Alternativ till Z1000sx?

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Som rubriken lyder, finns det nått vettigt alternativ som jag förbisett?

Jag är ute efter nått lite sportigare med rimlig försäkring och där passageraren gärna sitter bra också. Kawan känns rätt men jag hade gärna kommit ner lite till. Ska försöka komma iväg och provköra Ducati Supersport som verkar vara lite vad jag är ute efter men lite klen kanske mot vad jag sökte.

Äldre hojar kan kanske bli aktuellt men inget utan ABS.

Tack på förhand.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
ZZR1400 och Hayabusa.
Inte för att de brukar vara så värst billiga att försäkra däremot.
K1300, VFR1200 borde väl vara billigare att försökra än de två ovan. :hihi
 
Last edited:
Suzuki gsx-s 1000.
Möjligen Yamaha Fz 1000 med halvkåpa.

Fast.
Då tror jag bestämmt att kawan drar längsta strået i det gänget. Suckan är väl schysst men ser fördjävlig ut.

Ducati supersport är ju en betydligt compaktare och simplare hoj än de större sporttourerna, på gott och ont, mer sport än touring, men inte nödvändigtvis i ren prestanda, om det låter rimligt.

Vfr känns som den paserat sitt bäst före i mitt tycke, men både 800 & framförallt 1200 är ju rätt potent om man lyckas tycka om den.

Beroende på budget så något likt bmw XR är ju ett alternativ om man vill ha mycket åka och har pängar.
 
Jag letade nog hoj med liknande krav och fastnade för BMW K1300S, bekväm, har mer eller mindre integrerade väskfästen och kostar relativt lite i försäkring, dessutom flyttar den på sig rätt rejält :hihi Men det går att svänga rätt bra med den också :tummenupp
 
Man får se Yamaha FZ som ett budgetalternativ.
Vetefan dock om man ska se Ducati SS som ett simplare alternativ. Hojen är ju bombad med diverse elektronik, i synnerhet S varianten. Visst effekten är lägre men är väl mest av akademiskt intresse...

Ett annat alt är ju Bmw K1200/K1300 s.
 
BMW har jag kollat på men tycker den är lite dyr jämfört med kawan. Halvkåpor går bort för mig, tycker inte om utseendet.

GSX-S1000F har jag tittat på men stör mig på att de inte kan fixa bättre väskor.

ZZR1400 har ju trevliga prestanda men lite stor, blir ju typ en dragbike.

Tack för alla input. Jag tolkar det som att jag faktiskt spanat igenom det mesta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
BMW har jag kollat på men tycker den är lite dyr jämfört med kawan. Halvkåpor går bort för mig, tycker inte om utseendet.

GSX-S1000F har jag tittat på men stör mig på att de inte kan fixa bättre väskor.

ZZR1400 har ju trevliga prestanda men lite stor, blir ju typ en dragbike.

Tack för alla input. Jag tolkar det som att jag faktiskt spanat igenom det mesta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har du provkört en ZZR? Den är inte fasligt mycket mer otymplig än SXen när den rör på sig. Den är dessutom begåvad med mycket bättre komponenter överallt, och väldigt mycket skönare för passagerare.

Jag älskade iofs min SX, och den stod mig bi mycket trofast under de 5000 mil jag hade den, så det är ju inte en dålig hoj. Men ska du ha någon som regelbundet åker bakpå så kommer du behöva investera i en annan sadel, och passageraren få inte ha något emot snäv benvinkel. :hihi
 
Honda vfr800 är ju snygg men alla som provkört den säger ju att den är tråkig och sävlig. 1200:an ser ju ut som nått hämtat från Judge Dredd...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Honda vfr800 är ju snygg men alla som provkört den säger ju att den är tråkig och sävlig. 1200:an ser ju ut som nått hämtat från Judge Dredd...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Honda VFR 800 verkar ju å andra sidan vara en hoj som vinner i längden eftersom de som köper den verkar vilja ha kvar den i många år. Kanske inte så tråkig trots allt? Vinnare i längden brukar vara kloka val (som med kvinnor). Lågprisnakenhojar med modeutseende är nybörjarval men byts ofta bort efter en kort säsong...


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Jag valde själv utifrån ungefär samma premisser som du och tittade framförallt på BMW s1000xr eller Ducati supersport som alternativ.
Suzukin gick helt bort eftersom de inte har något bra sätt att fästa packväskor på.
Jag vill kunna åka inspirerat när tillfälle ges men också ge mg iväg på lite längre resor om andan faller på och då fanns bara BMW och Kawa kvar ansåg jag. (Lite åldersberoende antagligen, det kändes som att Ducatin har lite tröttsam sittställning)
BMW:n är dock betydligt dyrare och enligt mig, inte särskilt snygg, så jag valde Kawan, och den är riktigt nice!
 
Budget? tycker superduke GT verkar ball :)

Annars som tidigare nämnts, VFR800/1200, K1300S/R, ZZR1400, GSXR1300 osv osv :) de flesta sport-touring svänger förvånadsvärt bra och går rätt bra också, samtidigt som försäkringen är betydligt billigare än på en RR cykel och passagerare sitter oftast betydligt bättre
 
Honda vfr800 är ju snygg men alla som provkört den säger ju att den är tråkig och sävlig. 1200:an ser ju ut som nått hämtat från Judge Dredd...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Provkör. :fakta

En mans "tråkig" kan vara en annans "felfri". Och så är det ju relativt som allting annat, jämför man den med en supersporthoj eller supernaken är den ju garanterat tråkig, men kommer man av en Intruder och en lill-bandit kan det vara en helt annan sak.
 
Sedan är begreppet "tråkig" något som slängs hit och dit även av dem som saknar referenser...


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Sedan är begreppet "tråkig" något som slängs hit och dit även av dem som saknar referenser...


Skickat från min iPad med Tapatalk

Nog för att jag har kört hojar jag känner är just tråkiga. Oftast brukar jag dock ha något mer specifikt som jag inte gillar med en hoj... Tråkigt kanske mer är ett sätt att säga att hojen inte inbjuder till några lustfylda overtyrer.
Inte för att jag kört någon VFR800 i någon stöpning, så de vet jag inget alls om.
 
Jag kan bara tillägga att själv har jag en 2014 Z1000SX som jag köpte ny. Kan inte komma på någon anledning till att byta.
 
Angående tråkigheten så är jag medveten om att alla har olika preferenser men när flera motorjournalister säger samma sak så tänker jag att det ligger något i det. En annan sak just angående Honda är att jag inte vill ha nått med den lokala Honda-handlaren att göra.

Nä det blir nog att provköra Ducati och Kawasaki.

Jag är egentligen väldigt nöjd med min lilla fixxer men milen går och man är ju alltid nyfiken på gräsmattan på andra sidan staketet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Angående tråkigheten så är jag medveten om att alla har olika preferenser men när flera motorjournalister säger samma sak så tänker jag att det ligger något i det. En annan sak just angående Honda är att jag inte vill ha nått med den lokala Honda-handlaren att göra.

Nä det blir nog att provköra Ducati och Kawasaki.

Jag är egentligen väldigt nöjd med min lilla fixxer men milen går och man är ju alltid nyfiken på gräsmattan på andra sidan staketet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Min sambo har en GSX1250FA, och om jag jämför den med min Z1000SX så är SXen mycket snärtigare i gasresponsen, har påtagligt mer effekt, är påtagligt mycket lättare och svänger påtagligt mycket kvickare. Om man gasar ordentligt så lyfter de gärna framhjulet på ettan och tvåan, vilket jag inte riktigt fick att hända på sambons GSX. :hihi Den har också en sportigare sittställning, och en mycket högre sittställning men fortfarande inte speciellt framåtlutad. De har ungefär samma aktionsradie på en full tank med, om man inte eldar på för kung och fosterland för då drar SXen märkbart mer. När vi körde ner till Nürburgring så hade hon 10 mil kvar i tanken när jag var nere på reserven och vi hade fritt och fint på autobahn.
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top