2007: Max 800cc i MotoGP och ingen 2-takt

Det ska bli riktigt roligt att se hur rejsen blir då! Hoppas på tätare race o mer ylande motorer :D

Swedie skrev:
Det ska bli riktigt roligt att se hur rejsen blir då! Hoppas på tätare race o mer ylande motorer :D
Tätare race? Nja, det blir kanske tvärt om. Mer ojämnt. Med mindre motorer blir det svårare/dyrare att utveckla hög effekt.

Men det blir kul att höra mc-motorer som varvar upp mot 20.000 rpm! :tummenupp

Chris Ash skrev:
Helvete också! Vilka chickens! Att de förbjöd 500:orna! :mad: :mad: :mad:
Håller med, hade varit ball med ett reglemente där tvitaktarna hade varit konkurrenskraftiga.

Kan nån förklara vad som menas med "silly season" som nämndes i Eurosports sändning imorse, eller om det var igår..?

PacMan skrev:
Kan nån förklara vad som menas med "silly season" som nämndes i Eurosports sändning imorse, eller om det var igår..?

"The silly season is midsummer when Parliament is closed and nothing much is happening that is newsworthy, which reduces the press to reporting trivial and stupid stories."

det er det samme i sport, nå er det f.eks. silly season i internasjonal fotboll.

PacMan skrev:
Silly Season = Rykten och spekulationer om vilka styrningar förarna kommer att ha nästa säsong.

Det roliga är ju att jag hade en tråd uppe om det här fast jag sa 2006, då sa dom ju att jag hade fått det helt om bakfoten:) 2006 gäller för cross tror jag fortfarande...

RS "Alex" skrev:
Det roliga är ju att jag hade en tråd uppe om det här fast jag sa 2006, då sa dom ju att jag hade fått det helt om bakfoten:) 2006 gäller för cross tror jag fortfarande...
Tvåtaktarna förbjuds inte av miljöskäl utan för att en gammal 500 skulle bli konkurrenskraftig igen. 125cc och 250cc tvåtakt kommer att vara kvar.

RS "Alex" skrev:

Det är ännu roligare att du inte har en aning om vad du själv pratar om.

Frågan är hur de har tänkt sig att 125 och 250 ska gå vidare?
Om 2-takt förbjuds 2011 (det jag läste här sist) måste de ju ersättas av något annat och då kanske skillnaden i kubik blir rätt liten mellan "250" och 800.
125 kanske blir 400 och 250 blir 600?

Tycker dock att de gör helt rätt som tar bort 2-takt från alla typer av motorsport :tummenupp

Nyteknik skrev:
Tätare race? Nja, det blir kanske tvärt om. Mer ojämnt. Med mindre motorer blir det svårare/dyrare att utveckla hög effekt.

Men det blir kul att höra mc-motorer som varvar upp mot 20.000 rpm! :tummenupp

Ja precis, visst borde det bli svårare och dyrare eftersom man nu måste utveckla 800cc-motorer som ligger väldigt nära maxeffekten till skillnad från dagens 990cc-motorer, som ligger ganska långt ifrån teoretisk maxeffekt.

Varför genomförs förslaget egentligen? Vad är det officiella motiveringen? "Kostnadsskäl?" "Säkerhetsskäl?"

Loranga skrev:
Varför genomförs förslaget egentligen? Vad är det officiella motiveringen? "Kostnadsskäl?" "Säkerhetsskäl?"
Som inom alla racing när reglementet ändras, det går för fort.

jaha då är det dags att leta upp en 750 motor till nästa hoj bygge, passar ju perfekt i tajming.

Loranga skrev:
Följdfråga: Kommer det gå långsammare med 800cc?
Topphastigheterna kommer nog att sjunka, men med lättare hoj sker nog inget dramatiskt med varvtiderna.

RedBaron skrev:
Topphastigheterna kommer nog att sjunka, men med lättare hoj sker nog inget dramatiskt med varvtiderna.
Iaf till en början, efter ett par år går det lika fort som tidigare.

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back