Alkohol och bankörning...är det OK?

Bollox skrev:
Ska man behöva tjata på vuxna människor? :huvet

Men hittils har det, mig veterligen, inte hänt något allvarligt pga fylla...
Men tänk om...

Jos tätillä olis munat se olis setä...

Rättelse!

Det har förekommit dansktävlingar på anderstorp, men då var det funktionärerna som söp. Hursomhelst var det en avåkning i Atlas-kurvan i ett 125 race. Förare och hoj for över balken. Funtionärerna tittade upp, då dom hörde att det skramlade till. Dom såg förstås inget och supandet fortsatte. Ett pass senare hade föraren lyckats kravla sig fram till bankanten där han med brutet ben vinkade efter hjälp...

Den här historien KAN vara en skröna men tänk OM... :rolleyes:

fezt skrev:
Dåligt räknat.... de tar max 1minut per gubbe, sen é man väl inte så dum att man låter 1 stackare stå ensam å kolla 200 förare !!??
Kan alla 200 göra en besiktning som tar bra längre tid per gubbe så kan nog fan alla alkotesta sig.... ! :kocko
Oavsett verkar detta kosta mer än det smakar, ...åtgärderna bör väl anpassas efter problemets storlek.
Det är tillräckligt dyrt redan att köra RR, ...känns som att man isf får mer säkerhet för pengarna på stickprovsmodellen & resten av resurserna till ex.vis airfence !

Zoidberg skrev:
Oavsett verkar detta kosta mer än det smakar, ...åtgärderna bör väl anpassas efter problemets storlek.
Det är tillräckligt dyrt redan att köra RR, ...känns som att man isf får mer säkerhet för pengarna på stickprovsmodellen & resten av resurserna till ex.vis airfence !

Kostnaden för alkotest är obefintlig. Alla funktionärer arbetar redan gratis. (För att det inte ska kosta er Förare mer äm vad det redan gör) Airfence däremot... Är ni beredda på att betala 3 gånger mer för det? Vam ska annars betala det? :rolleyes:

Att det inte görs KAN bero på att alla borde veta bättre och ingen vill stå där med en jävla pekpinne o leka polis... :fatta!

Nyteknik skrev:
Vilken var frågan hon svarade på?

Om hur reglen om alkohol gällde som finns i FIM:s regler. Om den gällde enbart när man körde eller under hela tävlingshelgen. Tog exemplet om att ta en öl till grillkorven på kvällen mellan kval/race.

Svaret var inte så rakt på svar som jag hoppades på. Men det han säger i svaret är att det går bra att dricka alkohol bara du har 0,00 alkohol till du ska köra dagen efter.

Hej
Eftersom man har en nollgräns gällande alkohol för MC som du själv kontaterat
genom utdraget från WADA:s dopinglista så kan man inte dricka sådan mängd att
det finns kvar promille dagen efter. Om vi pratar starköl kvällen före
tävlingsdag. En öl går bra, kanske två, men flera går inte.

Frågade om hur det gäller övriga teammedlemmar med tanke på att det står "Reglerna omfattar inte bara idrottare och ledare utan alla personer som på något sätt bistår idrottare i deras utövning".

Regeln du tar upp gäller för tränare och ledare om de bidrar till doping eller
förser idrottsutövaren med dopingpreparat. Om de själva skulle ta något
dopingklassat är ointressant eftersom endast idrottsutövare kan dopingtestas.

Så av det svaret så gäller väl att övriga teammedhjälpare får dopa sig/dricka alkohol bara dom inte erbjuder det till föraren.

Tror inte det kanske är nödvändigt att gå så långt som till förbud av alkohol på tävlingsområdet....meeen det är fullt genomförbart att varje morgon göra slumpmässig alko.test. Hur det skall meddelas är ju en fråga som kan diskuteras. Ex.v genom att sätta upp ett meddelande på anslagstavlan kl 7.30
varje morgon.

Detta vore åtminstone en mkt bra början !

Hoppas det går att åstadkomma utan för stora besvär för det känns viktigt !

OBS !!! När det gäller depå personal så är det ju ändå så att föraren bör ha självbevarelsedrift nog att kontrollera allt före tävlings/träningspass detta är ju normalt även inom flyget och borde även vara det i detta sammanhang, eller hur

Om vi håller diskutionen på en rimlig nivå så kanske detkan gå att genomföra till kommande säsong...det vill iaf jag.

Last edited:
fezt skrev:
Dåligt räknat.... de tar max 1minut per gubbe, sen é man väl inte så dum att man låter 1 stackare stå ensam å kolla 200 förare !!??
Kan alla 200 göra en besiktning som tar bra längre tid per gubbe så kan nog fan alla alkotesta sig.... ! :kocko

:kocko på dig själv, förbannade n00b.

Visst, banägarna kan köpa in fler alkomätare. Två, fyra, åtta stycken. Men tror du verkligen att de vill det?

Poängen med mitt räkneexempel var att bevisa orimligheten i att testa alla, inte att utföra någon exakt analys över förädlingstid. Även om det är fler än en som springer omkring och testar så är fortfarande arbetsinsatsen densamma. Det stjäl bara tid från andra saker som då måste skjutas upp eller nedprioriteras.

No1 skrev:
Problemet, eller kanske snarare felet med vissa personers instälning i trådar likt denna är att dom hela tiden gör allt för att försvåra i stället för att förenkla...

Patrik...

Problemet är inte min inställning gentemot alkohol i samband med motorsport. Jag är för en nolltolerans när det gäller förare, och skulle inte ha något emot ett totalförbud i depån. Dock är jag emot det rent principiellt eftersom jag anser det vara frihetskränkande, men kan tänka mig att göra ett undantag om det främjar säkerheten.

Dock står jag fortfarande med båda fötterna på jorden och inser orimligheten i att totalförbjuda alkohol. Det är en omöjlighet! Att somliga inte inser det är rätt oförklarligt.

Visst, man kan kanske få rätt många av de aktiva att skriva under på ett förbud, men då måste initiativet till detta komma från SVEMO, och banägaren måste också vara med på det hela. Men med tanke på att ölstugor och öltält är rätt inkomstbringande behöver banägaren en ekonomisk kompensation. Är du villig att betala det så går det nog smidigare.

Inse fakta nu. Era idéer är som kommunism; en ren och ädel tanke men i grund och botten en utopi. Ej genomförbart.

McB skrev:
:kocko på dig själv, förbannade n00b.

Visst, banägarna kan köpa in fler alkomätare. Två, fyra, åtta stycken. Men tror du verkligen att de vill det?

Poängen med mitt räkneexempel var att bevisa orimligheten i att testa alla, inte att utföra någon exakt analys över förädlingstid. Även om det är fler än en som springer omkring och testar så är fortfarande arbetsinsatsen densamma. Det stjäl bara tid från andra saker som då måste skjutas upp eller nedprioriteras.

:tummenupp Som sagt, man borde veta bättre...

Bollox skrev:
Kostnaden för alkotest är obefintlig. Alla funktionärer arbetar redan gratis. (För att det inte ska kosta er Förare mer äm vad det redan gör) Airfence däremot... Är ni beredda på att betala 3 gånger mer för det? Vam ska annars betala det? :rolleyes:

Att det inte görs KAN bero på att alla borde veta bättre och ingen vill stå där med en jävla pekpinne o leka polis... :fatta!
Obefintlig ??
Tror du inte resurser i form av utrustning, personal & tidsåtgång kostar pengar på ena eller andra viset oavsett ideellt arbete ?
Min poäng var alltså att sätta in ev resurser där dom gör mest nytta, t.ex. lägga överdrivna kontrollkostnader i Airfencekassan istället. Nu kan jag inte förklara det tydligare så var snäll & undvik kreativ tolkning igen !

Hänvisar i övrigt till McB:s inlägg som ringade i saker & ting mkt bra :tummenupp

No1 skrev:
Jag förstår din panik ångest "Macho Woman" över ett eventuellt alkohol förbud då du verkar se varje deltavling inom RR som ett jätte party i stället för att fokusera på vad som borde vara intressant!!!

Ja, det är ett jätteparty om man gillar att se duktiga förare kontrollera motorcyklar i riktigt hög hastighet. Det kanske har gått dig förbi men jag brukar faktiskt kolla in själva racen också, till och med skriva litegrann om dem om jag har tid, för att bidra till intresset för sporten. Mitt intresse för roadracing bygger inte på alkoholens vara eller inte vara. Jag dricker inte bira i soffan när jag kollar MotoGP. :tungan

När det gäller alkoholens vara eller inte vara i depån så har som sagt Marcus förklarat hur det ligger till. :tummenupp

McB skrev:
Problemet är inte min inställning gentemot alkohol i samband med motorsport. Jag är för en nolltolerans när det gäller förare, och skulle inte ha något emot ett totalförbud i depån. Dock är jag emot det rent principiellt eftersom jag anser det vara frihetskränkande, men kan tänka mig att göra ett undantag om det främjar säkerheten.

Dock står jag fortfarande med båda fötterna på jorden och inser orimligheten i att totalförbjuda alkohol. Det är en omöjlighet! Att somliga inte inser det är rätt oförklarligt.

Visst, man kan kanske få rätt många av de aktiva att skriva under på ett förbud, men då måste initiativet till detta komma från SVEMO, och banägaren måste också vara med på det hela. Men med tanke på att ölstugor och öltält är rätt inkomstbringande behöver banägaren en ekonomisk kompensation. Är du villig att betala det så går det nog smidigare.

Inse fakta nu. Era idéer är som kommunism; en ren och ädel tanke men i grund och botten en utopi. Ej genomförbart.
Mycket välformulerat och dessutom väldigt sant, Idrott & alkohol är en dålig kombination för utövaren av sporten, men att totalförbjuda ölstugor och liknande gör inte sporten mer publikvänlig.

McB skrev:
Att du inte klarar av att se att det är genomförbart betyder ju inte att det inte är det.
Om det är någon som ska inse fakta så är det väl du, motorsport och alkohol hör inte ihop :7peta

Sen tror jag att både du 1100R har missat att det är de aktiva vi talar om, inte publiken.
(Aktiva = förare och depåpersonal).

GSXR1100R skrev:
Mycket välformulerat och dessutom väldigt sant, Idrott & alkohol är en dålig kombination för utövaren av sporten, men att totalförbjuda ölstugor och liknande gör inte sporten mer publikvänlig.
Se ovan....

Det står ju efter denna diskussion tämligen klart att det inte är efterfrågat att förbjuda all alkoholkonsumtion under en racehelg av både ekonomiska och frihetsmässiga skäl.. Faktum kvarstår dock att alkohol och motorsport inte hör ihop och att vissa personer inte riktigt tar detta på allvar utan kör icke helt nyktra.....

Lösningen torde vara att införa stickprovskontroller...

På race/träning/kval morgon anslås nr på säg 5 pers från varje klass som max 30 min före dennes start skall infinna sig på anvisad plats för ett utandningsprov. Infinner de sig inte alt de inte klarar detta prov får de ej köra ut.....

Arbetsinsatsen för detta torde vara en piss i nilen jämfört med att besiktiga alla cyklar etc...

Jag tycker det är skrämmande att en del tycker att det är okey att Förare och depåpersonal dricker..även fast det bara är 1 eller 2 öl, det kan försämra omdömet på en som är lätt påverkad iallafall. Sport, vilken sport som helst! har inte med alkohol att göra SPECIELLT! inte Motorsport.

Såg att nån skrev här att dom bara sett en förare full en gång kvällen före tävling..men är inte det en gång alldeles för mycket!?? Att det här ens diskuteras borde vara helt självklart att det inte dricks alkohol när man utövar en sport!

sandstream skrev:
Att du inte klarar av att se att det är genomförbart betyder ju inte att det inte är det.
Om det är någon som ska inse fakta så är det väl du, motorsport och alkohol hör inte ihop :7peta

Sen tror jag att både du 1100R har missat att det är de aktiva vi talar om, inte publiken.
(Aktiva = förare och depåpersonal).

Se ovan....
Motorsport: 08.00 - 18.00
Socialt umgänge mm: 18.00 - 08.00

Detta kombinerat med bondförnuft & att man är nollad & fräsch 08.00 gör ett totalförbud överflödigt & tråkigt enl McB:s argument !

Last edited:
Zoidberg skrev:
Motorsport: 08.00 - 18.00
Socialt umgänge mm: 18.00 - 08.00

Detta kombinerat med bondförnuft & att man är nollad & fräsch 08.00 gör ett totalförbud överflödigt & tråkigt enl McB:s argument !
Om det ändå hade varit så enkelt. :rolleyes:

Skitsamma, jag ska inte tävla och vill de som gör det hinka bärs så fine.
Tycker bara att inställningen från vissa är direkt skrämmande.

sandstream skrev:
Om det ändå hade varit så enkelt. :rolleyes:

Skitsamma, jag ska inte tävla och vill de som gör det hinka bärs så fine.
Tycker bara att inställningen från vissa är direkt skrämmande.
Det är ingen som pratar om att "hinka".... dessutom är det inte bara förarna som diskuteras.
Men med förbudsresonemanget som förs skulle man lika bra kunna förbjuda sportcyklar &så pga att en person får för sig att snitta 270 km/t Stockholm-Uppsala i allmän trafik i så fall !

Zoidberg skrev:
Men med förbudsresonemanget som förs skulle man lika bra kunna förbjuda sportcyklar &så pga att en person får för sig att snitta 270 km/t Stockholm-Uppsala i allmän trafik i så fall !

Exakt. En stor orsak till olyckor är också brist på sömn. SVEMO borde kolla upp att alla deras förare sover ordentligt. Tänk vad mycket olyckor som skulle kunna hända annars! :rolleyes:

Macho Woman skrev:
Exakt. En stor orsak till olyckor är också brist på sömn. SVEMO borde kolla upp att alla deras förare sover ordentligt. Tänk vad mycket olyckor som skulle kunna hända annars! :rolleyes:

Okej, ironi, men ändå....

Alkohol o rejs är inte bra.....
RR är ju förebilden o idealet för all form av sporthojs åkande, således borde depåpersonal, förare o arrangörer stå längs fram i ledet för Dont drink and drive kampanjen om inte annat som rena förebilder....

Dessutom tycker jag det är fruktansvärt oseriöst att inte kunna ge fan i drickat på en rejs helg... Det handlar inte om fest o party innan segraren är korad, då ska det festas, inte före och samtidigt, men publik ska ju få göra som dom vill, personligen dricker jag inte under motorevanemang, tycker verkligen att alkohol o motor inte hör ihop...
Således ger jag även i egenskap som publik fan i drickat...

Människor som tycker att det är ett måste till grillkorven borde nog ta se över sina dryckesvanor, kanske testa Coca Cola, det är rätt gott det oxå!!!
I slutändan handlar det ju om att ha kul o inte skada sig, därför tycker jag att man inte borde skriva det i regel boken utan bara ha det som pricip i sina team att inte plocka fram drickat innan man har tagit emot sina pokaler!!!

Vit Blade skrev:
Okej, ironi, men ändå....
Jag vet inte det, vart ska man dra gränsen?
Ska man få köra med en 40C feber om man känner att man orkar det, eller en lätt förskylning?

Vit Blade skrev:
Alkohol o rejs är inte bra.....
RR är ju förebilden o idealet för all form av sporthojs åkande, således borde depåpersonal, förare o arrangörer stå längs fram i ledet för Dont drink and drive kampanjen om inte annat som rena förebilder....
RR är inte alls någon förebild för den normale gatknutten. Han har aldrig varit på ett SM och kommer förmodligen inte ge sig dit heller.
Möjligtvis har han sett GP på TV och tyckt att de lutar mycket eller nått sånt.

Vit Blade skrev:
Dessutom tycker jag det är fruktansvärt oseriöst att inte kunna ge fan i drickat på en rejs helg... Det handlar inte om fest o party innan segraren är korad, då ska det festas, inte före och samtidigt, men publik ska ju få göra som dom vill, personligen dricker jag inte under motorevanemang, tycker verkligen att alkohol o motor inte hör ihop...
Således ger jag även i egenskap som publik fan i drickat...

Du dricker inte personligen och det är ditt beslut. Det respekterar jag.
Men kom inte och påtvinga andra vad vi får och inte får göra.
Sålänge folk kan blåsa 0.0 innan de kör ut så anser jag att saken är klar.
Men hela tråden känns som att slia mygg och sväjla kameler.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra