Old Badger
SportHojsentusiast
Det är ännu bara ett förslag även om nu några politiker är lite fula och får det till att det redan är beslutat.nope skulle gälla alla, även befintliga anlägninger.
att nya kaminer ska ha nån sort kvallitets märkning har jag oxå hört om.
men det bara vid nya instalationer. det skrämmande är att detta skulle gälla alla typer av kaminer, kakkelugn osv
man skulle kunde montera nån sorts elektrisk efterbrännare på gamla kaminer (skorstenen) så dom klarar det nya regelverket. när det skulle träda i kraft stod det inget om det.
fan jag hittar inte artiklen igen

Jag fick reda på det av en kamrat eftersom jag är en hängiven eldare. Det stora problemet enligt mig är för många modärna människor som inte kan elda. Det är inte bara att tända och så brinner det utan problem, det behövs lite kunskap om det inte ska ryka.
Kontroversiellt EU-förslag försenat
Europeiska kommissionen har skjutit upp planerna på ett förslag om nya krav på braskaminer och uppvärmningssystem efter motstånd från tjeckiska och tyska lagstiftare....
Det är inte första gången som Bryssel gör sena ändringar i regler kring uppvärmning – denna debatt kring vedkaminer påminner om den långdragna politiska striden om obligatoriska värmepumpar i Tyskland 2023, där kommissionen till slut övergav liknande planer på EU-nivå.

Kontroversiellt EU-förslag försenat - Svenska Brasvärmeföreningen
Den 12 februari skulle ett lagförslag, presenteras i Bryssel. Förslaget innehöll strängare gränser för skadliga partikelutsläpp från vedeldade pannor och

Det där med eget ansvar...

Du som eldar med ved eller andra bränslen har själv ansvar för att minska utsläppen av luftföroreningar och andra störningar för omgivningen så långt det inte är orimligt.
Vedeldning
Småskalig vedeldning bidrar till utsläpp av luftföroreningar som är skadliga för både människors hälsa och för miljön. För att minska utsläppen går det antingen att byta uppvärmningsteknik för fastigheten eller att elda på ett sätt som gör att utsläppen blir så små som möjligt.