Alkohol och bankörning...är det OK?

lastu skrev:
Då har jag ju bara varit i Finland å kört å där är nog lite mer fritt i allt kring en körning. Mer eget ansvar så att säga.
Vet inte om jag skulle vilja kalla det eget ansvart när man blåser runt i 200-300 km/h tillsammans med ett gäng andra, men jag förstår vad du menar.
 
Axxexs skrev:
Skickade frågan til Riksidrottsförbundet. Fick detta svar:


Hej

Eftersom man har en nollgräns gällande alkohol för MC som du själv kontaterat genom utdraget från WADA:s dopinglista så kan man inte dricka sådan mängd att det finns kvar promille dagen efter. Om vi pratar starköl kvällen före tävlingsdag. En öl går bra, kanske två, men flera går inte.

Med vänlig hälsning
Peder Mathiasson
Informationsansvarig
Riksidrottsförbundets Antidopinggrupp
Vilken var frågan hon svarade på?
 
sandstream skrev:
Du tycker att det är okej att dricka alkohol i samband med tävlingar och träningar och det har du all rätt att göra.
Jag har dock samma rätt att tycka att det är fel :)

Vari ligger risken i att depåpersonalen dricker?
 
Macho Woman skrev:
Vari ligger risken i att depåpersonalen dricker?
glömda bromsoksbultar mm, mm....
förare skall dricka mycket måttligt och övrigt team folk lagom, övriga ska kräkas..
 
Macho Woman skrev:
Vari ligger risken i att depåpersonalen dricker?
Hackar nån på dig för att du som depåpersonal dricker lagom med bärs på kvällen lovar jag backa upp dig. :)
...tror inte det behövs dock. Dom som vill ha en ölpolis spankulerande i depån är nog lätträknade.

Innebär knappast någon betydande risk enl min mening !
 
No1 skrev:
Tyvärr så har hon inte den förmågan att inse detta... :kocko

Skrämmande är ett millt ordval...

Patrik...

Och du har själv aldrig utsatt folk för risker? Förresten har jag aldrig hört dig uttrycka din åsikt om alkohol i depån, fastän du som sagt varit i närheten av både berusad depåpersonal och berusade förare.

:kocko-tecken på dig själv. Lär dig att diskutera utan att använda personangrepp.
 
No1 skrev:
Och personligen så tycker jag det är förbannat tråkigt och naivt att det måste till en olycka innan personer som "Macho Woman" mfl inser vad ett misstag kan resultera i.


Mycket ska man höra innan öronen trillar av. Uppsåtet är gott men just ditt förtroendekapital är ganska förbrukat. Sätta sig på höga hästar och tjöta om säkerhet rimmar illa ibland, hur väl man än vill.

@sandstrem: att blåsa 0.0promille för att få starta tror jag de flesta tycker är ok, att vara helt nykter hela helgen för att vara ett gott föredömme tycker jag inte är ok.
Speciellt inte pga du bara tycker det. Jag har inte bett om att vara nån form av gott föredömme och att påtvinga folk sånna roller gillar jag inte, hör av dig till Anders Carlberg så kan han nog skrammla fram några duktiga killar.
 
No1 skrev:
Men även du "Viktor" borde inse hur befäng denna tråd egentligen är då det borde vara självklart med alkohol förbud inom motorsport, eller är det viktigare att kunna dricka lite till mycket före säkerheten!!??... :va

Sen om jag kör för fort eller ej så har det aldrig hänt under påverkan av något, och fort eller mycket fort sker dagligen i trafiken av många förare vilket till 99.99% går bra så länge man just håller körning och alkohol i från varandra, men vad jag inte kan förstå är vad det har med alkohol och motorsport att göra!!?? :va

Patrik...

Jag fattar att personlig historia ligger bakom men ser du inte hur du säger emot dig själv?
Hursomhelst så måste man sätta ett rimligt mål, ett blåstest av slumpvalda förare innan start är väl ett sådant?
 
No1 skrev:
Ett steg på vägen, men lika enkelt att testa alla vilket skulle vara ett stort steg på vägen... :tummenupp

Patrik...

Ett stort men omöjligt steg på vägen, tyvärr. Jag ska förklara varför.

Ponera att varje klass under en normal tävlingshelg lockar 20 förare. Lågt räknat, men det har ingen större betydelse. Det körs 9 klasser, för i rättvisans namn bör väl också 125JR-förare utsättas för samma prov. ;)

9 klasser á 20 förare = 180 förare

Säg nu att det tar 2 minuter att kontrollera en förare, inräknat själva kontrollen och efterföljande moment som att t.ex. byta "röret" på alkometern.

Då är vi alltså uppe i 360 minuter i enbart kontrolltid för en enda dag. Det är 6 timmar det. Dessutom bör väl kontroller utföras på fredags- och lördagsmorgonen också. Då är vi uppe i 18 timmars arbete. Därtill lägger vi den tid det skulle ta att leta upp alternativt sammankalla alla som står på listan, för om uppslutningen är lika bra som till ett förarmöte lär väl knappt hälften få starta.

Som du ser så är det omöjligt att kontrollera alla förare. Att utföra stickprov är nog det enda som är realistiskt, men även det skulle kräva tid och resurser.
 
McB skrev:
Ett stort men omöjligt steg på vägen, tyvärr. Jag ska förklara varför.

Ponera att varje klass under en normal tävlingshelg lockar 20 förare. Lågt räknat, men det har ingen större betydelse. Det körs 9 klasser, för i rättvisans namn bör väl också 125JR-förare utsättas för samma prov. ;)

9 klasser á 20 förare = 180 förare

Säg nu att det tar 2 minuter att kontrollera en förare, inräknat själva kontrollen och efterföljande moment som att t.ex. byta "röret" på alkometern.

Då är vi alltså uppe i 360 minuter i enbart kontrolltid för en enda dag. Det är 6 timmar det. Dessutom bör väl kontroller utföras på fredags- och lördagsmorgonen också. Då är vi uppe i 18 timmars arbete. Därtill lägger vi den tid det skulle ta att leta upp alternativt sammankalla alla som står på listan, för om uppslutningen är lika bra som till ett förarmöte lär väl knappt hälften få starta.

Som du ser så är det omöjligt att kontrollera alla förare. Att utföra stickprov är nog det enda som är realistiskt, men även det skulle kräva tid och resurser.
Ingenting är omöjligt, som Gunde brukar säga. :)

Att ta in 3-4 alkoholmätare och se till att förarna är på plats i god tid innan deras pass börjar är ingen omöjlighet.

Vill man så går det att ordna, vill man inte så...

Jag kommer inte att drabbas av att någon kör med alkohol i blodet på tävlingar träningar, tycker bara att det är sorgligt att folk inte kan umgås utan alkohol på en motorbana :(

@No1: Håller med!
 
McB skrev:
Ett stort men omöjligt steg på vägen, tyvärr. Jag ska förklara varför.

.
Dåligt räknat.... de tar max 1minut per gubbe, sen é man väl inte så dum att man låter 1 stackare stå ensam å kolla 200 förare !!??
Kan alla 200 göra en besiktning som tar bra längre tid per gubbe så kan nog fan alla alkotesta sig.... ! :kocko
 
No1 skrev:
Problemet, eller kanske snarare felet med vissa personers instälning i trådar likt denna är att dom hela tiden gör allt för att försvåra i stället för att förenkla...

Patrik...

Men jisses! Jag förstår bara inte utslaget av den plötsliga moralpaniken! Herregud!!! Spelar det någon roll om folk dricker fyra folkbärs dagen före tävling? Även om du har varit med om att folk har varit fulla i depån så måste du väl ändå medge att det är väldigt sällsynt? Jag har hängt på alla tävlingar under de senaste två åren i alla fall och under de åren har jag endast sett någon av förarna riktigt full vid ett tillfälle, nämligen det tillfället du nämnde tidigare i tråden!

Jag tror det skulle räcka långt om tävlingsledningarna såg till att snacka om problemet i början av varje tävling så att folk håller det i huvudet under tävlingshelgen, samt gjorde ett och annat slumptest när det gäller alkoholen. Dessutom så brukar tävlingsledningen ha ganska god koll på vilka det är som tävlar och vad de har för sig på kvällarna så de kan ju lika gärna gå och säga till på direkten...
 
Macho Woman skrev:
Vari ligger risken i att depåpersonalen dricker?

Risken med att löst depåfolk dricker är att de välter motorcyklar som de borde hållt fingrarna borta från...
 
Last edited:
Macho Woman skrev:
Jag tror det skulle räcka långt om tävlingsledningarna såg till att snacka om problemet i början av varje tävling så att folk håller det i huvudet under tävlingshelgen, samt gjorde ett och annat slumptest när det gäller alkoholen. Dessutom så brukar tävlingsledningen ha ganska god koll på vilka det är som tävlar och vad de har för sig på kvällarna så de kan ju lika gärna gå och säga till på direkten...

Ska man behöva tjata på vuxna människor? :huvet

Men hittils har det, mig veterligen, inte hänt något allvarligt pga fylla...
Men tänk om...

Jos tätillä olis munat se olis setä...
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top