aldrig har så få dött

bättre vägar yeah right de har ju sabbat dem så illa att man inte kommer upp i nån dödlig fart..

Men de e gött att färre dött :)

Jag tror inte på att det går att dra slutsatser, och samtidigt koppla ihop dem med tekniska förändringar, baserat på dödssiffror mellan endast två år. Dödssiffrorna fluktuerar. I år kommer fler dö i motorcykelolyckor, trots att ännu fler ABS-försedda motorcyklar kommer säljas.

Hehe, ja... Nu kommer snart risk 3 och risk 4, á 3500:- samt 6800:-

Eller så är det bara av ren slump att det blev rekordfå som strök med.

Ähh.. jag håller med om att det är för tidigt att dra slutsatser.

Bara för att en trend som gått åt ett håll (fel håll) de senaste 20 åren plötsligt får något "bra" år så betyder det inte att trenden vänt.

2010 hade en lång och kall vinter i stora delar av landet, och sommaren bestod till stor del av ostadigt/dåligt väder. Något som såklart påverkar siffrorna.

Däremot så var det riktigt kul att mc-kollektivet för ovanlighetens skull fick "positiv" uppmärksamhet från media.
Dessutom så berättade de ju bl a att mc-förare är/blivit mer säkerhetsmedvetna vilket också får ses som positivt.

Vänta bara tills Aftonbladet får nys om det och drar till med
"Massaker på motorcyklister på de svenska vägarna".

Så var det ju förra året trotts att färre än året innan hade omkommit.

Hur många som omkommit är ju helt irrelevant när man talar om ABS-bromsarnas eventuella effekter eftersom de inte bara påverkar vid olyckor med dödlig utgång, utan även de där föraren överlever. Statistik över olyckor generellt vore mer intressant i det fallet.

Hur många som omkommit är ju helt irrelevant när man talar om ABS-bromsarnas eventuella effekter eftersom de inte bara påverkar vid olyckor med dödlig utgång, utan även de där föraren överlever. Statistik över olyckor generellt vore mer intressant i det fallet.

Statestik och förklaringar brukar väl komma i årets första nr av MC-folket? Otäckt många som är fulla/höga när de kör ihjäl sig. Många saknar också A-behörighet och även MC (DVS snodd hoj).

-

För övrigt är det väl bra att dödsolyckorna går ner trots att jag som många andra tror mer på ett "tursamt" år än något annat. Att ABS skulle vara den livräddaren många tror är jag lite skeptisk till, menar inte att ABS är dåligt på något sätt men det är inte någon sak som gör en odödlig precis.

Sen är jag också väldigt skeptisk till "300k+ MC i trafik". Hur många av dessa hojar används varje sommar? Körkortstagning går ner, försäljningen går ner, hur många gamla knarrar är inte i trafik men ändå aldrig får se asfalt varje år?

2010 hade en lång och kall vinter i stora delar av landet, och sommaren bestod till stor del av ostadigt/dåligt väder. Något som såklart påverkar siffrorna.

Sommaren var jättevarm under väldigt långa perioder i större delen av landet om jag minns rätt. Det var ju ett tag som det var stört omöjligt att köra hoj på dagen pga värmen.

Jag minns det mycket väl eftersom jag tillbringade ansenlig tid uppe på garagetaket i hettan.

Sommaren var jättevarm under väldigt långa perioder i större delen av landet om jag minns rätt. Det var ju ett tag som det var stört omöjligt att köra hoj på dagen pga värmen.

Jag minns det mycket väl eftersom jag tillbringade ansenlig tid uppe på garagetaket i hettan.

Då minns du nog inte rätt :)
Skämt å sido, det var 3 soliga och RIKTIGT varma veckor i slutet av Juni och början av Juli, från midsommar och framåt. Innan dess var det ganska kallt, och övrigt var det ganska ostadigt.

Det här är smhi's sammanfattningar.
(mer statistik finns på smhi.se för den som orkar).

Maj 2010 - Snö, åska, värme och mycket regn
Juni 2010 - Svalt och blött men värme till sist
Juli 2010 - Varmt och blött
Augusti 2010 - Regnigt och fuktigt

Då minns du nog inte rätt :)
Skämt å sido, det var 3 soliga och RIKTIGT varma veckor i juni, från midsommar och framåt. Innan dess var det ganska kallt, och övrigt var det ganska ostadigt.

Det här är smhi's sammanfattningar.
(mer statistik finns på smhi.se för den som orkar).

Maj 2010 - Snö, åska, värme och mycket regn
Juni 2010 - Svalt och blött men värme till sist
Juli 2010 - Varmt och blött
Augusti 2010 - Regnigt och fuktigt

Vad jag minns av vädret i Karlskrona var det soligt o varmt nästan hela sommaren, med ovanligt lite regn och annat oväder. Riktigt oförskämt varmt.

Ja det är ju lite underligt när man säger att vägarna blivit bättre samtidigt som SMC polisanmälde efter ett dödsfall för att de nya vägbeläggningarna på sina håll hade väldigt låg friktion vid väta.

Vajerräcken... Hur har det direkt bidragit till att rädda MC åkare?

McRF hävdar att 6/10 sålda hojar under 2010 hade ABS, det säger ju inte ett skvatt om hur många % av de totala antalet inregistrerade hojar det är(?)
Själv har jag tre inreggade hojar och är knappast ensam om det så bena ut det i den totala olycksstatistiken :tummenupp

Körde personligt rekord i hojmil 2010 (typ 1900mil) så att det skulle körts mindre i år stämmer iaf inte för mej :D

Last edited:
Hur många fler hojar har ABS nu jämfört med förr???????? Nej nu är det nån som vill skapa opinion mot hojar utan ABS så nu kommer snart straff att utdelas till alla hojar utan ABS,,,,, höjda försäkringspremier gissar jag på.

Vad jag minns av vädret i Karlskrona var det soligt o varmt nästan hela sommaren, med ovanligt lite regn och annat oväder. Riktigt oförskämt varmt.

Ja, men nu kör folk hoj på andra ställen än Karlskrona också.
Gotland och Öland hade säkert mkt sol också. Men ser man på landet rent generellt så var det ganska ostadigt.

Ett talande exempel är ju detta ang. Augusti:

"I Karlstad noterades bara 133 solskenstimmar, vilket är det lägsta värdet för augusti sedan mätstart 1950." -källa: smhi.se

Jag minns iaf sommaren här i Stockholm som relativt dålig om man jämför med en "bra" sommar.

Men men, nog om väder. Positivt att färre kör ihjäl sig iaf :tummenupp

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...