Alkohol och bankörning...är det OK?

No1 skrev:
Du har helt rätt Nyteknik... :tummenupp

Men TYVÄRR är Svemo och arrangörerna lika handlings kraftiga som våran regering vilket gjort regelboken nästan pinsam...

Men personligen så tycker jag att både alkohol biten & depå tystnaden skulle vara urenkel att handskas med då en enkel uteslutning med omedelbar verkan skulle inträda vid överträdelse, arga människor i början självklart men i slutändan bara upp till dem själva om dom vill göra det som borde :va vara det roligaste- att köra/tävla snarare än att dricka alkohol/väsnas i depån...

Patrik...
Så länge ingen olycka orsakas av att någon är rund under fötterna kvällen innan lär vi inte se någon arrangör engagera sig i frågan. Som vanligt alltså. Först när någon skadas eller dör ses regelverk och rutiner över.

Det vore tufft och respektingivande om arrangören gick runt i depåområdet med en alkometer kvällen innan kval och race. De med mer än 0,5 (en siffra tagen ur luften) promille fick startförbud.

Jag kan höra de högljudda rösterna om gestapofasoner och glädjedödare. Men min respekt skulle de få.

Öh, att inte få dricka på området känns som ett utslag av extrem moralpanik. Så länge de som tänker ge sig ut och köra har 0,0 promille i blodet när det är dags att köra spelar det väl ingen roll hur mycket vi andra sölar i oss. Om någon av förarna inte har tävlingen så mycket i fokus att han vaknar på fyllan, så är det ju av eget val. MEN, självklart ska den personen inte ut och köra då. Jag är förvånad över att det inte har genomförts många fler alkotest under tävlingarna.

Jag är förvånad över att det inte har genomförts många fler alkotest under tävlingarna.[/QUOTE]

he he he de kan va lite svårt för polisen att stå o vinka in förarna på rakan :D :D :D :D :D :D :D

reklam nisse skrev:
kan va lite svårt för polisen att stå o vinka in förarna på rakan :D :D :D :D :D :D :D

Nej, varför det? Vi måste ju se seriöst på det här svåra problemet.

...eller så får Lodnert, Luff, Gödke, Brånalt och de andra gå upp tidigare på morgnarna och lukta på folks andedräkt.

Macho Woman skrev:
Öh, att inte få dricka på området känns som ett utslag av extrem moralpanik. Så länge de som tänker ge sig ut och köra har 0,0 promille i blodet när det är dags att köra spelar det väl ingen roll hur mycket vi andra sölar i oss.
:tummenupp

...en enkel variant är ju att gemene man "skvallrar" till arrangören vid misstanke att någon förare skulle ha intagit BETYDANDE mängd öl, sprit el annat gott !
Så kan ett test på morgonen därpå avgöra saken !

Varför krångla till det? Det behöver inte vara mer avancerat än att man börjar med lite stickprov. En halvtimme före respektive klass skall ut på banan så utannonseras det att förare A, B och C omgående ska bege sig till tävlingsledningen för alkoholkontroll. Förare A, B och C är slumpmässigt valda ur startlistan. Om någon vägrar att samarbeta alternativt ertappas med alkohol i blodet, fråntas denne sitt starttillstånd. Föraren återfår sitt starttillstånd till nästa tävling, men då under premissen om obligatorisk nykterhetskontroll före start.

Givetvis kan det hända att man missar någon, men om stickprov regelbundet tas före start kanske det kan få en avskräckande effekt. Lite "ingen går säker"-tankar.

McB skrev:
Varför krångla till det?.....
Ja, det kan man undra?
Ingen alkohol alls låter väl som en bra regel för de aktiva (förare, mekaniker etc).
Då behövs inga tester.

Klarar man inte ett par dagar utan alkohol så ska man nog ta och vända sig hit istället: http://www.aa.se/ :tummenupp

McB skrev:
Varför krångla till det? Det behöver inte vara mer avancerat än att man börjar med lite stickprov. En halvtimme före respektive klass skall ut på banan så utannonseras det att förare A, B och C omgående ska bege sig till tävlingsledningen för alkoholkontroll. Förare A, B och C är slumpmässigt valda ur startlistan. Om någon vägrar att samarbeta alternativt ertappas med alkohol i blodet, fråntas denne sitt starttillstånd. Föraren återfår sitt starttillstånd till nästa tävling, men då under premissen om obligatorisk nykterhetskontroll före start.

Givetvis kan det hända att man missar någon, men om stickprov regelbundet tas före start kanske det kan få en avskräckande effekt. Lite "ingen går säker"-tankar.
Vet inte hur grymt det låter för möjlig publik om det sägs i högtalarna: "Kan A-förarna ta och utföra sitt alkoholtest..." heh.. Snacka om att kasta skit på förarna. Aningen mer anonymt får det ta och bli än så.

Zoidberg skrev:
...någon som kan svara på hur länge en 33cl starköl alt en folkis sitter kvar i blodet ?
Själv försvarar jag rätten att iaf kunna dricka 1-2 st folköl som kvällsmys !

ca:4cl starksprit
e en 6a i 50cl öl 2 cl i timmen förbränner en normal mska circus
Men e en massa annat skit i kroppen med som skall bort.
Sömn/mat o andra faktorer spelar oxå in.
Men varför chansa.
Skippa ölen o må bra!
Spelar ju inte nåen roll om alkoholen gått ur kroppen.
Sömnen blir inget vidare med alkohol i kroppen ingen REM sömn
Vilket borde resultera i att du i slut ändan presterar bättre utan biran.

Last edited:
Swedie skrev:
Vet inte hur grymt det låter för möjlig publik om det sägs i högtalarna: "Kan A-förarna ta och utföra sitt alkoholtest..." heh.. Snacka om att kasta skit på förarna. Aningen mer anonymt får det ta och bli än så.

Jo, det är väl sant; att det rör sig om en nykterhetskontroll behöver väl kanske inte basuneras ut i högtalarsystemet. Bättre vore kanske att funktionärer helt enkelt går och letar upp personerna i depån, men då finns risken att de medvetet håller sig undan. Eftersom budskapet då inte har gått fram kan vederbörande inte nekas att starta.

En delikat bit detta, må jag säga. Klart står i alla fall att något bör göras.

sandstream skrev:
Ja, det kan man undra?
Ingen alkohol alls låter väl som en bra regel för de aktiva (förare, mekaniker etc).
Då behövs inga tester.

Klarar man inte ett par dagar utan alkohol så ska man nog ta och vända sig hit istället: http://www.aa.se/ :tummenupp

Sådana regler är svåra att få igenom. Du kan aldrig förbjuda någon från att dricka alkohol, oavsett var, när och hur det sker. Dessutom skulle nog de aktiva protestera rätt högljutt, av ren princip. Det är frihetskränkande med dylika förbud, och att inkränkta på var och ens självbestämmanderätt är aldrig bra.

McB skrev:
Sådana regler är svåra att få igenom. Du kan aldrig förbjuda någon från att dricka alkohol, oavsett var, när och hur det sker. Dessutom skulle nog de aktiva protestera rätt högljutt, av ren princip. Det är frihetskränkande med dylika förbud, och att inkränkta på var och ens självbestämmanderätt är aldrig bra.
Det sista håller jag med om men man kanske kunde få de aktiva att ställa upp på det frivilligt.

En blåsning varje gång man ger sig ut på banan skulle nog de flesta tycka vore okej.

McB skrev:

Bra idé. Är det inte ganska konstigt att man inte gjort så i många år?

Jag va i på ett jobb i Australien för ett par år sedan, om man gick och kikade på Australian football så kunde man köpa öl i plastmuggar och det gjorde nästan alla, däremot vid stock car racing och liknande motortävlingar så såldes det ingen öl, detta för att minimera risken att publiken skulle tävla på gatan när dom körde hem, inte ens detta funkade pga det va förbjudet att sälja men ok att ta med sig öl, B.Y.O folket fyllde läktarna med ölflak.

Skickade frågan til Riksidrottsförbundet. Fick detta svar:

Hej

Eftersom man har en nollgräns gällande alkohol för MC som du själv kontaterat genom utdraget från WADA:s dopinglista så kan man inte dricka sådan mängd att det finns kvar promille dagen efter. Om vi pratar starköl kvällen före tävlingsdag. En öl går bra, kanske två, men flera går inte.

Med vänlig hälsning
Peder Mathiasson
Informationsansvarig
Riksidrottsförbundets Antidopinggrupp

Blir lite absurt om vi som bidrar med sådana viktiga uppdrag som att släpa depåstöd, hålla depåtavla, fylla på bensin och kränga däck inte får ta några bärs. :3freak

Macho Woman skrev:
Blir lite absurt om vi som bidrar med sådana viktiga uppdrag som att släpa depåstöd, hålla depåtavla, fylla på bensin och kränga däck inte får ta några bärs. :3freak
Bensin är ju som vatten och det kan man fylla på nykter som dyngrak :rolleyes:

Den allmänna uppfattningen, som jag tolkar den av svaren att döma, verkar vara att det är okej att sänka ett par bärs dan före tävling. :3freak

sandstream skrev:

Den allmänna uppfattningen, som jag tolkar den av svaren att döma, verkar vara att det är okej att sänka ett par bärs dan före tävling. :3freak

Vad vill du säga? Jag har inte skrivit att jag tycker att det är okej för förare som som ska ut och köra att dricka alkohol. Däremot tycker jag att det verkar överdrivet med ett depåförbud mot alkohol, även om det bara skulle gälla depåpersonal. Jag har haft mekpass många gånger i depån för att hjälpa till med enklare sysslor som de jag nämnde ovan och jag har mig veterligen ännu inte orsakat några olyckor. Risken för att någon annan i samma situation skulle lyckas med det är mikroskopisk om ens möjlig, eller tänker du bestrida det också?

sandstream skrev:

Finns det inget mellanting mellan dyngrak och nykter?

Jag håller nog med den "allmänna uppfattningen" här. De gånger jag tävlat så har det inte blivit mer än en öl vid grillen på kvällen innan tävling. Däremot så måste jag nog erkänna att det kan bli mer än så ifall det är en bankörning. Sen så har det ju hänt att man kör först på eftermiddagen, men jag har däremot inte haft nån alkometer av nåt slag för att kolla hur det egentligen står till.

Då har jag ju bara varit i Finland å kört å där är nog lite mer fritt i allt kring en körning. Mer eget ansvar så att säga.

Få se då om detta blir en riktig brandfackla som jag slänger in i diskussionen.

/lastu

Macho Woman skrev:
Vad vill du säga?
Att motorsport och alkohol inte hör ihop, varken bland förare eller depåpersonal. Pungt!

Macho Woman skrev:
Jag har inte skrivit att jag tycker att det är okej för förare som som ska ut och köra att dricka alkohol. Däremot tycker jag att det verkar överdrivet med ett depåförbud mot alkohol, även om det bara skulle gälla depåpersonal. Jag har haft mekpass många gånger i depån för att hjälpa till med enklare sysslor som de jag nämnde ovan och jag har mig veterligen ännu inte orsakat några olyckor. Risken för att någon annan i samma situation skulle lyckas med det är mikroskopisk om ens möjlig, eller tänker du bestrida det också?
Ta nu det här på rätt sätt, men ditt resonemang påminner om det som folk som kör onyktra i trafiken använder.
"- Jag har kört flera gånger förut utan att det hänt något"
"- Jag skulle bara.... bla.. bla..."

Du tycker att det är okej att dricka alkohol i samband med tävlingar och träningar och det har du all rätt att göra.
Jag har dock samma rätt att tycka att det är fel :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra