Allt blir SÅ fint om marknadskrafterna får råda? Tvi vale...

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date
honkiie skrev:
Det är ju inte en särskilt seriös fråga, mest bara en tanke men jag undrade som bara hur dom kan bo kvar där? Det kan ju knappast bli sämre vad dom än gör, i sämsta fall så dör dom och det tror jag själv att jag skulle föredra.

Du har aldrig hört yttrycket
"Hoppet är det sista som överger människan!"

....människor kan lära sig leva under de värsta förhållanden... Du kan läsa en hel del böcker i ämnet.. Jag kan rekomendera en lång rad som beskriver vad folk uthärdade under tidigt 40:tal om du vill....

honkiie skrev:
Det är ju inte en särskilt seriös fråga, mest bara en tanke men jag undrade som bara hur dom kan bo kvar där? Det kan ju knappast bli sämre vad dom än gör, i sämsta fall så dör dom och det tror jag själv att jag skulle föredra.
de kanske kan flytta till sverige och leva lyxliv?? Vi hade väl tagit emot dem med öppna armar? :fatta!

Markus skrev:
Vad är din poäng här? :va
Jag trodde det var uppenbart!
Om vi nu tycker att dem borde flytta "norr, söder, öster eller var som helst" sträcker det sig så långt att de t.o.m. kunde flytta till Sverige eller bara till ett annat fattigt land!? :confused:

bonny skrev:
Jag trodde det var uppenbart!
Om vi nu tycker att dem borde flytta "norr, söder, öster eller var som helst" sträcker det sig så långt att de t.o.m. kunde flytta till Sverige eller bara till ett annat fattigt land!? :confused:

Jag hajjar fortfarande inte varför du formulerade sig som du gjorde med "lyxliv" och " :fatta! ".
Menar du att det inte är lyxliv att bo i sverige eller att det är lyxliv? Menar du att han borde fattat att de kan bo här eller fattat att de inte bör bo här?

korvgubbe skrev:
Du har aldrig hört yttrycket
"Hoppet är det sista som överger människan!"

....människor kan lära sig leva under de värsta förhållanden... Du kan läsa en hel del böcker i ämnet.. Jag kan rekomendera en lång rad som beskriver vad folk uthärdade under tidigt 40:tal om du vill....

Skriv ner dina rekomendationer
:7peta

Undrar lite iofs hur affärsmännen där tänker. Bara för att de höjer matpriserna så att folk inte har råd att handla, så kommer ju inte folk ha mer pengar när priserna är ännu högre. När den stora massan inte har råd, riskerar man ju ganska kraftig upplopp/krig. Full marknadsekonomi helt utan regleringar i ett U-land på svältgränsen är nog inte helt genomförbart. Även om målet måste vara det i det långa loppet givetvis måste vara en fungerande marknad.

Skulle det inte bli härligt rabalder i sverige om bensinbolagen körde igång en kartell till och höll inne på bensinen så att priserna trissades till 30kr/litern?

Freddy82 skrev:
Skriv ner dina rekomendationer
:7peta

Nu har jag inte alla i huvudet eftersom det är tio år sedan jag själv läste dem men "Mila 18" är läsvärd och "Skuggorna vid träbron" av Zenia Larsson är två att börja med...

Dålig marknadsekonomi är i och för sig när kunderna hinner dö medans säljaren väntar på att priset ska stiga. Men de är väl inte så bra på ekonomi i något av de där länderna, det har de visat med all önskvärd tydlighet.

ft skrev:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,685049,00.html

Kan de som normalt förespråkar att avreglera allt ta ett steg framåt och förklara?

Usch... :(

Att handlare kan köpa all mat och sedan sälja till överpris är ett tecken på att marknaden INTE är fri. Skulle den vara det skulle mat importeras från närliggande länder när priset börjar stiga. En demokrati med marknadsekonomi har aldrig i världshistorien drabbats av svält.

Läs mer på den utmärkta bloggen www.johannorberg.net .

Om situationen i Niger skriver han:
14:03 - NIGER - A VICTIM OF FREE MARKETS?:

Why is Niger starving? Some blame free markets (see here and here). When price controls were abolished recently, traders bought the food and waited for prices to rise.

But if this recent policy shift is the cause of Nigers starvation, how come 41 percent of the population of Niger were undernourished in 1990 and 42 percent in 1995 (FAO)? The problem is not modern markets, it is unmodern and mostly government-run agriculture which produce too little in a country where only 15 percent of all land is non-desert.

Price controls only make such problems worse, since they stop farmers from making profits on investing and producing efficiently. That creates food shortages and leads to the rise of black markets. Abolishing the controls is a step in the right direction. When governments try to help, they should do so by buying food and distributing it, not by imposing a penalty on producing food.

Read more here.

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!