Alkohol och bankörning...är det OK?

KawaChris skrev:
Tvärtom: det vanliga är att alla diskussioner där säkerhet finns med slutar med krav på förbud, lagändring och nolltollerans. Precis som denna. Personligt ansvar finns liksom inte utan folk ska omyndigförklaras och bevakas.
Hur är ditt inlägg ett svar på mitt?

Nyteknik skrev:
Det här är ganska typiskt för hur debatter här kan se ut. Den som saknar praktisk erfarenhet kan ha hur sunda åsikter och bra argument som helst, de värderas ändå inte lika högt som de som framförs av personer som ingår i gruppen. Det tycker jag är fel. Att skapa motsättningar och låta olika uppfattningar mötas oavsett vilka de är, är ju ett sätt att prova bärkraften i sina argument. Om Sandstreams principiella argument om noll tolerans mot alkohol i depån inte går att smula sönder med andra argument och idéer är det fel på argumenten och idéerna. Inte Sandstream - oavsett vad han tycker.
För att ens argument ska få något värde måste man också kunna bemöta andras argument med annat än "jag har bestämt mig för att tycka så här därmed basta !". Nyansering & koppling till verkligheten saknas, ...inte ens en päroncider från ICA kan vi ju dricka enl honom, för den har ju alkohol i sig !

Att totalförbjuda alkohol i depån är ett stort kliv mot Nazi-tyskland (Mindre bra liknelse men ni förstår vad jag menar) Alla är redan där på sitt eget ansvar osv... :rolleyes:

Men sen att tycka att det borde ligga hos arrangören att springa o kolla folk osv betyder ju att man VILL dit. :kocko

Som jag sa tidigare. Ska man behöva tjata på vuxna människor som borde förstå bättre? Och ska man springa runt med en jävla pekpinne o leka polis?

Arrangörerna jobbar redan på att säkerheten ska vara så hög som möjligt, med dom medel som står till deras förfogande. Om sen några vill underminera all arbete genom att köra bakis, eller skapa en oro hos andra förare om att han kanske gör det rimmar ganska illa. :fatta!

Du vet att du mår tip-top eftersom du bara drack en folköl. Men vet hela startfältet det? Man har väl annat att tänka på?

Nyteknik skrev:
Det här är ganska typiskt för hur debatter här kan se ut. Den som saknar praktisk erfarenhet kan ha hur sunda åsikter och bra argument som helst, de värderas ändå inte lika högt som de som framförs av personer som ingår i gruppen. Det tycker jag är fel. Att skapa motsättningar och låta olika uppfattningar mötas oavsett vilka de är, är ju ett sätt att prova bärkraften i sina argument. Om Sandstreams principiella argument om noll tolerans mot alkohol i depån inte går att smula sönder med andra argument och idéer är det fel på argumenten och idéerna. Inte Sandstream - oavsett vad han tycker.
Nu är du ute på bärtur. Jag anser också att det ska vara 0,0 på banan. Det jag talar om är att man ska inte göra detta till ett stort problem, eftersom det inte förekommer fylleri i stor mängd i depån. Man ska inte göra en höna om det inte ens finns en fjäder. Jag skulle aldrig få för mej att diskutera ett ämne om jag inte har erfarenhet av det, det tycker jag inte heller att sandstream ska göra, därför säger jag att han är välkommen att skaffa sej en uppfattning innan han påstår en massa dumheter. Att försöka torrlägga depåerna i landet är som att sparka in öppna dörrar, det är inte en krog vi pratar om utan en samling idrottsmäniskor som kopplar av efter en hård dag. Ska vi införa läggdags klockan 20.00 när vi ändå håller på att peta i folks privatliv? Sömniga förare kan vara lika farliga som bakfulla förare.....

Jag kommer gärna och hälsar på er i depån i sommar! :)
Vet inte när men har för mig att det går en tävling på Gelleråsen där de flesta klasser är med och den ska jag helt klart försöka komma i väg till.

@Nyteknik: Du beskriver precis vad jag känner! :tummenupp

@Nr:18: Jag har ALDRIG påstått att det är ett stort problem!
Jag tycker bara att alkohol och motorsport inte hör ihop och att man inte behöver dricka en droppe på en tävlingshelg (som aktiv).
Den åsikten måste jag få ha utan att bli idiotförklarad och ha egen erfarenheter från depån då det är en princip det handlar om.

Om man inte fick ha åsikter om saker som man inte har egna erfarenheter av skulle världen bli rätt trist.
Jag har aldrig spelat ishockey på elitnivå men har ändå åsikter om matcherna i elitserien :)

sandstream skrev:
Jag kommer gärna och hälsar på er i depån i sommar! :)
Vet inte när men har för mig att det går en tävling på Gelleråsen där de flesta klasser är med och den ska jag helt klart försöka komma i väg till.

:)
Låter bra se till att få med dina polare oxo, kom gärna ut i depån och snacka lite skit, RR ska upplevas live :tummenupp

GSXR1100R skrev:
Låter bra se till att få med dina polare oxo, kom gärna ut i depån och snacka lite skit, RR ska upplevas live :tummenupp
Självklart vill jag träffa er IRL!
De flesta av er verkar ju vara trevliga och det är ju alltid kul att få ett ansikte på dem man "tjötar" med :)

Nr:18 skrev:
Nu är du ute på bärtur. Jag anser också att det ska vara 0,0 på banan. Det jag talar om är att man ska inte göra detta till ett stort problem, eftersom det inte förekommer fylleri i stor mängd i depån. Man ska inte göra en höna om det inte ens finns en fjäder. Jag skulle aldrig få för mej att diskutera ett ämne om jag inte har erfarenhet av det, det tycker jag inte heller att sandstream ska göra, därför säger jag att han är välkommen att skaffa sej en uppfattning innan han påstår en massa dumheter. Att försöka torrlägga depåerna i landet är som att sparka in öppna dörrar, det är inte en krog vi pratar om utan en samling idrottsmäniskor som kopplar av efter en hård dag. Ska vi införa läggdags klockan 20.00 när vi ändå håller på att peta i folks privatliv? Sömniga förare kan vara lika farliga som bakfulla förare.....
"Inte göra detta till ett stort problem" - vi diskuterar ju sakfrågan: är det rimligt eller inte att tillåta alkohol i depåerna? Inte om alkohol är ett problem eller ej. Din ståndpunkt kan knappast vara "rätt" utan bara din.

Nyteknik skrev:
"Inte göra detta till ett stort problem" - vi diskuterar ju sakfrågan: är det rimligt eller inte att tillåta alkohol i depåerna? Inte om alkohol är ett problem eller ej. Din ståndpunkt kan knappast vara "rätt" utan bara din.

Min åsikt är att om alkoholen inte är ett problem, är det rimligt att tillåta drycken i depån.
Hade det däremot varit problem med alkohol i depåerna, så kanske det hade varit rimligt med inskränkningar i friheterna.

oFFkeFF skrev:
Min åsikt är att om alkoholen inte är ett problem, är det rimligt att tillåta drycken i depån.
Hade det däremot varit problem med alkohol i depåerna, så kanske det hade varit rimligt med inskränkningar i friheterna.
Exakt så är det, vi diskuterar ett problem som inte finns.

oFFkeFF skrev:
Jag håller egentligen med dig och dricker gärna en eller två folköl när jag är klar med bestyren. Å andra sidan är det vanliga att man inför regler för att förebygga problem istället för att vänta på att de inträffar. Som till exempel att skylta med 30 på vägar förbi skolor. Det gör man inte bara där barn har blivit ihjälkörda utan i förebyggande syfte. Mycket enkelt och så skulle man kunna resonera om alkohol i depåerna.

Nyteknik skrev:
Jag håller egentligen med dig och dricker gärna en eller två folköl när jag är klar med bestyren.
Herregud... :rolleyes:

Du och han din kompis, han snubben som aldrig besöker RR-tillställningar, är ni från samma planet?

Nyteknik skrev:
Jag håller egentligen med dig och dricker gärna en eller två folköl när jag är klar med bestyren. Å andra sidan är det vanliga att man inför regler för att förebygga problem istället för att vänta på att de inträffar. Som till exempel att skylta med 30 på vägar förbi skolor. Det gör man inte bara där barn har blivit ihjälkörda utan i förebyggande syfte. Mycket enkelt och så skulle man kunna resonera om alkohol i depåerna.

Ja, man kan resonera så om precis allting. Om människor är kapabla att styra sina egna liv eller inte.

Det är mycket enkelt anser jag, reglerna finns redan, 0.0 promille på banan. Vilket gör att ett par starköl på kvällen innan inte ger minsta utslag.Tydligen genomförs det också stickprov i mindre omfattning. Det har förekommit ordentligt fulla förare som inte fått köra ut. Reglerna verkar således tillämpas även om man kan argumentera för fler tester. Min upffattning är dock att svenska rr-förare är väldigt skötsamma och nyktra under tiden de tränar/kvalar/tävlar.

"Depåpersonalen" bryr jag mig inte om, de får gärna dricka och festa om de vill.

Chris Ash skrev:
Det är mycket enkelt anser jag, reglerna finns redan, 0.0 promille på banan. Vilket gör att ett par starköl på kvällen innan inte ger minsta utslag.Tydligen genomförs det också stickprov i mindre omfattning. Det har förekommit ordentligt fulla förare som inte fått köra ut. Reglerna verkar således tillämpas även om man kan argumentera för fler tester. Min upffattning är dock att svenska rr-förare är väldigt skötsamma och nyktra under tiden de tränar/kvalar/tävlar.

"Depåpersonalen" bryr jag mig inte om, de får gärna dricka och festa om de vill.
WORD!

Inte ofta jag håller med dej :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul