till både bil och mc. Bilens yttermått med hölje är 10mm. Dito mc är 5mm.

Det finns batterikablar både i rött och svart (oftast tänkt för ATV) i längder från 10cm till 48cm. Vet inte tjockleken på kabeln men den är tänkt för atv batteri som ofta är densamma som på mc.

Du har ett batteri som har ca 230CCA med polskruv på sidan av polen. Nämnda kablar har en ring som är 6,3mm. Så, man skruvar på den på batteriskruven.
Den lösa sidan får du väl isolera med nåt.

x.jpg
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top