Alkohol och bankörning...är det OK?

GSXR1100R skrev:
Varför är det folk som inte ens tävlar i RR som har åsikter om detta :confused:

Jo, för att folk som kör RR ska vara goda förebilder för alla vilsna gatknuttar.
Det är bestämt sen länge.

Edit: Förmynderi är nästan alltid av ondo.
Nyteknik var inne på ett bra spår om bonnförnuft men det ska väl gälla alla?

Last edited:
Det finns viktiga saker att diskutera och så finns det andra saker. Överdrivet intag av alkohol inom tävlingssammanhang i roadracing har så vitt jag vet inte varit ett problem under de senast tre åren då jag besökt samtliga tävlingar. Ingen av förarna eller mekanikerna vill ju göra en dålig insats. RR-förarna är där för att göra bästa möjliga resultat och vill inte göra ett endasta misstag som gör att de skulle förlora en tusendels sekund. Kom till depån Sandstream och ni andra så ska ni se att ni trivs och inte har den minsta moralpanik! :tummenupp

Fredda66 skrev:
Hur som helst så står jag helt på din sida i denna fråga. Men förmynderi brukar ha svårt att bita t.o.m. på de smartaste korkskallarna.
//Fredda
Skönt att höra! :tummenupp

Det verkar som att man inte kan få ha en åsikt om man inte själv är aktiv vilket är synd.

Jag har aldrig för en sekund trott att det pågår några spritorgier under tävlingshelgerna.
Jag tycker bara att det är lite konstigt att vissa inte kan avstå från alkohol under ett par helger per år.

@Victor: Om du, och fler med dig, ogillar att vara förebilder så är det bara att beklaga.
Det behövs bra förebilder för den yngre generationen.

sandstream skrev:

Det verkar som att man inte kan få ha en åsikt om man inte själv är aktiv vilket är synd.

Jag har aldrig för en sekund trott att det pågår några spritorgier under tävlingshelgerna.
Jag tycker bara att det är lite konstigt att vissa inte kan avstå från alkohol under ett par helger per år.

@Victor: Om du, och fler med dig, ogillar att vara förebilder så är det bara att beklaga.
Spritorgier eller ej, kom till en depå i sommar och bilda dej en uppfattning innan du har en åsikt om ett icke-existerande problem....

sandstream skrev:

Visst får du ha åsikter men jag säger som dom andra, kom ut och kolla på tävlingarna i sommar och upplev trivselmys i depån så kan du bilda dig en sann bild av vad som pågår på kvällarna. :pannkyss

Nr:18 skrev:
Spritorgier eller ej, kom till en depå i sommar och bilda dej en uppfattning innan du har en åsikt om ett icke-existerande problem....
Jag behöver inte vara där för att ha uppfattningen att motorsport och alkohol inte hör ihop...

sandstream skrev:
Jag behöver inte vara där för att ha uppfattningen att motorsport och alkohol inte hör ihop...
Du tänker altså inte komma ut och titta på oss i sommar, är det pga alkoholen eller att det är för långt till banorna, du verkar ju gilla RR så varför kommer du då inte och ser RR live?

Jag lovar att du skulle gilla den trevliga stämmningen i depån och dom täta fighterna på banan.

:tummenupp

GSXR1100R skrev:
Du tänker altså inte komma ut och titta på oss i sommar, är det pga alkoholen eller att det är för långt till banorna, du verkar ju gilla RR så varför kommer du då inte och ser RR live?

Jag lovar att du skulle gilla den trevliga stämmningen i depån och dom täta fighterna på banan.

:tummenupp

Hoppar in lite bara...
Hade gärna gjort mer än kolla så om jag kan få "köpa" in mig ngt race i ERF så pm:a men tycker fortfarande att motorsport och alkohol inte hör ihop...

Vill inte förbjuda folk att göra saker men tycker ändå det är fel!!
Inte peka med pekpinne på någon...

Vit Blade skrev:
Hoppar in lite bara...
Hade gärna gjort mer än kolla så om jag kan få "köpa" in mig ngt race i ERF så pm:a men tycker fortfarande att motorsport och alkohol inte hör ihop...

Vill inte förbjuda folk att göra saker men tycker ändå det är fel!!
Inte peka med pekpinne på någon...
Det köper jag, om du vill hoppa in i ett ERF team är det bara att starta en ny tråd om detta, vårat lag har redan extraförare men det finns säkert några ERF team som letar förare.

sandstream skrev:
Du argumenterar om saker du inte vet nåt om. Klart att man kan ha åsikten att alkohol och motorsport inte hör ihop, men påstår du att det dricks friskt i depåerna så har du fel. Enstaka fall finns naturligtvis, men håll inte på och tjafsa om sprit i depåerna om du inte sett det med egna ögon. Det är inte ett gäng alkisar som samlas i depåerna för en stor fyllefest, det är folk som älskar sin sport och lägger en hel massa tid och pengar för att få hålla på med detta. Vi har trevligt, grillar, tar en öl och lägger oss i tid utan att ens vara det minsta påverkade dagen efter. Däremot skrattar vi mycket, ljuger om varvtider och har en hög ljudnivå, det blir så när man samlar en hel massa folk på samma ställe med samma intresse.
Hela denna diskussionen har en ton av förmynderi. Jag är själv väldigt sparsam med alkohol, delvis pga mitt jobb som yrkeschaffis, har inte varit full de senaste 15 åren, så jag har inga problem att avstå under en rejshelg, men samtidigt har jag inga problem med att andra dricker. Vi är vuxna, ansvarsfulla mäniskor, inga tonåringar som är på skolresa. Dock ställer jag gärna upp på att det ska vara 0,0 på banan och i trafiken, men gör inte detta till ett stort problem! Det existerar inget stort fylleri i depån, tro mej eller skaffa dej en egen uppfattning. Det senare kan du inte göra framför datorn, så välkommen till depån i sommar!

Framför allt vem orkar kröka på en helg när man e helt slut?

Som glad amatör har man kört lite banhelger grillat på kvällen o tagit två folkbärs o kl 21 så e man fan död!

Så tanken på att folk ens orkar köra o kröka finner jag ganska absurd men vad vet jag?

Du argumenterar om saker du inte vet nåt om.....
Nej, det gör jag inte och det är där problemet ligger!

Jag tycker inte att alkohol och motorsport hör ihop och jag kan inte förstå hur ni kan bli så förbannat upprörda om det inte är något problem :va
Har aldrig nämnt ett ord om hur mycket eller lite det dricks i depån.

Det är väl lika bra att vi avslutar den här tråden istället eftersom vi inte kommer någon vart.
Gillar er ändå :pannkyss

sandstream skrev:

Jag tycker inte att alkohol och motorsport hör ihop och jag kan inte förstå hur ni kan bli så förbannat upprörda om det inte är något problem :va

Det är väl lika bra att vi avslutar den här tråden istället eftersom vi inte kommer någon vart.

Om du läser dina egna inlägg, så kanske du förstår varför...

sandstream skrev:

Jo det gör du!!!
Du argumenterar för ett totalförbud i depån fast du inte varit på plats och sett hur det ser ut!

Blondie skrev:
Framför allt vem orkar kröka på en helg när man e helt slut?

Som glad amatör har man kört lite banhelger grillat på kvällen o tagit två folkbärs o kl 21 så e man fan död!

Så tanken på att folk ens orkar köra o kröka finner jag ganska absurd men vad vet jag?
Ja så är det :tummenupp

undrar bara varför inte ölbjörn har någon kommentar, grappaducce lägret står ju för 99% av supandet... :)

Jo det gör du!!!
Du argumenterar för ett totalförbud i depån fast du inte varit på plats och sett hur det ser ut!
Det här är ganska typiskt för hur debatter här kan se ut. Den som saknar praktisk erfarenhet kan ha hur sunda åsikter och bra argument som helst, de värderas ändå inte lika högt som de som framförs av personer som ingår i gruppen. Det tycker jag är fel. Att skapa motsättningar och låta olika uppfattningar mötas oavsett vilka de är, är ju ett sätt att prova bärkraften i sina argument. Om Sandstreams principiella argument om noll tolerans mot alkohol i depån inte går att smula sönder med andra argument och idéer är det fel på argumenten och idéerna. Inte Sandstream - oavsett vad han tycker.

Nyteknik skrev:
Det här är ganska typiskt för hur debatter här kan se ut.

Tvärtom: det vanliga är att alla diskussioner där säkerhet finns med slutar med krav på förbud, lagändring och nolltollerans. Precis som denna. Personligt ansvar finns liksom inte utan folk ska omyndigförklaras och bevakas.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra