Ett stort men omöjligt steg på vägen, tyvärr. Jag ska förklara varför.
Ponera att varje klass under en normal tävlingshelg lockar 20 förare. Lågt räknat, men det har ingen större betydelse. Det körs 9 klasser, för i rättvisans namn bör väl också 125JR-förare utsättas för samma prov.
9 klasser á 20 förare = 180 förare
Säg nu att det tar 2 minuter att kontrollera en förare, inräknat själva kontrollen och efterföljande moment som att t.ex. byta "röret" på alkometern.
Då är vi alltså uppe i 360 minuter i enbart kontrolltid för en enda dag. Det är 6 timmar det. Dessutom bör väl kontroller utföras på fredags- och lördagsmorgonen också. Då är vi uppe i 18 timmars arbete. Därtill lägger vi den tid det skulle ta att leta upp alternativt sammankalla alla som står på listan, för om uppslutningen är lika bra som till ett förarmöte lär väl knappt hälften få starta.
Som du ser så är det omöjligt att kontrollera alla förare. Att utföra stickprov är nog det enda som är realistiskt, men även det skulle kräva tid och resurser.